logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2004-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Rozwijanie kompetencji osobistych i uczenia się u uczniów szkół podstawowych ze specyficznymi  potrzebami edukacyjnymi (dysortografia, dysleksja, dyskalkulia, spektrum autyzmu, deficyty uwagi)

{slider Książki}

  • Bystrzanowska, Maria. Mutyzm wybiórczy : poradnik dla rodziców, nauczycieli i specjalistów. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2017. 
    Mutyzm wybiórczy - jako zaburzenie w werbalnym komunikowaniu się o podłożu lękowym.
  • Jaworska, Mariola. Nauczanie i uczenie się języków obcych młodzieży z dysleksją. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2018. 
    Pojęcie i znaczenie dysleksji w kształceniu językowym. Dysleksja jako rodzaj specyficznych trudności w uczeniu się. Dysleksja jako indywidualny styl uczenia się.
  • Kompetencje diagnostyczne i terapeutyczne nauczyciela. Red. Danuta Wosik-Kawala, Teresa Zubrzycka-Maciąg. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2011.
    Zbiór artykułów poświęconych szczegółowym zagadnieniom z zakresu terapii pedagogicznej. Podano podstawowe informacje nt.: dysleksji, zdolności, ADHD, agresywności, uzależnień, przemocy domowej oraz wskazówki do pracy nauczyciela z uczniami z tymi problemami. Omówiono istotę inteligencji emocjonalnej, asertywności, empatii z propozycjami ćwiczeń służących ich rozwijaniu u uczniów. Opisano założenia teatroterapii i dramy, muzykoterapii, biblioterapii i ich wykorzystanie w pracy z dziećmi i młodzieżą.
  • Logopedia : wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Red. Stanisław Milewski, Katarzyna Kaczorowska-Bray. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2012.
    Zaburzenia linearności - podstawowy wymiar trudności w czytaniu i pisaniu.
  • Ministerstwo Edukacji Narodowej o dysleksji : czyli specyficznych trudnościach w nauce. Oprac. Wojciech Brejnak, Teresa Opolska, Romuald Ponczek. Warszawa : MEN. Biuro Administracyjno-Gospodarcze, 1999. 
    Ogólne przedstawienie trudności szkolnych wynikających z konstrukcji psychofizycznej dziecka; wskazanie, co powinno ulec zmianie w domu i w szkole, aby potrzeby dzieci były właściwie zaspokojone; krótkie omówienie dojrzałości szkolnej, drugoroczności, korepetycji; wskazówki do pracy z dzieckiem dyslektycznym w przedszkolu i w szkole.
  • Poznanie i komunikacja : rozwój typowy i atypowy. Red. Marta Białecka-Pikul. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2006. 
    Prace teoretyczne i empiryczne dot.: wybranych kompetencji poznawczych, kompetencji komunikacyjnej i językowej, rozwoju atypowego. M.in. artykuły o: uwarunkowaniach dziecięcej oceny fikcyjności przekazu telewizyjnego, relatywizmie myślenia młodzieży i dorosłych jako przejawie rozwoju dojrzałej teorii umysłu, spostrzeganiu przez rodziców wczesnego rozwoju dzieci z autyzmem, impulsywności poznawczej dzieci z ADHD, związku dysleksji z lateralizacją oraz z płcią, rozwojowych aspektów doświadczania zagrażających wydarzeń życiowych.  
  • Sipowicz, Kasper, Podlecka, Marlena. Kynoterapia dzieci z trudnościami emocjonalnymi. W: Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku : terapia i wspieranie. Red. Emilia Śmiechowska-Petrovskij, Elżbieta Kwiatkowska Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2018, s. 105-130. 
    Rozdział prezentuje swoistość dogoterapii w kontekście szeroko pojętych trudności emocjonalnych u dzieci. Przedstawiona została kształtująca się koncepcja kynopedagogiki oraz podstawowe definicje założenia kynoterapii. Zarysowany został model oddziaływań dogoterapeutycznych, możliwe do zrealizowania cele terapeutyczne i edukacyjne oraz wytyczne dotyczące organizowania procesu kynoterapii w odniesieniu do najczęstszych zaburzeń neuropsychicznych u dzieci związanych z trudnościami emocjonalnymi: niepełnosprawności intelektualnej, autyzmu, ADHD, mózgowego porażenia dziecięcego, dysleksji, zaburzeń rozwoju mowy oraz integracji sensorycznej.
  • Szkoła i jej wychowankowie : między tradycją a wyzwaniami edukacji przyszłości. Red. Maria Chodkowska, Marta Uberman. Rzeszów : Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2010. 
    W artykułach omówiono m.in.: rolę szkoły w społeczeństwie i jej funkcje oraz szanse edukacyjne i życiowe dziecka niepełnosprawnego w Polsce, potrzeby edukacyjne dzieci ryzyka dysleksji, funkcjonowanie uczniów  z dysleksją, promocję zdrowia i edukację przeciw wykluczeniu.  
  • Śmiechowska-Petrovskij, Emilia. Podręczniki dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W: Dzieci z trudnościami poznawczymi i emocjonalnymi w młodszym wieku : terapia i wspieranie. Red. Emilia Śmiechowska-Petrovskij, Elżbieta Kwiatkowska Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW, 2018, s. 171-197.
    Rozdział dotyczy dostępności podręczników szkolnych dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz ich wykorzystywania w praktyce szkolnej, w warunkach inkluzji edukacyjnej, z perspektywy konwencjonalnej (podręcznik jako medium dydaktyczne). Omówiono miejsce i rangę podręcznika w dydaktyce inkluzyjnej, a także przedstawiono adaptację podręczników do potrzeb uczniów niewidomych (system Braille’a), słabowidzących (druk powiększony) oraz podręczniki dla uczniów niepełnosprawnych mających trudności w uczeniu się i/lub komunikowaniu, w tym niesłyszących, słabosłyszących, z niepełnosprawnością intelektualną, autyzmem i afazją.
  • Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Red. Irena Sosin, Joanna Zembrzuska. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza  Poznań : FORUM, cop. 2008-2020.
    Poradnik zawiera materiały ułatwiające przygotowanie indywidualnego programu pracy z uczniami ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (zaburzenia: percepcji wzrokowej, percepcji słuchowej, koncentracji uwagi, rozwoju emocjonalnego i społecznego, rozwoju mowy i języka oraz problemy z: grafomotoryką, orientacją przestrzenną, koordynacją wzrokowo-ruchową a także trudnościami w uczeniu się matematyki). Podano ogólne informacje o zaburzeniach, przedstawiono metody i techniki pracy oraz zbiory ćwiczeń i kart pracy.  
  • Winczura, Barbara. Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych : diagnoza, edukacja, terapia. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.
    M.in. Komunikacja - diagnoza, możliwości językowe i komunikacyjne.

 {slider Artykuły z czasopism}

  • Adamski, Adam. Czy dzieci czują bluesa? : stymulowanie rozwoju mózgu i aktywizacja ekspresji emocji u dzieci poprzez muzykę i ruch. "Psychologia w Praktyce" 2017, nr 4, s. 42-47. 
    Funkcje wychowawcze oraz lecznicze walory muzyki. Muzyka i ruch w terapii dzieci z autyzmem oraz dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej. Muzyka w rehabilitacji mowy.
  • Augustyniak, Ewelina. Nauczyciel bibliotekarz a uczeń dyslektyczny : problem znany czy nieznany? "Biblioteka w Szkole" 2011, [nr] 6, s. 5-7.
    Wnioski z ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli bibliotekarzy szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych dotyczące znajomości metod i form pracy z uczniami dyslektycznymi.
  • Błaszczyk, Sylwia. Funkcjonowanie psychospołeczne rodziców i rodzeństwa dziecka autystycznego. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2008, nr 3, s. 40-44. 
    Rola i znaczenie jakie w procesie profesjonalnego niesienia pomocy rodzinom dzieci autystycznych odgrywa rozwijanie kompetencji osobistych i społecznych rodziców. Na podstawie badań
  • Błaszczyk-Kowalska, Sylwia, Gacka, Ewa. Rozwój komunikacji językowej u dzieci z zespołem Aspergera. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2015, nr 10, s. 3-13.
    Zaburzenia mowy/języka u dzieci z zespołem Aspergera na różnym etapie rozwoju. Brak jednoznacznej diagnozy przyczyną opóźnień w rozpoczęciu terapii. Opisy różnych dróg rozwoju komunikacji językowej u dzieci z zespołem Aspergera, zachowań społecznych, powtarzalności zainteresowań i zachowań. Podkreślenie znaczenia rozwijania sprawności systemowej  i komunikacyjnej w ZA.
  • Błeszczyński, Jacek. Między inkluzją a segregacją – badania nad jakością życia uczniów z zaburzeniem spektrum autyzmu. "Edukacja" 2018, nr 3, s. [75]-84.
    Uzyskane wyniki badań pozwalają na szerszą i głębszą refleksję nad wskazaniami dotyczącymi wspierania rozwoju osób z autyzmem.
  • Bogdanowicz, Katarzyna Maria. Dysleksja bez taryfy ulgowej. "Między Nami Polonistami" 2006,  nr 4, s. 32-34.
    Uczeń z dysleksją na lekcjach języka polskiego.
  • Bogdanowicz, Katarzyna Maria. Dyslektycy pod szczególną opieką. "Psychologia w Szkole" 2006, nr 1, s. 77-85.
    Jak dyslektycy bronią poczucie własnej wartości. Wpływ trudności w uczeniu się u uczniów dyslektycznych na zaburzenia emocjonalne.
  • Bogdanowicz, Katarzyna Maria. Problemy emocjonalne dyslektyków. "Między Nami Polonistami" 2007, nr 8, s. 14-16.
    Wpływ trudności w uczeniu się u uczniów dyslektycznych na zaburzenia emocjonalne.
  • Bogdanowicz, Marta. Uczeń z dysleksją w reformującej się szkole. "Dysleksja" 2011, nr 1, s. 16-24.
    Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia. Specjalne potrzeby edukacyjne uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Karta Indywidualnych Potrzeb Ucznia (KIPU). Głęboka dysleksja a nauka drugiego języka obcego. Dostosowanie warunków zdawania egzaminów zewnętrznych. Wyrównywanie szans.
  • Boksa, Ewa. Specyficzne style uczenia się dziecka dyslektycznego. "Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane" R. 36 (58), nr 3 (2012/2013), s. 62-66. 
    Style uczenia się dzieci dyslektycznych wg J. Dyrdy. Scenariusz zajęć w ramach edukacji wczesnoszkolnej na temat: "Dobra baśń ma swój przepis, czyli jak "zrobić" dobre przedstawienie".
  • Bolińska, Marta. Autyzm - całościowe zaburzenie rozwoju. "Język Polski w Szkole Podstawowej" R. 2, nr 2 (2018/2019), s. 103-108.
    Wspomaganie rozwoju uczniów autystycznych.
  • Borczyńska, Małgorzata. Głową i sercem - praca z uczniem zdolnym. "Polski w Praktyce" 2011, nr 5, s. 18-24. 
    Prześledzenie dróg wiodących do sukcesu ucznia zdolnego i próba odpowiedzi na pytanie, jak pracować z uczniem zdolnym, jak go rozpoznać, jakie są bariery w jego rozwoju i sposoby ich pokonania. Opis jaka powinna być postawa nauczyciela wspierającego ucznia zdolnego, jak go motywować i budować kompetencje osobiste i społeczne. 
  • Borkowska, Joanna. Potrzeba biblioterapii wśród uczniów dyslektycznych na przykładzie Terapeutycznej Szkoły Podstawowej nr 119 we Wrocławiu. "Biblioterapeuta" 2014, nr 3, s. 1-8. 
    Próba ukazania potrzeb i możliwości zastosowania biblioterapii jako jednej z metod skutecznej pomocy dzieciom doświadczającym specyficznych trudności w nauce i związanych z nimi stanów lękowych, nerwicowych, agresji, frustracji, fobii szkolnej, ADHD. Program biblioterapeutyczny dla uczniów z dysleksją. Zastosowanie biblioterapii w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Brągiel, Ewa. Praca z uczniem dyslektycznym na lekcjach języka obcego. "Języki Obce w Szkole" 2004, [nr] 1, s. 19-25.
    Przedstawiono prawną sytuację ucznia dyslektycznego w szkole. Wyjaśniono podstawową terminologię i opisano charakterystyczne cechy dysleksji. Wymieniono też kilka pomysłów ułatwienia dziecku nauki języka obcego.
  • Bryś, Beata. Rozpoznawanie potrzeb edukacyjnych uczniów. "Dyrektor Szkoły" 2013, nr 5, s. 52-59. 
    Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna. Dysleksja. Dysgrafia. Dysortografia. Dyskalkulia. Dysfazja. Dyspraksja. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD). Autyzm. Uczeń z dysfunkcjami w szkole. Wskazówki dla nauczycieli.  
  • Brzezińska, Beata, Szałas, Iwona. Motywowanie dziecka z autyzmem do rozwijania nowych umiejętności i zachowań podczas treningu umiejętności społecznych. "Wychowawca" 2019, nr 7/8, s. 18-21. 
    System motywacji jako podstawowy element procesu terapeutycznego osób z autyzmem. 
  • Butryn, Danuta. Uczniowie dyslektyczni a proces nauczania-uczenia się geografii i treści geograficznych w bloku przyrodniczym. "Geografia w Szkole" 1999, nr 5, s. 272-275.
    Lekcje przyrody w szkole podstawowej.
  • Chojnacka, Kaja. Dziecko z autyzmem w szkole. Cz. 2. "Remedium" 2018, nr 3, s. 18-20. 
    Metody pracy z dzieckiem z diagnozą autyzmu: Metoda Dobrego Startu, Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, Metoda Knillów z elementami stymulacji polisensorycznej, Metoda Stymulowanych Seryjnych Powtórzeń Ćwiczeń (SSP), terapia logopedyczna i inne. 
  • Cieślińska, Justyna. Trudności w funkcjonowaniu uwagi : szersza perspektywa. "Remedium" 2016, nr 5, s. 12-14. 
    Specyfika funkcjonowania i rodzaje nieprawidłowości w działaniu uwagi. Brak skupienia, łatwa dekoncentracja - podłoże trudności. Praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli. Metody pracy i formy pomocy dziecku z deficytem uwagi.
  •  Czernek-Malik, Magdalena, Sikora, Przemysław. Trening umiejętności społecznych a socjoterapia : porównanie oddziaływań grupowych wobec nastolatków z Zespołem Aspergera. "Psychologia w Praktyce" 2018, nr 2, s. 29-33.
    Przybliżenie metody Treningu Umiejętności Społecznych. Socjoterapia nastolatków z zespołem Aspergera. Techniki terapeutyczne stosowane w oddziałach grupowych. Kliniczne ujęcie funkcjonowania adolescenta z diagnozą Zespołu Aspergera w ogólnym modelu poznawczo-behawioralnym z zestawieniem przykładowych interwencji celowanych w problemy (tabela).
  • Domagała-Kręcioch, Agnieszka, Majerek, Bożena. Młodzi (nie)kompetentni w środowisku szkolnym. "Edukacja Ustawiczna Dorosłych" 2019, [nr] 3, s. 158-168. 
    Próba zdefiniowania pojęcia "umiejętności życiowe". Kompetencje społeczne i osobiste. Prezentacja procedury konstruowania oraz standaryzacji Skali Kompetencji Życiowych (SKŻ).
  • Fawcett, Angela. Specyficzne trudności w nabywaniu umiejętności szkolnych i ich podłoże neuropsychologiczne. "Dysleksja" 2013, nr 3, s. 5-13.
    Teoria dysleksji. Dysleksja a uczenie się. Analiza przyczynowa. Dysleksja a móżdżek. Dysleksja a systemy neuronalne.
  • Ferenc, Kinga. Tutoring rówieśniczy dla dziecka ze spektrum autyzmu. "Szkoła Specjalna" 2018, nr 3, s. 204-211. 
    Omówienie metodyki mediacji rówieśniczej na przykładzie przeprowadzenia interwencji typu Peer Network w ogólnodostępnej szkole podstawowej. Efektywność mediacji rówieśniczej.
  • Flak, Katarzyna. Podążaj za dzieckiem, czyli jak prowadzić terapię metodą prof. Alfreda Tomatisa? "Forum Logopedy" 2014, nr 4, s. 51-52.
    Metoda audio-psycho-lingwistyczna - terapia dziecka autystycznego.
  • Fuchs, Lucyna. Program "Corrida" walczy z bykami. "Edukacja i Dialog" 2003, nr 9, s. 61-64.
    Dysortografia, dysgrafia, dyskalkulia. Ortograficzny program profilaktyczno-terapeutyczny stosowany w szkołach podstawowych (klasy IV-VI) i gimnazjach. Rola poradni pedagogiczno-psychologicznej.
  • Giermakowska, Alicja. Ocena kompetencji słowotwórczej uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. "Szkoła Specjalna" 2012, [nr] 5, s. 356-366.
    Artykuł poświęcono ocenie kompetencji słowotwórczych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Na podstawie badań własnych ukazano dynamikę rozwojową umiejętności tworzenia wyrazów pochodnych, a także dokonano szczegółowej analizy trudności i błędów w utworzonych przez dzieci formach językowych. 
  • Giermakowska, Alicja. Psycholingwistyczna analiza procesu czytania z perspektywy nowego ujęcia mechanizmów dysleksji rozwojowej. "Studia Pedagogiczne / Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy Jana Kochanowskiego" T. 18 (2009), s. [243]-263. 
    Przeprowadzenie psycholingwistycznej analizy modelu czynności czytania w oparciu o koncepcję przedstawioną przez M. Wolf, F. Vellutino i J. Berko-Gleason. Opis struktur i zdolności ujętych w systemy reprezentacji w identyfikowaniu i rozpoznawaniu słów w ortografii alfabetycznej oraz systemy poznawcze zaangażowane w czytanie oraz w uczenie się tej czynności. Teorie dotyczące mechanizmów dysleksji.
  • Gindrich, Piotr. Wizerunek siebie a zachowanie uczniów dyslektycznych. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 24 (2004), s. [177]-187.
    Niepowodzenia szkolne często przyczyniają się u dzieci z dysleksją do niskiego poczucia własnej wartości i frustracji. Tworzy się wtedy zamknięte koło - frustracja i zła samoocena powodują nasilanie się niepowodzeń, te zaś wzmacniają negatywny obraz własnej osoby. W efekcie może dojść do negatywnych konsekwencji natury psychicznej. Nauczyciele i opiekunowie powinni zatem pomóc dzieciom dyslektycznym budować pozytywny wizerunek siebie oraz poczucie własnej wartości i godności.
  • Girczys-Połedniok, Katarzyna. Pokolenie "DYS". "Charaktery" 2015, nr 5, s. 58-60.
    Ogólna charakterystyka zaburzeń rozwoju umiejętności szkolnych (dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia). Kierunki działań korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Gosztyła, Tomasz, Lew-Koralewicz, Aneta, Ślęczkowska, Magdalena. Oddział klasowy dla dzieci ze spektrum autyzmu a problemy integracji społecznej : na przykładzie ogólnodostępnej szkoły podstawowej w Rzeszowie. "Chowanna" (czasopismo elektroniczne) T. 1 (2019), s. [211]-229.
    W artykule omówiono wyniki badań klasy dla dzieci z autyzmem i zaburzeniami spektrum autyzmu (ASD) w szkole publicznej w Rzeszowie. Poruszono kwestie dotyczące procesu edukacyjnego  i terapeutycznego, integracji społecznej dzieci z ASD, postawy wobec integracji szkolnej dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu wykazywane przez nauczycieli zatrudnionych w szkole, oraz ocena tego rozwiązania przez rodziców dzieci z autyzmem.
  • Gutowski, Jakub. Kiedy uwaga przestaje uważać. "Psychologia w Szkole" 2014, nr 5, s. 20-25.
    Problemy z koncentracją uwagi - przyczyny i formy. Propozycje pracy z dzieckiem z deficytem uwagi.
  • Historyjki społeczne (social stories) jako trening poprawnej interakcji dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. "Wspólne Tematy" 2017, nr 5, s. 3-14.
    Deficyty komunikacyjne dzieci i dorosłych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Cechy osób z zespołem Aspergera, jako partnerów komunikacji. Podstawowe założenia social stories (historyjek społecznych), programu wspomagania osób autystycznych. Lokalne adaptacje koncepcji. Charakterystyka treningu z social stories oraz proces realizowania zajęć. Przykładowy zestaw pytań dotyczących zachowania dziecka w szkole.
  • Ignatowicz-Nikiel, Joanna, Ptaśnik-Cholewa, Katarzyna. Rola pedagogów specjalnych w motywowaniu do samowychowania młodzieży z niepełnosprawnością i młodzieży niedostosowanej społecznie. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 33 (2014), s. [231]-244.
    Zasoby osobiste i kompetencje zawodowe pedagogów specjalnych niezbędne w procesie motywowania podopiecznych niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie do samowychowania. Rozwijanie poczucia własnej wartości i potrzeb rozwojowych wychowanków oraz przygotowanie ich do samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie.
  • Janiec, Agnieszka. Dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, a może zaburzona integracja sensomotoryczna? "Bliżej Przedszkola" 2007, nr 1, s. 55-62.
    Metoda integracji sensomotorycznej opracowana przez dr A. Jean Ayres. Zaburzenia funkcji psychoneurologicznych w zachowaniu i uczeniu się dzieci. Nieprawidłowe funkcjonowanie układów westybularnego (przedsionkowego), proprioceptywnego (kinestetycznego) i dotykowego. Założenia integracji sensomotorycznej.
  • Jaroń, Alicja. Dyskalkulia nową chorobą cywilizacyjną? "Bliżej Przedszkola" 2010, nr 7/8, s. 70-71.
    Klasyfikacja dyskalkulii rozwojowej (wg L. Kosca). Teorie dotyczące przyczyn występowania dyskalkulii. Style nauczania dyskalkulików. Symptomy trudności w uczeniu się matematyki.
  • Jastrząb, Jadwiga. Metodyka interdyscyplinarna u podstaw skutecznej terapii pedagogicznej. "Wychowanie na Co Dzień" 2009, nr 4/5, dod. s. I-V.
    Diagnoza specyficznych trudności w poprawnym pisaniu pod względem ortograficznym. Scenariusz zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z dysleksją rozwojową opracowany we współpracy z panią Izabelą Pufal i Agatą Winnicką. Scenariusz zawiera tok postępowania terapeuty w roli nauczyciela animującego proces poznawczy i treningi uczniów zmierzające do opanowania przez nich kompetencji ortograficznych w danej dziedzinie.
  • Jastrząb, Jadwiga. Terapia pedagogiczna uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się elementarnych umiejętności czytania i pisania. "Wychowanie na Co Dzień" 2003, nr 1/2, dod. s. I-IV.
    Terapia pedagogiczna w świetle prawa oświatowego. Dwa konspekty zajęć z dziećmi dyslektycznymi - klasa II.
  • Jaworska-Biskup, Katarzyna. Jak ujarzmić ADHD? "Języki Obce w Szkole" 2009, nr 2, s. 50-58.
    Strategie nauczania osób z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi na lekcji języka obcego.
  • Jeżewska-Krasnodębska, Ewa. Zaburzenia komunikacji u dzieci z ASD. "Forum Logopedy" 2018, nr 23, s. 12-16.
    Znaczenie wczesnej diagnozy i terapii zaburzeń ze spektrum autyzmu (ASD). Czynniki decydujące o prawidłowym kształtowaniu się komunikacji.
  • Jędryszek-Geisler, Aleksandra. Uczeń z dysgrafią. "Życie Szkoły" 2010, nr 9, s. 39-41.
    Podstawowe wiadomości na temat dysgrafii. Problemy związane z dysgrafią na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Wspieranie dziecka z dysgrafią na wczesnym etapie edukacyjnym.
  • Kaian Kochanowska, Ewa. Uważność daje spokój. "Psychologia w Szkole" 2015, nr 1, s. 115-121.
    Deficyty uwagi u dzieci oraz praktykowanie uważności w szkole. Przegląd badań na temat poczucia dobrostanu oraz skuteczności programów popularyzujących idee uważności w szkołach. Ćwiczenie uważności w polskich szkołach oraz w sporcie.
  • Kamińska-Holc, Katarzyna. Dziecko z ZA w klasie : jak rozmawiać z rodzicami uczniów? "Głos Pedagogiczny" 2020, nr 1, s. 29-33.
    Relacje dziecka z Zespołem Aspergera z rówieśnikami. Współpraca rodziców, nauczycieli i pedagogów w celu dobrego funkcjonowania ucznia autystycznego w zespole klasowym i kontaktu z innymi uczniami. Organizowanie spotkań ogólnoklasowych na temat autyzmu.
  • Kapuścińska-Kozakiewicz, Justyna. Specyficzne trudności w nauce, czyli jak pracować z dzieckiem z dysleksją. "Głos Pedagogiczny" 2020, nr 1, s. 77-81.          Występowanie dysleksji u uczniów. Jej definicja, podłoże i objawy. Pomoc dziecku ze specyficznymi trudnościami w nauce oraz różnorodne metody pracy. Przykłady ćwiczeń mające na celu usprawnianie określonych umiejętności. 
  • Kapuścińska-Kozakiewicz, Justyna. Uczeń z Zespołem Aspergera : praktyczne wskazówki dla pedagogów. "Głos Pedagogiczny" 2019/2020, nr [10]/[1] (113), s. 73-76.
    Trudności w funkcjonowaniu ucznia z Zespołem Aspergera. Praca pedagoga z dzieckiem autystycznym.
  • Kapuścińska-Kozakiewicz, Justyna. Wybrane metody wsparcia dziecka z autyzmem w szkole. "Głos Pedagogiczny" 2019, nr [8] (111), s. 46-50.
    Potrzeby dziecka autystycznego. Warunki i metody pracy z autystą w środowisku szkolnym i pozaszkolnym. 
  • Kazienko-Szczerbak, Marta. Uczeń dyslektyczny wobec lektur szkolnych. "Język Polski w Szkole IV-VI" R. 10, nr 3 (2008/2009), s. 33-42.
    Wyjaśnienie czym jest dysleksja i jak wpływa na trudności dziecka w recepcji lektury. W jaki sposób nauczyciele, pedagodzy i rodzice mogą ułatwić dziecku przezwyciężenie tych trudności.
  • Komorowska, Katarzyna. Program Zajęć Integracji Sensorycznej - autyzm. "Język Polski w Szkole Podstawowej" R. 2, nr 2(2018/2019), s. 85-89.
    Indywidualny program przeznaczony dla ucznia klasy IV szkoły integracyjnej, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego z uwagi na autyzm.
  • Konieczna, Iwona, Smolińska, Katarzyna. Zasoby komunikacyjne uczniów z zespołem Aspergera jako (nie)konieczne komponenty gotowości do podjęcia nauki w szkole. "Szkoła Specjalna" 2019, nr 1, s. 19-30.
    Omówienie pojęcia gotowości szkolnej i jej komponenty w kontekście zasobów komunikacyjnych dzieci z zespołem Aspergera.
  • Koprowicz, Anna, Szymańska, Estera. Znaczenie hipoterapii dla poprawy komunikacji u dzieci autystycznych : opinie rodzicow [Hippotherapy’s importance to improving communication of Autistic children : parents’ opinions]. "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" 2018, nr 3, s. 41-52.
    Artykuł omawia wyniki badań opinii rodziców na temat skuteczności hipoterapii w poprawie komunikacji dzieci z ASD. W badaniach posłużono się metodą sondażu diagnostycznego, przeprowadzono je w ośrodku Nadzieja w Słupsku. W badaniach wzięły udział 44 matki dzieci z ASD.
  • Kowalczyk, Małgorzata. Dziecko z zespołem Aspergera w rzeczywistości społecznej i edukacyjnej. "Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane" R. 38 (60), nr 2 (2014/2015), s. 37-46.
    Zespół 6 kryteriów diagnostycznych Gillbergów. Zaburzenia w funkcjonowaniu dziecka  w szkole wskazówki do pracy dla nauczycieli - edukacja wczesnoszkolna.
  • Kowaluk-Romanek, Marzena Agnieszka. Poczucie własnej skuteczności a stanowienie o sobie uczniów z dysleksją. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 37, z. 4 (2018), s. [67]-78.
    Artykuł omawia wyniki badań, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób dysleksja wpływa na uogólnione poczucie własnej skuteczności oraz stanowienie o sobie. Badaniami objęto 80 uczniów klas V–VIII szkół podstawowych województwa lubelskiego. Grupę podstawową stanowili uczniowie ze zdiagnozowaną dysleksją, zaś porównawczą – ich rówieśnicy niemający specyficznych trudności w uczeniu się.
  • Kowaluk-Romanek, Marzena Agnieszka. Ryzyko dysleksji a strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych społecznie przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" (czasopismo elektroniczne) T. 38, z. 3 (2019), s. [271]-283.
    W artykule omówiono badania, których celem była próba odpowiedzi na pytanie, czy i w jaki sposób ryzyko dysleksji wpływa na radzenie sobie w sytuacjach trudnych społecznie przez dzieci w młodszym wieku szkolnym. Badaniami objęto 64 uczniów klas II i III szkół podstawowych województwa lubelskiego. Grupę podstawową stanowili uczniowie ze zdiagnozowanym ryzykiem dysleksji, porównawczą zaś – ich rówieśnicy niemający specyficznych trudności w uczeniu się.
  • Kożuchowska, Maria. Bajkoterapia dla dziecka nadpobudliwego. "Remedium" 2016, nr 2, s. 28-29.
    Bajkoterapia w walce z następstwami ADHD takimi jak impulsywność, deficyt koncentracji, nadruchliwość. Cele bajkoterapii dzieci nadpobudliwych. Funkcja psychoedukacyjna bajkoterapii. Praca z bajką "Zosia ma ADHD".
  • Kożuchowska, Maria. Biblioterapia dziecka ze specjalnymi potrzebami. "Remedium" 2017, nr 1, s. 13-14.
    Biblioterapia dzieci z dysleksją rozwojową oraz dzieci niepełnosprawnych fizycznie i psychicznie.
  • Kubala-Kulpińska, Aleksandra. Szkolne potyczki z matematyką - czyli co o dyskalkulii każdy nauczyciel wiedzieć powinien. "Życie Szkoły" 2015, nr 10, s. 18-22.
    Definicja dyskalkulii rozwojowej. Sześć typów dyskalkulii wg. Ladislava Kosca. Symptomy, zasady pracy oraz diagnoza dyskalkulii.
  • Kubala-Kulpińska, Aleksandra. Uwaga, uczeń z dyskalkulią - wsparcie potrzebne od zaraz. "Głos Pedagogiczny" 2017, nr [8] (92), s. 22-26.
    Istota zaburzeń dyskalkulii, diagnoza, objawy. Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych możliwości dziecka. Zastosowanie metod i pomocy dydaktycznych, które stymulują rozwój umiejętności matematycznych oraz usprawniają zaburzone funkcje. Symptomy zaburzenia w odniesieniu do aktywności dziecka.
  • Kucharczyk, Izabella. Wewnętrzne i zewnętrzne uwarunkowania a strategie uczenia się i osiągnięcia edukacyjne gimnazjalistów z dysleksją i bez specyficznych trudności w uczeniu się. "Szkoła Specjalna" 2016, nr 3, s. 187-198.
    Zaprezentowano wyniki badań dotyczących wewnętrznych oraz zewnętrznych uwarunkowań procesu uczenia się uczniów z dysleksją i bez dysleksji oraz związane z tym strategie uczenia się i uzyskiwane w nauce osiągnięcia. 
  • Kuracki, Kamil, Dłużniewska, Agnieszka, Kosewska, Bernadetta. Uczestnictwo w kulturze popularnej a kompetencje społeczne i postawy twórcze uczniów z dysleksją i bez dysleksji w okresie adolescencji. "Szkoła Specjalna" 2016, nr 4, s. 256-268. 
    Podjęto próbę znalezienia odpowiedzi na pytanie o różnice, jakie istnieją w zakresie uczestnictwa w wybranych obszarach kultury popularnej oraz w zakresie prezentowanych kompetencji społecznych i postaw twórczych między uczniami z dysleksją i bez dysleksji. Celem badań było również ustalenie związków między wymienionymi zmiennymi.
  • Kurkowski, Zdzisław M. Metoda Tomatisa. "Logopedia" T. 36 (2007), s. [117]-123.
    Artykuł omawia metodę Tomatisa, która ukazuje możliwości oceny percepcji słuchowej (słuchania i lateralizacji słuchowej) i sposoby przezwyciężania trudności w tym zakresie. Ważne są implikacje metody A. Tomatisa w terapii osób z zaburzeniami komunikacji językowej, trudnościami w uczeniu się, z dysleksją i osób uczących się języków obcych.
  • Latosińska-Kulasek, Joanna. Autyzm w szkole. "Sygnał" 2018, nr 11, s. 48-[50].
    Jak pracować z dzieckiem ze spektrum autyzmu (ASD) w szkole masowej: wybór metody, eliminowanie trudności, harmonia i przewidywalność.
  • Latosińska-Kulasek, Joanna. Uczeń ze spektrum autyzmu w szkole podstawowej. "Głos Pedagogiczny" 2019, nr [7] (110), s. 6-[7].
    Przygotowanie ucznia ze spektrum autyzmu do uczęszczania do szkoły. Zajęcia z innymi dziećmi i wzajemne zrozumienie swoich zachowań i reakcji. Współpraca z rodzicami.
  • Lewandowski, Andrzej, Tarkowski, Zbigniew. Kompetencja komunikacyjna dzieci z dysleksją i dysgrafią. "Życie Szkoły" 1988, nr 4, s. 247-251.
    Ustalając kompetencję komunikacyjną dzieci dyslektycznych, przyjmuje się  określone modele psycholingwistyczne, które weryfikuje się za pomocą testów i eksperymentów językowych.
  • Lewko, Agnieszka. Przestrzeń normalizacyjna dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu : autorska koncepcja organizacji integracyjnej świetlicy środowiskowej. "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" 2018, nr 1, s. 72-81.
    Artykuł porusza zagadnienie normalizacji przestrzeni osób z ASD (Autistic Spectrum Disorder) w warunkach integracyjnej świetlicy środowiskowej. Omawia kwestie teoretyczne dotyczące tego zagadnienia i zawiera opis autorskiej koncepcji zmiany ośrodka wsparcia dziennego dla dzieci w placówkę o charakterze integracyjnym. Prezentowane tezy i charakterystyka zmian w organizacji oraz formach pracy świetlicy zostały wsparte opisem przypadku chłopca z ASD.
  • Łaba-Hornecka, Agnieszka. Multisensoryczne opowieści jako narzędzie kształtowania zachowań społecznych dzieci z autyzmem w młodszym wieku szkolnym. "Forum Pedagogiczne" 2018, [nr] 2, s. [111]-122.
    Omówienie wyników badań, których celem było poznanie i określenie efektywności multisensorycznych opowieści w uaktywnianiu i rozwijaniu zachowań społecznych dzieci z autyzmem.
  • Łaba-Hornecka, Agnieszka. Umiejętności społeczne dzieci z autyzmem (z badań nad zastosowaniem Rozmów Komiksowych jako formy wspomagającej pracę z dziećmi z autyzmem). "Niepełnosprawność i Rehabilitacja" 2016, nr 1, s. [147]-158.
    Przedstawienie Rozmów Komiksowych jako metody promującej pozytywne wzorce w pracy z dziećmi z autyzmem. Wyniki badań własnych autorki.
  • 66. Łatacz, Katarzyna. Organizacja procesu kształcenia dzieci z ASD : podstawowe zasady. "Sygnał" 2019, nr 4, s. 44-[47].
    Indywidualizacja pracy jako podstawowe narzędzie wspierania dziecka z ASD, adaptacja dziecka w nowej placówce, czym są stereotypie i jak sobie z nimi radzić, jak zorganizować przestrzeń w szkole dla dziecka z ASD, planowanie aktywności i komunikacja, pomoce dydaktyczne.
  • Ławicka, Joanna. Akceptacja podstawą wsparcia. "Głos Pedagogiczny" 2019, nr [2]/[3] (106), s. 14-19. 
    Dziecko niepełnosprawne ze spektrum autyzmu. Zasoby i deficyty dziecka. Fazy adaptacji rodziców do niepełnosprawności dziecka. Diagnozowanie. Budowanie relacji z niepełnosprawnym dzieckiem ze spektrum autyzmu. Wsparcie psychoterapeutyczne rodziców.
  • Ławicka, Joanna. Człowiek czy metoda? : o ważności spraw. "Głos Pedagogiczny" 2018, nr [4] (98), s. 14-15.
    Rozważania na temat pomocy dziecku autystycznemu w zrozumieniu specyfiki jego społecznych potrzeb.
  • Ławicka, Joanna. Czy dziecko ze spektrum autyzmu można nauczyć wszystkiego? "Głos Pedagogiczny" 2018, nr [3] (97), s. 10-14.
    Rozwój i możliwości uczenia się dziecka ze spektrum autyzmu.
  • Ławicka, Joanna. Jak rozmawiać, gdy krucho z mową? "Głos Pedagogiczny" 2018, nr [10] (104), s. 54-58.
    Omówienie problemów komunikacyjnych u dzieci i dorosłych ze spektrum autyzmu. Wskazówki czego należy się wystrzegać aby zachęcić dziecko do komunikacji werbalnej.
  • Ławicka, Joanna. Normalnie, czyli jak? "Głos Pedagogiczny" 2019, nr [1] (105), s. 15-19.
    Samodzielność dzieci ze spektrum autyzmu. Wsparcie w ich codziennym funkcjonowaniu, realizacji potrzeb społecznych, emocjonalnych, samostanowienia i rozwoju osobistego.
  • Ławicka, Joanna. Osoba ze spektrum : terapia czy wsparcie? "Głos Pedagogiczny" 2018, nr [5] (99), s. 10-16.
    Dziecko ze spektrum autyzmu z perspektywy jego potrzeb: przynależności do grupy (rodziny), wsparcia, bezpieczeństwa, samorealizacji oraz potrzeb sensorycznych. Wczesna diagnoza dziecka ze spektrum autyzmu.
  • Ławicka, Joanna. Samodzielność to nie tylko samoobsługa. "Głos Pedagogiczny" 2019, nr [4] (107), s. 12-16.
    Wspieranie pamięci proceduralnej u dzieci (uczniów) ze spektrum autyzmu - zastosowanie planu aktywności dziecka.
  • Ławicka, Joanna. Wiara w cuda czy wiara w człowieka? "Głos Pedagogiczny" 2018, nr [8] (102), s. 12-17.
    Rozwój społeczno-emocjonalno-komunikacyjny dziecka ze spektrum autyzmu. Budowanie relacji społecznych z dziećmi ze spektrum. Diagnoza, planowanie i udzielanie wsparcia osobie z autyzmem oraz jej rodzinie. Zasady wspierania rozwoju dzieci ze spektrum.
  • Łoskot, Małgorzata. Instytucje wsparcia. "Głos Pedagogiczny" 2010, nr [7] (21), s. 45-46.
    W sprawie ucznia: z zespołem ADHD, z rozpoznaną dysleksją rozwojową, przewlekle chorego, nadużywającego alkoholu, eksperymentującego z narkotykami, wobec którego stosowana jest przemoc, z poważnymi problemami emocjonalnymi, będącego dzieckiem uchodźców.
  • Łuba, Małgorzata. Po co nam w życiu kompetencje miękkie? "Biologia w Szkole z Przyrodą" 2017, nr 1, s. [25]-30.
    Definicja kompetencji miękkich, charakterystyka wybranych w odniesieniu do umiejętności osobistych i społecznych. Przykładowe ćwiczenia doskonalące kompetencje miękkie.
  • Maciarz, Aleksandra. Społeczne przystosowanie dzieci z ryzykiem dysleksji w klasach I-III. "Szkoła Specjalna" 2000, nr 5, s. 227-234.
    Trudności w uczeniu się - omówienie badań.
  • Małecka, Anita. Otwarci na świat - program dotyczący włączania dzieci i młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym lub głębokim (w tym z deficytami wzroku) w życie kulturalne społeczności lokalnej. "Szkoła Specjalna" 2010, [nr] 1, s. 51-64.
    Program pomocny nauczycielom pracującym w szkołach specjalnych. Założenia programu, treści kształcenia, metody, uwagi o realizacji programu i scenariusz zajęć integracyjnych.
  • Mańkowska, Izabela. Jestem przygotowana! : wskazówki przed egzaminem. "Dysleksja" 2009, nr 1, s. 45-48.
    Metody skutecznego uczenia się dla dyslektyków. Przyspieszone uczenie się i jego elementy: afirmacje, wizualizacje, relaksacja, słuchanie muzyki, techniki zapamiętywania i koncentracji, sensorycznie bogaty wystrój wnętrza, Integracja Sensoryczna (SI).
  • Markowska, Dorota, Kuleczka-Raszewska, Maria. Jak nauczyć zabawy dziecko z autyzmem i wpływać na rozwój jego relacji społecznych. "Przegląd Edukacyjny" 2017, nr 2, s. 10-13.
    Jakie aktywności sprzyjają rozwojowi społecznemu ucznia z autyzmem i jakie reguły uczenia i rozwijania zabawy są istotne. Propozycje zabaw.
  • Markowska, Magdalena. Jaka terapia i edukacja? "Głos Nauczycielski" 2019, nr 4, s. 14.
    Uczeń ze spektrum autyzmu w placówce oświatowej.
  • Mazurkiewicz-Gronowska, Joanna. Rozwój procesów poznawczych u osób z trudnościami w uczeniu się w świetle analizy wyników skali WISC-R = Development of cognitive processes in schoolchildren with learning difficulties in the light of analysis of WISC-R results. "Psychiatria i Psychologia Kliniczna" 2012, nr 3, s. 163-175.
    Omówienie wyników badań, które miały na celu poznanie struktury rozwoju intelektualnego uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, z dysleksją rozwojową, inteligencją niższą niż przeciętna oraz specyficznymi zaburzeniami umiejętności arytmetycznych. Uwzględnienie w analizie poziomu nauczania. Tekst również w języku angielskim.
  • Michalewska, Mirella. O emocjach w edukacji specjalnej. "Sygnał" 2018, nr 8, s. 48-50.
    Waga emocji dla osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz spektrum autyzmu. Sposoby wspierania rozumienia własnych emocji oraz współodczuwania.
  • Mięgoć, Małgorzata. Zabawa w pracy z dziećmi z trudnościami w rozwoju. "Szkoła Specjalna" 2004, nr 1, s. 49-53.
    Rola zabawy w terapii dzieci z dysleksją i ADHD.
  • Minge, Natalia, Minge, Krzysztof. Ćwiczenie czyni mistrza. "Głos Pedagogiczny" 2013, nr [6] (50), s. 63-66.
    Propozycja ćwiczeń dla uczniów z SPE, które mogą usprawnić ich funkcjonowanie w szkole. Ćwiczenia dla uczniów z dyskalkulią i dysleksją. Ćwiczenia ułatwiające koncentrację.
  • Misiuta, Ewa. Uczeń dyslektyczny : objawy dyskalkulii, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb, rozpoznawanie symptomów. Cz. 3. "Sygnał" (czasopismo elektroniczne) 2013, nr 6, s. 61-[64].
    Objawy dyskalkulii. Indywidualizacja działań. Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do potrzeb uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Jak dostosowywać wymagania edukacyjne do potrzeb uczniów z dyskalkulią.
  • Olszewska, Margareta. Dzieci z Zespołem Aspergera są wokół nas. "Życie Szkoły" 2019, nr 1, s. 30-32.
    Praca z dzieckiem z Zespołem Aspergera, jego rozpoznanie oraz rola nauczyciela.
  • Paszkiewicz, Aneta. Kwalifikacje prowadzącego zajęcia socjoterapeutyczne. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2015, nr 6, s. 22-26.
    Wymagania stawiane osobom prowadzącym zajęcia socjoterapeutyczne a specyfika oddziaływań i terapeutyczny charakter socjoterapii. Kompetencje socjoterapeuty, cechy osobiste i umiejętności. Przykładowy model - wzorzec pracującego z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciela - terapeuty. Rozmowa jako podstawowa metoda oddziaływania w relacji z wychowankiem.
  • Paszkiewicz, Aneta. Sposoby pracy z uczniami z dysleksją. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2011, nr 5, s. 50-56.
    Dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia - specyficzne trudności w uczeniu się. Wybrane programy edukacyjno-terapeutyczne do pracy z dzieckiem.
  • Pęczak, Katarzyna. Autyzm i zespół Aspergera? : aktualne spojrzenie na spektrum autyzmu. "Remedium" 2019, nr 6, s. 8-9.
    Objawy autyzmu i trudności jakie mogą powodować w samodzielnym funkcjonowaniu. Społeczne funkcjonowanie i komunikowanie się osób ze spektrum. Zindywidualizowane podejście w planowaniu indywidualnego wsparcia.
  • Pęczak, Katarzyna. Dziecko w spektrum autyzmu : jak skutecznie pomagać. Cz. 1. "Remedium" 2019, nr 9, s. 18-19.
    Wspieranie w rozwoju i edukacji dzieci z autyzmem. Różnorodność metod w pracy z dzieckiem autystycznym.
  • Pęczak, Katarzyna. Dziecko w spektrum autyzmu : jak skutecznie pomagać. Cz. 2. "Remedium" 2019, nr 10, s. 13-15.
    Dziecko autystyczne w szkole. Metody pracy z autystykiem i przykłady jej poszczególnych etapów.
  • Pęczak, Katarzyna. Odmienne przetwarzanie informacji a funkcjonowanie osób z autyzmem. "Remedium" 2020, nr 4, s. 20-21.
    Problemy z komunikacją u osób z autyzmem i sposoby na jej usprawnienie. Zachowania niewerbalne dziecka z ASD.
  • Pęczak, Katarzyna. Wspieranie dziecka z Zespołem Aspergera. "Remedium" 2019, nr 11 (315), s. 5-7.
    Cechy dziecka z Zespołem Aspergera i jego codzienne funkcjonowanie. Wykorzystanie zainteresowań ucznia do rozwoju trudnych dla niego umiejętności. Rodzice a sukcesy dziecka z Zespołem Aspergera.
  • Pęczak, Katarzyna. Wyzwania osób z autyzmem w obszarze porozumiewania się. "Remedium" 2019, nr 12, s. 13-15.
    Trudności w porozumiewaniu się z dzieckiem autystycznym a komunikacja alternatywna. Rozbieżność i różnice pomiędzy mową a zachowaniami komunikacyjnymi autystów.
  • Piechurska-Kuciel, Ewa. Lęk przed czytaniem i pisaniem w języku obcym u osób z symptomami dysleksji. "Dysleksja" 2011, nr 3, s. 21-24.
    Specyfika uczenia się języka obcego. Lęk na lekcji języka obcego. Rekomendacje do nauczania czytania i pisania.
  • Płażewska, Beata. Kółko ortograficzne - forma pomocy dziecku nadpobudliwemu i dyslektycznemu w szkole podstawowej. "Edukacja Przyrodnicza w Szkole Podstawowej" 2003, z. 1/2, s. [99-102].
    Przedstawienie głównych założeń pracy z dziećmi w ramach kółka ortograficznego.
  • Podemska-Kałuża, Anna. Jak wspierać rozwój uczniów z dysleksją. "Polonistyka" 2019, nr 3, s. 10-15.
    Coraz częściej w szkołach wzrasta liczba uczniów z trudnościami w uczeniu się. Do tej wciąż powiększającej się grupy należą dzieci i młodzież ze specyficznymi potrzebami edukacyjnymi, a więc z dysleksją, dysortografią, dysgrafią, dyskalkulią.
  • Pomianowska, Małgorzata (oprac.). Praca z uczniem dyslektycznym. "Dyrektor Szkoły" 2020, nr 1, s. 58.
    Wskazówki dla nauczyciela pracującego z uczniem dyslektycznym.
  • Prędka-Pawlun, Ewelina. Ćwiczenia dla dzieci autystycznych. "Remedium" 2017, nr 2, s. 10-12. 
    Opis metody opcji autorstwa Barry i Suzi Kaufmanów, zwanej też metodą lub programem terapeutycznym Son-Rise - podstawowe założenia i przykładowe ćwiczenia. Rodzaje zaburzeń w jakich metoda jest stosowana w Polsce.
  • Prędka-Pawlun, Ewelina. Ćwiczenia dla dzieci autystycznych - metoda krakowska. "Remedium" 2017, nr 7/8, s. 36-38.
    Zastosowanie metody krakowskiej w pracy z dziećmi z autyzmem i zaburzeniami w zakresie komunikacji językowej. Ćwiczenia ogólnorozwojowe w zakresie, np.: ćwiczenia pamięci, dużej motoryki, postrzegania wzrokowego czy stymulacji słuchowej. Studium przypadku w terapii metodą krakowską.
  • Prochwicz, Łukasz, Sierocka, Marta. Dlaczego SAZ? : stosowana analiza zachowania w terapii osób ze spektrum autyzmu i nie tylko. "Forum Logopedy" 2018, nr 28, s. 60-64.
    Cel i zakres stosowanej analizy zachowania. SAZ w Polsce. Korzyści płynące z SAZ w terapii osób ze spektrum autyzmu. Stosowana Analiza Zachowania w uczeniu się komunikacji. Zalety systemów migowych na tle systemów obrazkowych.
  • Ratajek, Aneta. Dobry uczeń z dysleksją. "Nauczanie Początkowe : kształcenie zintegrowane" R. 38 (60), nr 2 (2014/2015), s. 47-56. 
    Propozycja pięciu kroków do postępowania z każdym uczniem ze specyficznymi trudnościami w nauce na przykładzie ucznia dyslektycznego - edukacja wczesnoszkolna.
  • Sławek, Jolanta. Budowanie i rozwijanie umiejętności komunikacyjnych u osób autystycznych z wykorzystaniem technik i strategii AAC. "Forum Logopedy" 2018, nr 23, s. 24-28.
    Istota i charakter zaburzeń autystycznych oraz trudności w komunikowaniu się. Rola AAC (ang. augmentative and alternative communication), czyli komunikacji wspomagającej i alternatywnej w budowaniu i rozwijaniu komunikacji osób z ASD. Przykłady strategii i technik komunikacyjnych wykorzystywanych w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
  • Stec, Jacek. Dostosowanie wymagań na sprawdzianie i egzaminie do potrzeb uczniów dyslektycznych. "Głos Pedagogiczny" 2011, nr 26, s. 36-38. 
    Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w szkole podstawowej i w gimnazjum.
  • Stępień, Anna. Uczeń dyslektyczny - komputerowa pomoc. "Edukacja Medialna" 2003, nr 2, s. 44-47.
    Komputerowe programy przeznaczone dla osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Sujka-Kysiak, Zofia. Teksty edukacyjne o autyzmie i ich wykorzystanie w pracy z dziećmi. "Biblioterapeuta" 2018, nr 2, s. 1-21.
    Praca ma na celu uświadomienie dzieci w wieku szkolnym, czym jest autyzm, jak wpływa na osobę nim dotkniętą, jakich przysparza trudności. Zawiera ogólne informacje o autyzmie, program biblioterapeutyczny, na który składają się opowiadania o autystycznym chłopcu skierowane do dzieci w wieku 10-12 lat. 
  • Szałajko, Wioletta. Funkcjonowanie społeczne dziecka z autyzmem. "Kwartalnik Edukacyjny" 2019, nr 2, s. 57-66. 
    W artykule objaśniono czym jest autyzm, scharakteryzowano zaburzenia autystyczne, omówiono przyczyny i diagnostykę autyzmu.
  • Szczepkowska, Edyta. Jak rozwijać umiejętności uczenia się dzieci z dysleksją? "Życie Szkoły" 2018, nr 10, s. 26-30.
    Wskazówki i ćwiczenia do pracy z dziećmi z dysleksją.
  • Szczepkowska, Ewelina. Nieuważny uczeń. "Uczyć lepiej" 2019/2020, nr 3 s. 12-13.
    W artykule omówiono przyczyny zaburzeń koncentracji uwagi i sposoby przeciwdziałania.
  • Szczerbiński, Marcin. O kompetencjach społecznych, emocjonalnych i intelektualnych - czyli o sześciu nawykach skutecznych u osób z dysleksją. "Nauczyciel - Uczeń" 2015, nr 4, s. 18-22.
    Nawyki przydatne osobom z dysleksją w dorosłym życiu.
  • Tańska, Monika. Specyficzne trudności w uczeniu się - istota i przyczyny. "Wychowanie na Co Dzień" 2008, nr 7/8, s. 37-40.
    Szkolne sytuacje utrudniające wzajemne relacje między uczniami oraz uczniami i nauczycielami. Wpływ trudności w uczeniu się a sytuacje szkolne uczniów. Rodzaje sytuacji trudnych. Zaburzenia dyslektyczne - patomechanizmy ich powstawania.
  • Trojan, Elżbieta. Jak pomóc dziecku z dyskalkulią? : (zestawienie bibliograficzne w wyborze). "Wychowawca" 2010, nr 6, s. 11.
    Zestawienie obejmuje wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.
  • Trojan, Elżbieta. Specyficzne problemy w uczeniu się matematyki : (zestawienie bibliograficzne). "Wszystko dla Szkoły" 2012, nr 9, s. 22-23.
    Zestawienie zawiera wydawnictwa zwarte oraz artykuły z czasopism na temat specyficznych trudności w uczeniu się matematyki, w tym dyskalkulii.
  • Twardysz, Celina, Kosewska, Bernadetta. Wspieranie rozwoju koncentracji uwagi oraz umiejętności społecznych dzieci z autyzmem za pomocą programu Attention Autism. "Szkoła Specjalna" 2019, nr 1, s. 48-56.
    Zapoznanie z etapami programu Attention Autism.
  • Wal, Iwona. O Programie Wspierającym Karierę Edukacyjną Młodzieży w Publicznym Gimnazjum nr 7 w Wałbrzychu. "Dyrektor Szkoły" 2006, nr 7, s. 38-40.
    Program skierowany jest do tych uczniów, którzy przejawiają specyficzne problemy w uczeniu się (dysleksja, dysgrafia, dyskalkulia, dysortografia, ADHD), mają trudności w opanowaniu wiedzy i umiejętności z określonego przedmiotu, nie potrafią wytworzyć i utrzymać właściwych relacji z rówieśnikami. Szczególna rola wychowawcy klasy.
  • Walerzak-Więckowska, Anna. Ryzyko dyskalkulii rozwojowej - wczesna diagnoza dziecięcego liczenia i charakterystyczne symptomy obniżonych kompetencji matematycznych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. "Dysleksja" 2013, nr 3, s. 14-17.
    Rozpoczynając ocenę kompetencji matematycznych, musimy pamiętać, że dziecko we wczesnym wieku szkolnym jest na etapie intensywnego rozwoju poznawczego i kształtowania się myślenia pamięciowego.
  • Wiercioch, Urszula. Ocenianie uczniów ze zdiagnozowanymi zaburzeniami. "Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze" 2003, [nr] 3, s. 29-33.
    W jakich przypadkach można "dostosować wymagania edukacyjne". Dyskalkulia, dysortografia, dysleksja, obniżona sprawność intelektualna.
  • Winczura, Barbara. Jak uczyć dzieci z autyzmem rozumieć myśli, uczucia i intencje innych ludzi? : implikacje terapeutyczne dla teorii umysłu. "Rewalidacja" 2010, nr 1, s. 29-47.
    Teoria umysłu w autyzmie. Trening myślenia o myśleniu i rozumienia emocji, który daje szanse na rozwój teorii umysłu u dzieci z autyzmem.
  • Winczura, Barbara. Od wczesnych zwiastunów autyzmu po przywiązanie : rozwój relacji społecznych dzieci ze spektrum autyzmu w kontaktach z bliskimi. "Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej" T. 19 (2017), s. [70]-94.
    Autorka ukazuje profil rozwoju relacji społecznych małych dzieci z autyzmem w kontaktach z bliskimi oraz dokonuje analizy uwarunkowań przywiązania dziecko-rodzic w tej grupie zaburzeń. 
  • Witek, Anna, Lewandowska-Kidoń, Teresa. Funkcjonowanie ucznia z trudnościami przystosowawczymi w środowisku szkolnym w kontekście potrzeby rozwijania inteligencji emocjonalnej. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 37, z. 4 (2018), s. [49]-65.
    W artykule analizowane zagadnienie zobrazowano indywidualnym przypadkiem ucznia szkoły podstawowej ze zdiagnozowanymi mieszanymi zaburzeniami zachowania i emocji. Wskazano również na potrzebę konsekwentnego rozwijania umiejętności emocjonalnych od początku edukacji szkolnej.
  • Wszeborowska-Lipińska, Bożena. Dysleksja a zdolności i style uczenia się. Społeczne uwarunkowania specyficznych dla dysleksji trudności w nauce. "Psychologia Wychowawcza" 1997, nr 4, s. 314-359.
    Wyniki badań sugerujące, że trudności szkolne są tylko jednym z możliwych efektów odmiennego funkcjonowania umysłu dyslektyka.
  • Wypych, Monika. Postawy wobec trudności w uczeniu się i zespołu ADHD uczniów szkół zawodowych o zróżnicowanej pozycji socjometrycznej. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 37, z. 3 (2018), s. [33]-59.
    Artykuł zawiera wprowadzenie w problematykę zespołu nadpobudliwości psychoruchowej  z deficytem uwagi i trudności w uczeniu się, informacje o statusie  socjometrycznym i popularności ucznia w zespole klasowym. Omówiono także postawy wobec trudności w uczeniu się (LD) i zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) w świetle wyników wybranych badań.
  • Zdziechowska-Dzierzgwa, Karolina. Ograniczenia i możliwości osób ze spektrum autyzmu w zakresie umiejętności matematycznych w świetle dostępnych badań naukowych. "Szkoła Specjalna" 2019, nr 2, s. 85-94.
    Wyniki badań dotyczących ograniczeń i możliwości osób ze spektrum autyzmu w zakresie funkcji poznawczych i zdolności matematycznych.
  • Żmijewska-Kwiręg, Sylwia. ROZUMIEM - CHCĘ - DZIAŁAM : strategie i dobre praktyki kształcenia kompetencji społecznych w szkole. "Meritum" 2014, nr 2, s. 48-51.
    Uczniowie kształtują swój obraz świata i samych siebie poprzez własną aktywność. To, jak poradzą sobie w szkole w bezpiecznych interakcjach z rówieśnikami lub dorosłymi, będzie decydowało o ich powodzeniu w dalszym życiu osobistym i zawodowym.

{slider Edukacyjne zasoby Internetu}

  •  Al-Khamisy, Danuta, Gosk, Urszula. Model pracy z uczniem z ADHD. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://static.scholaris.pl/resource-files/103/006/7.pdf
    Należy dostosować warunki kształcenia do możliwości psychofizycznych i tempa pracy ucznia. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne (niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania) do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
  • Bogdanowicz, Anna. Dysleksja a problemy z komunikacją. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: http://www.edukacja.edux.pl/p-36480-dysleksja-a-problemy-z-komunikacja.php.
    Jak wynika z wielu badań naukowych, w większości przypadków dysleksji osłabiona jest zdolność przetwarzania informacji językowych, dlatego ważne jest jej usprawnianie. Artykuł zawiera wskazówki dotyczące doskonalenia języka dziecka z dysleksją.
  • Dostosowanie Wymagań Edukacyjnych. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na:  http://szkola.zawidow.pl/images/pliki/Dostosowanie%20Wymaga%C5%84%20Edukacyjnych.pdf
    Zgodnie z zapisem zawartym w ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, przez specyficzne trudności w uczeniu się, należy rozumieć: trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, którzy mają trudności w przyswajaniu treści nauczania, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania percepcyjno-motorycznego i poznawczego nieuwarunkowane schorzeniami neurologicznymi. Uczeń ze specyficznymi problemami w uczeniu się: dyskalkulia, dysgrafia, dysleksja. Uczeń z autyzmem. Uczeń z Zespołem Aspergera.
  • Gołębiowska, Renata. Jak uczyć komunikacji dzieci z autyzmem? [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://www.swps.pl/strefa-psyche/blog/relacje/15641-jak-uczyc-komunikacji-dzieci-z-autyzmem
    W latach siedemdziesiątych Rutter przedstawił pogląd o centralnej pozycji rozwoju językowego wśród symptomów autyzmu. Zmiany w psycholingwistyce rozwojowej przyniosły nowe spojrzenie na rozwój mowy dziecka i występujące w nim zaburzenia. W analizach wzięto pod uwagę jako podmiot nie tylko samo dziecko, ale przede wszystkim diadę: dziecko-dorosły i wymianę wypowiedzi między uczestnikami tej diady. 
  • Jak pomagać uczniom z dyskalkulią – praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: http://www.pppnr1zamosc.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&download=64:Jak%20pomagac%20uczniom%20z%20dyskalkulia&id=3:artykuly-i-publikacje&Itemid=115 
    Specjaliści zajmujący się terapią dzieci z zaburzeniami umiejętności matematycznych są zgodni co do tego, że nie ma gotowej recepty na sukces w matematyce. Jednak pomimo faktu, że matematyka nie jest łatwa można ją skutecznie przybliżyć dzieciom i młodzieży. Wyodrębniono ogólne zasady, którymi należy kierować się w pracy z uczniem mającym trudności w nauce matematyki, zarówno w domu, jak w szkole, sprawdzające się na każdym etapie edukacyjnym. 
  • Komunikacja i język – ćwiczenia : blog. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://autyzmwszkole.com/komunikacja-i-jezyk-cwiczenia/.
    Porozumiewanie się z otoczeniem to wyzwanie dla autystycznych dzieci. W tej zakładce zbieram ćwiczenia i artykuły o usprawnianiu komunikacji oraz procesów poznawczych dzieci z różnymi zaburzeniami, pochodzą z aktualnych źródeł, z powodzeniem można wykorzystywać je w INDYWIDUALNYCH PROGRAMACH EDUKACYJNO- TERAPEUTYCZNYCH (IPET) czy w działaniach rewalidacyjnych –  tak jak ćwiczenia, scenariusze gier i zabaw opisywane w innych zakładkach na blogu.
  • Krasowicz, Grażyna. Dysleksja rozwojowa jako zaburzenie komunikacji. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://cloud8x.edupage.org/cloud?z%3AYbBLF1hugmfnOJma3A2f0htgjje0VwJRSAL5Yodllb5RmNfFwHHgK2SqjO2JnE3u
    Problemy o charakterze dysleksji dotyczą ważnej sfery porozumiewania się człowieka, dlatego słuszne wydaje się traktowanie jej jako zaburzenia komunikacji językowej za pomocą pisma. Omawiając problem dysleksji niezbędne jest zatem ujęcie szerszego kontekstu związanego z komunikacją i funkcjonowaniem emocjonalno-społecznym osób dyslektycznych w środowisku.
  • Krzyżyk, Danuta. Rozwój umiejętności pisania uczniów z dysleksją rozwojową — ćwiczenia wspomagające kształcenie kompetencji językowo­‍‑komunikacyjnej. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://rebus.us.edu.pl/bitstream/20.500.12128/2510/1/Krzyzyk_Rozwoj_umiejetnosci_pisania_uczniow_z_dysleksja.pdf
    Rozwój kompetencji tekstotwórczych uczniów wiąże się z poszerzaniem ich zasobu leksykalnego, doskonaleniem sprawności poprawnego i trafnego władania różnymi strukturami składniowymi, rozbudowywaniem repertuaru form wypowiedzi.  
  • Oszwa, Urszula. Dysleksja - zalecenia dla nauczycieli i rodziców. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: http://www.psychologia.edu.pl/czytelnia/50-artykuly/393-dysleksja-zalecenia-dla-nauczycieli-i-rodzicow.html
    Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu stanowią przyczynę poważnych problemów dziecka oraz jego rodziców i nauczycieli zaangażowanych w proces edukacji. Dlatego ważna jest nie tylko świadomość uwarunkowań dysleksji, ale także wiedza o tym, jak sobie z nią radzić. W kolejnym odcinku cyklu dotyczącego deficytów rozwojowych u dzieci w wieku szkolnym, przedstawiam Czytelnikom pierwszą część praktycznych zaleceń do pracy z dziećmi dyslektycznymi. 
  • Pietrzak, Edyta. Komunikacja w spektrum zaburzeń autystycznych : broszura przygotowana w ramach projektu „Kompetentny Opiekun - pomóż sobie i innym”. Warszawa  : Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi Niepełnosprawnościami im. Hansa Aspergera, 2017. [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: http://niegrzecznedzieci.org.pl/wp-content/uploads/2017/11/komunikacja-w-spektrum-zaburzen-autystycznych-niegrzeczne-dzieci-2017.pdf 
    Obszary wymagające stymulacji i terapii logopedycznej u osób z Zespołem Aspergera i wysokofunkcjonującym autyzmem. 
  • Rafał-Łuniewska, Jolanta. Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w przedszkolu, szkole i placówce oświatowej – na czym polega rzeczywiste wspieranie uczniów z różnymi dysfunkcjami i dostosowanie dla nich wymagań edukacyjnych? [online]. [Dostęp 15 października 2020 r.]. Dostępny na: https://www.ore.edu.pl/wp-content/plugins/download-attachments/includes/download.php?id=6696
    Ogólne wskazania do pracy z uczniem ze SPE.

 {/sliders}

 

Opracowanie:
Urszula Tobolska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo