Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych bibliotek pedagogicznych, DBP we Wrocławiu realizuje wsparcie przedszkoli i szkół i innych placówek oświatowych. Wprowadzony system wspomagania stanowi model unowocześnienia dotychczasowego systemu wspomagania szkół jako działania m.in. koncentrującego się na potrzebach szkoły jako całości, uwzględniającego formy wsparcia do potrzeb danej szkoły, mającego charakter całościowy i długofalowy. Jednym z elementów wspomagania rozwoju szkół jest organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli i dyrektorów szkół.
Aktualne sieci współpracy i samokształcenia
Wikipedia na zastępstwie - sieć otwarta dla wszystkich zainteresowanych
Twórczy uczeń – Kreatywny nauczyciel
Nauczyciel kreatywny budzi w uczniach nieszablonowe myślenie, otwiera umysłyvi inspiruje do pomysłowości. Na szczęście wszystkiego można się nauczyć w gronie innych nauczycieli. Sieć będzie zarówno skupiać się na aktywnych metodach, które można wykorzystać w klasie, jak i na specjalnie dobranych dla nauczycieli bibliotekarzy metodach wspierających ich w pracy, które mogąvwykorzystać w zaciszu domu, w przerwie i na lekcji.
Cele:
- Wzmacnianie twórczej aktywności uczniów
- Wzbogacenie narzędzi i technik pracy nauczycieli bibliotekarzy
- Rozbudzenie twórczego myślenia nauczycieli
- Wzmocnienie nawyków psychicznej higieny pracy nauczycieli
Nauczyciele będą wszystkie metody ćwiczyć na warsztatach, aby poznać i zrozumieć jak mogą czuć się uczniowie, jakie mogą mieć problemy lub opory. W ten sposób nauczycielom łatwiej będzie wprowadzić w klasie metody wspierające kreatywność dostosowane do wieku i umiejętności. Zostaną także przećwiczone aktywne przerwy, które można przeprowadzić na lekcji. Nauczyciele będą mieli także przestrzeń na poznanie technik wspierających ich w pracy (zachowanie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym, relaksacja, czas dla siebie, czynniki pozwalające na efektywny odpoczynek).
Odbyły się spotkania:
- 18.10.2023 - Nauczyciel w ujęciu holistycznym
- 13.12.2023 - Kreatywnie z ChatemGPT
-
06.03.2024 (środa) o godz. 12:00 - „Kreatywnie z grafikami i filmami AI”
Uczestnicy poznają:
- zasady dobrego polecenia do generatorów grafik,
- konkretne narzędzia sztucznej inteligencji do tworzenia grafik
- konkretne narzędzia sztucznej inteligencji do tworzenia filmów
- pomysły na zastosowanie filmów i grafik w czasie lekcji i działań edukacyjnych
Zapraszamy do sieci - formularz zgłoszeniowy
Koordynator sieci: Ariadna Wardzińska, e-mail:
Edukacja domowa - dla rodziców
Zapraszamy rodziców prowadzących edukację domową oraz osoby zainteresowane tematyką nauczania domowego na cykl zajęć sieci współpracy, poświęconych metodyce nauczania. Sieć współpracy to cykl bezpłatnych spotkań organizowanych w duchu misji Biblioteki: zmieniać świat na lepsze poprzez aktywizowanie i wspieranie wolnej myśli pedagogicznej oraz praktyki edukacyjnej.
Spotkania sieci bedą służyły poszerzaniu wiadomości z zakresu trendów edukacyjnych, poznanie nowych metod i technik nauczania oraz wymianie doświadczeń. Będziemy osobiście próbować m.in. pedagogiki CLIL, wskazówek neurodydaktycznych, tworzyć DIY w nauczaniu j. angielskiego, rozszerzać arsenał sztuczek mnemotechnicznych, zajmować się specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz pisać dyktanda ortograficzne na wesoło. W planie również utworzenie dyskusyjnego klubu lekturowego dla dzieci z klas 4-6 szkoły podstawowej.
Serdecznie zapraszamy na spotkania sieci współpracy „Edukacja Domowa”
Informacje i zapisy u koordynatora sieci: Elżbieta Kurpiel, e-mail:
Sieci działające w latach poprzednich
- KREATYWNIE I AKTYWNIE – techniki budzące kreatywność uczniów
Sieć była miejscem wsparcia i wymiany doświadczeń wśród nauczycieli i bibliotekarzy w zakresie kreatywnych rozwiązań pracy z uczniem poprzez muzykę, książkę, arteterapię, dramę, techniki relaksacyjne, ćwiczeń aktywizujących obie półkule, które można wykorzystać na co dzień na lekcji.
Nauczyciele uczestniczący w spotkaniach mogli aktywnie poznać różne techniki kreatywnej pracy z uczniem (przykłady będą dobrane odpowiednio do różnych przedmiotów szkolnych). Każde spotkanie zaowocowało wiadomościami kiedy i w jakich warunkach można wykorzystać na lekcji daną technikę. Nauczyciele mieli możliwość rozbudzenia własnych zasobów innowacyjności przy tworzeniu swoich narzędzi do zaprojektowania własnych narzędzi, które mogą wykorzystać na lekcji.
Prezentacja ze spotkania sieci współpracy:
Koordynator sieci: Ariadna Wardzińska
- Biblioterapia w poszukiwaniu przez nauczyciela nowych możliwości budowania zasobów rozwojowych u uczniów
Celem pracy sieci było zainicjowanie i prowadzenie spotkań grupy nauczycieli zainteresowanych zagadnieniem w zakresie poznania metod pracy w biblioterapii wychowawczej oraz wymiany własnych doświadczeń.
Uczestnicy poznali możliwości budowania zasobów rozwojowych u uczniów poprzez biblioterapię.
Spotkania sieci prowadziła dr Urszula Tobolska
- Sposób na czytanie – formy i narzędzia wykorzystywane w promocji czytelnictwa
Celem pracy sieci było pogłębienie umiejętności inspirowania dzieci i młodzieży do czytania oraz popularyzacja wykorzystania nowoczesnych technologii w pracy z czytelnikami.
Uczestnicy zaktualizowali swoją wiedzę w zakresie projektowania małych i dużych wyzwań czytelniczych oraz poznają pomysły na wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w tym zakresie. Wezmą także udział w forum wymiany doświadczeń.
Sposób na czytanie - zespół niezwykłych bibliotekarek, które już kolejny rok pracowały nad rozwojem własnym i swoich czytelników. Dzieliłyśmy się doświadczeniami, inspirowałyśmy pomysłami, działałysmy w mediach.
Sprawozdanie z pracy sieci:
Koordynator sieci: Beata Malentowicz
- Działania biblioterapeutyczne nauczycieli – rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów
W latach 2018/2019 oraz 2019/2020 funkcjonowała sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli pt. Działania biblioterapeutyczne nauczycieli – rozwijanie kompetencji czytelniczych uczniów.
Celem pracy sieci byo zainicjowanie i prowadzenie spotkań grupy nauczycieli zainteresowanych zagadnieniem i chcących poszerzenia własnych kompetencji oraz wymiany doświadczeń pomocnych w prowadzeniu zajęć biblioterapeutycznych z elementami arteterapii i logoterapii w przedszkolu, bibliotece, świetlicy.
Omówione zagadnienia:
- poznawanie edukacyjnej i terapeutycznej wartości literatury, jej roli w kształtowaniu osobowości, wspieraniu rozwoju dzieci, młodzieży i dorosłych (w tym wspieranie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych i czytelniczych),
- dobór materiałów biblioterapeutycznych do zajęć oraz wykorzystanie alternatywnych materiałów czytelniczych,
- rozwijanie kompetencji czytelniczych poprzez poznawanie technik biblioterapeutycznych zachęcających uczniów do czytania,
- poznawanie metod stymulacji pamięci i rozwoju intelektualnego.
Koordynator sieci: Urszula Tobolska
- Rozwijanie cyfrowych kompetencji u dzieci i nauczycieli
Sieć współpracy i samokształcenia nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej - Rozwijanie cyfrowych kompetencji u dzieci i nauczycieli działała od września 2016 roku. Celem funkcjonowania tej sieci było poszerzenie kompetencji uczestników z zakresu nowych technologii oraz bezpieczeństwa w Internecie.
Nowe technologie są obecne w życiu coraz młodszych dzieci i mają coraz większy wpływ na ich życie i rozwój. Dzieci z łatwością potrafią obsługiwać smartfony, tablety i komputery, jednak często traktują je tylko jako zabawkę, „zabijacze czasu", a nie jako wsparcie w zdobywaniu i pogłębianiu wiedzy i umiejętności. Podczas spotkań sieci nauczyciele mieli okazję poszerzenia wiedzy oraz wymiany doświadczeń związanych z wykorzystaniem technologii IT w codziennej praktyce nauczania. Poznali narzędzia TiK, które były pomocne w przygotowaniu nieszablonowych i efektywnych zajęć edukacyjnych, które dodatkowo wspierają rozwój uczniów.
Ponadto uczestnicy spotykali się na darmowej platformie internetowej - bieżąca wymiana doświadczeń, dzielenia się ciekawymi pomysłami lub dobrymi praktykami. W serwisie gromadzone były także treści edukacyjne (instrukcje do aplikacji, materiały szkoleniowe, scenariusze zajęć itp.) dostępne dla wszystkich uczestników sieci.
Działania sieci współpracy Rozwijanie cyfrowych kompetencji u dzieci:
Koordynatorem sieci była Aleksandra Nalazek
- Fabryka pomysłów na promocję działań, prezentację efektów, korzystanie z mediów
Zapewne wiele razy zastanawiali się Państwo jak pokazać efekty pracy z uczniami, nauczycielami czy rodzicami. W jaki sposób zaprezentować podejmowane działania: projekty, konkursy, zajęcia, wycieczki i jak zachęcić innych do uczestnictwa w nich. Dobrze też wiedzieć:
- Czy Twoja promocja dociera do tych adresatów, którzy Cię interesują?
- Czy jest skuteczna i czy jest dobrze odbierana?
- Jak sobie radzić z promocją w Internecie?
Na te, i wiele innych pytań odpowiedzieli uczestnicy sieci współpracy Fabryka pomysłów na promocję działań, prezentację efektów, korzystanie z mediów. O szczegółach można przeczytać w relacji z pracy w sieci:
Koordynatorem sieci była Beata Malentowicz
- Aktywność edukacyjna nauczycieli bibliotekarzy
Sieć współpracy i samokształcenia pt. Aktywność edukacyjna nauczycieli bibliotekarzy działała od roku 2015 i zakończyła pracę w czerwcu 2018 roku. Spotkania odbywały się w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu.
Koordynatorem sieci była Urszula Tobolska
- Regionalizm w bibliotece pedagogicznej
Regionalizm w bibliotece - prezentacja efektów pracy uczestników sieci współpracy - strona interenetowa z zasobami o Dolnym Śląsku. Strona jest na bieżąco uzupełnieniana o nowe materiały.
Sieć wspólpracy zakończyła działania w grudniu 2015 roku.
Koordynatorem sieci była Beata Malentowicz
- Sieci współpracy - cele
Zatem sieć współpracy i samokształcenia to międzyszkolny zespół nauczycieli i dyrektorów współpracujących ze sobą w ramach wybranego zagadnienia. Celem funkcjonowania sieci jest:
- wymiana doświadczeń między uczestnikami,
- analiza dobrych praktyk stosowanych przez uczestników,
- poszerzenie ich kompetencji,
- wzajemne uczenie się,
- tworzenie nowych rozwiązań na potrzeby szkół uczestniczących w sieci,
- nawiązywanie kontaktów i współpracy między szkołami.
Podobnie jak w przypadku procesu wspomagania, członkowie sieci mogą korzystać zarówno z własnych doświadczeń, ale również z metodycznego i merytorycznego wsparcia zewnętrznych ekspertów. Powyższe cele można realizować za pośrednictwem narzędzi nowoczesnych technologii, jak i spotkań osobistych.