logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2010-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.

Kompetencje osobiste, społeczne dzieci w wieku przedszkolnym w zakresie umiejętności uczenia się

{slider Książki}

  • Deptuła, Maria, Misiuk, Agnieszka. Diagnozowanie kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Warszawa : PWN, 2016.
    Książka dostarcza rzetelnej wiedzy na temat kompetencji społecznych i ich znaczenia dla funkcjonowania dziecka w otoczeniu społecznym. Omówiono w niej narzędzia ułatwiające nauczycielom diagnozę kompetencji społecznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym.
  • Skowrońska, Aleksandra. Inteligencja i dojrzałość społeczno-emocjonalna dzieci 6-7-letnich na progu szkolnym (w świetle literatury i badań własnych). W: Dziecko-uczeń w systemie edukacyjnym : teraźniejszość i przyszłość. Red. Irena Adamek, Bożena Muchacka. Kraków : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2010, s. 98-[105]. 
    Kompetencje emocjonalne i społeczne dziecka w kształtowaniu gotowości szkolnej. Omówienie wyników badań określających zdolności identyfikowania i rozumienia emocji u dzieci sześcio- i siedmioletnich.

{slider Wydawnictwa zwarte}

  •  A może kosmos? "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 4, s. 64-67. 
    Sięgaj śmiało po marzenia. Propozycje aktywności dla dzieci starszych. Scenariusz zajęć przedszkolnych. Kształtowanie kompetencji społecznych.
  • Arkusz obserwacji zajęć : kształtowanie kompetencji kluczowych; wiedza, umiejętności, postawy. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2019, nr [2] (115), s. 36-38.
    Przykładowy dokument dla dyrektora "Arkusz obserwacji zajęć : kształtowanie kompetencji kluczowych; wiedza, umiejętności, postawy".
  • Brzezińska, Anna I. Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku od 5 do 7 lat a ich gotowość do radzenia sobie z wyzwaniami szkoły. "Edukacja" 2012, [nr] 1, s. [7]-22.
    Opis specyfiki rozwoju dzieci przechodzących z przedszkola do szkoły, szczególnie w zakresie kompetencji kluczowych dla nauki w szkole oraz refleksja na temat możliwości wspierania gotowości szkolnej dziecka. 
  • Dębiński , Marcin. Jak rozwijać u dzieci umiejętności społeczne? "Przed Szkołą" 2017, nr 1, s. 28-31.
    Przykłady działań kształtujących umiejętności społęczne dzieci.
  • Dziamska, Dorota. Cyfrowe, matematyczne, społeczne, komunikacyjne, kluczowe ... kompetencje : czy podstawa programowa wychowania przedszkolnego o nich zapomniała? "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 4, s. 34-38.
    Kluczowe kompetencje a podstawa programowa.
  • Gałan, Małgorzata. Rozwój kompetencji matematycznych dzieci w wieku przedszkolnym w oparciu o program "Klucz do uczenia się". "Nauczyciel i Szkoła" 2017, nr 3, s. [115]-124.
    Na podstawie programu "Klucz do uczenia się" Lwa Wygotskiego.
  • Gąsienica, Gabriela. Jak pokonać nieśmiałość? : scenariusz zajęć inspirowany bajką dla czterolatków. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 7/8, s. 76-[79].
    Rozwijanie kompetencji społecznych i emocjonalnych u przedszkolaków.
  • Jankowska, Anna. Dyscyplina w grupie przedszkolnej. "Bliżej Przedszkola" 2020, nr 1, s. 18-20.
    Pozytywna dyscyplina, ukierunkowana na rozwijanie kompetencji społecznych przedszkolaków.
  • Kamińska, Dorota. Czym skorupka za młodu nasiąknie... czyli rozwijanie kompetencji kluczowych w przedszkolu. "Meritum" 2011, nr 3, s. 22-26.
    Kompetencje kluczowe a podstawa programowa wychowania przedszkolnego. O tym dlaczego warto wspierać rozwój kluczowych kompetencji u dzieci w wieku przedszkolnym, jakie kompetencje są najistotniejsze dla rozwoju dziecka oraz skutecznego przygotowania go do funkcjonowania w dorosłym życiu, a także o rozwijaniu kompetencji społecznych w przedszkolu.
  • Kiening, Anna. Poziom kompetencji społecznych i emocjonalnych dzieci 6-letnich z grupy przedszkolnej, oddziału przedszkolnego i klasy I szkoły podstawowej. "Problemy Wczesnej Edukacji" 2012, nr 1, s. [86]-92.
    Wyjaśnienie czym są kompetencje społeczne i emocjonalne. Prezentacja wyników badań, których celem była analiza funkcjonowania społeczno-emocjonalnego dzieci 6-letnich w różnych środowiskach edukacyjnych.
  • Kurowska, Barbara, Stanowska, Aneta. Pamięć i uwaga - jak ją stymulować podczas zabaw z dziećmi w przedszkolu? "Bliżej Przedszkola" 2012, nr 12, s. 14-[15].
    Nabywanie przez dzieci kompetencji społecznych. 
  • Matejczuk, Joanna. Tornister rozwojowy, czyli potrzeby przedszkolaka. "Wychowanie w Przedszkolu" 2014, nr 8, s. 5-[9].
    Uspołecznienie myślenia i działalności. Gotowość do satysfakcjonującej współpracy z innymi. Osobowość i kompetencje kluczowe. Samoregulacja.
  • Mądrowska, Wiesława. Kompetencje kluczowe, czyli jakie umiejętności warto kształcić u przedszkolaków, aby w przyszłości poradziły sobie – nie tylko w szkole. "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2019, nr [2] (99), s. 3-8.  
    Jak w przedszkolu kształtować u dzieci kompetencje kluczowe, ich miejsce w podstawie programowej, szczególna rola dyrektora placówki.
  • Osyda, Paulina. Wpływ metod aktywizujących na kompetencje społeczne dzieci w wieku przedszkolnym. "Przegląd Pedagogiczny" 2017, nr 2, s. 136-149.
    Badania z udziałem dzieci 6- letnich.
  • Pstrągowska, Joanna. Jak wspierać rozwój umiejętności społecznych u dzieci? "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 2, s. 12-[15]. 
    Kształtowanie kompetencji społecznych u dzieci przedszkolnych.
  • Wasilewski, Wojciech. Monitorowanie kształtowania kompetencji kluczowych. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2019, nr [2] (115), s. 13-[16].
    Wyjaśnienie terminu "kompetencje kluczowe" i zadania przedszkola oraz ich związek z podstawą programową, zakres znaczeniowy kompetencji kluczowych, rola nauczycieli i dyrektora.
  • Witerska, Kamila. Kompetencje kluczowe : drogowskazy zrównoważonego życia. "Bliżej Przedszkola" 2019, nr 11, s. 16-[19]. 
    Osiem kompetencji kluczowych a podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

{slider Edukacyjne zasoby Internetu}

  • Borgensztajn, Joanna [i in.]. Wytyczne do tworzenia programów nauczania i scenariuszy zajęć. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2018/03/wytyczne_do_tworzenia_programow_nauczania.pdf
    Istotnym elementem budowy programu jest odwołanie się do naukowej koncepcji wychowania z uwzględnieniem kompetencji kluczowych kształtowanych u dzieci już na etapie wychowania przedszkolnego. 
  • E-konferencja : kompetencje kluczowe w wychowaniu przedszkolnym. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na:  https://www.mac.pl/e-konferencje/kompetencje-kluczowe
    Proces kształtowania kompetencji trwa przez całe życie a początek ich rozwijania ma miejsce w przedszkolu. 
  • Kompetencje kluczowe w edukacji przedszkolaków w Naszym Przedszkolu. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://przedszkoletrabki.pl/pliki/plik/kompetencje-kluczowe-w-przedszkolu-w-trabkach-wielkich-1508076924.pdf
  • Kowalska, Wiktoria. Klucz do rozwoju przedszkolaka. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: https://www.mac.pl/aktualnosci/klucz-do-rozwoju-przedszkolaka.
    Kompetencje kluczowe doskonale wpisują się w obszary realizacji podstawy programowej – w fizyczny, emocjonalny, społeczny i poznawczy obszar rozwoju dziecka. Kształtowanie kompetencji kluczowych to nie tylko wiedza, to także dostarczanie dziecku wielu okazji do samodzielnego działania, dzięki którym wyrobi sobie odpowiednie nawyki i praktyczne umiejętności, które umożliwią mu przyjmowanie odpowiednich postaw w przyszłości. 
  • Kształtowanie kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://przedszkolenumer5.pl/ksztaltowanie-kompetencji-kluczowych/
    Proces kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych trwa przez całe życie, a jego instytucjonalnym początkiem jest uczestnictwo dziecka w różnych formach edukacji przedszkolnej.
  • Rozwijanie kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://przedszkole80szczecin.szkolnastrona.pl/p,127,rozwijanie-kompetencji-kluczowych 
    Kompetencja jest strukturą poznawczą na którą składa się wiedza, umiejętności oraz postawa. Kompetencje kluczowe odgrywają w przedszkolu wyjątkową rolę. Stanowią podstawowe, najważniejsze i najistotniejsze umiejętności, które powinno nabyć każde dziecko. 
  • Soszyńska-Kalinowska, Magdalena. Czy kompetencje kluczowe można kształtować już w przedszkolu - część 1. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na:  https://edurada.pl/artykuly/czy-kompetencje-kluczowe-mo-na-kszta-towac-ju-w-przedszkolu-cz-c-1/ 
    Pojęcie kształtowania kompetencji kluczowych pojawia się wprost dopiero w podstawie programowej kształcenia ogólnego w szkole podstawowej. Nie oznacza to, że na poziomie przedszkola ten temat nie powinien zajmować nauczycieli. 
  • Szlandrowicz, Elżbieta (oprac.). Jak kształtujemy kompetencje kluczowe w przedszkolu? [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://www.przedszkole117.pl/uploads/Jak%20%20kszta%C5%82tujemy%20kompetencje%20kluczowe%20w%20przedszkolu[29273].pdf. 
    Podstawami poszczególnych kompetencji kluczowych jest rozwój mowy, zabawa jako podstawowa aktywność dziecka, ciekawość i zadawanie pytań.  
  • Zadania przedszkola w zakresie kształtowania kompetencji kluczowych. [online]. [Dostęp 5 maja 2020 r.]. Dostępny na: http://zsp20.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2018/12/KOMPETENCJE-KLUCZOWE.pdf
    Naturalne procesy, jakim podlega dziecko w okresie przedszkolnym, a w szczególności proces rozwojowy dziecka pozwalają na jego stymulację w kierunku kształtowania kompetencji kluczowych

{/sliders}

 

Opracowanie:
Urszula Tobolska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo