logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

Tematyczne zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2009-2020 opracowane w oparciu o publikacje dostępne w zasobach Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu i zasoby Internetu.

Rozwój kompetencji komunikacji językowej dzieci przedszkolnych w przygotowaniu ich do nauki języka obcego

{slider Książki}

  • Basińska, Anna. Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Z. 1.Teoria w pigułce. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
    Specyfika rozwoju a nauczanie języka obcego małych dzieci.  Wybrane metody  nauczania języka angielskiego dzieci.  Zasady nauczania języka angielskiego małych dzieci.  Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci.  Kompetencje nauczyciela małego ucznia.
  • Basińska, Anna. Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Z. 2.  Poradnik Mentora. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
  • Basińska, Anna. Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Z. 3.  Zeszyt ćwiczeń. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
  • Czaja-Antoszek, Izabela. Poznajmy naszych sąsiadów : scenariusze zajęć o państwach europejskich. Poznań : Oficyna MM Wydawnictwo Prawnicze, cop. 2016.
    Publikacja zawiera 15 scenariuszy zajęć, z których każdy poświęcony jest innemu państwu europejskiemu (Niemcy, Rosja, Czechy, Litwa, Ukraina, Białoruś, Słowacja, Hiszpania, Grecja, Francja, Holandia, Wielka Brytania, Włochy, Dania, Portugalia). Dzięki nim przedszkolaki poznają podstawowe fakty na temat danego kraju: jego położenie geograficzne, stolicę, flagę, język, charakterystyczne zwyczaje, zdobędą wiedzę o innych narodowościach i ich tradycjach, nauczą się wybranych słówek obcojęzycznych, będą potrafiły pracować w grupie i indywidualnie, wykonają wiele ciekawych i niebanalnych prac plastycznych.
  • Erkert, Andrea. Nowe gry i zabawy ruchowe. Kielce : Wydawnictwo Jedność, 2013.
    W książce przedstawiono m.in. zabawy  zachęcające do uczenia się języków obcych, a także do zdobywania innych kompetencji, jak rozwój kreatywności.
  • Iluk, Jan. Jak uczyć małe dzieci języków obcych? Katowice : Gnome, 2002.
    Założenia metodyki nauczania języków obcych.
  • Kostrzewska, Agnieszka [i in.]. Teczka materiałów do nauczania języka angielskiego w przedszkolu zgodna z nową podstawą programową. Poznań : Forum Media Polska, 2015-2017.
    Zestawienie metod i technik nauczania rekomendowanych przez ekspertów. Scenariusze na zajęcia muzyczne, ruchowe, plastyczne, konstrukcyjne i teatralne – dostosowane do kalendarza przedszkolnego. 
  • Kotarba, Marta. Przedszkolak, język obcy i... ty : metodyka nauczania języków obcych w przedszkolach. Pułtusk : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora, 2007.
    Publikacja omawia proces kształcenia językowego w przedszkolu (cele, zasady, formy, metody, środki). W wyjaśnieniach praktycznych autorka podaje, jak dobrze przygotować się do zajęć. Przedstawia sposoby prowadzenia lekcji z różnymi grupami wiekowymi (trzylatki, czterolatki, pięciolatki, sześciolatki).
  • Problemy edukacji lingwistycznej. Tom 2. Różne aspekty edukacji lingwistycznej dziecka. Maria T. Michalewska, Mirosław Kisiel. Kraków : Impuls, 2002.
    Tom drugi przedstawia problemy nauczania języka obcego. Poruszono w nim wiele zagadnień dotyczących różnych aspektów edukacji lingwistycznej. Prezentowany materiał stanowi przykład integracji  pedagogiki (w aspekcie teoretycznym i praktycznym) z dydaktyką językową (w tym glottodydaktyką) w trosce o realizacje celów kształcenia, których podmiotem i beneficjentem jest uczeń.
  • Sher, Barbara, Lande, Aubrey, Wiz, Bob, Hickman, Lois. 28 zabaw muzycznych : piosenki i scenariusze zajęć wspomagające naukę języka angielskiego oraz rozwój koordynacji ruchowo-słuchowej. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2016.
    Publikacja prezentuje aktywne zabawy dla dzieci w wieku 3–8 lat o charakterze interaktywnym. Można je zaadaptować tak, że każdy, niezależnie od zdolności, będzie mógł się bawić.  Do książki dołączono 2 płyty CD.
  • Szplit, Agnieszka. Efektywnie i atrakcyjnie : czyli o przedszkolnym i wczesnoszkolnym nauczaniu języka angielskiego. Kielce : Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 2016.
    Książka poświęcona jest nauczaniu języka angielskiego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zawiera gotowe pomysły, które nie tylko uatrakcyjnią lekcje, ale też pomogą w ich prowadzeniu.  
  • Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka : wybrane aspekty. Red. Małgorzata Cywińska. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2016.
    Jedno z zagadnień dotyczy rozwijania umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka w obszarze języka obcego.
  • Zadura-Wnuk, Aleksandra. Angielski w zabawie :scenariusze gier i zabaw językowych dla młodszych dzieci : [praktyczny przewodnik dla lektorów i rodziców : wersja polsko-angielska]. Poznań : Wagros, 2015.
    "Angielski w zabawie" to: gotowe pomysły na gry i zabawy z przedszkolakami i najmłodszymi uczniami szkół podstawowych, uatrakcyjnienie nauki słownictwa dzięki opracowanym do gier i zabaw kartom prezentacyjnym („Flashcards”).   

{slider Artykuły z czasopism}

  • Amtmann, Magdalena, Crespillo, Armando Cruz. Ram pam pam : uczymy języka hiszpańskiego dzieci w wieku przedszkolnym. "Języki Obce w Szkole" 2014, nr 2, s. 116-122.
    Wykorzystanie zabaw ruchowych, muzycznych i plastycznych podczas nauki języka hiszpańskiego w przedszkolu.
  • Biedrzyńska, Anna D., Wysocka, Marzena S.  Skojarzenia językowe dzieci w kontekście kształcenia dwujęzycznego. "Poliglota" 2011, nr 1, s. 31-43.
    Nauka języka obcego poprzez synonimy i skojarzenia rodzime i obce.
  • Bogucka, Maria. Przedszkolak poznaje siebie : Ja cielesne i Ja społeczne w grach i zabawach na zajęciach z języka angielskiego. "Języki Obce w Szkole" 2016, nr 4, s. 97-101.
    Rozwijanie świadomości własnego ciała oraz sprawności motorycznych poprzez sugestywny gest i ruch, a także pobudzanie wyobraźni dziecka w kontekście prostych zabaw słownych, które stwarzają idealne warunki do przyswajania języka obcego. Zabawy ruchowe dla całej klasy.
  • Buczkowska, Aneta. Jak skutecznie uczyć dzieci języka angielskiego w przedszkolu? "Monitor Dyrektora Przedszkola" 2016, nr 69, s. 15-19.
    Metody pracy do wykorzystania na zajęciach z języka angielskiego. Rola nauczyciela. O czym trzeba pamiętać, ucząc języka angielskiego.
  • Bukowińska, Agnieszka. MasterChef Junior w przedszkolu, czyli język angielski w praktyce na wesoło. "Wychowanie w Przedszkolu" 2015, nr 9, s. 16-19.
    Propozycja zajęć z języka angielskiego - zabawy dydaktyczne.
  • Chęcińska, Renata. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 6, s. 33.
    17 marca - dzień św. Patryka. Zasób słówek. Przedszkole. 
    Artykuł zeskanowany
  • Cichmińska, Monika. Bawię się, więc jestem. "Języki Obce w Szkole" 2015, nr 1, s. 13-16.
    Rola zabawy w nauczaniu i uczeniu się języków obcych przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym (pięcio- i sześciolatków).
  • Ciepielewska-Kaczmarek, Luiza. Mein kleiner Zoo ... czyli najmniejsi uczniowie opowiadają o zwierzątkach. "Język Niemiecki - Nauczaj Lepiej" 2012, nr 5, s. 4-13.
    Ćwiczenia z języka niemieckiego dla dzieci przedszkolnych i dla klas I-III, mające na celu poznanie nowego słownictwa dotyczącego nazw i opisów zwierząt.  
  • Drab, Michał. Ubrania i części ciała : zabawy z językiem angielskim. "Wychowanie w Przedszkolu" 2013, nr 2, s. 56-57.
    Przykłady zabaw, które pomogą dziecku przedszkolnemu przyswoić nowe słownictwo, np. rymowanki, rysowanki.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara. O ja cię kręcę! : w ruch głowa i ręce! "Przedszkole"2019, nr 11, s. 60-61.
    Zajęcia z języka angielskiego połączone z pracami plastycznymi - wydawanie poleceń w języku angielskim, wprowadzanie słownictwa związanego z Bożym Narodzeniem i pracami plastycznymi. Podano adresy stron internetowych ze świątecznymi craftami dla przedszkolaków.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Angielski na dzień dobry. "Przedszkole" 2019, nr 7, s. 60-61.
    Propozycja kilku przedszkolnych zabaw wykorzystujących zwroty w języku angielskim, piosenki, rytuały powitalne.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Czy ja ładnie maluję i kto o tym decyduje? "Przedszkole : miesięcznik dyrektora"  2019, nr 4, s. 60-61.
    Kilka zabaw ruchowych (odpowiedników polskich zabaw, znanych dzieciom) z piosenkami w języku angielskim
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Językowe gadżety DIY. "Przedszkole" 2019, nr 10, s. 60-61.
    Przykłady kilku prostych akcesoriów do samodzielnego wykonania i wykorzystania podczas zajęć językowych z przedszkolakami.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Love is in the air : kilka pomysłów na językowe zajęcia walentynkowe. "Przedszkole" 2020, nr 2, s. 61-62.
    Kilka propozycji aktywności na lekcji języka angielskiego w przedszkolu z okazji walentynek, jako element poznawania kultury krajów anglojęzycznych.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. One, two, three, play with me! "Przedszkole" 2020, nr 1, s. 60-61.
    Propozycje wykorzystania zabaw ruchowych z rymowankami na języku angielskim w przedszkolu.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Piosenka jest dobra na wszystko. "Przedszkole" 2019, nr 9, s. 60-61.
    Stosowanie piosenki obcojęzycznej w różnych sytuacjach w przedszkolu. W artykule zaproponowano konkretne sytuacje wychowawcze i piosenki do zastosowania w nich. Zaproponowano utwory dostępne na You Tube.
  • Dudziak-Czajkowska, Barbara, Marchwian, Aleksandra. Wirtualny angielski : przedszkolaki online. "Przedszkole" 2020, nr 4, s. 60-61.
    W artykule podano kilka propozycji zajęć z języka angielskiego dla przedszkolaków zarówno online jak i offline, jak wykorzystać angielskojęzyczne kreskówki do nauki języka.
  • Dusza, Sebastian. Jak mieszkają litery albo o modelowaniu relacji między głoską a literą we wczesnym nauczaniu języka niemieckiego jako obcego. "Języki Obce w Szkole" 2009, nr 1, s. 36-43.
    Omówienie projektu niemieckich językoznawców z Uniwersytetu Pedagogicznego z Freiburga "Domek dla słów" - dla uczniów klas I-III i przedszkolaków.
  • Dziamska, Dorota. Język obcy nowożytny w przedszkolu. "Wychowanie w Przedszkolu" 2017, nr 8, s. 29-35.
    Propozycje zabaw dla dzieci wykorzystywanych do tworzenia doświadczeń językowych.
  • Garcia Muruais, Maria Teresa. Neurodydaktyka w nauczaniu języka hiszpańskiego dzieci w wieku przedszkolnym - cud równowagi. "Języki Obce w Szkole" 2014, nr 2, s. 59-64.
    Budzenie ciekawości poznawczej dzieci w wieku przedszkolnym. Wykorzystanie osiągnięć neurobiologii w nauczaniu języka hiszpańskiego. Przedstawienie, jak poprzez poszukiwanie równowagi pomiędzy skrajnościami (takimi jak : rutyna i zaskoczenie, nowe i znane, powtórzenie i urozmaicenie, aspekt pozajęzykowy i językowy, planowanie i spontaniczność, mówienie i cisza, wiedza kognitywna i emocje) wpływamy na uwagę i aktywność dzieci na zajęciach języka hiszpańskiego.
    Artykuł zeskanowany
  • Gierłach, Ewelina. Język angielski metodą multisensoryczną. "Wychowawca" 2018, nr 4, s. 20-21.
    Przykłady gier i zabaw multisensorycznych w nauce języka angielskiego.
  • Hryniewicz, Justyna. Interaktywny program edukacyjny KIKUS digital do nauki języków dla najmłodszych : propozycja zastosowania. "Języki Obce w Szkole" 2019, nr 1, s. 81-86.
    KIKUS digital, interaktywny program do nauki języków obcych KIKUS digital dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym - pomoc dydaktyczna na lekcjach języka polskiego jako obcego i drugiego oraz ośmiu innych języków, w tym niemieckiego. Głównym założeniem metody realizowanej z wykorzystaniem programu KIKUS (niem. Kinder in Kulturen und Sprachen, czyli dzieci w kulturach i językach) jest nauczanie języka obcego oraz jego podsystemów (słownictwa, gramatyki) za pomocą języka mówionego.
  • Janiszewska-Gold, Katarzyna. Little ant Angielski (nie tylko) w przedszkolu. "Bliżej Przedszkola" 2014, nr 11, s. 32-35.
    Język angielski w przedszkolu. Nowe słownictwo związane z jedzeniem. Lekcja 9 - Ice cream (papierowe lody). Lekcja 10 - Pineaple (butelkowy ananas). Lekcja 11 - Spaghetti (spaghetti dla głodomorów). Lekcja 12 - Orange juice (sok pomarańczowy z folii bąbelkowej.
  • Kast, Bas. Między słowami. Tł. Magdalena Nowakowska. "Charaktery"  2013, nr 8, s. 86-[89].
    Korzyści oraz niepożądane skutki nauki języka obcego od najmłodszych lat. Zalety dorastania w dwujęzycznym środowisku.
  • Kępska, Karolina. Ruch na zajęciach językowych. "Horyzonty Anglistyki" 2017, nr 2, s. 14-18.
    Ruch na zajęciach z języka angielskiego z młodszymi uczniami - organizacja czynności (wprowadzenie, powtórzenie lub prezentacja tematu, ćwiczenia i produkcja językowa). Metoda stacji dydaktycznych dla starszych uczniów - przebieg lekcji języka angielskiego.
  • Kic-Drgas, Joanna. Czym skorupka za młodu nasiąknie..., czyli kilka uwag o kształceniu interkulturowym najmłodszych. "Języki Obce w Szkole" 2015, nr 1, s. 36-42.
    Rozwijanie wrażliwości i otwartości na inne kultury w kształceniu językowym dzieci w wieku przedszkolnym. Próba definicji kompetencji interkulturowej w kontekście dzieci przedszkolnych. Propozycja ćwiczeń o różnym stopniu zaawansowania, które mogą być w dowolny sposób modyfikowane w procesie kształcenia językowego przez nauczyciela.
  • Kostrzewska, Agnieszka. Nowoczesne podejście - czas start! "Wychowanie w Przedszkolu" 2016, nr 1, s. 45-[47].
    Innowacyjność w nauczaniu języka angielskiego w przedszkolu.
  • Maciejewska, Anna, Matczak, Mirosława. Dwujęzyczne dzieci : działania nauczycieli w ramach projektu „Uczysz się Ty – uczę się ja"."Przegląd Edukacyjny" 2019, nr 2, s. 22-26.
    Artykuł jest relacją z przeprowadzonego projektu „Uczysz się Ty – uczę się ja” realizowanego w oparciu o program Powszechnej Dwujęzyczności – Dwujęzyczne Dzieci, proponowanego w roku szkolnym 2015/2016 w Wojewódzkim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi. W artykule zebrano doświadczenia nauczycieli kilku placówek (przedszkoli i szkół podstawowych) biorących udział w projekcie. Opisano kilka angielskojęzycznych zabaw z dziećmi do wykorzystania w codziennej pracy.
  • Majchrzak, Marcin. Angielski w przedszkolu : kompetencje nauczycieli. "Przedszkole" 2019, nr 7, s. 9-[13].
    Nauczanie języków obcych a zmiany podstawy programowej wychowania przedszkolnego, wymagania kwalifikacyjne stawiane nauczycielom, w szczególności nauczycielom angielskiego w przedszkolu. Konsekwencje zmian w przepisach dla nauczycieli, dofinansowanie dokształcania.
  • Michalak, Magdalena, Funken, Katharina. Deutsch als Fremdschprache im Kindergarden. "Język Niemiecki - Nauczaj Lepiej" 2013, nr 2, s. 12-21.
    Zestaw różnych ćwiczeń z języka niemieckiego wspierających zapamiętywanie przez dzieci w wieku przedszkolnym nazw części ciała. Poziom sprawności językowej A1.  
  • Mohr, Christoph. Niemiecki już w przedszkolu. "Trendy" 2015, nr 1, s. 35-39.
    Warunki ramowe wczesnego nauczania języków obcych w przedszkolu, zasady metodyczno-dydaktyczne, zasady w zakresie prowadzenia zajęć lekcyjnych oraz klimatu i miejsca uczenia się.
  • Molenda, Jolanta. Cat Day : inspiracje na kocie święto. "Przedszkole" 2020, nr 2, s. 36-39.
    Scenariusz zawiera propozycje aktywności z okazji Dnia Kota, stanowi materiał pozwalający uatrakcyjnić lekcje języka angielskiego w przedszkolu.  
  • Nicholls, Katarzyna. Język angielski w przedszkolu : metody i formy pracy. Cz. 2. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2015, nr 8, s. 54-[57].
    Metody oparte na działaniu, obserwacji i na słowie. Drama. Komunikacja w sali przedszkolnej.
  • Niedbała, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2013, nr 19, s. 31.
    Przedszkole. Zasób słówek z zakresu Portret dziecka.
  • Niedźwiedzka, Monika. Hello summer. "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 6, s. 56-60.
    Piosenki i zabawy pomocne w nauce języka angielskiego.
  • Niemiec, Katarzyna. Action Songs : inspiracje nie tylko dla nauczycieli języka angielskiego. "Bliżej Przedszkola"  2018, nr 6, s. 24-26.
    Nauka języka angielskiego w przedszkolu.
  • Niemiec, Katarzyna. English Corner. "Bliżej Przedszkola"  2018, nr 5, s. 76-79.
    Język angielski w przedszkolu. Propozycje zabaw i aktywności dla dzieci starszych na czerwiec. Zasady bezpieczeństwa podczas wakacji.
  • Pieńkowska, Marzena. Interaktywne zabawy językowe sposobem samodzielnego utrwalania wiedzy przez najmłodszych. "Języki Obce w Szkole" 2009, nr 1, s. 114-116.
    Zastosowanie komputera i gier interaktywnych do samodzielnego utrwalania wiedzy i wizualnych treści kulturowych, powtarzania słownictwa oraz kształcenia umiejętności ogólnorozwojowych na poziomie przedszkola i szkoły podstawowej.
  • Rokita-Jaśkow, Joanna. Spór o metodę, czyli jak najlepiej uczyć dzieci języków obcych. "Języki Obce w Szkole" 2015, nr 1, s. 31-35.
    Alternatywne metody nauczania języków obcych dzieci w wieku przedszkolnym. Metody: Total Physical Response, Silent Way, metoda komunikacyjna. Przedstawienie różnic w przyswajaniu języka drugiego w warunkach naturalnych (środowisko rodzinne) i w klasie.
  • Rybak, Iwona. Nauka języka obcego przez muzykę i ruch. "Bliżej Przedszkola" 2016, nr 2, s. 15-17.
    Metoda nauczania języka obcego w całości oparta na ruchu, stworzona przez Jamesa Ashera w latach siedemdziesiątych - Total Physical Response (TPR). Przedszkole - wszystkie grupy wiekowe.
  • Subel, Kamila. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 13, s. 33.
    Przedszkole. Zasób słówek dotyczących właściwego odżywiania.
  • Subel, Kamila. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 12, s. 34.
    Przedszkole. Tematyka ochrony zwierząt i opieka nad nimi. Światowy Dzień Zwierząt i Dzień Kundelków. Zasób słówek.
  • Subel, Kamila. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 11, s. 34.
    Przedszkole. Jakie kolory mają jesienne owoce - zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2013, nr 15, s. 33.
    Przedszkole. Pory roku - zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 10, s. 33.
    Przedszkole. EURO 2012 - zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 7, s. 33.
    Przedszkole. Święta Wielkanocne. Zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2011, nr 4, s. 33.
    Zabawy dzieci przedszkolnych na śniegu. Zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2012, nr 5, s. 33.
    Przedszkole. Walentynki. Zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2011, nr 3, s. 33.
    6 grudnia - Mikołajki w przedszkolu - zasób słówek.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2011, nr 1, s. 36.
    Przedszkole. Letni zestaw słówek, które pomogą dzieciom w ciekawy sposób opowiedzieć o minionych wakacjach.
  • Urbanowicz, Adriana. Wspólnie bawimy się i uczymy! : nauka języka angielskiego. "Doradca Nauczyciela Przedszkola" 2011, nr 2, s. 34.
    Jesienny zestaw słówek, niezbędny podczas spaceru z dziećmi po lesie. Dziecko przedszkolne.
  • Wieczór, Elżbieta. Automotywacja w procesie akwizycji języka (angielskiego) w przedszkolu w założeniach pedagogiki waldorfskiej. "Języki Obce w Szkole" 2018, nr 1, s. 44-47.
    Omówienie procesu akwizycji języka obcego u dzieci w wieku przedszkolnym z uwzględnieniem czynników automotywujących, zgodnie z założeniami pedagogiki waldorfskiej, na podstawie literatury przedmiotu i autorskich wskazówek dotyczących pracy z dziećmi.
  • W przedszkolu, kiedy tylko chcemy, w Indian lub piratów zamienić się możemy! "Bliżej Przedszkola" 2017, nr 5, s. 31-[39].
    Propozycje aktywności pomocne w trakcie planowania pracy wychowawczo-dydaktycznej dla dzieci młodszych na czerwiec. Wspomaganie rozwoju mowy i wzbogacanie słownictwa dzieci przedszkolnych (zabawy również w języku angielskim).
  • Wierzchosławska, Agnieszka. Je suis artiste! – scenariusz lekcji. "Języki Obce w Szkole" 2017, nr 3, s. 114-116.
    Nauka kolorów - scenariusz lekcji języka francuskiego do wykorzystania w klasach I-III szkoły podstawowej i przedszkolu. Wprowadzanie nowego słownictwa.
  • Wierzchosławska, Agnieszka. Do Francji przez zabawę. "Języki Obce w Szkole" 2017, nr 2, s. 108-110.
    Język obcy to nie tylko nauka słów i gramatyki, ale także poznanie kultury danego kraju. Scenariusz zajęć przybliżający przedszkolakom Francję.
  • Wierzchosławska, Agnieszka. Nauczanie multisensoryczne w przedszkolu wraz z przykładami ćwiczeń. "Języki Obce w Szkole" 2018, nr 1, s. 48-50.
    Nauczanie wielozmysłowe - wykorzystanie metody w nauczaniu języka obcego dzieci przedszkolnych. Zastosowanie podejścia multisensorycznego w ćwiczeniach angażujących różne zmysły. Ćwiczenia można wykorzystać do wprowadzania, jak i do utrwalania słownictwa lub zwrotów w języku obcym.

{slider Edukacyjne zasoby Internetu}

  • Basińska, Anna. Język angielski we wczesnej edukacji językowej. Teoria w pigułce. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: http://www.bc.ore.edu.pl/Content/990/JO_8_1.pdf.
    Zawarte zagadnienia: Specyfika rozwoju a nauczanie języka obcego małych dzieci. Wybrane metody nauczania języka angielskiego dzieci. Zasady nauczania języka angielskiego małych dzieci. Rodzaje i sposoby monitorowania postępów językowych dzieci. Kompetencje nauczyciela małego ucznia.
  • Czajkowska, Ania. Wielojęzyczność u dzieci. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: https://dziecisawazne.pl/wielojezycznosc-u-dzieci/.
    Definicja wielojęzyczności. Wielojęzyczność a rozwój dzieci. Cechy wielojęzycznych dzieci.
  •  Komorowska, Hanna. Wielojęzyczność w edukacji i poza nią. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: http://jows.pl/artykuly/wielojezycznosc-w-edukacji-i-poza-nia
    Multilingwizm – jak bywa widziany i jak się o nim mówi. Zasięg multilingwizmu. Języki mniejszości narodowych i etnicznych w Europie. Pogranicza jako historyczne laboratoria wielojęzyczności. Multilingwizm w Polsce. Tożsamość społeczna/narodowa a język. Wielojęzyczność a edukacja.
  •  Lyu, Anna. Wielojęzyczność – o co w tym chodzi? [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: https://jezykowasilka.pl/wielojezycznosc/ 
    Mity dotyczące wielojęzyczności. Wychowanie dwu- i wielojęzyczne oraz wykorzystywane metody.
  •  Nauczanie języków na poziomie przedszkolnym. W: "Języki Obce w Szkole : czasopismo dla nauczycieli" 2015, nr 1. [online]. http://czytelnia.frse.org.pl/media/jows_01_2015_0.pdf.
    Nauka [dzieci] nie ma charakteru systemowego, a jest to raczej osłuchiwanie się z językiem, budowanie pozytywnej motywacji i stwarzanie podwalin pod przyszłą, już systematyczną pracę nad językiem.
  • Palacz, Agnieszka, Socha, Aneta. Kompetencje kluczowe zgodnie z Nową Podstawą Programową. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: https://www.profesor.pl/publikacja,35429,Kompetencje-kluczowe-zgodnie-z-Nowa-Podstawa-Programowa.
    Podstawy prawne dotyczące wdrażania kompetencji kluczowych (w tym kompetencji w zakresie wielojęzyczności). Omówienie wytycznych dotyczących kształtowania i rozwijania kompetencji kluczowych. Metody pracy pomagające rozwijać kompetencje kluczowe. Wymagania wobec szkół i placówek związane z realizacją kompetencji kluczowych.
  • Śledziewska, Anna. Strategie uczenia się języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym. Na przykładzie Przedszkola Niepublicznego „Jagódki” w Zambrowie. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na: http://dlibra.umcs.lublin.pl/Content/28795/PE_ISSN_2544_2317_13.pdf.
    Wybrane cechy rozwoju dzieci, które powinny być szczególnie uwzględniane w procesie opracowywania strategii wprowadzania nauki języka obcego w edukacji przedszkolnej.
  • Wodzicka-Dondziłło, Ewa. Multisensoryczna nauka języka angielskiego w przedszkolu : program nauczania języka angielskiego dla dzieci w wieku 3-6 lat. [online]. [Dostęp 8 czerwca 2020 r.]. Dostępny na:  http://www.przedszkoleprzygodzice.pl/wp-content/uploads/2015/10/multisensoryczna-nauka-j-angielskiego.pdf.
    W pracy z małymi dziećmi wiedza o stopniu ich rozwoju, zarówno poznawczego, emocjonalnego, jak i językowego, jest kluczem do skutecznego nauczania. Efektywne zajęcia są zatem dostosowane do rzeczywistych potrzeb i możliwości dzieci i prowadzone w taki sposób, by wykorzystywane na nich techniki nauczania korespondowały ze stale zmieniającą się dynamiką danej grupy dzieci.

{/sliders}

Opracowanie:
Urszula Tobolska
Wydział Informacji Edukacyjnej Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo