Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2013-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.
Kompetencje matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej
{slider Artykuły z wydawnictw ciągłych}
- Bugajska-Jaszczołt, Beata. Ludynia, Norbert. Edukacja ekonomiczna dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Teoria i praktyka. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, nr 4 (2017/2018), s. 28-39.
Rozumienie pieniądza przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Pieniądze w środowisku rodzinnym. Kształtowanie prawidłowych postaw wobec pieniędzy.
- Daniszewski, Rafał. Szachowa edukacja dzieci w młodszym wieku szkolnym : z doświadczeń pedagoga. "Życie Szkoły" 2018, nr 5, s. 2-9.
Szachy a dziecięce emocje oraz procesy myślenia u dzieci. Szachy a wspieranie kompetencji matematycznych. Propozycje zabaw szachowych.
- Kalinowska, Alina. Odczarować matematykę. Czy lekcja matematyki może być ciekawa?. "Trendy (czasopismo elektroniczne)" 2016, nr 1, s. 10-15.
Twórcze myślenie, prowadzenie badań matematycznych, odkrywanie prawidłowości jako sposób na zaciekawienie uczniów na matematyce.
- Kapczyńska, Ewa. Leśniewska, Iwona. Sposób na naukę matematyki. "Dyrektor Szkoły" 2015, nr 5, s. 55-57.
Projekt "Bydgoski Bąbel Matematyczny" dotyczący nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej.
- Kopeć, Agnieszka. Szymkiewicz. Dagmara. Nasz sposób na matematykę. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, nr 4 (2017/2018), s. 40-50.
Propozycja metod i form nauczania matematyki w edukacji wczesnoszkolnej, które dają szansę na rozwijanie kompetencji matematycznych.
- Kuleta, Katarzyna. Tangramy. Logiczne zabawy matematyczne dla dzieci I-III. "Życie Szkoły" 2015, nr 7, s. 12-14.
Co to jest tangram, na czym polega. Przykłady zabaw.
- Lelonek, Magdalena. Bułgajska-Jaszczałt, Beata. Nowoczesna edukacja dzieci w wieku wczesnoszkolnym, czyli gry i zabawy ruchowe w nauczaniu matematyki. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, nr 2 (2017/2018), s. 39-49.
Propozycja gier: Berek, Bystre rzuty, Grzybobranie, Ciekawe liczby, Kolekcjoner piłek, Poznajmy się, Wartościowe piłki, Prawda-fałsz oaz Kontroluj przeciwnika.
- Marekwia, Magdalena. Polewczyk, Irena. Znaczenie diagnozy gotowości szkolnej w zakresie matematyki w kontekście diagnozy umiejętności matematycznych po klasie I. "Chowanna" T. 1 (2018), s. [131]-148.
Artykuł poświęcony jest badaniu edukacji matematycznej i gotowości szkolnej dzieci na początku pierwszej klasy. Przeprowadzone badania koncentrowały się na poszukiwaniu zależności między gotowością szkolną dziecka na początku nauki szkolnej a ich zdolnościami matematycznymi po pierwszej klasie. Podczas badań autorzy podjęli dogłębną analizę dokumentacji dotyczącej diagnozy gotowości szkolnej i przeprowadzili test umiejętności matematycznych pod koniec pierwszej klasy.
- Nawolska, Barbara. Żądło, Joanna. Kształtowanie pojęcia czasu w edukacji matematycznej pierwszoklasistów. "Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane" R. 40 (62), nr 1(2016/2017), s. 20-30.
Pojęcie czasu i jego kształtowanie u dzieci. Sześciolatek a pojęcie czasu.
- Olszewska, Margareta. Oterman, Marzena. "Krokowanie" - innowacyjne działania w matematyce w edukacji wczesnoszkolnej. "Życie Szkoły" 2018, nr 2, s. 8-12.
Opis oraz doświadczenia zastosowania metody profesora Hejnego w nauczaniu matematyki.
- Oszwa, Urszula. Gajownik, Edyta. Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 34, z. 2 (2015), s. [167]-175.
Wyniki badań własnych autorek na temat: czy 5-latki są gotowe do rozpoczęcia edukacji matematycznej? Poziom ich kompetencji arytmetycznych oceniano przy użyciu Skali LPC6 (Oszwa 2005). Składa się ona z 3 części i 36 stwierdzeń, odnoszących się do zdolności posługiwania się liczbami, orientacji w czasie i przestrzeni.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Dzielenie z resztą : nauczanie matematyki w klasie III szkoły podstawowej. "Życie Szkoły" 2015, nr 2, s. 15-16.
Przykłady zadań, których celem jest kompensowanie braków i niwelowanie trudności w zakresie umiejętności dzielenia z resztą.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Edukacja matematyczna w klasach początkowych : zjawisko symetrii. "Życie Szkoły" 2016, nr 9, s. 33-37.
Przykłady ćwiczeń, które mogą stać się pomocą dla nauczycieli i rodziców w poznawaniu przez dzieci symetrii.
- Piechota, Feliksa. Szymczak Emilia. Edukacja matematyczna w zakresie obliczeń pieniężnych : zgodne z obszarem podstawy programowej edukacji wczesnoszkolnej. "Życie Szkoły" 2015, nr 9, s. 33-34.
Propozycja przykładu ćwiczeń z zakresu posługiwania się pojęciami: cena, wartości i ilość.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Figury magiczne : propozycja ćwiczeń dla uczniów z klas I-III. "Życie Szkoły" 2017, nr 8, s. 38-41.
Propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem wybranych różnych figur magicznych, które mogą posłużyć jako pomoc w trakcie realizacji zagadnień z tego zakresu (edukacja wczesnoszkolna).
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Geometryczne propozycje matematyczne : przykłady ćwiczeń rozwijających umiejętności dzieci z klasy III. "Życie Szkoły" 2016, nr 1, s. 36-39.
Ćwiczenia sprzyjające rozwijaniu oraz utrwalaniu umiejętności dzieci z zakresu znajomości pojęć oraz własności geometrycznych - edukacja wczesnoszkolna.
- Piechota, Feliksa. Kalendarz w edukacji matematycznej - przykłady ćwiczeń dla dzieci z klas I-III. "Życie Szkoły" 2018, nr 2, s. 27-29.
Ćwiczenia można wykorzystać do prowadzenia zajęć utrwalających znajomość dni tygodnia, miesięcy, pór roku oraz rozwijania i utrwalania umiejętności matematycznych.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Logiczne aktywności matematyczne : propozycje ćwiczeń dla dzieci na pierwszym szczeblu edukacyjnym. "Życie Szkoły" 2016, nr 5, s. 33-35.
Propozycja przykładów ćwiczeń rozwijających umiejętność logicznego myślenia.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Matematyczne zabawy logiczne dla dzieci w pierwszym etapie kształcenia. "Życie Szkoły" 2017, nr 2, s. 33-35.
Propozycje rozrywek umysłowych, które mogą stać się ciekawym i zarazem wartościowym urozmaiceniem zajęć z zakresu edukacji matematycznej.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Matematyczne zabawy z patyczkami. "Życie Szkoły" 2015, nr 5, s. 9-11.
Przykłady zabaw na zajęciach matematyki w edukacji wczesnoszkolnej.
- Piechota, Feliksa. Szymczak Emilia. Przykłady ćwiczeń matematycznych z zakresu mnożenia dla dzieci z klas I-III. "Życie Szkoły" 2016, nr 6, s. 38-40.
Propozycje dla klas I-III - edukacja wczesnoszkolna.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Rozwijanie umiejętności matematycznych w klasach I-III : wyznaczamy długości i odległości. "Życie Szkoły" 2017, nr 5, s. 33-37.
Propozycja ćwiczeń z zakresu pomiaru długości i wyznaczania odległości pomiędzy obiektami tj. miastami, osobami, przedmiotami itp.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Równania w edukacji matematycznej dziecka - przykłady ćwiczeń. "Życie Szkoły" 2016, nr 8, s. 38-41.
Propozycje zadań zawierających przykłady równań z jedną niewiadomą.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Wyrażanie dwumianowe : rozwijamy zainteresowania matematyczne w ćwiczeniach praktycznych. "Życie Szkoły" 2018, nr 2, s. 30-32.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Zabawy logiczne : przykłady ćwiczeń dla dzieci z klas I-III. "Życie Szkoły" 2018, nr 6, s. 40-42.
Rozwijanie zainteresowań dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
- Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Zegar i jego zastosowanie w edukacji matematycznej na pierwszym szczeblu kształcenia. "Życie Szkoły" 2017, nr 4, s. 33-35.
Propozycja ćwiczeń dotyczących tematu czasu i zegara.
- Skura, Małgorzata. Lisiecki, Michał. Jak organizować edukację matematyczną w klasach 1-3, żeby to dzieci się uczyły, a nie były nauczane. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1 (64), nr 4 (2017/2018), s. 7-27.
Edukacja matematyczna oraz jej treści na pierwszym etapie nauczania. Wybrane teorie edukacji matematycznej w edukacji wczesnoszkolnej.
- Szczepkowska, Edyta. Orientacja w czasie - pory dnia. "Życie Szkoły" 2018, nr 6, s. 33-38.
Istota orientacji w czasie, odnosząca się do pory dnia, obliczanie upływu czasu na zegarze i z kalendarzem.
- Szczodrak, Beata. Scenariusz zajęć z edukacji matematycznej w klasie III : Klasowe Centrum Pomiarowe - pomiar długości. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, nr 4 (2017/2018), s. 86-90.
Scenariusz jest przeznaczony dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym.
- Szymczak, Emilia. Piechota, Feliksa. Geometria : propozycje ćwiczeń dla dzieci z klas I-III. "Życie Szkoły" 2018, nr 4, s. 26-28.
Propozycja ćwiczeń, które mogą stanowić inspirację do tworzenia własnych propozycji ćwiczeń i aktywności w ramach tego zagadnienia (edukacja wczesnoszkolna).
- Szymczak, Emilia. Piechota, Feliksa. Rozwijanie zainteresowań matematycznych dzieci w młodszym wieku szkolnym : piramidki. "Życie Szkoły" 2018, nr 5, s. 30-34.
Propozycja ćwiczeń z wykorzystaniem piramidek, które mają rozwijać umiejętności dzieci.
- Tołwińska-Królikowska, Elżbieta. Jak rozwijać kompetencje kluczowe w szkołach podstawowych - projekt "Z Małej Szkoły w Wielki Świat". "Meritum" 2011, nr 3, s. 42-46.
Celem projektu jest rozwinięcie u uczniów klas I-VI wybranych trzech kompetencji kluczowych: matematycznych i podstawowych kompetencji naukowo-technicznych, społecznych i obywatelskich i umiejętności uczenia się. Beneficjentami projektu są uczniowie klas I-VI małych wiejskich szkół podstawowych, prowadzonych przez lokalne stowarzyszenia rozwoju wsi, samorządy gminne i inne podmioty.
- Wesołowska, Małgorzata. Dodajemy i odejmujemy w zakresie 100 : scenariusz zajęć matematycznych z wykorzystaniem technik Freineta, kodowania i elementów oceniania kształtującego. "Sygnał" 2020, nr 3 s. 30-32.
Scenariusz lekcji matematyki opracowano dla dzieci z klasy II szkoły podstawowej.
- Wesołowska, Małgorzata. Poznajemy liczbę 10 : scenariusz zajęć matematycznych z wykorzystaniem technik Freineta, kodowania i elementów oceniania kształtującego. "Sygnał" 2020, nr 3 s. 28-29.
Scenariusz lekcji matematyki opracowano dla dzieci z klasy I szkoły podstawowej.
- Wesołowska, Małgorzata. Układamy i rozwiązujemy zadania tekstowe : scenariusz zajęć matematycznych z wykorzystaniem technik Freineta, kodowania i elementów oceniania kształtującego. "Sygnał" 2020, nr 3 s. 32-34.
Scenariusz lekcji matematyki opracowano dla dzieci z klasy III szkoły podstawowej.
- Wojteczek, Monika. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, (63), nr 4 (2017/2018), s. 70-85.
Przykładowe scenariusze zajęć z zakresu edukacji matematycznej, kształtujące wyobraźnię przestrzenną.
- Wojteczek, Monika. Od zabawy do świata liczb. "Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane" R. 36 (58), nr 1 (2012/2013), s. 70-88.
Rozwój czynności myślenia, diagnoza dojrzałości kompetencji liczenia. Przykłady ćwiczeń, zabaw i zadań rozwijających twórcze nauczanie matematyki w edukacji wczesnoszkolnej.
- Żądło-Treder, Joanna. Wybrane pojęcia matematyczne a ich rozumienie przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej - pojęcie miary i mierzenia. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2019, nr 5, s. 59-76.
Rozumienie przez dzieci z klas I-III sensu pomiaru: długości, masy, pojemności, temperatury, czasu, pola powierzchni. Badania.
{slider Wydawnictwa zwarte}
- Binkowska-Wójcik, Wiesława [et al.]. Bydgoski bąbel matematyczny : o wprowadzaniu zmian w nauczaniu matematyki w klasach I-III. Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014.
Wersja online książki
- Dąbek, Krystyna. Matematyka dla dzieci : pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas I - III szkoły podstawowej : Z Jackiem w świat. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.
„Książka jest propozycją dydaktyczną dla nauczycieli przedszkoli i pierwszego poziomu edukacyjnego.[…]. Każde zadanie – zabawa jest opatrzone informacją, jakie obszary aktywności są w nim realizowane, np. odporność emocjonalna na trudne sytuacje, orientacja w przestrzeni, myślenie przez analogię, liczenie oraz jakie strefy rozwija. […] Bardzo pomocny dla nauczyciela jest przygotowany przez Autorkę do każdego zadania zestaw pytań i poleceń kierowanych do ucznia. To właśnie dzięki tym pytaniom uczeń zdobywa umiejętności wypowiadania swojej myśli, przygotowanie własnej strategii rozwiązania i myślenia. Pozwala też zobaczyć inne koncepcje i być kreatywnym. Dzieci poprzez zabawę poznają świat matematyki i doskonalą umiejętności logicznego myślenia.
- Dąbrowski, Mirosław. Gry matematyczne dla uczniów klas 1-3 i starszych.Cz. 2.Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.
W książce jest opisane kilkadziesiąt gier pogrupowanych zgodnie z wykorzystywanymi w nich pomocami – są tu zatem gry z użyciem dziesięciościennej kostki, gry na planszy stu liczb, gry strategiczne i inne. Autor pokazuje, że gry można tworzyć także samodzielnie albo modyfikować je aby lepiej spełniały nasze oczekiwania.
- Dąbrowski, Mirosław. Gry matematyczne (nie tylko) dla klas 1-3. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.
Autor prezentuje kilkadziesiąt gier pogrupowanych według pomocy, których używa – znajdują się tam gry planszowe, karciane, z użyciem dziesięciościennej kostki czy wykorzystujące, i to w różny sposób, kamienie domina. Autor pokazuje, że gry można tworzyć także samodzielnie albo modyfikować je aby lepiej spełniały nasze potrzeby edukacyjne.
- Dąbrowski, Mirosław. Nie tylko żywe liczby! : zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.
W każdym rozdziale znajduje się dużo różnorodnych pomysłów pogrupowanych tematycznie. Prezentowane są w postaci serii możliwych poleceń, z elementami hipotetycznej narracji, oddającej klimat i przebieg zabaw. Materiał ten może być punktem wyjścia do przygotowania wielu zabaw ruchowych uruchamiających pracę dzieci w różnych obszarach związanych z liczbami naturalnymi – doboru i selekcji poleceń oraz zadań i problemów należy jednak zawsze dokonywać samodzielnie, mając na uwadze cele edukacyjne, które zabawa ma realizować.
- Dzieci odkrywają świat : scenariusze projektów edukacyjnych rozwijających kompetencje matematyczne i naukowo-techniczne oraz umiejętność uczenia się w kl. 1-3 SP. Elżbieta Tołwińska-Królikowska. Warszawa : Federacja Inicjatyw Oświatowych, 2013.
Wersja online książki
- Edukacja wczesnoszkolna - scenariusze lekcji z komputerem, tabletem i nie tylko. Red. Eryk Chilmon. Wrocław : Presscom, cop. 2015.
W książce znajdują się gotowe scenariusze zajęć, które pozwolą zrealizować nawet 60 godzin dydaktycznych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. Autorzy scenariuszy krok po kroku pokażą, jak za pomocą narzędzi IT uatrakcyjnić wszystkie rodzaje zajęć w ramach edukacji wczesnoszkolnej. Pokażą m.in., jak przy użyciu komputera, smartfonu, tabletu czy tablicy multimedialnej: wzbogacać słownictwo uczniów i doskonalić ich umiejętność czytania ze zrozumieniem, kształtować pojęcia matematyczne i umiejętność logicznego myślenia, rozwijać pamięć muzyczną, słuch i poczucie rytmu, ćwiczyć koordynację wzrokowo-ruchową, ośmielać i aktywizować uczniów uczestniczących w terapii pedagogicznej, uczyć dzieci wytrwałości, samodzielnego podejmowania decyzji i pracy w grupie.
- Krejčová, Eva. Matematyka w zabawach i grach w szkole podstawowej. Tł. Joanna Kapica-Curzytek. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2016.
Niniejsza książka to wynik około piętnastu lat starań, których celem było zwrócenie uwagi na wartości związane z zastosowaniem gier i zabaw dydaktycznych w edukacji matematycznej w szkole podstawowej, na ich znaczenie i różnorodne funkcje. Jest to zbiór 136 gier i zabaw oraz wielu ich wariantów, które można wykorzystać w różny sposób na zajęciach lekcyjnych z zakresu matematyki. Motywują one uczniów do wysiłku w procesie przyswajania nowego materiału, na etapie jego powtarzania i utrwalania, a także w toku kształtowania wielu różnorodnych kompetencji. Można je także stosować w ramach pozalekcyjnych zajęć matematycznych.
- Nowak-Łojewska, Agnieszka. Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci : poradnik dla nauczycieli klas I-III. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, [2015].
Wersja online książki
- Nowik, Jerzy. Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej : poradnik dla nauczyciela. 2 rozsz. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2013.
Poradnik metodyczny przedstawia zagadnienia dotyczące: początków myślenia matematycznego i rozwijania aktywności matematycznej u dziecka, celów kształcenia, planowania procesu nauczania-uczenia się, kształtowania wybranych zagadnień matematycznych, pracy domowej, sprawdzania i oceniania osiągnięć szkolnych oraz przyczyn niepowodzeń w uczeniu się matematyki. Publikacja zawiera repetytorium z podstaw matematyki dla nauczyciela i omawia środki dydaktyczne.
- Pisarski, Marek. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 1, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Środki dydaktyczne do kształcenia pojęcia liczby i działań matematycznych, dziecięca geometria, pomoce dydaktyczne.
Wersja online książki
- Pisarski, Marek. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 2, Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Znaczenie gier dydaktycznych, gry na zajęciach matematycznych, gry dydaktyczne i rodzice.
Wersja online książki
- Pisarski, Marek. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 3, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej?Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Narzędzia TIK we współczesnej szkole, geoplan, kalkulator, tablica interaktywna, bezpłatne aplikacje ze stron internetowych.
Wersja online książki
- Pisarski, Marek. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 4, Matematyka w przestrzeni wokół nas.Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Przestrzeń edukacyjna a podstawa programowa, klimat sprzyjający uczeniu się, przestrzeń do pracy i wypoczynku, dlaczego organizacja przestrzeni edukacyjnej jest tak ważna?.
Wersja online książki
- Semadeni, Zbigniew, [i in.]. Matematyczna edukacja wczesnoszkolna : teoria i praktyka. Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2015.
W książce przedstawione zostały - systematycznie i klarownie - najważniejsze zagadnienia edukacji matematycznej dzieci w wieku od przedszkola po klasę VI szkoły podstawowej. Dla nauczycieli klas I-III szczególnie ważne jest to, że opisane w tej pozycji prawidłowości dotyczące skutecznego uczenia się matematyki i przechodzenia dzieci na coraz wyższe poziomy rozumienia stosują się zarówno przy doskonaleniu tradycyjnego nauczania w systemie klasowo-lekcyjnym, jak i w tych grupach, w których nauczyciele zostawiają dzieciom większą swobodę i wspierają je w samodzielnej działalności matematycznej.
- Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 1, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Metody nauczania, metody aktywizujące, przegląd ćwiczeń aktywizujących w metodzie Montessori, dobre praktyki.
Wersja online książki
- Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 2, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Gry dydaktyczne, zabawy, przykłady gier i zabaw matematycznych.
Wersja online książki
- Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 3, Jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną u najmłodszych?Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Kształcenie świadomości schematu własnego ciała, rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, rozwijanie kompetencji geometrycznych, rozwijanie orientacji i wyobraźni przestrzennej.
Wersja online książki
- Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 4, Jak rozwijać kompetencje ekonomiczne u najmłodszych? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży, Dlaczego warto kształtować postawę przedsiębiorczą?, Rozwijanie kompetencji ekonomicznych.
Wersja online książki
- Tanajewska, Alicja. Program zajęć dydaktyczno-wyrównawczych oraz korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów klas 1-3 z trudnościami w liczeniu i zdobywaniu umiejętności matematycznych : edukacja matematyczna. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.
Publikacja została napisana z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z uczniami, którzy mają specyficzne trudności w uczeniu się matematyki. Książka pozwoli na kompleksowe objęcie ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną zarówno w ramach prowadzonych zajęć edukacyjnych, jak i organizowanych zajęć specjalistycznych.
- Wojciechowska, Krystyna. Gry i zabawy matematyczne : dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej. 3. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.
Książka jest przeznaczona dla nauczycieli i rodziców uczniów klas I-III. Z opracowania mogą korzystać również terapeuci pracujący z uczniami klas młodszych mającymi trudności w uczeniu się matematyki, można je także przeprowadzić w świetlicy szkolnej. W książce zaprezentowano 75 gier i zabaw dydaktycznych, przy czym niektóre mają kilka wersji, a wprowadzając zmiany w regułach można tworzyć nowe.
- Wojciechowska, Krystyna. Zabawy z zadaniami tekstowymi w edukacji wczesnoszkolnej. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2011.
W książce zaprezentowano 32 układanki mające na celu: rozumienie struktury zadania tekstowego, poznanie sposobu analizy zadania tekstowego, graficzne i symboliczne przedstawianie danych, dostosowanie rozwiązania i sprawdzenie jego poprawności zgodnie z warunkami podanymi w treści zadania tekstowego. W trakcie zabaw dziecko nie rozwiązuje samodzielnie zadania, ale wybiera wśród podanych informacji te, które są podane w poleceniu.
{slider Dokumenty elektroniczne}
- Matematyka : program edukacyjny. Program. Opole FOXE, [2018].
Program dla uczniów młodszych klas szkoły podstawowej; Przejrzysty i łatwy w obsłudze nawet dla osób znających słabo komputer; Ułatwia nabycie podstawowych kompetencji, które są niezbędne do nauki matematyki w szkole i ich ćwiczenie; Usprawnia operacyjne rozumowanie; Liczenie; Dodawanie, mnożenie.
- Podstawy matematyki wczesnoszkolnej i tabliczka mnożenia : program edukacyjny. Program. Opole: FOXE, [2018].
Program ułatwia nabycie podstawowych kompetencji do nauki matematyki w szkole, usprawnienie operacyjnego rozumowania, ćwiczenie podstawowych działań przez ucznia oraz opanowanie i ćwiczenie tabliczki mnożenia. Program przeznaczony jest dla uczniów młodszych w przedziale 1-3.
{/sliders}
Opracowanie:
Anna Kokot-Rutkowska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu