logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

dolnyslask 25lat

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

W ciągu ostatnich lat technologia stała się nieodłącznym elementem naszego życia, a jej rola w obszarze edukacji staje się coraz bardziej istotna.

Konferencja TIK w edukacji

29 listopada 2023 roku zapraszamy na spotkanie z TIK-iem, na konferencję która stanowi doskonałą platformę spotkań dla nauczycieli, ekspertów, pedagogów oraz entuzjastów edukacji, którzy pragną dzielić się swoimi doświadczeniami, wiedzą, a także innowacyjnym podejściem do wykorzystania technologii w procesie nauki i nauczania. To okazja do zgłębienia tematów związanych z nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi, adaptacją programów nauczania do współczesnych wyzwań oraz tworzeniem inspirujących środowisk edukacyjnych opartych na technologii. Cieszymy się na owocne dyskusje, owocne interakcje i wspólną refleksję nad tym, w jaki sposób technologia może wspierać rozwój edukacji w dynamicznie zmieniającym się świecie. To spotkanie jest dla Ciebie!

Podczas konferencji poszukamy odpowiedzi na ważne dla środowiska pytania: Czy cyfrowe rozwiązania zawsze się sprawdzają? Jakie eduinnowacje najlepiej wspierają proces nauczania? Czym kierować się przy poszukiwaniu cyfrowych rozwiązań edukacyjnych? Jak znaleźć balans między tradycyjnymi a nowoczesnymi narzędziami edukacyjnymi?

Termin: 29 listopada 2023 r. 

Godzina: zaczynamy o 9.00

Miejsce: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu, ul. S. Worcella 25-27 (konferencja stacjonarna)

Zaproszenie 

Program (plik do pobrania)

 
Program

8.00 - 9.00 - rejestracja uczestników

9.00 - Powitanie uczestników i uroczyste otwarcie konferencji 

Wykład inauguracyjny 

9.15 - Sztuczna inteligencja jako autorytet pokolenia Alfa. Wzmocnienie poznawcze a dobrostan emocjonalny młodzieży - Ada Florentyna Pawlak, antropolożka technologii, prawniczka i historyczka sztuki, wykładowczyni akademicka (Psychologia i Informatyka, SWPS; Trendwatching&Future Studies AGH; Business Process Automation WZ UŁ; Business AI w Akademii im. Leona Koźmińskiego w Warszawie) i speakerka w obszarze nowych technologii - więcej informacji o prelegentce

Jaki jest wpływ kondycji emocjonalnej na obdarzanie autorytetem mediatorów poznawczych takich jak Chat GPT? 
👉 Generatywna sztuczna inteligencja wpływa na procesy poznawcze a tym samym problematykę prawdy i wiedzy, która nabywana jest za pomocą zaprojektowanych pośredników - mediatorów poznawczych. 
👉 Podmiotu poznania nie należy już  rozpatrywać w kategoriach jednostkowego, samodzielnego umysłu  lecz jako zintegrowany system poznawczy będący rezultatem sprzężenia człowieka z komponentem technologicznym.
👉 Dobrostan psychocielesny i krytyczne myślenie są podstawą funkcjonowania w rozszerzonych systemach poznawczych mających wpływ na zdolności eksploracyjne i sprawczość (agency) w procesie zdobywania wiedzy. 

Panel I: Technologia w edukacji – szanse i zagrożenia

9.45 - TIK-owy warsztat nauczyciela - Justyna Klimczyk, nauczyciel informatyki i matematyki w Szkole Podstawowej im. Janusza Korczaka w Kleszczowie, Autorka bloga „TIKowy Belfer” - więcej informacji o prelegentce

Podczas wystąpienia podzielę się swoimi doświadczeniami dotyczącymi wykorzystania różnorodnych, dostępnych dla wszystkich i darmowych narzędzi (aplikacji webowych), które z pewnością wzbogacą Państwa warsztat pracy. Uważam bowiem, że każdy nauczyciel powinien wypracować własny zestaw narzędzi TIK, które pomogą w przygotowaniu, gromadzeniu i porządkowaniu przydatnych materiałów, ale również takich, które usprawnią proces lekcyjny. Ważne jednak, aby dobierając aplikacje mieć na uwadze cel lekcji, by narzędzie było jedynie narzędziem, a nie głównym jej „bohaterem”.

Stosowanie aplikacji webowych – bo o nich głównie mowa – daje gwarancję podniesienia atrakcyjności zajęć, ale przede wszystkim pozwoli uczniom lepiej i szybciej przyswoić oraz utrwalić określone partie materiału. Uważam jednak, że ich dobór jest bardzo indywidulaną sprawą, która wynika z konkretnych potrzeb nauczyciela, jego uczniów czy nauczanego przedmiotu. Dlatego przed wykorzystaniem określonej aplikacji, warto przyjrzeć się jej z bliska przed lekcją i ocenić, czy jej wykorzystanie będzie celowe.

Podczas warsztatów wspomnę o kilku kategoriach aplikacji: manipulatory, ćwiczenia interaktywne, narzędzia, formy graficzne, programowanie czy rozrywka.

10.15 - CyberTron, grywalizacja dla przyszłych informatyków i programistówUrszula Małecka z Wydziału Informatyki i Telekomunikacji PWr, Rafał Włodarczyk oraz Maciej Opaliński - więcej informacji o prelegentach

Opowiemy o tym czy jest CyberTron, do kogo jest adresowany i jak pracujemy nad kolejną edycją CyberTronu, bo to właściwie gra przygotowana przez młodzież dla młodzieży. Ważny jest również aspekt międzynarodowy, bo w rywalizacji bierze udział młodzież z Polski, Czech i Słowacji. Oczywiście będziemy zachęcać do udziału w kolejnej edycji i zaprzyjaźnienia się z naszym wydziałem. Warto, bo robimy różne wydarzenia z myślą o przyszłych studentach WIT.

10.45 - Czy w dzisiejszych czasach można osiągnąć cyfrowy dobrostan — kształtowanie zdrowych nawyków  – Anna Rywczyńska, kierowniczka Działu Profilaktyki Cyberzagrożeń NASK - więcej informacji o prelegentce

Z każdej strony jesteśmy otoczeni technologiami i niebieskimi ekranami, co ma istotny wpływ na zdrowie psychiczne i fizyczne dzieci. Jak zatem zyskać większą kontrolę nad czasem i emocjami, nie rezygnując całkowicie z korzystania z technologii?

Nie musimy całkowicie zakazywać dzieciom korzystania z urządzeń elektronicznych. Nauczmy je, jak zachować harmonię poprzez kontrolowanie ilości, jak i jakości czasu spędzania z technologiami. Dzięki dobrze wypracowanym praktykom przybliżymy je do osiągnięcia Cyfrowego dobrostanu.

 
Przerwa na kawę

11.40 - Niespodzianka z nagrodami - informacja i zaproszenie do zabawy

11.45 - “Damasławek w PRLu”, czyli o tym w jaki sposób zaangażować uczniów, nauczycieli i społeczność lokalną w projekt edukacyjny - Maciej Danieluk, nauczyciel, edukator, trener - więcej informacji o prelegencie

We wrześniu 2022 roku, podczas rozmowy z wychowawczynią jednej z ósmych klas naszej szkoły, doszliśmy do wniosku, że trzeba namówić uczniów do udziału w jakimś dużym projekcie, który zapamiętają po wyjściu ze szkoły. Taki był początek zabawy z projektem: “Damasławek w czasach PRLu”. Początkowo miało  w ten projekt być zaangażowanych z 15 uczniów, a jego efektem miał być wywiad z mieszkańcami Damasławka. Jednak z czasem założenia ulegały zmianie, włączały się kolejne osoby, a ukoronowaniem stał się festyn wiejski, na który przybyli ludzie z wielu różnych miejsc. Historia ta jest opowieścią o tym, jak można realizować podstawę programową z różnych przedmiotów i jednocześnie dobrze się bawić, angażując do współpracy nie tylko uczniów, ale nauczycieli i lokalną społeczność.

 12.15 - Nie tylko pisanie prac. Jak narzędzia AI mogą usprawnić pracę nauczycieli i wspierać uczniów?Kamil Śliwowski, trener kompetencji cyfrowych i autor kursów e-learningowych - więcej informacji o prelegencie

Jakie miejsce może mieć sztuczna inteligencja w edukacji? Od roku wyobraźnię przejęły narzędzia generatywnej sztucznej inteligencji, które potrafią tworzyć treści i obrazy, pisać kod komputerowy (i wypracowania), ale AI działa w naszych smartfonach i wokół nas znacznie dłużej.
Narzędzia AI są proste, łatwodostępne i obiecują wiele, zarówno uczniom, jak i nauczycielkom i nauczycielom.
Sprawdźmy, jak zacząć z generatorów treści i obrazów, na co uważać, czego warto się uczyć, aby lepiej rozumieć, jak działają. Aby przenieść tę wiedzę do szkoły, wypróbujemy na ChatGPT serię typowo edukacyjnych instrukcji (tzw. promptów) oraz poznamy kilka alternatyw do tego narzędzia.

12.45 - Niespodzianka z nagrodami - zaproszenie do zabawy

 
Przerwa lunchowa
 
Panel II: Cyfrowa narzędziownia nauczyciela

Prezentacje naszych ekspertów oraz nauczycieli wykorzystania różnych narzędzi wykorzystanych w pracy nauczyciela (służących np. do przygotowania gier edukacyjnych, pracy projektowej, opracowania materiałów multimedialnych, sprawdzania wiedzy itp.). Wystąpienia:

13.25 - Projekt edukacyjny – jak podnieść jakość kształcenia w kierunku STEM (nauka, technologia, inżynieria i matematyka) – Paweł Jagielski, nauczyciel przedmiotów informatycznych, wykładowca Gnieźnieńskiej Szkoły Wyższej Milenium, egzaminator ECDL, projekt „Gnieźnieńskie szkoły w chmurze”, prezes zarządu Stolica eXperymentu

13.50 - Narzędzia - jak wykorzystać sztuczną inteligencję – Kamil Śliwowski 

14.10 - Podręczny narzędziownik, czyli o tym jak smartfon staje się narzędziem pracy każdego nauczyciela – Maciej Danieluk 

Jakie aplikacje można wykorzystać na zajęciach ? W czym może pomóc Ci smartfon gdy prowadzisz zajęcia? Między innymi na te pytania postaram się udzielić odpowiedzi w krótkim warsztacie pokazując jak można korzystać z technologii i rozwijać kompetencje i wiedzę uczniów. Przyjrzymy się różnym aplikacjom które wspierają zarówno nas jak i uczniów w nauce.

Technologie na co dzień – wyzwania codziennej pracy - dyskusja uczestników panelu oraz konferencji

15.15 - Zakończenie konferencji - wręczenie upominków dla zwycięzców minikonkursów

 

Z przyczyn niezależnych od Biblioteki program może ulec zmianie.

 

Kontakt: Beata Malentowicz: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 530 343 802

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo