logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2015-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Kompetencje matematyczne w edukacji przedszkolnej

{slider Artykuły z wydawnictw ciągłych}

  • Adamczyk, Helena. Juszczak-Guca, Joanna. Z matematyką za pan brat już od najmłodszych lat. "Bliżej Przedszkola" 2020, nr 2, s. 20-26.
    Scenariusz konkursu matematycznego dla pięcio-, sześciolatków w przedszkolu. Rozwijanie umiejętności matematycznych i logicznego myślenia starszych przedszkolaków.
  • Arkusz diagnostyczny - obserwacja umiejętności matematycznych dziecka czteroletniego. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2015, nr 65, s. 32-33.
    Arkusz obserwacji 23 umiejętności dziecka.
  • Arkusz diagnostyczny - obserwacja umiejętności matematycznych dziecka pięcioletniego. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2015, nr 65, s. 34-35.
    Arkusz obserwacji 30 umiejętności dziecka.
  • Arkusz diagnostyczny - obserwacja umiejętności matematycznych dziecka trzyletniego. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2015, nr 65, s. 31.
    Arkusz obserwacji 13 umiejętności dziecka.
  • Bachańska, Monika. Kształtowanie myślenia matematycznego u przedszkolaków. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2017, nr 10, s. 19-[21].
    Czym jest myślenie matematyczne. Etapy rozwoju myślenia matematycznego. Kształtowanie myślenia matematycznego u przedszkolaków.
  • Bandzarewicz, Dagmara. Grzegorczyk, Barbara. Cztery słonie. "Przedszkolne ABC" 2017, nr 5, s. 23.
    Konspekt zajęć matematycznych z wykorzystaniem maty edukacyjnej. Przedszkole.
  • Brylińska, Iwona. Matematyka w przedszkolnym ogrodzie : odkrywanie świata. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 8, s. 22-24.
    Korzyści płynące z zabaw terenowych.
  • Bukowińska, Agnieszka. W dziupli szpaka Mateusza. "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 9, s. 29-30.
    Scenariusz zajęć mających na celu wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas zabaw matematycznych.
  • Daniszewski, Rafał. Szachowa edukacja przedszkolaków. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 4, s. 48-[53].
    Wpływ szachów na rozwój emocjonalny dziecka.
  • Dębiński, Marcin. Edukacja matematyczna. "Przed Szkołą" 2017, nr 4, s. 27-29.
    Propozycje zabaw i gier w edukacji matematycznej dziecka.
  • Dziamska, Dorota. Cyfrowe, matematyczne, społeczne, komunikacyjne, kluczowe ... kompetencje : czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego o nich zapomniała?. "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 4, s. 34-38.
    Kluczowe kompetencje a podstawa programowa.
  • Dziamska, Dorota. Dlaczego Platon i Kepler są potrzebni dzieciom?. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 8, s. 52-57.
    Matematyczny wymiar origami.
  • Dziamska, Dorota. Edukacja w przestrzeni "Matematyczne laboratorium" przedszkolaka. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 1, s. 3-8.
    Metoda pracy z dziećmi oparta na preferowanych przez nie formach ruchu. Dotyczy aspektów matematycznej aktywności dziecka.
  • Dziamska, Dorota. Matematyczne aspekty systemu Edukacja przez ruch. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 6, s. 3-7.
    Aspekt zabaw systemu EPR.
  • Dziamska, Dorota. Matematyczne składanki. Origami jako narzędzie zabaw dydaktycznych w przedszkolu. "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 4, s. 39-43.
    Zalety origami jako narzędzia zabaw dydaktycznych, wpływających na rozwój dziecka.
  • Gałan, Małgorzata. Rozwój kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym w oparciu o program "Klucz do uczenia się". "Nauczyciel i Szkoła" 2017, nr 3, s. [115]-124.
    Na podstawie programu "Klucz do uczenia się" Lwa Wygotskiego.
  • Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta. O wspomaganiu rozwoju umysłowego wraz z edukacją matematyczną : dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych. przepr. Agata Klimaszewska. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2017, nr 84, s. 13-18.
    Wywiad.
  • Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta (red.). Sześciolatki w przedszkolu : jak rozwijać ich umysły i należycie przygotować do szkoły? : autorski program edukacyjny i szkice metodyczne. "Bliżej Przedszkola" 2017, nr 12, dod. s. 113-128.
    Intuicje mnożenia i dzielenia u dzieci przedszkolnych. Rozwijanie zdolności matematycznych.
  • Guzera, Paulina. Edukacja matematyczna za pomocą ruchu. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 7, s. 42-43.
    Scenariusz zajęć dla dzieci 4-5 letnich.
  • Hrycyszyn, Ewa. Co kryje Kwiatek Sześciopłatek ? : scenariusz zajęć otwartych z udziałem rodziców dla trzy- i czterolatków. "Bliżej Przedszkola" 2017, nr 7/8, s. 60-63.
    Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci przedszkolnych. Wspólna zabawa dzieci z rodzicami w przedszkolu.
  • Humorzaste chmury. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 10, s. 58-59.
    Jesienne nastroje. Propozycje aktywności dla dzieci przedszkolnych, młodszych na listopad. Rozwijanie umiejętności matematycznych.
  • Jelinek, Jan Amos. Zabawy i gry rozwijające umysły sześciolatków : metodyka wdrażania dzieci w układanie gier i ich rozgrywanie. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 7/8, s. 42-[51].
    Wprowadzanie dzieci do świata gier planszowych, gier edukacyjnych.
  • Kaiser, Izabella. Poziom kompetencji matematycznych dzieci kończących edukację przedszkolną w systemie Montessori : perspektywa badawcza. "Studia Edukacyjne" 2016, nr 40, s. [113]-126.
    W metodzie Montessori matematyka stanowi bardzo istotny obszar edukacyjny, którego celem jest przede wszystkim rozwijanie zainteresowania tą dziedziną wiedzy, a także przyjazne i aktywne wprowadzanie dzieci w świat liczb, działań i zadań matematycznych.
  • Kołodziejska, Lidia. A czas płynie... : poczucie czasu u dzieci przedszkolnych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 1, s. 3-12.
    Czas fizyczny i czas psychologiczny. Kształtowanie u dzieci przedszkolnych orientacji w czasie. Zdolność dziecka do oceny zmian w czasie. Edukacja matematyczna. Trzy- i czterolatki. Pięcio- i sześciolatki. Pierwsze pomiary czasu. Przykłady zabaw i ćwiczeń doskonalących orientację w czasie. Rozwijanie poczucia czasu u dzieci - wskazówki dla nauczyciela. Pory roku - scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych kształtujących orientację w czasie dla dzieci młodszych. Zegar z kukułką - scenariusz zajęć dydaktyczno-wychowawczych kształtujących orientację w czasie dla dzieci starszych.
  • Kołodziejska, Lidia. Historia samotnego koła : scenariusz zajęć kształtujących wyobraźnię. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 3, s. 8-9.
  • Kołodziejska, Lidia. Wykorzystanie klocków logicznych Dienesa do kształtowania pojęć matematycznych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, [nr] 2, s. 45-47.
    Przedszkole. Zabawa "Do garażu" - kierujemy ruchem drogowym. Zabawa "Motyl" - komponowanie kształtów z figur.
  • Korczewska, Elżbieta. Kozubek, Joanna. Plus-minus : materiały do realizacji podstawy programowej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 7, s. 8-12.
    Przedstawienie scenariuszy zajęć matematycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci.
  • Korczewska, Elżbieta. Kozubek, Joanna. Przedszkolak za pan brat z matematyką : materiały do realizacji podstawy programowej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 6, s. 7-10.
    Charakterystyka poziomu rozwoju umiejętności trzy-, cztero-, pięcio- i sześciolatka. Rozwijanie umiejętności w praktyce - scenariusze dla dzieci trzy- i czteroletnich.
  • Korczewska, Elżbieta. Kozubek, Joanna. W przedszkolu też czas płynie? : płynie dzień za dniem, tydzień za tygodniem, pora roku za porą roku. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 1, s. 8-12.
    Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną. Podstawa programowa wychowania przedszkolnego.
  • Korczewska, Elżbieta. Kozubek, Joanna. Tyle samo? : materiały do realizacji podstawy programowej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 8, s. 6, 8-10.
    Kształcenie umiejętności opisanych w 13 obszarze działalności edukacyjnej przedszkola. Charakterystyka poziomu rozwoju dziecka oraz scenariusze zajęć.
  • Łasocha, Natalia. Znam już te cyfry! : scenariusz zajęć dla pięcio- i sześciolatków. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 1, s. 46-[47].
    Wiersz "Zwierzyniec Pana Ignacego" - słuchanie tekstu wiersza i analizowanie jego treści. Doskonalenie umiejętności matematycznych. Przygotowanie do nauki pisania.
  • Majewska, Monika. Wierszyki i zagadki matematyczne - do zabawy i nauki fantastyczne!. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 7/8, s. 27-31.
    Edukacja matematyczna dzieci przedszkolnych.
  • Niedbała, Justyna. Zielona wiosenka : zabawy matematyczne : scenariusz zajęć dla dzieci trzyletnich. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 2, s. 24-25.
    Edukacja wieloobszarowa.
  • Niewęgłowska, Justyna. Kolorowe figury geometryczne. "Przedszkolne ABC" 2017, nr 3, s. 19.
    Scenariusz zajęć dla dzieci przedszkolnych, mający na celu doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8 i więcej. Rozpoznawanie kształtów i nazw figur geometrycznych.
  • Oszwa, Urszula. Gajownik, Edyta. Gotowość szkolna dzieci 5-letnich do podjęcia edukacji matematycznej. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" T. 34, z. 2 (2015), s. [167]-175.
    Wyniki badań własnych autorek na temat: czy 5-latki są gotowe do rozpoczęcia edukacji matematycznej? Poziom ich kompetencji arytmetycznych oceniano przy użyciu Skali LPC6 (Oszwa 2005). Składa się ona z 3 części i 36 stwierdzeń, odnoszących się do zdolności posługiwania się liczbami, orientacji w czasie i przestrzeni.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Ćwiczenia pomocne w kształtowaniu pojęcia dodawania i odejmowania liczb w zakresie 10. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 9, s. 41-44.
    Kształtowanie umiejętności dodawania i odejmowania. Propozycje ćwiczeń dla dzieci przedszkolnych.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Dziesięciu Dino-przyjaciół. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 4, s. 54-55.
    Scenariusz zajęć matematycznych dla przedszkolaków.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Doskonalenie umiejętności liczenia. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 2, s. 58-62.
    Przykłady ćwiczeń i zabaw dla dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Geometria - inspiracje dla najmłodszych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 5, s. 48-[49].
    Propozycje zabaw dla dzieci służących utrwaleniu i doskonaleniu znajomości figur geometrycznych.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Geometryczne inspiracje : propozycje zabaw matematycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 7, s. 58, 60-61.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Geometryczny spacer. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 6, s. 44-45.
    Przykład sytuacji edukacyjnej dla dzieci 4-5 letnich.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Konstruowanie gier i zabaw - rozwiązania praktyczne. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 4, s. 45-48.
    Propozycje konstruowania gier i zabaw przez najmłodszych.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Konstruowanie gier przez dzieci w wieku przedszkolnym. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 3, s. 45-50.
    Konstruowanie gier matematycznych jako przykład czynnego nauczania matematyki.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Kształtowanie umiejętności klasyfikacji : przykłady ćwiczeń. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 9, s. 54-[57].
    Jak nauczyć dzieci rozróżniać przedmioty, obiekty, kolory i podstawowe figury.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Logiczne zabawy matematyczne z wykorzystaniem patyczków. "Przedszkolne ABC" 2017, nr 5, s. 27-29.
    Rozwijanie zainteresowań matematycznych przedszkolaków.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Miara i mierzenie. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 7, s. 46-49.
    Przykłady zabaw i ćwiczeń z zakresu miary i mierzenia w przedszkolu.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Mierzenie płynów - pierwsze doświadczenia dziecka. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, [nr] 2, s. 48-50.
    Zajęcia w ramach edukacji matematycznej w przedszkolu.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Orientacja przestrzenna. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 8, s. 54-[59].
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Poeksperymentujmy - przyczyna i skutek. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 8, s. 41-44.
    Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Propozycje ćwiczeń dla najmłodszych.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Porządkowanie i segregowanie : matematyka w przestrzeni przedszkolnej i domowej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 10, s. 62-64.
    Przykłady zabaw i ćwiczeń doskonalących umiejętność klasyfikowania przez dzieci.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Poznajemy liczbę 4 : przykłady ćwiczeń z zakresu edukacji matematycznej dla dzieci na poziomie edukacji przedszkolnej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 1, s. 57-61.
    Przykłady zabaw i ćwiczeń z zakresu edukacji matematycznej.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Poznajemy trójkąt. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 2, s. 50-51.
    Przykłady ćwiczeń do wykorzystania w edukacji matematycznej dzieci przedszkolnych.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Tworzymy i układamy rytmy! : edukacja matematyczna dziecka w przestrzeni przedszkolnej. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 9, s. 46-47.
    Przykłady ćwiczeń doskonalących umiejętności rozpoznawania i tworzenia rytmów.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Wakacyjne łamigłówki dla najmłodszych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 6, s. 45-48.
    Propozycje ćwiczeń rozwijających logiczne myślenie u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Piechota, Feliksa. Szymczak, Emilia. Wspólne zabawy z dziećmi w wieku przedszkolnym : rozwijanie zainteresowań matematycznych. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 5, s. 46-50.
    Propozycje działań edukacyjnych do wykorzystania przez rodziców podczas zabaw z dzieckiem w domu.
  • Podróż na czterech kółkach. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, s. 64-[67].
    Kto pyta, nie błądzi. Propozycje aktywności dla dzieci starszych na marzec. Scenariusz zajęć. Doskonalenie kompetencji matematycznych przedszkolaków.
  • Stawczyk-Mizińska, Renata. Przedszkolak w krainie liczb : jak zainteresować dzieci matematyką? Cz. 1. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2016, nr 1, s. 50-[53].
    Czym jest metoda w nauczaniu.
  • Stawczyk-Mizińska, Renata. Przedszkolak w krainie liczb : pomoce dydaktyczne. Cz. 2. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2016, nr 2, s. 50-[53].
    Podział środków dydaktycznych. Funkcje pomocy dydaktycznych. Zabawy i ćwiczenia z wykorzystaniem zasobów przedszkola. W jakie pomoce warto się zaopatrzyć. Pomoce wykonane samodzielnie. Publikacje edukacyjne.
  • Szeląg, Marlena. Matematyczne buzie : zabawy z liczeniem. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, 29.
    Doskonalenie umiejętności przeliczania w zakresie 10. Scenariusz zajęć w przedszkolu.
  • Szkoła jest super. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 5, s. 58-61.
    Będę uczniem. Propozycje aktywności dla dzieci starszych na czerwiec. Scenariusz zajęć przedszkolnych. Doskonalenie kompetencji matematycznych.
  • Szydlak, Beata. W krainie kolorowych piłek. "Przedszkolne ABC" 2017, n r 4, s. 21.
    Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 5 przez dzieci przedszkolne. Utrwalanie nazw kolorów.
  • Świć, Anna. Kodowanie a realizacja podstawy programowej w przedszkolu. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 5, s. 52-54.
    Propozycje wplecenia zajęć wprowadzających podstawy kodowania w zajęcia z zakresu każdej edukacji.
  • Świć, Anna. Nauka przez zabawę. "Głos Nauczycielski" 2016, nr 38, 13.
    Rozwijanie kompetencji matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Świć, Anna. Z kodowaniem za pan brat!. "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 10, s. 46-48.
    Propozycje ćwiczeń w nauce kodowania.
  • Świercz, Joanna. Matematyka już od przedszkola. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2019, nr 3, s. 53-[55].
    Jak kształtować pojęcia matematyczne u dzieci przedszkolnych. Autorka omawia przykłady dobrych praktyk z Opola: Opolską Olimpiadę Matematyczną Przedszkolaków oraz Klub Młodego Matematyka. Artykuł zawiera przykładowe zadania dla dzieci wraz z omówieniem.
  • Turek, Karolina. Matematyka jest w nas. "Bliżej Przedszkola" 2015, nr 1, s. 23-25.
    Gry i zabawy przygotowane w oparciu o Odimienną Metodę Nauki Czytania dr Ireny Majchrzak. Edukacja matematyczna dzieci przedszkolnych.
  • W świecie trójkątów i nie tylko.... "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, s. 68-[71].
    Kto pyta, nie błądzi. Propozycje aktywności dla dzieci starszych na marzec. Scenariusz zajęć. Doskonalenie umiejętności matematycznych przedszkolaków.
  • Wiele kształtów dookoła, czy rozpoznać wszystkie zdołasz?. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 12, s. 31-38.
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na styczeń. Doskonalenie umiejętności rozróżniania i nazywania podstawowych figur geometrycznych.
  • Wojteczek, Monika. Kształtowanie wyobraźni przestrzennej u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. "Edukacja Wczesnoszkolna" R. 1, (63), nr 4 (2017/2018), s. 70-85.
    Przykładowe scenariusze zajęć z zakresu edukacji matematycznej, kształtujące wyobraźnię przestrzenną.
  • Żarniewska, Joanna. Matematyka na wesoło : propozycje zabaw i sytuacji edukacyjnych pomocnych przy opracowaniu scenariusza zajęć matematycznych dla starszych dzieci. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, s. 26-28.
    Scenariusz przygotowany na obchody Dnia Matematyki (12.03.).

{slider Wydawnictwa zwarte}

  • Bilewicz-Kuźnia, Barbara. Rozwijanie umiejętności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. Lublin : Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2018.
    Autorka wpisuje się w nowy nurt myślenia o zmianie podejścia do edukacji matematycznej, odejścia od dominacji ćwiczeń rachunkowych na rzecz zadań związanych z materiałem wizualnym, przestrzennym i podejściem badawczym. W części badawczej w uporządkowany sposób i z zachowaniem rzetelności metodologicznej opisuje projekt badań eksperymentalnych. W aneksie znalazły się materiały (scenariusze zajęć) pozwalające zorientować się w sposobie prowadzenia zajęć w ramach eksperymentalnego projektu „Matematyczny dar”, które stanowią egzemplifikację prezentowanej koncepcji.
  • Dąbek, Krystyna. Matematyka dla dzieci : pomoc dla nauczycieli przedszkoli i klas I - III szkoły podstawowej : Z Jackiem w świat. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2015.
    Chcesz odejść od monotonii na zajęciach edukacji matematycznej, dbasz o rozwój aktywności dziecka? Zajrzyj do tej książki. Znajdziesz tu ciekawe sposoby realizacji treści matematycznych w klasach młodszych. To matematyka, ruch i zabawa!
  • Dąbrowski, Mirosław. Nie tylko żywe liczby! : zabawy arytmetyczne dla przedszkola i szkoły podstawowej. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.
    W każdym rozdziale  znajduje się dużo różnorodnych pomysłów pogrupowanych tematycznie. Prezentowane są w postaci serii możliwych poleceń, z elementami hipotetycznej narracji, oddającej klimat i przebieg zabaw. Materiał ten może być punktem wyjścia do przygotowania wielu zabaw ruchowych uruchamiających pracę dzieci w różnych obszarach związanych z liczbami naturalnymi – doboru i selekcji poleceń oraz zadań i problemów należy jednak zawsze dokonywać samodzielnie, mając na uwadze cele edukacyjne, które zabawa ma realizować.
  • Gruszczyk-Kolczyńska, Edyta, Zielińska, Ewa. Dziecięca matematyka: dwadzieścia lat później : książka dla rodziców i nauczycieli starszych przedszkolaków. Warszawa : CEBP, 2015.
    Publikacja zawiera cele i treści kształcenia dla wszystkich obszarów edukacji matematycznej realizowanej w domu i w przedszkolach, z uwzględnieniem podstawy programowej. Każdy obszar edukacji jest omawiany w osobnym rozdziale. Na początku przedstawiono prawidłowości psychologiczne i pedagogiczne dotyczące danego obszaru wspomagania rozwoju umysłowego dzieci i kształtowania wiadomości i umiejętności matematycznych. Następnie omówiono treści kształcenia i podano komentarze metodyczne z opisami ćwiczeń, sytuacji zadaniowych, zabaw i gier. Rozdziały te tym różnią się od swoich pierwowzorów, że zawierają wyniki badań naukowych i doświadczenia pedagogiczne gromadzone w ciągu minionych dwudziestu lat.
  • Gwardys-Bartmańska, Marianna. Myślenie matematyczne : zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w przedszkolu. Warszawa : Wydawnictwo Szkolne PWN, 2017.
    "Myślenie matematyczne" to zestaw scenariuszy, gier, zabaw oraz ćwiczeń, które pozwolą zorganizować angażujące i ciekawe zajęcia korekcyjno-kompensacyjne na każdym etapie edukacji przedszkolnej. Publikacja zawiera ćwiczenia dla trzech grup wiekowych (3-4-latków, 4-5-latków oraz 5-6-latków) i pozwala pracować w grupach mieszanych, oferuje aż 10 scenariuszy zajęć  koncentrujących się na wzmacnianiu myślenia matematycznego, jest wzbogacona o 30 kart pracy, które nawiązują do tematyki zajęć, zawiera kolorowe pomoce dydaktyczne - historyjkę obrazkową oraz zestaw figur geometrycznych, jest odpowiednia do prowadzenia zajęć grupowych oraz indywidualnych z dzieckiem o specjalnych wymaganiach, wpisuje się w realizację dowolnie wybranego programu wychowania przedszkolnego, stawia na praktyczne, zabawne i wciągające ćwiczenia, które pozwolą dziecku nabrać pozytywnego stosunku do zagadnień matematycznych i zapewnią łatwiejszy start do edukacji szkolnej.
  • Mirowska, Małgorzata. Edukacja matematyczna przez cały rok. Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, 2015.
    Publikacja zawiera: ponad 40 scenariuszy zajęć na każdą porę roku, praktyczne porady doświadczonej nauczycielki, szczegółowe komentarze do zajęć, CD z 60 kartami pracy,  CD z piosenkami i podkładami muzycznymi, kolorowanki, różnorodne gry i zabawy matematyczne.
  • Myślenie matematyczne- zabawy i zadania dla starszych przedszkolaków: orientowanie się w przestrzeni : cechy wielkościowe i porównywanie wielkości : miary. Red. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, [2014].
    59 propozycji zabaw i zadań, a dodatkowo kart pracy oraz kart demonstracyjnych, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci cztero- i pięcioletnich: orientowania się w przestrzeni, cech wielkościowych i porównywanie wielkości, miar.
  • Myślenie matematyczne - zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków: klasyfikowanie, orientowanie się w przestrzeni, rytmy, serie. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    44 propozycje zabaw i zadań, a dodatkowo karty pracy oraz karty demonstracyjne, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci trzy- i czteroletnich: klasyfikowania, orientowania się  w przestrzeni, rytmów i serii. 
  • Myślenie matematyczne- zabawy i zadania dla młodszych przedszkolaków: liczenie i rachowanie : cechy wielkościowe i porównywanie wielkości : myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    52 propozycje zabaw i  zadań, a dodatkowo karty pracy, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci trzy- i czteroletnich: liczenia i rachowania, cech wielkościowych i porównywania wielkości, myślenia przyczynowo-skutkowego i rozwiązywania problemów.  
  • Myślenie matematyczne- zabawy i zadania dla starszych przedszkolaków: klasyfikowanie : geometria. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    45 propozycji zabaw i zadań, a dodatkowo kart pracy oraz kart demonstracyjnych, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci cztero- i pięcioletnich: klasyfikowania i geometrii.
  • Myślenie matematyczne- zabawy i zadania dla starszych przedszkolaków: rytmy : liczenie i rachowanie. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    40 propozycji zabaw i zadań, a dodatkowo kart pracy, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci cztero- i pięcioletnich: rytmów, liczenia i rachowania. Scenariusze zabaw są łatwe do realizacji w każdych warunkach: sali przedszkolnej, a także ogrodzie. W każdej z książek zawarto propozycje zabaw indywidualnych, zespołowych (grupa kilkorga dzieci) oraz grupowych (dla całej przedszkolnej grupy). 
  • Myślenie matematyczne- zabawy i zadania dla starszych przedszkolaków: myślenie przyczynowo-skutkowe i rozwiązywanie problemów : zbieranie i porządkowanie informacji. Małgorzata Skura, Michał Lisicki. Warszawa : Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, cop. 2014.
    29 propozycji zabaw i zadań, a dodatkowo karty pracy oraz karty demonstracyjnych, których celem jest rozwijanie podstawowych zakresów myślenia matematycznego u dzieci cztero- i pięcioletnich: myślenia przyczynowo-skutkowego i rozwiązywania problemów, zbierania i porządkowania informacji.
  • Skura, Małgorzata, Lisicki, Michał. Gen liczby : jak dzieci uczą się matematyki?. Warszawa : Wydawnictwo Mamania, cop. 2018.
    Matematyka jak mało która nauka uczy przede wszystkim myśleć, dlatego tak ważne jest, żeby dziecko z radością wkraczało w świat pojęć matematycznych. „Gen liczby” prezentuje pomysł na edukację matematyczną małego dziecka. Autorzy pomagają dorosłym zrozumieć, jak rozwija się myślenie matematyczne, podpowiadają, na co warto zwrócić uwagę, aby dzieciństwo dobrze zaowocowało wtedy, kiedy przyjdzie czas na regularną edukację matematyczną. Książka tłumaczy, jak codzienne aktywności przyczyniają się do rozwoju umysłowego, jak pokierować uwagą dziecka tak, by zauważyło to, co ważne z matematycznego punktu widzenia. Napisany przez ekspertów od edukacji matematycznej i oparty na najnowszych badaniach naukowych, „Gen liczby” może być również znakomitą pozycją dla zaangażowanych nauczycieli wychowania przedszkolnego.
  • Skura, Małgorzata, Lisicki, Michał. Matematyka od przedszkola : metody i zasady wprowadzania pojęć matematycznych : przygotowanie do rozumienia liczb i posługiwania się nimi. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2015.
    Książka jest prezentacją pomysłu i opartej na nim koncepcji organizowania małym dzieciom edukacji matematycznej na przykładzie jednego z najbardziej podstawowych i zarazem abstrakcyjnych pojęć matematycznych jakim jest liczba. Publikacja powstała w ramach projektu „Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w przedszkolach i szkołach”.
    Wersja online książki
  • Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. Z. 3, Jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną u najmłodszych? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Kształcenie świadomości schematu własnego ciała, rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, rozwijanie kompetencji geometrycznych, rozwijanie orientacji i wyobraźni przestrzennej.
    Wersja online książki
  • Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej. 4, Jak rozwijać kompetencje ekonomiczne u najmłodszych? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży, Dlaczego warto kształtować postawę przedsiębiorczą?, Rozwijanie kompetencji ekonomicznych.
    Wersja online książki
  • Świc, Anna. Kodowanie na dywanie : w przedszkolu, w szkole i w domu. Opole : Wydawnictwo Nowik, 2017.
    Od września 2017 nauką programowania objęci zostaną wszyscy uczniowie szkół podstawowych. Jak mogą wyglądać takie zajęcia? Czy zawsze do ich przeprowadzenia niezbędny jest sprzęt komputerowy? Absolutnie nie, podstawowe zagadnienia programistyczne można wdrażać podczas zabaw bazujących na aktywności uczniów – bez użycia tabletów, smartfonów czy komputerów. Zabawy wprowadzające dzieci w świat kodowania sprawdzą się zarówno w przedszkolu, szkole jak i w domu, trzeba je tylko starannie dobrać do potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci. Każdy rozdział to propozycja zabaw z wykorzystaniem innego materiału dydaktycznego. Zabawy pogrupowane są i oznaczone symbolami, podzielone na odpowiednie dla dzieci w wieku przedszkolnym, uczniów klas 1–3 i zabawy do wykorzystania w domu, z rodzicami.
  • Wspomaganie rozwoju myślenia dziecięcego i kompetencji matematycznych: jak wspomagać rozwój przedszkolaka. Krystyna Zielińska, Beata Krysiak. Wyd. 2. Poznań : Forum Media Polska, cop. 2018.
    Zbiór kart pracy na zajęcia wspomagające rozwój przedszkolaków (3-, 4- i 5-latków). W zeszycie znajdują się materiały wspomagające rozwój myślenia dziecięcego: ćwiczenia rozwijające spostrzegawczość wzrokową, zagadki, opowiadania oraz rozwój kompetencji matematycznych: zabawy ułatwiające m.in. zdobycie przez dzieci orientacji w schemacie ciała, rozpoznawanie i nazywanie figur geometrycznych, poznawanie liczb naturalnych i cyfr, przyswajanie określeń czasu.

{slider Edukacyjne zasoby Internetu}

  • Kowalska, Wiktoria. Klucz do rozwoju przedszkolaka. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://www.mac.pl/aktualnosci/klucz-do-rozwoju-przedszkolaka.
    Kompetencje kluczowe doskonale wpisują się w obszary realizacji podstawy programowej – w fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy obszar rozwoju dziecka. Kształtowanie kompetencji kluczowych to nie tylko wiedza, to także dostarczanie dziecku wielu okazji do samodzielnego działania, dzięki którym wyrobi sobie odpowiednie nawyki i praktyczne umiejętności, które umożliwią mu przyjmowanie odpowiednich postaw w przyszłości.
  • Kształtowanie kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://przedszkolenumer5.pl/ksztaltowanie-kompetencji-kluczowych/.
    Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
  • Mikołajczak, Karolina (oprac.). Rozwijanie zdolności matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://pp30.wloclawek.pl/publikacja-28 .
    W edukacji matematycznej przedszkolaków najważniejsze są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one podstawę, na której dziecko tworzy pojęcia i zdobywa umiejętności.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://przedszkole80szczecin.szkolnastrona.pl/p,127,rozwijanie-kompetencji-kluczowych
    Kompetencja jest strukturą poznawczą na którą składa się wiedza, umiejętności oraz postawa. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę. Stanowią podstawowe, najważniejsze i najistotniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde dziecko.
  • Rożek, Leonarda. Edukacja matematyczna w przedszkolu. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://zasobyip2.ore.edu.pl/pl/publications/download/5185 
    Skrypt skierowany jest do studentów pedagogiki przedszkolnej, w którym przedstawiono koncepcję procesu kształtowania pojęć matematycznych u dzieci w wieku przedszkolnym.
  • Soszyńska-Kalinowska, Magdalena. Czy kompetencje kluczowe można kształtować już w przedszkolu - część 1. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://edurada.pl/artykuly/czy-kompetencje-kluczowe-mo-na-kszta-towac-ju-w-przedszkolu-cz-c-1/ 
    Pojęcie kształtowania kompetencji kluczowych pojawia się wprost dopiero w podstawie programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Nie oznacza to, że na poziomie przedszkola ten temat nie powinien zajmować nauczycieli.
  • Zadania przedszkola w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 7 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://zsp20.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2018/12/KOMPETENCJE-KLUCZOWE.pdf.
    Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, a w szczególności proces rozwojowy dziecka pozwalają na jego stymulację w kierunku kształtowania kompetencji kluczowych.

{/sliders}

 

Opracowanie:
Anna Kokot-Rutkowska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo