Inne zasoby:
- Edukacja przyrodnicza (kliknij)
- Informatyka – materiały metodyczne (kliknij)
- Języki obce (kliknij)
- Matematyka - nauczanie (kliknij)
- Nauczanie zdalne (kliknij)
Dla zainteresowanych osób cyfrowe kopie artykułów dostępne poprzez zamówienie składane na adres:
Oto przykładowe nasze propozycje publikacji w wersji cyfrowej - Otwarte zasoby i prawo autorskie w szkole:
Lipińska-Pawełek, Monika. Aspekty prawne i kompetencje miękkie w edukacji informatycznej w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 1, Poszanowanie prawa własności intelektualnej w użytkowaniu technologii informacyjno-komunikacyjnych. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Przewodnik nt. prawa autorskiego dla nauczycieli, dyrektorów i pracowników oświaty ; Wskazówki metodyczne. |
Pietrasik-Kulińska, Kinga, Szuba, Dorota, Stańdo, Jacek. Refleksyjne korzystanie z zasobów cyfrowych w klasach IV-VIII szkoły podstawowej i szkole ponadpodstawowej. Z. 3, Wykorzystanie otwartych zasobów edukacyjnych w procesie uczenia się i rozwijania zainteresowań uczniów. Warszawa : Ośrodek Rozwoju Edukacji, 2017.
Rodzaje licencji ; Otwarta edukacja ; Wyszukiwanie materiałów w otwartych zasobach edukacyjnych (OZE) ; Publikowanie własnych materiałów w otwartych zasobach edukacyjnych (OZE) ; Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym ; Przykłady otwartych zasobów edukacyjnych. |
Franusz, Anna. Nauczyciel i prawo autorskie. "Głos Nauczycielski" 2019, nr 1/2, s. 17.
Materiały dydaktyczne opracowane przez nauczyciela a prawo autorskie. |
Gajek, Elżbieta. Wolne zasoby edukacyjne na lekcji języków obcych. "Meritum" 2012, nr 4, s. 52-54.
Praca z tekstem - wybrane informacje o prawie autorskim i wolnych licencjach. Wyszukiwanie wolnych zasobów. Podanie informacji o źródłach wykorzystanych materiałów. Publikowanie własnych materiałów z określeniem licencji. |
Janczak, Dorota. Prawa (nie tylko) autorskie. "Biblioteka - Centrum Informacji" 2013, [nr] 2, s. 6-8.
Dozwolony użytek publiczny. Prawo cytatu. Domena publiczna. Licencje Creative Commons. Prawo do ochrony wizerunku. Publikowanie zdjęć obiektów. |
Koziej, Sławomir, Błaszkiewicz, Ryszard. Cyfrowi tubylcy i Cyfrowi emigranci zdobywają szkoły : uczniowie i nauczyciele mogą skorzystać na stworzeniu zasobów Otwartej Przestrzeni Edukacyjnej. "Nowe Horyzonty Edukacji" 2012, nr 1, s. 38-40.
Otwarte Zasoby Edukacyjne. |
Kuzior Patryk. Prawo autorskie w szkole. "Sygnał" 2016, nr 6, s. 14-16.
Artykuł prezentuje zmiany jakie nastąpiły w prawie autorskim w Polsce w związku z nowelizacjami ustawy o prawie autorskim z 2015 r. Omawia aspekty dozwolonego użytku i prawa cytatu w placówkach edukacyjnych. |
Lew-Starowicz, Rafał. Cloud computing : bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w chmurze. "Meritum" 2015, nr 4, s. 10-14.
Aktywność dzieci i młodzieży w chmurze. Zagrożenia dla młodych ludzi związane z korzystaniem z chmury (naruszenie prawa autorskiego, prawo do prywatności, seksting itp.). |
Luberda, Michał. Przykłady otwartych zasobów edukacyjnych do wykorzystania na lekcjach różnych przedmiotów. "Biblioteka - Centrum Informacji" 2013, [nr] 3, s. 12-13.
Czym są otwarte zasoby edukacyjne (OZE). Przykłady otwartych zasobów edukacyjnych. |
Rostkowska, Małgorzata. Odwrócona lekcja, czyli praca z otwartymi zasobami edukacyjnymi. "Meritum" 2012, nr 4, s. 49-51.
Dzięki projektowi rządowemu "Cyfrowa szkoła" furorę robią takie terminy jak: "odwrócona klasa", "odwrócona lekcja", "odwrócona szkoła". W artykule jest mowa o tym, skąd wzięły się te nazwy i czy można o nich mówić jak o metodach w nauczaniu, oraz jak można pracować sposobem odwróconej lekcji. |
Sawiński, Julian Piotr. Odwrócona lekcja biologii. "Biologia w Szkole z Przyrodą" 2013, nr 2, s. 32-34.
Innowacyjny sposób prowadzenia lekcji biologii, czyli praca z otwartymi zasobami edukacyjnymi jako sposób na przeorganizowanie tradycyjnego nauczania i uczenia się. |
Wach, Krzysztof. MOOCs jako otwarte zasoby edukacyjne wspierające edukację dla przedsiębiorczości. "Horyzonty Wychowania" 2018, Vol 17, No 44, s. 209-[218].
Prezentacja otwartych zasobów edukacyjnych w formie platform MOOC (masowe otwarte kursy online) jako instrumentu wspierającego edukację dla przedsiębiorczości. Popularyzacja otwartych zasobów i platform MOOC przez polskie uczelnie, zwłaszcza kursów w języku polskim nie tylko na polskich platformach. Zestawienie najpopularniejszych platform MOOC. |
Wierzbicki, Janusz S. Otwarte zasoby edukacyjne. "EduFakty - Uczę Nowocześnie" 2012, nr 22, s. 96-97.
Opis co oznaczają i jak rozumieć pojęcie otwartych zasobów edukacyjnych, na czym polegają wolne licencje (Creative Commons). |
Przygotowała: Anna Kokot-Rutkowska
Wydział informacji edukacyjnej