Zadania biblioteki pedagogicznej w ramach wspomagania szkół i placówek oświatowych
Od roku 2016 Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych we Wrocławiu rozszerza zakres działań o:
- organizowanie i prowadzenie wspomagania szkół i placówek w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, w tym w wykorzystywaniu technologii informacyjno-komunikacyjnej,
- organizowanie i prowadzenie wspomagania bibliotek szkolnych, w tym w zakresie organizacji i zarządzania tymi bibliotekami,
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli
Zapraszamy szkoły i placówki oswiatowe do zorganizowanej współpracy:
- zakończony proces wspomagania to bardzo pomocny materiał dla dyrektora w czasie oceny jego pracy przez nadzór,
- aktualne rozporządzenie ws doskonalenia zawodowego nauczycieli reguluje celowość wydatkowania na proces wspomagania,
- proces wspomagania to idealne narzędzie kształtowania polityki i relacji w gronie pedagogicznym.
DBP we Wrocławiu współpracowała z wybranymi placówkami wspierając nauczycieli i uczniów w realizacji wyznaczonych celów. Cele: Cele:
Cele ogólne współpracy:
- Rozbudzanie świadomości zainteresowań czytelniczych dzieci
- Pobudzanie kreatywności i wspieranie uzdolnień
- Poznanie biblioteki jako instytucji kultury
- Wsparcie w ułatwieniu dostępu do najnowszej literatury z zakresu pracy z dziećmi
Efekty: W całym roku szkolnym w ramach wsparcia odbyły się 32 zajęcia edukacyjne dla 548 dzieci, wypożyczono ok. 40 publikacji na tematy zgodne z zapotrzebowaniem, przekazano dary książkowe adekwatne do zainteresowań nauczycieli placówki, opracowano 2 szczegółowe zestawienia literatury.
- Rozbudzanie świadomości zainteresowań czytelniczych
- Pobudzanie kreatywności oraz twórczego myślenia
- Poznanie biblioteki jako instytucji kultury
- Wsparcie nauczycieli w poszerzaniu wiedzy o metodach i formach pracy z dziećmi
Efekty: W roku sprawozdawczym odbyły się 23 zajęcia (18 tematów) dla 373 dzieci w różnym wieku, wypożyczono 10 książek do wykorzystania w pracy z grupą najstarszych dzieci.
- Rozwijanie kompetencji czytelniczych
- Pobudzanie kreatywności, twórczości i wyobraźni
- Poznanie biblioteki jako instytucji kultury
- Literatura jako pomoc w definiowaniu i rozwiązywaniu problemów wychowawczych
Efekt: W bieżącym roku w 23 zajęciach edukacyjnych uczestniczyło 485 uczniów.
Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna zrealizowała działania w ramach projektu Wsparcie nauczycieli w prowadzeniu kształcenia na odległość. Wsparciem były objęte placówki: Wsparcie przebiegało dwutorowo: 1. Szkolenia dla nauczycieli wymienionych placówek w zakresie nauczania zdalnego. Tematyka szkoleń: 2. Opracowano 3 pakiety edukacyjne nt. Rozwijanie kompetencji społecznych i osobistych uczniów dla: Pakiety bedą dostępne na stronie ORE. Szczegółowy przebieg działań projektowych w sprawozdaniu z realizacji działań projektu. Opracowane materiały edukacyjne dostępne w WebowejDBP na stronie Wsparcie nauczycieli
Ze względu na zamknięcie szkół i realizację zadań w placówkach oświatowych w formie zdalnej zaplanowany proces wspomagania nie został zrealizowany w takiej formie, w jakiej go zaprojektowano. Nauczyciele bibliotekarze wspierali placówki przygotowując różnorodne materiały multimedialne, zestawienia tematyczne czy prowadząc szkolenia: Nauczyciele bibliotekarze DBP we Wrocławiu przygotowali wiele materiałów multimedialnych pomocnych w pracy zdalnej. Materiały dotyczyły wykorzystania TIK w szkole, promocji czytelnictwa i działań bibliotek, materiałów multimedialnych np. w formie poradników, kolekcji materiałów tematycznych, wieloaspektowych stron www, także dla rodziców.
• Liceum Ogólnokształcące nr VIII we Wrocławiu - Wsparcie uczniów w przygotowaniu się do egzaminów oraz samodzielnej pracy w oparciu o różne źródła wiedzy – alternatywne metody i techniki uczenia się i pracy z tekstem. • Zespół Szkół Teleinformatycznych i Elektronicznych we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa nr 2 we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa nr 9 im. Wincentego Pola we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa nr 30 we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa nr nr 84 im. Ruchu Obrońców Pokoju we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa nr 38 w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 2 we Wrocławiu • Szkoła Mistrzostwa Sportowego Junior we Wrocławiu • Szkoła Podstawowa w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Czernicy • Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Rzeplinie • Szkoła Podstawowa w Sadkowie • Przedszkole nr 35 we Wrocławiu
- Popularyzacja edukacji informacyjnej i medialnej – ukazanie roli mediów we współczesnej cywilizacji i wyrabianie umiejętności krytycznego odbioru komunikatów medialnych.
- Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw patriotycznych.
- Rozwijanie kompetencji informacyjnych i medialnych poprzez wyrabianie umiejętności krytycznego odbioru komunikatów medialnych, a także zwrócenie uwagi
na bezpieczeństwo w sieci.
- Popularyzacja kultury i edukacji czytelniczej poprzez rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz wyobraźni i kreatywności, a także umiejętności pracy zespołowej poprzez udział w grach czytelniczych i edukacyjnych.
- Popularyzacja kultury i edukacji czytelniczej - rozwijanie kompetencji czytelniczych oraz wyobraźni i kreatywności.
- Kształtowanie umiejętności pracy w grupie.
- Bezpieczne korzystanie z Internetu oraz urządzeń mobilnych.
- Pogłębienie umiejętności wykorzystania metod samokształceniowych.
- Rozwijanie kompetencji z zakresu wiedzy o książce i tworzenia różnego rodzaju treści.
- Kształtowanie postawy szacunku wobec wartości pracy innych ludzi, różnorodności kulturowej.
- Promowanie świadomego korzystania z mediów społecznościowych.
- Popularyzacja edukacji informacyjnej i medialnej – ukazanie roli mediów we współczesnej cywilizacji i wyrabianie umiejętności krytycznego odbioru komunikatów medialnych.
- Pogłębienie umiejętności wykorzystania metod samokształceniowych.
- Rozwijanie kompetencji medialnych w zakresie tworzenia oraz krytycznego odbioru treści publikowanych w mediach.
- Doskonalenie kompetencji osobistych i społecznych w zakresie funkcjonowania w społeczeństwie.
- Edukacja matematyczna w edukacji wczesnoszkolnej i wychowaniu przedszkolnym.
- Jak poprawić efektywność rozwijania kompetencji matematycznych uczniów?
Wspólnie określono cele:
- Dzieci aktywnie uczestniczą w różnych formach popularyzujących czytelnictwo. Oswajają się z książkami, uczestniczą w zajęciach głośnego czytania i uczą się ilustrować bajki oraz je opowiadać.
- Nauczyciele mają łatwiejszy dostęp do najnowszej literatury, który ukierunkuje proces samokształcenia i ułatwi stosowanie właściwych metod w pracy z dziećmi - edukacja i pedagogika przedszkolna oraz wczesnoszkolna.
Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu od wielu lat pokazuje rolę nowoczesnych technologii informacyjno – komunikacyjnych w procesie uczenia (się), promuje działania związane z kształtowaniem kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, propaguje metody i narzędzia służące nowoczesnemu uczeniu się a także pokazuje przykłady działań wspierających nauczycieli i szkoły w pracy z TIK. Formy wspomagania: - Oferta edukacyjna na rok szkolny 2021-2022 Proponowane przez DBP we Wrocławiu formy wsparcia będą dostosowywane do potrzeb Państwa placówki. W ramach realizacji oferty wspólnie opracujemy cele wspomagania, zadania do realizacji oraz formy pracy. Wsparcie może obejmować konsultacje zbiorowe i indywidualne, w tym wykorzystanie platformy edukacyjnej. Zapraszamy do korzystania z naszego Programu wspomagania – wystarczy się zgłosić do Biblioteki, ustalić zasady udziału placówki. Realizacja programu jest dla placówki nieodpłatna, jedynym kosztem jest zwrot za dojazd do placówki.
* szkolenia i warsztaty dla nauczycieli
* zajęcia edukacyjne dla uczniów
- Gromadzenie i udostępnianie w palcówkach literatury zgodnie z potrzebami.
- Opracowanie minipakietów tematycznych w oparciu o zasoby dolnośląskiej sieci bibliotek pedagogicznych.
- Współpraca ze środowiskiem - uczestnictwo w akcjach czytelniczych, współorganizowanie konkursów, wystaw, spotkań.
Oferta Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu wpisuje się w wymagania państwa wobec szkół i placówek oraz kierunki rozwoju polityki oświatowej: - Kompetencje kluczowe w planowaniu pracy dydaktyczno-wychowawczej Proponowane obszary wspomagania: - Popularyzacja kultury czytelniczej Proponowaną ofertę dostosowujemy do potrzeb placówki.
- Zastosowanie technologii informacyjnej w pracy szkoły/placówki
- Rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów
- Popularyzacja edukacji czytelniczej - rozwijanie wiedzy na temat dostępnych zasobów informacyjnych np. polskich bibliotek cyfrowych oraz kształcenie kompetencji czytelniczych, niezbędnych do odbioru tekstów literackich, naukowych i popularnonaukowych
- Popularyzacja edukacji medialnej - ukazanie roli mediów we współczesnej cywilizacji i wyrabianie umiejętności krytycznego odbioru komunikatów medialnych
- Popularyzacja edukacji informacyjnej - kształtowanie umiejętności wyszukiwania, selekcji oraz analizy informacji
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w pracy biblioteki szkolnej
- Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej (TIK) w nauczaniu przedmiotów nieinformatycznych
- Wykorzystanie platformy edukacyjnej w pracy nauczyciela
- Podnoszenie umiejętności posługiwania się pakietem Office w pracach nauczycieli na rzecz placówki
- Bezpieczeństwo w sieci – przeciwdziałanie zagrożeniom wynikającym z korzystania sieci
- Nauczyciel 45+ - podnoszenie kompetencji pracowników placówki w obszarze obsługi nowych technologii
- Otwarte zasoby edukacyjne - szansą dla edukacji
- Licencje Creative Commons i prawo autorskie w szkole
Nowoczesne wspomaganie uznaje szkołę za organizację uczącą się. Uwzględnia indywidualne perspektywy i potrzeby poszczególnych grup społeczności szkolnej: uczniów, nauczycieli, dyrekcji, rodziców czy instytucji środowiska lokalnego, ale skupia się na wypracowaniu takiego planu rozwoju, który będzie najkorzystniejszy dla szkoły jako całości. Szkoła jest odpowiedzialna za własny rozwój. Oznacza to, że dyrektor i nauczyciele chcą uczestniczyć w całym procesie: dobrowolnie wybierają obszar objęty wspomaganiem oraz wzajemnie motywują się do samodzielnej i zespołowej pracy. Wymieniają się doświadczeniem z nauczycielami i dyrektorami z innych szkół, a także wspólnie wypracowują rozwiązania, które wdrażają do praktyki szkolnej. Instytucje systemu wspomagania są partnerami szkoły. Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, biblioteki pedagogiczne i placówki doskonalenia nauczycieli współpracują ze sobą i dzięki temu przygotowują kompleksową ofertę rozwoju. Pracownicy tych instytucji towarzyszą szkole na każdym etapie procesu wspomagania.1 1 Więcej - strona www ORE
Zapraszamy do współpracy
Kontakt: Beata Malentowicz, tel. 71 3772819, 530 343 802, e-mail: