{slider Matematyka - zasoby cyfrowe}
Oto przykładowe nasze propozycje publikacji z zakresu nauczania matematyki w wersji cyfrowej, które znajdziesz poniżej:
- Klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe
- Przedszkola i klasy I-III szkoły podstawowej
{slider Klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe}
Matematyka - materiały metodyczne dla nauczycieli. Klasy IV-VIII szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowe.
|
1. Daniel, Józef. [i in.]. Egzamin ósmoklasisty : vademecum nauczyciela : matematyka. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018. Vademecum zawiera: podstawę programową do szkoły podstawowej wraz z komentarzem, założenia egzaminu ósmoklasisty wraz z przykładami zadań egzaminacyjnych, wybrane zagadnienia, istotne w procesie kształcenia oraz obecne w arkuszu egzaminacyjnym, wraz z propozycją rozwiązań metodycznych. |
2. Kozak, Wioletta [i in.]. Egzamin ósmoklasisty : ramowy program szkoleń nauczycieli : język polski, matematyka, języki obce. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2018. Publikacja zawiera scenariusze zajęć wraz z kartami pracy.
|
3. Pfeiffer, Agnieszka. Aktywizacja i ocenianie w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej.
Z.1, Konstruktywizm i metody aktywizujące w edukacji matematycznej dzieci starszych i młodzieży. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. |
Z.2, Strategie oceniania różnych rodzajów aktywności dzieci starszych i młodzieży w edukacji matematycznej, wspierające kreatywność i samodzielność uczących się. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Ocenianie w aktach prawnych, cele oceniania, typologie zadań matematycznych, ocenianie a wymagania szczegółowe, rodzaje zadań, formy oceniania, informacja zwrotna i kontakt z uczniem. |
4. Pietrasik-Kulińska, Kinga, Szuba, Dorota. Wykorzystanie potencjału otoczenia w edukacji matematycznej. Z.3, Jak wykorzystać badania społeczne w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Badania społeczne, rozumienie pojęć matematycznych, projekty interdyscyplinarne, programy służące do graficznego przedstawiania wyników statystycznych. |
Z.4, Jak wykorzystać funkcjonowanie urzędów, instytucji finansowych i przedsiębiorstw w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Edukacja finansowa. Kształcenie zróżnicowane.
|
5. Pisarski, Marek. Metody poszukujące w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z.1, Jak wykorzystać metody problemowe w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. |
Z.2, Jak wykorzystać metodę projektów w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
W publikacji informacje o tym dlaczego warto korzystać z metody projektów w edukacji matematycznej, specyfika metody projektów w edukacji matematycznej, etapy jej realizacji oraz przykłady tematów do realizacji metodą projektów. |
Z.3, Jak wykorzystać studium przypadku w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Studium przypadku jako metoda dydaktyczna oraz praktyczne wskazówki jak ją wykorzystywać w edukacji matematycznej. |
6. Pisarski, Marek. Rozwijanie kompetencji miękkich w edukacji matematycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej.
Z.1, Jak rozwijać postawę przedsiębiorczą za pomocą edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. |
Z.2, Jak rozwijać racjonalne decydowanie za pomocą edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Racjonalne decydowanie a praca w grupie, podejmowanie decyzji a zjawisko tunelowania, przykłady zadań i sytuacji dydaktycznych kształcących racjonalne decydowanie. |
Z.3, Jak rozwijać myślenie długofalowe za pomocą edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Myślenie długofalowe jako proces rozciągnięty w czasie a cele dydaktyczne, myślenie długofalowe i cele strategiczne a strategiczne planowanie, plan rozwijania długofalowego myślenia naszych uczniów. |
Z.4, Jak rozwijać efektywność osobistą za pomocą edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Rozwijanie efektywności osobistej uczniów w zakresie uczenia się matematyki, opracowanie projektu długofalowego "Podnoszenie osobistej efektywności ucznia". |
7. Stańdo, Jacek, Gałązka, Kinga. Korelacje treści nauczania z matematyki z zagadnieniami przedmiotów przyrodniczych.
Z.1, Rozwijanie myślenia matematycznego w kontekście edukacji biologicznej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Sposoby, metody i formy rozwijania u uczniów myślenia matematycznego w kontekście edukacji biologicznej. Przykłady tworzenia zajęć edukacyjnych z matematyki wykorzystujących przykłady jej zastosowania w biologii. |
Z.2, Rozwijanie myślenia matematycznego w kontekście edukacji geograficznej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
W publikacji pomysły na to, w jaki sposób sprawić, aby uczniowie przekonali się o rzeczywistej przydatności wiedzy matematycznej, a zarazem rozwijali umiejętności matematyczne poprzez zadania geograficzne. Dostęp |
Z.3, Rozwijanie myślenia matematycznego w kontekście edukacji chemicznej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Metody aktywizujące przydatne na lekcjach matematyki i chemii, przykłady zajęć edukacyjnych z matematyki z zastosowaniem pojęć chemicznych. |
Z.4, Rozwijanie myślenia matematycznego w kontekście edukacji fizycznej. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Duże i małe liczby w fizyce i matematyce. Fizyka i matematyka w korelacji, czyli jak narzędzia matematyczne wykorzystywane są w praktyce. |
8. Stańdo, Jacek. Niestandardowe rozwiązania w edukacji matematycznej.
Z.1, Jak wykorzystać zadania tekstowe w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Mentoring w szkole. Płeć a zdolności matematyczne. |
Z.2, Jak wykorzystać łamigłówki i zagadki w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Publikacja zawiera przykłady zagadek i łamigłówek oraz wyjaśnienie, jak ich stosowanie w edukacji matematycznej może wpływać na rozwój inteligencji wielorakiej. |
Z.3, Jak rozwijać myślenie logiczne w edukacji matematycznej? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Podstawy logiki. Dowodzenie twierdzeń. |
Z.4, Jak wykorzystać techniki gamifikacyjne w edukacji matematycznej? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Korzyści z grywalizacji. Grywalizacja w nauczaniu matematyki.
|
9. Stańdo, Jacek. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji matematycznej w klasa IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej.
Z.1, Jak wykorzystać technologię w nauce arytmetyki i algebry? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Oprogramowania wspomagające proces nauczania arytmetyki i algebry. Strategia wprowadzania liczb i działań na liczbach. |
Z.2, Jak wykorzystać technologię w nauce planimetrii i stereometrii? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Odkrywanie twierdzeń i własności. Obszary wykorzystywania technologii informacyjno-komunikacyjnych w geometrii. |
Z.3, Jak wykorzystać technologię w nauce funkcji i rachunku prawdopodobieństwa? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Etapy wprowadzania pojęcia funkcji i włączania technologii informacyjno-komunikacyjnej. Uczenie się przez odkrywanie. Rachunek prawdopodobieństwa jako przykład funkcji. |
Z.4, Jak wykorzystać technologię w zbieraniu, analizie i wizualizacji danych? Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Procenty, centyle i skala staninowa, wizualizacja danych, manipulacje danymi. |
{slider Przedszkola i klasy I-III szkoły podstawowej}
Materiały metodyczne dla nauczycieli. Przedszkola i klasy I-III szkoły podstawowej.
|
1. Korolczuk, Renata, Zambrowska, Małgorzata. Pozwólmy dzieciom grać : o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej. - Warszawa : Instytut Badań Edukacyjnych, cop. 2014.
|
2. Pietrasik-Kulińska, Kinga, Szuba, Dorota. Wykorzystanie potencjału otoczenia w edukacji matematycznej.
Z.1. Jak wykorzystać otoczenie w edukacji matematycznej? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. W publikacji przykłady zabaw konstrukcyjnych i manipulacyjnych oraz gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym. |
Z.2. Jak wykorzystać architekturę i przyrodę w edukacji matematycznej? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Przedstawiono strategie nauczania : nauczanie realistyczne, nauczanie czynnościowe i nauczanie problemowe oraz ich praktyczne zastosowanie w nauczaniu matematyki z wykorzystaniem elementów architektury i przyrody na etapie wczesnoszkolnym. |
3. Pisarski, Marek. Środki dydaktyczne w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej.
Z.1, Samodzielne wykonywanie pomocy dydaktycznych jako element nauki myślenia matematycznego. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. W publikacji m.in. środki dydaktyczne do kształtowania pojęcia liczby i działań matematycznych w klasach I-III szkoły podstawowej. |
Z. 2, Jak wykorzystać gry dydaktyczne w edukacji matematycznej dzieci? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Gry dydaktyczne jako ważna metoda aktywizująca w nauczaniu matematyki. |
Z. 3, Jak wykorzystać technologię w edukacji matematycznej? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Narzędzia TIK, geoplan, kalkulator, tablica interaktywna, bezpłatne aplikacje ze stron internetowych w edukacji matematycznej na wczesnym etapie nauczania.. |
Z. 4, Matematyka w przestrzeni wokół nas. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
W publikacji m.in.: klimat sprzyjający uczeniu się, przestrzeń do pracy i wypoczynku, dlaczego organizacja przestrzeni edukacyjnej jest tak ważna? |
4. Stańdo, Jacek, Spławska-Murmyło, Monika. Aktywizacja procesu dydaktycznego w przedszkolnej i wczesnoszkolnej edukacji matematycznej.
Z.1, Metody aktywizujące w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017. Przykłady wielu metod aktywizujących, takich jak: burza mózgów, burza pytań, symulacje, śniegowa kula, słoneczko, gry dydaktyczne. |
Z.2, Gry i zabawy matematyczne dla najmłodszych. - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Przykłady dydaktycznych gier i zabaw matematycznych. |
Z.3, Jak rozwijać wyobraźnię przestrzenną u najmłodszych? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
W publikacji: kształcenie świadomości schematu własnego ciała, rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia, wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby, rozwijanie kompetencji geometrycznych, rozwijanie orientacji i wyobraźni przestrzennej. |
Z.4, Jak rozwijać kompetencje ekonomiczne u najmłodszych? - Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
W publikacji o kształtowaniu postawy przedsiębiorczej i metodach rozwijania kompetencji ekonomicznych na wczesnym etapie nauczania. |
{/sliders}
Inne zasoby:
- Edukacja przyrodnicza – (kliknij)
- Języki obce - nauczanie (kliknij)
- Informatyka – materiały metodyczne (kliknij)
- Nauczanie zdalne (kliknij)
- Otwarte zasoby i prawo autorskie w szkole (kliknij)
Przygotowała: Małgorzata Sikorska
Wydział informacji edukacyjnej