{slider Edukacja przyrodnicza w podziale na etapy edukacyjne}
Przykładowe propozycje z zakresie:
- Edukacja przyrodnicza – materiały metodyczne dla nauczycieli przedszkoli oraz klas 1-3 szkół podstawowych
- Edukacja przyrodnicza – materiały metodyczne dla nauczycieli klas 4-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych
{slider Przedszkola i klasy 1-3 szkoły podstawowej}
Zasoby Edukacja przyrodnicza – materiały metodyczne dla nauczycieli przedszkoli oraz klas 1-3 szkół podstawowych
Kowalska, Joanna. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Style i strategie uczenia się ; Trening strategiczny – dla kogo/po co/kiedy/jak ; Metody i narzędzia wspierające rozwijanie postaw autonomicznych w uczeniu się ; Praca w grupach i parach jako jeden ze sposobów zwiększenia autonomii uczniów. Z.1, Kształcenie myślenia naukowego uczniów w przedszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki Z. 2, Kształcenie myślenia naukowego uczniów we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki |
Pietrasik-Kulińska, Kinga, Szuba, Dorota. Przedszkolna i wczesnoszkolna edukacja przyrodnicza we wszechstronnym rozwoju dziecka młodszego. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Kształtowanie odpowiedzialności za środowisko naturalne w przedszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki Z. 2, Kształtowanie odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie swoje oraz innych osób w przedszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki Z.3, Prowadzenie pomiarów w rozwoju psychofizycznym uczniów we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki Z.4, Kształtowanie kompetencji społecznych i obywatelskich we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej - Wersja online książki |
Sendecka Zyta. Wykorzystanie potencjału otoczenia placówki w edukacji przyrodniczej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Style uczenia się a koncepcja outdoor education w kształceniu przedszkolnym. Z.1, Kształcenie wczesnoszkolne a środowisko naturalne oraz hodowle roślinne i zwierzęce. |
Budniak, Alina. Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym : podręcznik dla studentów. Warszawa: Oficyna Wydawnicza IMPULS, 2009. Niniejszy podręcznik, opracowany z myślą o studentach kierunków pedagogicznych, przygotowujących się do pracy z dziećmi przedszkolnymi i wczesnoszkolnymi, podręcznik zawiera zagadnienia teoretyczne, obejmujące podstawy nauczania o otaczającym dziecko środowisku (przyrodniczym, geograficznym, społecznym i in.) oraz propozycje metodyczne związane z przedszkolną i wczesnoszkolną edukacją środowiskową. Zakres materiału kształcenia studentów obejmuje w sposób uporządkowany zagadnienia teoretyczne poznane w trakcie realizacji różnorodnych przedmiotów kształcenia w szkole średniej, z punktu widzenia ich przydatności w pracy wychowawczej i dydaktycznej z dziećmi w wieku 3-10 lat, prezentację tych informacji w takich powiązaniach, by jako nauczyciel mógł je wykorzystać w kształtowaniu u dzieci zintegrowanego obrazu świata; ponadto w podręczniku zawarto metodyczne podstawy edukacji środowiskowej dzieci. |
Szymańska, Maria. Ćwiczenia plastyczne w przedszkolu : przyroda, technika, ludzie : konspekty. Płock : Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej, 2013. |
Brylińska, Iwona. Fizyka i chemia w przedszkolu. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2018, nr 10, s. 56-[59]. |
Co wyrośnie z małej cebulki?. "Bliżej Przedszkola" 2018, nr 2, s. 44-[47]. |
Giełczyńska, Agata. Poznajemy życie mrówek. "Bliżej Przedszkola" 2018, nr 7/8, 64-66 |
Kozłowska, Beata. Krąg tematyczny - las. "Wychowanie w Przedszkolu" 2019, nr 2, s. 56-59.
|
Winczewska, Aneta. Winczewski, Piotr. Porozmawiajmy o kosmosie. "Wychowanie w Przedszkolu" 2018, nr 1, s. 9-13.
|
Ziomek, Katarzyna. Eksperymenty przyrodnicze w przedszkolu. "Przedszkole : miesięcznik dyrektora" 2018, nr 9, s. 50-[53]. |
Żuchelkowska, Krystyna. Edukacja przyrodnicza. "Wczesna Edukacja" 2018, nr 2, s. 19-20. |
{slider Klasy 4-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych}
Zasoby - Edukacja przyrodnicza – materiały metodyczne dla nauczycieli klas 4-8 szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych
Katalog książek w wersji cyfrowej - https://aleph.dbp.wroc.pl/F?func=find-b-0&local_base=ADAM_OBJECTS
Aktywizacja nauczania i pomiar dydaktyczny w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Nieeksperymentalne metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej / Elżbieta Szedzianis, Zyta Sendecka, Andrzej Fogt, Edward Michał Dudek. Biologia, Chemia, Fizyka, Geografia - praca z tekstem - Wersja online książki Z.2, Nieeksperymentalne metody aktywizujące w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej / Elżbieta Szedzianis, Zyta Sendecka, Ryszard Nych, Paulina Kamińska. Nieeksperymentalne metody aktywizujące w edukacji biologicznej, fizycznej, geograficznej i chemicznejn - Wersja online książki |
Aktywność badawcza uczniów w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Aktywność badawcza uczniów w edukacji biologicznej w szkole podstawowej / Elżbieta Szedzianis. Efektywne nauczanie ; Funkcje środków dydaktycznych ; Przykłady realizacji metody badawczej na zajęciach biologii - Wersja online książki Z.2, Aktywność badawcza uczniów w edukacji chemicznej w szkole podstawowej / Zyta Sendecka. Jak uczyć chemii przez eksperyment ; Odmiany doświadczeń uczniowskich ; Przykłady obserwacji chemicznych - Wersja online książki Z.3, Aktywność badawcza uczniów w edukacji fizycznej w szkole podstawowej / Andrzej Fogt. Fizyka jako nauka doświadczalna ; Przykłady zajęć i doświadczeń fizycznych wspierających aktywność badawczą uczniów ; Przykładowe pytania i problemy do przemyślenia uczniów - Wersja online książki Z.4, Aktywność badawcza uczniów w edukacji geograficznej w szkole podstawowej / Katarzyna Burak. Metoda rozwiazywania problemów (PBL) ; Przykłady zajęć wykorzystujących aktywność badawczą uczniów na lekcjach geografii - Wersja online książki |
Aktywność badawcza uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Aktywność badawcza uczniów w edukacji biologicznej w szkole ponadpodstawowej / Elżbieta Szedzianis. Eksperymenty i aktywizujące metody nauczania w badaniach ; Metody rozwijające aktywność badawczą w edukacji biologicznej ; Przykłady eksperymentów na zajęciach biologii w szkole ponadpodstawowej - Wersja online książki Z.2, Aktywność badawcza uczniów w edukacji chemicznej w szkole ponadpodstawowej / Elżbieta Szedzianis. Metody rozwijające aktywność badawczą w edukacji chemicznej ; Przykłady doświadczeń na zajęciach chemii w szkole ponadpodstawowej - Wersja online książki Z.3, Aktywność badawcza uczniów w edukacji fizycznej w szkole ponadpodstawowej / Andrzej Fogt. Praca zespołowa jako podstawa aktywności badawczej ; Eksperymenty, obserwacje i pokazy ; Scenariusze zajęć z wykorzystaniem pracy zespołowej - Wersja online książki Z.4, Aktywność badawcza uczniów w edukacji geograficznej w szkole ponadpodstawowej / Paulina Kamińska. Formy pracy na zajęciach geografii ; Przykłady aktywności badawczej uczniów na zajęciach geografii - Wersja online książki |
Kowalska, Joanna. Myślenie naukowe uczniów w edukacji przyrodniczej : sposoby rozwijania kompetencji ekonomicznych dzieci młodszych w edukacji przyrodniczej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Style i strategie uczenia się ; Trening strategiczny - dla kogo/po co/kiedy/jak ; Metody i narzędzia wspierające rozwijanie postaw autonomicznych w uczeniu się ; Praca w grupach i parach jako jeden ze sposobów zwiększenia autonomii uczniów. Z.3, Kształcenie myślenia naukowego uczniów we wczesnoszkolnej edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Wersja online książki Z.4, Kształcenie myślenia naukowego uczniów w ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Wersja online książki |
Szedzianis, Elżbieta. Realizacja projektów uczniowskich i treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Realizacja projektów uczniowskich w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Projekt jako metoda dydaktyczna ; Wskazówki metodyczne: praca z uczniem ; Przykłady realizacji metody projektu - Wersja online książki Z.2, Realizacja projektów uczniowskich w ramach ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Zagadnienia i narzędzia przydatne w metodzie projektów ; Przykłady narzędzi przydatnych w pracy nad projektem - Wersja online książki Z.3, Realizacja treści profilaktycznych w ramach edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej. Realizacja treści z zakresu edukacji zdrowotnej ; Nowoczesne nauczanie ; Metody i formy nauczania ; Przykłady zajęć dydaktycznych poświęconych profilaktyce zdrowotnej - Wersja online książki Z.4, Realizacja treści profilaktycznych w ramach ponadpodstawowej edukacji przyrodniczej. Realizacja celów wychowawczych na lekcjach poświęconych edukacji zdrowotnej ; Wskazówki metodyczne: metody aktywizujące ; Przykłady projektów i scenariuszy dotyczących profilaktyki - Wersja online książki |
Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji biologicznej / Elżbieta Szedzianis. Metody dyskusyjne ; metoda e-Portfolio - Wersja online książki Z.2, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji chemicznej / Elżbieta Szedzianis. Kompetencje twarde a miękkie ; Jak rozwijać kompetencje miękkie uczniów - Wersja online książki Z.3, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji fizycznej / Elżbieta Szedzianis, Andrzej Fogt. Konstruktywizm a nauczanie ; Wskazówki metodyczne: metoda symulacyjna - Wersja online książki Z.4, Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji geograficznej / Paulina Kamińska, Katarzyna Burak. Metody grupowego podejmowania decyzji ; Przykłady scenariuszy zajęć i projektów - Wersja online książki |
Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji przyrodniczej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Z.1, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji biologicznej / Barbara Jaworska. Dobre praktyki nauczycielskie w stosowaniu TIK ; Social media w edukacji biologicznej - Wersja online książki Z.2, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji chemicznej / Krzysztof Błaszczak. TIK w nauczaniu chemii ; Przykładowe narzędzia TIK - Wersja online książki Z.3, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji fizycznej / Tomasz Greczyło. Zastosowanie aplikacji mobilnych - Wersja online książki Z.4, Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji geograficznej / Magdalena Jankun. Nowoczesna szkoła, nowoczesny nauczyciel ; Narzędzia TIK na lekcji geografii - Wersja online książki |
{/sliders}
Inne zasoby:
- Informatyka – materiały metodyczne (kliknij)
- Języki obce (kliknij)
- Matematyka - nauczanie (kliknij)
- Nauczanie zdalne (kliknij)
- Otwarte zasoby i prawo autorskie w szkole (kliknij)
Dla zainteresowanych osób cyfrowe kopie artykułów dostępne poprzez zamówienie składane na adres:
Przygotowała: Anna Kokot-Rutkowska
Wydział informacji edukacyjnej