logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2009-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu, katalogu IBUK Libra oraz Internecie.

Kompetencje społeczne w edukacji przedszkolnej

{slider Artykuły z wydawnictw ciągłych}

  • Baranowska-Jojko, Ewa, Wiechuła, Aleksandra. Ćwiczenia arteterapeutyczne z okazji Dnia Ochrony Praw Dziecka. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 10, s. 37-41.
    Scenariusz zajęć z okazji Dnia Ochrony Praw Dziecka.
  • Biernacka, Anna. Wstyd u dziecka w wieku przedszkolnym. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 4, s. 59-62.
  • Bogucka, Maria. Przedszkolak poznaje siebie : Ja cielesne i Ja społeczne w grach i zabawach na zajęciach z języka angielskiego. "Języki Obce w Szkole (czasopismo elektroniczne)" 2016, nr 4, s. 97-101.
    Rozwijanie świadomości własnego ciała oraz sprawności motorycznych poprzez sugestywny gest i ruch, a także pobudzanie wyobraźni dziecka w kontekście prostych zabaw słownych, które stwarzają idealne warunki do przyswajania języka obcego. Zabawy ruchowe dla całej klasy.
  • Borowiecka, Agnieszka. Pafnucy i Mądralinka : bajka psychoedukacyjna dla dzieci, którym często zdarzają się różne niepowodzenia. "Bliżej Przedszkola" 2017, nr 2, s. 22-23.
    Biblioterapia w przedszkolu. Podbudowywanie poczucia własnej wartości dziecka.
  • Buchner, Hanna. Po co nam zasady? : scenariusz zajęć na podstawie książki Zofii Staneckiej "Basia i wolność". "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 3, s. 46-47.
    Przykładowy scenariusz zajęć mających uświadomić dzieciom istnienie zasad i ich przestrzegania. Dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Bukowińska, Agnieszka. Jak zostać kulturalnym widzem, czyli kilka słów o kinowym savoir-vivrze. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 6, s. 41-[44].
    Scenariusz zajęć przygotowujących dzieci do kulturalnego odbioru sztuki filmowej.
  • Bukowińska, Agnieszka. Pod parasolem życzliwości. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 9, s. 54-60.
    Scenariusz zajęć z okazji Międzynarodowego Dnia Życzliwości i Pozdrowień.
  • Bukowińska, Agnieszka. Smacznie, elegancko i wyjątkowo, czyli kilka słów o niełatwej sztuce zachowania się przy stole. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 8, s. 50-56.
    Kształtowanie dobrych nawyków związanych z etykietą stołową.
  • Bukowińska, Agnieszka. Ufam sobie - bo mam szacunek do siebie. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 10, s. 25-29.
    Jak budować zaufanie dziecka do siebie.
  • Bukowińska, Agnieszka. Wnuczęta i dziadkowie - jak z szacunkiem zbudować pomost między pokoleniami? "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 9, s. 16-[21].
    Propozycje inicjatyw rozszerzających współpracę przedszkola ze środowiskiem rodzinnym.
  • Co i jak świętujemy w listopadzie? "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 10, s. 72-[75].
    Mój kraj, moja ojczyzna. Propozycje aktywności dla dzieci przedszkolnych, starszych na listopad. Poszanowanie symboli i barw narodowych. Narodowe Święto Niepodległości.
  • Co to jest ojczyzna? "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 10, s. 64-66.
    Mój kraj, moja ojczyzna. Propozycje aktywności dla dzieci przedszkolnych, starszych na listopad. Kształtowanie postawy patriotycznej poprzez ruch i zabawę z muzyką.
  • Czaja-Antoszek, Izabela. Obszar 1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2015, nr 2, s. 48-49.
    Podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Edukacja społeczno-emocjonalna - rozwiązania praktyczne.
  • Czaja-Antoszek, Izabela. Obszar 15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2016, nr 4, s. 43-[45].
    Omówiono zagadnienia związane z wychowaniem rodzinnym, obywatelskim i patriotycznym.
  • Czy jesteś dużym, czy małym przedszkolakiem - bądź dumny z tego, że jesteś Polakiem! "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 10, s. 31-[35].
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na miesiąc listopad. Zapoznanie dzieci z symbolami narodowymi. Wzbogacanie wiedzy dzieci przedszkolnych na temat własnego kraju, miejscowości oraz najbliższego otoczenia. Konspekt zajęć.
  • Dziamska, Dorota. Cyfrowe, matematyczne, społeczne, komunikacyjne, kluczowe ... kompetencje : czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego o nich zapomniała? "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 4, s. 34-38.
    Kluczowe kompetencje a podstawa programowa.
  • Dzisiaj powiem wszystkim wam, że najlepszą mamę mam! "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 4, s. 43-48.
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na maj. Stwarzanie przedszkolakom okazji do uczenia się serdecznych zachowań wobec bliskich.
  • Gawlik, Karolina. Czarna owca : bajka o tolerancji. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 9, s. 6-7.
    Nauczanie tolerancji wobec innych narodowości.
  • Gawroński, Grzegorz. O kompetencjach społecznych raz jeszcze. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 6, s. 64-[65].
    Edukacja społeczna w przedszkolu.
  • Janiszewska, Bożena. Społeczne funkcjonowanie dzieci w przedszkolu : emocje jako motor działania. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2018, nr 4, s. 53-[56].
    Emocje związane z poznawaniem zmysłowym oraz myślowym. Emocje związane z zabawą. Skutki wzmocnień w postaci kar i nagród. Emocje uwarunkowane rozwojowo.
  • Kaczanowska, Edyta. Kwoka uczy dobrych manier : scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców dla pięcio- i sześciolatków. "Bliżej Przedszkola" 2017, nr 7/8, s. 96-99.
    Kształtowanie prawidłowych postaw społecznych przedszkolaków w zakresie kultury osobistej. Wspólna zabawa rodziców i dzieci w przedszkolu.
  • Kałuba-Korczak, Anna. Dobro czyń cały rok! "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 10, s. 3-7.
    Jak wdrażać małe dzieci w działania charytatywne.
  • Kałuba-Korczak, Anna. O przyjaźniach z przedszkola. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 6, s. 4-[7].
    Charakter przyjaźni przedszkolnych. Korzyści i ciemne strony przedszkolnych przyjaźni.
  • Kałuba-Korczak, Anna. Przeciwdziałanie budowaniu stereotypów w stosunku do dzieci niepełnosprawnych. [Cz. 1]. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 1, s. 2-5.
    Stwarzanie atmosfery zapobiegającej powstawaniu stereotypów i uprzedzeń w stosunku do dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu.
  • Kocham mojego tatę jesienią, zimą, wiosną i latem! "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 5, s. 38-[43].
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na czerwiec. Kształtowanie u przedszkolaków postaw szacunku i rozwijanie uczucia przywiązania do rodziców.
  • Kołodziejska, Lidia. Ja i ty, my i wy - razem w Europie. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 4, s. 21-22.
    Scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych dla dzieci starszych z okazji Święta Unii Europejskiej.
  • Kołodziejska, Lidia. "Zobacz, on potrzebuje twojej pomocy" - jak nauczyć dziecko umiejętności dostrzegania potrzeb innych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 6, s. 54-58.
    Przykładowe działania rozwijające u dzieci empatię.
  • Korczewska, Elżbieta, Kozubek, Joanna. Mam prawa i obowiązki takie same jak wszyscy! "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 7, s. 31-36.
    Scenariusze zajęć dla dzieci 3-6 letnich dotyczące respektowania praw i obowiązków swoich oraz innych osób.
  • Korczewska, Elżbieta, Kozubek, Joanna. Zgodna wspólna zabawa to podstawa! "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 10, s. 31-36.
    Scenariusze zajęć dla dzieci przedszkolnych wspierające emocjonalny rozwój dziecka.
  • Korczewska, Elżbieta, Kozubek, Joanna. Znam miejsce, w którym mieszkam. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 5, s. 8-13.
    Wychowanie rodzinne, obywatelskie, patriotyczne. Scenariusze zajęć dla dzieci 3-6-letnich.
  • Kordzińska-Grabowska, Anna. Twórcza współpraca. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 9, s. 50-54.
    Propozycje scenariuszy zajęć obejmujących rozwijanie umiejętności społecznych i komunikacyjnych.
  • Kornacka, Agnieszka. Dzień przyjaciela : zabawy przeznaczone dla najstarszych grup przedszkolnych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 5, s. 14-[15].
    Zestaw zabaw prezentujących przedszkolakom jak ważne i cenne są relacje i innymi ludźmi.
  • Kosno, Magdalena. Poczekajmy razem : jak pomóc dziecku rozwijać samoregulację? "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 12, s. 11-[13].
    Rozwijanie umiejętności hamowania własnych reakcji, radzenie sobie z emocjami, umiejętności językowe i poznawcze dzieci przedszkolnych.
  • Kozdroń, Agnieszka. Kształtowanie kompetencji społecznych u dziecka z zespołem Aspergera w placówce przedszkolnej. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 7/8, s. 28-30.
    Edukacja wieloobszarowa. Zabawa z zaprzyjaźnionym kolegą.
  • Kożuchowska, Maria. Bajkoterapia przedszkolaka. [Cz. 1]. "Remedium" 2019, nr 1, s. 24-25.
    Bajkoterapia, a sposób myślenia dziecka przedszkolnego. Rozwój społeczno-emocjonalny dziecka, a dobór właściwych opowiadań. Zastosowanie bajkoterapii w przypadku lęku przed rozłąką z rodzicami.
  • Łaniewska, Karolina. Zdrowy świat : projekt kształtujący postawy prozdrowotne, proekologiczne i prospołeczne. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 7/8, s. 44-47.
    Poznanie wartości zdrowego stylu życia i rozwój świadomości własnego wpływu na środowisko przez dzieci przedszkolne.
  • Łochwicka, Lubow. Psychologiczne podstawy wychowania moralnego przedszkolaków : podejście konceptualistyczne. "Wychowanie na Co Dzień" 2015, nr 3, s. 8-13.
    Specyfika przyswojenia zasad zachowań moralnych przez dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Niedbała, Justyna. Biała i czerwona wstęga. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 4, s. 42-45.
    Celem zajęć jest kształtowanie poczucia tożsamości narodowej u dzieci przedszkolnych. Poszerzenie wiedzy na temat symboli narodowych.
  • Niedbała, Justyna. Magiczne słowa : uczymy się dobrych manier : scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 2, s. 27-[29].
    Kształtowanie postaw prospołecznych. Właściwe nawyki społecznego zachowania się dzieci.
  • Opara-Gałgan, Agnieszka. Podróż do Krainy Dobra i Krainy Zła. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 7, s. 52-[55].
    Scenariusz zajęć dla dzieci przybliżający pojęcie dobra i zła.
  • Osyda, Paulina. Wpływ metod aktywizujących na kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym. "Przegląd Pedagogiczny" 2017, nr 2, s. 136-149.
    Autorka opisuje badania przeprowadzone z udziałem dzieci 5-6 letnich z przedszkola w woj. śląskim. Wyniki eksperymentu dają odpowiedź na pytanie: "Czy i jaki jest wpływ metod aktywizujących na kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym?".
  • Pakuła-Tamou, Dorota. Każdy z nas pięknie się różni : edukacja skierowana ku tolerancji i akceptacji na wszelką odmienność. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 5, s. 52-54.
    Prezentacja autorskiego projektu eksperymentu pedagogicznego, który został zrealizowany w Przedszkolu Artystyczno-Teatralnym "Dorotka" w Olsztynie.
  • Paszenda, Danuta. Projekt rozwijania empatii u dzieci w wieku przedszkolnym. "Wiadomości Przedszkolaka" 2019, nr 4, s. 4-5.
    Projekt można wdrożyć w dowolnej grupie wiekowej. Zawiera 4 etapy pracy z uczuciami.
  • Pstrągowska, Joanna. Jak wspierać rozwój umiejętności społecznych u dzieci? "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, s. 12-[15].
    Kształtowanie kompetencji społecznych u dzieci przedszkolnych.
  • Sobkowiak, Monika. Przedszkolny savoir-vivre. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2018, nr 6, s. 56-[60].
    Propozycja zabaw i wierszyków pomocnych w kształtowaniu kultury osobistej przedszkolaków.
  • Sroka, Małgorzata. Jak oswoić strach? : sytuacje edukacyjne dla trzy- i czterolatków. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 7/8, s. 61-62.
    Wzmacnianie u dzieci przedszkolnych poczucia własnej wartości. Uczucia i emocje dzieci.
  • Sroka, Małgorzata. Jesteśmy ważni i potrzebni : sytuacje edukacyjne dla pięcio- i sześciolatków. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 7/8, s. 52-54.
    Rozwijanie umiejętności społecznych i uświadamianie dzieciom przedszkolnym wartości każdego człowieka. Budowanie poczucia własnej wartości.
  • Stańco, Iwona. Emocje - scenariusz zajęć dla dzieci starszych. "Wiadomości Przedszkolaka" 2019, nr 4, s. 22-23.
  • Stępień, Kamila Olga. Savoir-vivre w przedszkolu, czyli jak zostać małym dżentelmenem i małą damą. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 2, s. 16-18.
    Nauka zasad savoir-vivre’u w przedszkolu - praktyczne rady dla rodziców i nauczycieli.
  • Stępień-Rejszel, Kamila Olga. Od rywalizacji do współpracy - jak pomóc dziecku w radzeniu sobie z przegraną. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 3, s. 36-40.
    Jak skutecznie wspierać dzieci w radzeniu sobie z emocjami.
  • Stryjewska, Monika. Wspieranie rozwoju emocjonalno-społecznego dziecka w wieku przedszkolnym. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 1, s. 14-[17].
    Propozycje zasad i rytuałów pomocnych w adaptacji dziecka w przedszkolu.
  • Swędrowska, Małgorzata. Rozwój duchowy dziecka w wieku przedszkolnym : świat wartości społeczno-moralnych. "Przedszkole" 2019, nr 5, s. 52-55.
    Czy rozwój duchowy jest tożsamy z rozwojem religijnym? Rozwój duchowy obejmuje: rozum, uczucia, twórczość, moralność, światopogląd, wiarę.
  • Szałajska-Kułakowska, Izabela, Tkaczyńska, Honorata. Przez zabawę do umiejętności społecznych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 5, s. 58-60.
    Nawiązywanie relacji społecznych przez dzieci poprzez zabawę.
  • Szozda, Kinga Katarzyna. Przyjemne z pożytecznym, czyli przywileje i obowiązki przedszkolaka. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 5, s. 52-54.
  • Śliwa, Ewelina. Moje prawa to ważna sprawa! : scenariusz. "Przedszkole" 2019, nr 10, s. 36-38. 12-13.
    Scenariusz zajęć dla przedszkolaków na temat praw dziecka oparty na wierszu Marcina Brykczyńskiego "O prawach dziecka".
  • Śliwa, Ewelina. Wszystkie prawa przedszkolaka : jak uczyć najmłodszych o prawach dziecka. "Przedszkole" 2019, nr 10, s. 8-[11].
    Historia praw dziecka, dokumenty regulujące prawa dziecka, korzyści z wczesnej edukacji o prawach dziecka, praktyka przedszkolnej edukacji o prawach dziecka. Scenariusz zajęć "Moje prawa to ważna sprawa!" na s. 36-38.
  • W którym sklepie znajdziesz bułki, a gdzie książki zdejmiesz z półki? "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 1, s. 40-45.
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na miesiąc luty. Wzbogacenie wiadomości oraz słownika i przedszkolaków w zakresie rodzajów sklepów i produktów w nich dostępnych.
  • Warzkiewicz, Małgorzata. Dzień przyjaźni. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 4, s. 8-9.
    Scenariusz zajęć dla starszych przedszkolaków.
  • Warzkiewicz, Małgorzata. Jak nauczyć dzieci zachowań empatycznych i wpoić im nawyk dzielenia się. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2015, nr 60, s. 51-54.
    Propozycje zabaw i działań dla przedszkolaków.
  • Warzkiewicz, Małgorzata. Kulturalny i higieniczny przedszkolak : jak utrwalać pozytywne wzory i korygować złe nawyki? "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, [nr] 2, s. 3-10.
    Propozycja cyklu zajęć kształtujących nawyki kulturalne i higieniczne - propozycja problemów do omówienia w poszczególnych kręgach zajęć. Formy zajęć kształtujących postawy kulturalne i higieniczne. Jak korygować złe nawyki kulturalne i higieniczne - przykłady działań korygujących. Propozycje zajęć korygujących niewłaściwe zachowania higieniczne i kulturalne. Przyjęcie urodzinowe - scenariusz zajęć dla dzieci 4-letnich.
  • Warzkiewicz, Małgorzata. Moja rodzina : rozmawiajmy z dziećmi o rodzinie. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 1, s. 41-46.
    Zajęcia w przedszkolu. Wywiad pogłębiony. Prawidłowy rozwój emocjonalny. Wielopokoleniowy model rodziny. Wspólne spędzanie czasu. Propozycja realizacji projektu : "Moja rodzina". Zajęcia (wszystkie grupy wiekowe) "Moi bliżsi i dalsi krewni" - tworzenie drzewa genealogicznego rodziny w oparciu o opowiadanie dzieci na podstawie zdjęć. Zajęcia (wszystkie grupy wiekowe) "W rodzinie wszyscy jesteśmy ważni" - uwrażliwienie dzieci na budowaniu poprawnych relacji rodzinnych w oparciu o własne doświadczenia i emocje.
  • Warzkiewicz, Małgorzata. Normy i zasady społeczne w grupie przedszkolnej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 5, s. 2, 4-[6].
    Poczucie przynależności do grupy. System wzmocnień. Metody uspołeczniania. Jak skonstruować regulamin.
  • Żujew, Magdalena. Każdy z nas jest inny : sytuacje edukacyjne dla cztero- i pięciolatków. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 7/8, s. 41-43.
    Rozwijanie umiejętności społecznych u dzieci przedszkolnych.

{slider Wydawnictwa zwarte}

  • Budniak, Alina. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym :podręcznik dla studentów. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.
    Praca zawiera zagadnienia teoretyczne dotyczące podstaw nauczania o otaczającym dziecko środowisku oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową (cele, zadania, treści, planowanie, metody, formy, pomoce dydaktyczne).
    Złóż zamówienie
  • Ceremuga, Małgorzata. Montessori dla każdego :samodzielnie odkryj świat. Kraków : Znak Emotikon, 2018.
    Publikacja zawiera: zadania polegające na obserwacji świata przyrody, ćwiczenia sprzyjające całościowemu rozwojowi dziecka (wyrabianiu koordynacji oko-ręka, koncentracji uwagi, uczące rozwiązywania problemów i empatii oraz współpracy w grupie), wskazówki dla rodziców i podstawowe pojęcia pedagogiki Montessori.
    Złóż zamówienie
  • Cieszyńska, Jadwiga, Korendo, Marta. Wczesna interwencja terapeutyczna :stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6. roku życia. Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2012.
    Przedstawiono dziedziny rozwoju dziecka (rozwój sprawności motorycznej i manualnej, rozwój spostrzegania wzrokowego, rozwój percepcji słuchowej, rozwój mowy, rozwój zabawy, rozwój zachowań społecznych i emocji) z podziałem na: pierwszy rok życia, wiek poniemowlęcy, wiek przedszkolny. Omówiono: kształtowanie się dominacji stronnej, pamięć, wczesną naukę czytania w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym. Podany w książce czas pojawienia się kolejnych umiejętności dotyczy dzieci prawidłowo rozwijających się i służy ocenie, kiedy brak określonych funkcji należy uznać za niepokojący. Do każdego zagadnienia podano propozycje ćwiczeń usprawniających.
    Złóż zamówienie
  • Deptuła, Maria, Misiuk, Agnieszka. Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa : PWN, 2016.
    Książka dostarcza rzetelnej wiedzy na temat kompetencji społecznych i ich znaczenia dla funkcjonowania dziecka w otoczeniu społecznym. Omówiono w niej narzędzia ułatwiające nauczycielom diagnozę kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Przedstawiono także propozycję sposobów poznawania umiejętności współpracy dzieci w młodszym wieku szkolnym z perspektywy dziecka, rówieśników i nauczyciela.Diagnoza kompetencji społecznych dzieci może być punktem wyjścia w planowaniu pracy wychowawczej lub sposobem sprawdzenia efektów działań już podjętych.
    Złóż zamówienie
  • Edukacja małego dziecka :praca zbiorowa. T. 3,Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia. R Ewa Ogrodzka-Mazur [et al.]. Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls, 2013.
    Tom otwiera część zatytułowana - Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną.
    Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej.
    Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
    Złóż zamówienie
  • Erkert, Andrea. Nowe gry i zabawy ruchowe. Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2013.
    W książce zabawy: rozwijające kompetencje społeczne, ćwiczenia wspierające rozwój mowy i zmysłów, zabawy zachęcające do uczenia się języków obcych, zabawy wspierające rozwój zdolności matematycznych i muzycznych, wspierające rozwój kreatywności.
    Złóż zamówienie
  • Jegier, Aneta, Szurowska, Beata. Umiejętności społeczne dzieci :kształtowanie rozwoju emocjonalno-społecznego dzieci w normie rozwojowej i dzieci ze specjalnymi potrzebami. Warszawa : Difin, 2017.
    Wychowanie emocjonalno-społeczne jest trudnym zadaniem, jakie stoi przed dorosłym zajmującym się dzieckiem ze specjalnymi potrzebami. Ten obszar rozwojowy powinien być wspierany zarówno w domu, jak i w przedszkolu, czy szkole. Istotne jest położenie nacisku na rozwijanie u dzieci umiejętności radzenia sobie z odreagowywaniem napięcia fizycznego i emocjonalnego oraz wspieranie umiejętności z zakresu budowania relacji w grupie. Takim dzieciom łatwiej jest bowiem sprostać nowym wyzwaniom oraz żyć w zgodzie ze sobą i innymi. Książka jest adresowana do osób zajmujących się wychowaniem, opieką i profesjonalną pomocą dzieciom ze specjalnymi potrzebami. Intuicyjne podążanie za rozumowaniem dziecięcym i tłumaczenie społecznego świata jest bowiem ważnym elementem wspomagania dziecięcego rozwoju.
    Złóż zamówienie
  • Kołodziej, Lidia, Zgondek, Elżbieta. Funkcjonowanie społeczne. Warszawa : PWN Wydawnictwo Szkolne, 2017.
    Książka jest dostosowana do pracy w dwóch grupach wiekowych: z 3- i 4-latkami oraz 5- i 6-latkami.  Zawiera test przesiewowy, który pozwala rzetelnie sprawdzić poziom rozwoju kompetencji emocjonalno-społecznych przedszkolaka. Oferuje 10 kompletnych scenariuszy zajęć, bogatych w inspirujące gry, ćwiczenia oraz 18 kart tematycznych kart pracy. Jest wzbogacona o ilustracje - kolorowe pomoce dydaktyczne, które ułatwią pracę z grupą. Wspomaga rozwój prawidłowych postaw moralnych i społecznych, uczy, jak radzić sobie m.in. z funkcjonowaniem w grupie, niepowodzeniami oraz w trudnych sytuacjach, a także pozwala poznać różne role społeczne. To zestaw materiałów, które ubogacą kształcenie emocjonalno-społeczne dziecka podczas zajęć grupowych i indywidualnych.
    Złóż zamówienie
  • Kurowska, Barbara, Stanowska, Aneta. Dzieci siedzą w kole i... :zabawy doskonalące pamięć i koncentrację uwagi przedszkolaków. Kraków : Centrum Edukacyjne "Bliżej Przedszkola", 2013.
    W publikacji zostały zaprezentowane zabawy: doskonalące pamięć wzrokową, słuchową i kinestetyczną, stymulujące pamięć i uwagę dzieci, umożliwiające rozwijanie percepcji słuchowej, wzrokowej, orientacji w schemacie ciała i przestrzeni, usprawniające dużą i małą motorykę, umożliwiające nabywanie kompetencji społecznych przez wychowanków, uczące zdrowej rywalizacji, a także motywacji i dążenia do osiągnięcia wspólnego celu, stymulujące dziecięcą wyobraźnię.
    Złóż zamówienie
  • Nelsen, Jane, Erwin, Cheryl, Duffy, Roslyn Ann. Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków. Warszawa : Pozytywna Dyscyplina, 2018.
    Dla rodziców, nauczycieli i opiekunów, którzy chcą wspierać maluchy w stawaniu się coraz bardziej odpowiedzialnymi, zaradnymi, pewnymi siebie i empatycznymi dziećmi. Znajdziesz w niej praktyczne rozwiązania jak: unikać walki o samodzielnie spanie, jedzenie i załatwianie potrzeb fizjologicznych ; wykorzystać na nieodpowiednie zachowanie jako okazję do uczenia życiowych kompetencji – bez kar i nagród ; uczyć dzieci wartościowych umiejętności społecznych i pozytywnego zachowania w domu i poza nim ; wykorzystywać spotkania rodzinne i klasowe (w przedszkolu), by radzić sobie z trudnymi zachowaniami ; radzić sobie w konstruktywny sposób z mnóstwem innych wyzwań.
    Złóż zamówienie
  • Petrie, Pat. Komunikacja w pracy z dziećmi i młodzieżą :wprowadzenie do pedagogiki społecznej. Poznań : Zysk i S-ka Wydawnictwo, cop. 2013.
    Zawarte w książce relacje stanowią istotę pracy z dziećmi i młodzieżą w różnego rodzaju instytucjach: żłobkach, przedszkolach, świetlicach, szkołach i domach dziecka. Ten praktyczny przewodnik uczy budowania relacji przez efektywną komunikację z dziećmi oraz dorosłymi w zgodzie z zasadami pedagogiki społecznej. Książka omawia komunikację werbalną i niewerbalną, empatię, rozwiązywanie konfliktów i pracę w grupach. Wyjaśnia, na czym polega komunikacja holistyczna, w której używa się głowy, rąk i serca; tłumaczy, jak rozpoznać emocjonalne, poznawcze i praktyczne potrzeby dziecka. Uczy także rozróżniać sferę osobistą, zawodową i prywatną w pracy pedagoga. Książka może być używana indywidualnie i w grupach. Zawiera ćwiczenia, propozycje tematów do refleksji i dyskusji w grupie oraz sugestie obserwacji. Jest znakomitym źródłem porad i pomysłów dla wszystkich ludzi zajmujących się wychowaniem dzieci.
    Złóż zamówienie
  • Pietrasik-Kulińska, Kinga, Szuba, Dorota. Przedszkolna i wczesnoszkolna edukacja przyrodnicza we wszechstronnym rozwoju dziecka młodszego. Z. 4, Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    W czwartym zeszycie zestawu, oddanego w ręce czytelników: metodyków, nauczycieli oraz innych osób związanych z procesem kształcenia przyrodniczego na etapie kształcenia przedszkolnego, omówiono wybrane metody dydaktyczne i ich praktyczne zastosowanie w obszarze kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej.
    Wersja elektroniczna książki
  • Przedszkole w sytuacji trudnej :zdążyć z pomocą. Beata Szurowska. Warszawa : Difin, 2019.
    Książka przedstawia problemy związane z rozwojem i wychowaniem małego dziecka oraz sytuacje trudne, z którymi może spotkać się nauczyciel w przedszkolu, m.in.: nieśmiałość i lęk dziecka, niejadki, rozwód rodziców, niepowodzenia w nauce matematyki, zaburzenia emocjonalne i nerwicowe, przemoc w rodzinie, dziecko z zespołem Downa. W publikacji zawarto: teoretyczne podstawy dotyczące omawianych problemów, praktyczne rady i wskazówki metodyczne, przykłady zabaw, utworów i ćwiczeń, które można wykorzystać do pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym.
    Złóż zamówienie
  • Razem w pełni sprawni :dlaczego trzeba i jak można rozmawiać w szkole o niepełnosprawności. Red. Małgorzata Gębicka-Zdanewicz, Hanna Darian. Wrocław : Fundacja "Promyk Słońca", 2012.
    Publikacja jest rezultatem projektu zrealizowanego przez Wydział ds. Osób Niepełnosprawnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego, w partnerstwie ze stowarzyszeniem Frauen auf dem Weg nach Europa. Stanowi próbę podpowiedzi nauczycielom, jak do programów nauczania i wychowania wplatać problematykę niepełnosprawności, aby kształtować w uczniach pozytywne postawy wobec osób niepełnosprawnych. Zawiera ona opisy projektów i konspekty zajęć, bajki, scenariusze przedstawień, zarówno na poziomie przedszkola, jak i szkoły podstawowej, czy gimnazjum.
    Złóż zamówienie
  • Rola, Beata, Dubińska, Beata, Piotrowicz, Radosław. Poznaję i akceptuję siebie i innych :scenariusze zajęć dla dzieci w wieku przedszkolnym. Katowice : Wydawnictwo Credo, 2013.
    Cykl trzynastu scenariuszy zajęć przeznaczonych do realizacji w przedszkolach ogólnodostępnych i przedszkolach z grupami integracyjnymi. Praktyczny dodatek stanowią karty pracy dla dzieci w wieku przedszkolnym oraz zestaw zabaw do wykorzystania przez nauczyciela w dowolny sposób. Materiał stanowi uzupełnienie publikacji „Tak jest i już!” Rebekki Elliott, która w dostępny dla przedszkolaków sposób uczy o niepełnosprawności i potrzebie jej akceptacji w środowisku. Autorzy scenariuszy wskazują na różnorodne możliwości wykorzystania literatury, jako narzędzia wspierającego rozwój intelektualny, społeczny i emocjonalny dziecka.
    Złóż zamówienie
  • Sikorska, Iwona, Sajdera, Jolanta, Paluch-Chrabąszcz, Marta. Dzielne dzieci! :wspieranie odporności psychicznej w wieku przedszkolnym. Kraków : Wydawnictwo Edukacyjne, 2017.
    Publikacja prezentuje autorski program DZIELNE DZIECI! dotyczący wspierania zdrowia psychicznego dzieci w okresie średniego dzieciństwa. Jest on przeznaczony przede wszystkim dla przedszkolaków, czyli dzieci w wieku od trzech do sześciu lat. Jednak wiele ćwiczeń i zabaw może być proponowanych starszym dzieciom, jak i modyfikowanych wedle potrzeb nauczyciela. Program DZIELNE DZIECI! jest pierwszą polską propozycją obejmującą wiele kompetencji istotnych dla rozwoju odporności psychicznej dziecka. Siła wewnętrzna połączona z optymizmem, zaufaniem do innych i świata oraz wiedzą na temat konkretnych strategii radzenia sobie z trudnościami może stać się dobrym kapitałem na dalszą drogę edukacyjną dziecka. Podstawowym kryterium dostosowania programu powinien być nie tyle wiek metrykalny, co poziom rozwoju. Program DZIELNE DZIECI! obejmuje 5 modułów: Moduł 1: Spostrzeganie siebie i innych Moduł 2: Inicjatywa Moduł 3: Samokontrola i pokonywanie stresu Moduł 4: Umiejętności społeczne Moduł 5: Rozwiązywanie problemów.
    Złóż zamówienie
  • Sobkowiak, Monika. Jak wspierać rozwój przedszkolaka? Warszawa : Edgard, 2019.
    Autorka książki prezentuje zabawy i aktywności, które pozwolą wszechstronnie i harmonijnie wspierać przedszkolaki we wszystkich obszarach rozwoju: poznawczym, społeczno-emocjonalnym i psychomotorycznym. Zachęca do kształtowania u dzieci kompetencji przyszłości, takich jak: umiejętność analitycznego myślenia, kreatywność, znajomość podstaw programowania, zdolność do komunikowania się w prosty i bezpośredni sposób, czy inteligencja emocjonalna. Pokazuje również, jak ogromne znaczenie dla kształtowania pewności siebie i poczucia sprawczości ma rozwój pasji i próbowanie swoich sił w różnorodnych działaniach, np. komponowaniu własnych piosenek, programowaniu, czy układaniu tanecznej choreografii.
    Złóż zamówienie
  • Starsze przedszkolaki :jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu : praca zbiorowa. Red. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Kraków : CEBP, 2014.
    Książka o skutecznej edukacji dzieci dla nauczycieli i dla rodziców starszych przedszkolaków, w której znajdziemy gotowe odpowiedzi na następujące zagadnienia: wprowadzenie do edukacji domowej i przedszkolnej starszych przedszkolaków, relacje pomiędzy edukacją domową, przedszkolną i szkolną, nowe sposoby kierowania procesem uczenia się dzieci, organizacja procesu uczenia się, konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego, edukacja starszych przedszkolaków w domu i w przedszkolu, kształtowanie u dzieci zdolności do rozróżniania dobra od zła, wychowanie społeczne dzieci, dbałość o rozwój mowy, wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, kształtowanie u dzieci umiejętności samoobsługowych, wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznych dzieci, wdrażanie starszych przedszkolaków do dbałości o bezpieczeństwo, wychowanie przez sztukę, wychowanie techniczne, edukacja przyrodnicza, wielostronne kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, wspomaganie rozwoju mysłowego starszych przedszkolaków wraz z edukacją matematyczną, wychowanie rodzinne i obywatelskie, niektóre problemy przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole, dbałość o pozytywny wizerunek szkoły, rozsądnie i merytorycznie o obniżeniu obowiązku rozpoczynania nauki szkolnej oraz odroczeniu z obowiązku szkolnego niektórych dzieci.
    Złóż zamówienie
  • Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego :jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Red. Krystyna Zielińska, Beata Krysiak. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    Zbiór kart pracy na zajęcia wspomagające rozwój przedszkolaków (3-, 4- i 5-latków). W zeszycie znajdują się materiały wspomagające rozwój emocjonalny m.in.: zabawy i ćwiczenia rozbudzające poczucie własnej wartości, przygotowujące do radzenia sobie w trudnych sytuacjach, uodparniające na trudności oraz rozwój społeczny m.in. zabawy i działania ułatwiające naukę samodzielności, odpowiedzialności, umiejętności bycia w grupie, poznawania praw i obowiązków.
    Złóż zamówienie
  • Wychowanie i wspieranie rozwoju małych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu. Red. Anna Mikler-Chwastek. Warszawa : Difin, 2017.
    Książka przeznaczona dla rodziców, nauczycieli i opiekunów małych dzieci. Mogą oni zapoznać się z normami rozwojowymi dotyczącymi dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, a także poznać metody i formy wspierania rozwoju. Autorzy przybliżają kwestie związane ze wspomaganiem rozwoju umysłowego, zdobywaniem umiejętności społeczno-emocjonalnych, kompetencji w zakresie motoryki małej i dużej, porozumiewania się, samodzielnego rozwiązywania problemów, nabywania umiejętności samoobsługowych.
    Złóż zamówienie
  • Zeller, Martina. Pomysły na zabawy w przedszkolu. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2013.
    W książce przedstawiono mnóstwo ciekawych ćwiczeń, które integralnie pobudzają dzieci w wieku przedszkolnym do samodzielnego działania sprawiając im jednocześnie wiele radości. Zawarte w publikacji propozycje zabaw pomagają wspierać ważne obszary rozwoju dzieci: postrzeganie, motorykę, myślenie, zachowania społeczne, świadomość samego siebie i samodzielność.
    Złóż zamówienie  

{slider Zawartość katalogu IBUK Libra}

  • Andrzejewska, Jolanta. Zróżnicowanie modeli edukacyjnych w przedszkolu a funkcjonowanie psychospołeczne dzieci. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2013.
    W rozprawie autorka dokonuje z jednej strony analizy różnych aspektów społecznego funkcjonowania człowieka jako świadomego podmiotu w relacjach ze sobą i światem zewnętrznym, budującego własną koncepcję siebie. Przedmiotem refleksji są więc między innymi takie pojęcia, jak: obraz siebie, samoocena, poczucie własnej wartości, motywacje, samodzielność. Analizuje nie tylko istotę i cechy opisywanych zjawisk, ale również czynniki i przebieg ich rozwoju u dzieci.
    https://libra.ibuk.pl/book/134860
  • Deptuła, Maria. Odrzucenie rówieśnicze. Profilaktyka i terapia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2013.
    Książka Marii Deptuły pozwala zrozumieć przyczyny odrzucenia rówieśniczego i jego przejawy. Czytelnik znajdzie w niej analizę działań, jakie można podjąć, by skutecznie pomóc dzieciom odrzucanym przez rówieśników w przedszkolu, szkole, świetlicach środowiskowych czy terapeutycznych. Autorka zwraca uwagę na zapobieganie odrzuceniu, czemu służyć może wczesne wspomaganie rodziców w wypełnianiu ich opiekuńczej i wychowawczej roli, praca z grupą rówieśniczą w przedszkolu i szkole sprzyjająca rozwojowi tolerancji oraz pomaganie dziecku, gdy pojawią się problemy w relacjach z rówieśnikami.
    https://libra.ibuk.pl/book/92558
  • Dziecko w świecie zabawy. Red. Bronisława Dymara. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2009.
    Książka stanowi oryginalną, innowacyjną, przystępną pozycję traktującą o edukacyjnych, kreacyjnych i egzystencjalnych wartościach zabawy. Składa się ona z trzech części, stanowiących zwarte bloki tematyczne. Publikacja przybliża problematykę rozwoju języka, wrażliwości i wyobraźni w toku właściwie inspirowanych zabaw. Podkreśla bogactwo możliwości uspołeczniania dziecka. Uzasadnia również, że zabawa jako stan istnienia jest fenomenem, a zarazem potrzebą każdego człowieka.
    https://libra.ibuk.pl/book/1611
  • Edukacja małego dziecka, t.3. Nowe konteksty, poglądy i doświadczenia. Urszula Szuścik, Arkadiusz Wąsowski, Ewa Ogrodzka-Mazur, Sonia Czudek-Ślęczka. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2010.
    Tom otwiera część zatytułowana - Nowe konteksty edukacji małego dziecka, w której autorzy poszczególnych rozdziałów interpretują podstawowe kategorie – dziecka i dzieciństwa – w kontekście przemian edukacyjnych wyznaczanych zmianą społeczną.
    Część druga – Doświadczenia edukacji przed- i wczesnoszkolnej w Czechach i na Słowacji – poszerza nakreśloną problematykę o obszar edukacyjnych doświadczeń naszych południowych sąsiadów. Autorki opracowań nawiązują do najnowszych prawnych regulacji oświatowych, które wprowadziły szereg zmian w czeskiej i słowackiej edukacji elementarnej.
    Ostatnia część tomu – Poglądy i doświadczenia dotyczące edukacji małych dzieci w Polsce – obejmuje opracowania skupiające się na kwestiach wspierania różnych form aktywności (myślowej, metaforycznej, matematycznej) i rozwoju (emocjonalnego, społecznego, kulturowego) dziecka. Prezentowane poglądy i doświadczenia odnoszą się również do problematyki zagospodarowania czasu wolnego dzieci, jak i przejawianych przez nie zachowań ryzykownych, warunkowanych między innymi dysfunkcyjnością współczesnej rodziny.
    https://libra.ibuk.pl/book/2495
  • Minczakiewicz, Elżbieta Maria. Psychoruchowy rozwój dziecka. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2009.
    W poradniku można znaleźć uwagi natury ogólnej, wskaźniki rozwoju dziecka od chwili jego narodzin do momentu ukończenia przez nie 36. miesiąca życia, wskaźniki rozwoju społecznego dziecka w wieku od 1. do 7. roku życia wraz z praktyczną Kartą obserwacyjną, która umożliwi rejestrowanie wyników związanych z rozwojem dziecka, nabywaniem przez nie pewnych sprawności i umiejętności.
    https://libra.ibuk.pl/book/1631

{/sliders}

 

Opracowała:
Anna Zakrzewska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu

 

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo