Kompetencje kluczowe to te, których wszystkie osoby potrzebują do samorealizacji i rozwoju osobistego, uzyskania szans na zatrudnienie, włączenia społecznego i aktywnego obywatelstwa. Rozwija się je w perspektywie uczenia się przez całe życie, począwszy od wczesnego dzieciństwa przez całe dorosłe życie, za pomocą uczenia się formalnego, pozaformalnego i nieformalnego.
Poniżej zestawienia bibliograficzne zasobów dostępnych w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej oraz tablice multimedialne z materiałami na temat metod pracy z uczniami wykorzystywanymi podczas realizacji kompetencji.
- Dlaczego kompetencje są ważne? - materiały na temat kompetencji kluczowych - WebowaDBP
- Kompetencje cyfrowe - materiały wspierające w rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli - WebowaDBP
- Materiały na temat metod pracy z uczniami wspierającymi realizację kompetencji:
- WebQuest
- Mapa myśli
- Projekt edukacyjny
- Gra dydaktyczna
- Praca zespołowa i praca w grupie
- Metoda inscenizacji vs drama
- Rybi szkielet Ishikawy
- Analiza SWOT
- Odwrócona lekcja
- Gamifikacja w nauczaniu
- Metody dydaktyczne w edukacji zdalnej
- Rozwój kompetencji komunikacji językowej dzieci przedszkolnych w przygotowaniu ich do nauki języka obcego do nauki języka obcego
- Kompetencje w zakresie wielojęzyczności w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje matematyczne w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje cyfrowe w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje osobiste, społeczne dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie umiejętności uczenia się
- Kompetencje społeczne w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje społeczno-obywatelskie w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości w edukacji przedszkolnej
- Kompetencje matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej
- Kształtowanie kompetencji cyfrowych u uczniów w szkołach podstawowych - edukacja wczesnoszkolna
- Kompetencje matematyczne w edukacji szkoły podstawowej
- Kształtowanie kompetencji cyfrowych u uczniów w klasach starszych szkół podstawowych
- Kompetencje osobiste, społeczne uczniów szkół podstawowych w zakresie umiejętności uczenia się
- Rozwijanie kompetencji osobistych i uczenia się u uczniów szkół podstawowych ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi (dysortografia, dysleksja, dyskalkulia, spektrum autyzmu, deficyty uwagi)
- Kompetencje w zakresie przedsiębiorczości w szkole podstawowej
Opracowały:
Anna Kokot-Rutkowska
Beata Malentowicz
Anna Kokot-Rutkowska
Beata Malentowicz