Zapisane obrazem - Kresy Henryka Sienkiewicza konkurs malarski dla uczniów gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej. Motywem przewodnim pracy był obraz Kresów Wschodnich. Inspiracją pracy była „Trylogia” Henryka Sienkiewicza.
Organizatorem Konkursu był Wydział Edukacji i Nauki UMWD, a realizatorem Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu.
Uroczysta Gala podsumowująca Konkurs odbędzie się 08.12.2016 o godz. 10.00 w Pałacu w Warmątowicach Sienkiewiczowskich. Serdecznie zapraszamy.
Laureaci konkursu
Uczniowie szkół ponadgimnazjalnych:
I miejsce - Martyna Grygiel - II LO w Lubinie
I miejsce - Gabriela Maciak - II LO w Legnicy
II miejsce - Klaudia Bartosiak - II LO w Lubinie
III miejsce - Paulina Gajewska - I LO w Bolesławcu
Uczniowie gimnazjum:
I miejsce - Joanna Murawska - Publiczne Gimnazjum w Kamieńcu Wrocławskim
II miejsce - Adrianna Gałązka - Publiczne Gimnazjum w Miękini
III miejsce - Anastazja Lato - Gimnazjum w Marcinowicach
Wyróżnienia:
Szymon Mielczarek - Zespół Szkół z Oddziałami Integracyjnymi w Wałbrzychu
Aleksandra Osses - Gimnazjum w Świdnicy
Maja Iwanek - Zespół Szkół w Siekierczynie
{slider Przebieg konkursu}
- 03.10.2016 – ogłoszenie konkursu
- do 15.11.2016 – przekazanie prac do biblioteki powiatowej (wykaz w Załączniku nr 2),
- do 18.11.2016 – ocena prac na etapie powiatowym,
- do 22.11.2016 – przekazanie prac przez biblioteki powiatowe do DBP we Wrocławiu,
- do 24.11.2016 – ocena prac na etapie wojewódzkim,
- 25.11.2016 - ogłoszenie wyników,
- 08.12.2016 – uroczysta gala w Pałacu w Warmątowicach Sienkiewiczowskich
Dokumenty:
Regulamin Konkursu
Karta zgłoszeniowa (Załącznik nr 1)
Wykaz Bibliotek Pedagogicznych (Załącznik nr 2)
{slider Trylogia - tekst online - filmy}
{slider Fabuła}
W swojej trylogii autor przedstawia dzieje Polski od 1647 do 1673 roku. Akcja pierwszej części toczy się w czasach powstania Chmielnickiego, druga to dzieje wojny ze Szwecją, a trzecia część opisuje początek wojny z Turcją i pierwsze zwycięstwo Jana Sobieskiego pod Chocimiem. Głównymi bohaterami są postacie fikcyjne, mające jednak odległe pierwowzory historyczne o autentycznych nazwiskach: Jan Skrzetuski, Michał Wołodyjowski, Andrzej Kmicic, Onufry Zagłoba.
Fabuła każdej części oparta została na podobnym schemacie – motywie miłości z przeszkodami. Kobieta, kochana przez szlachetnego i prawego polskiego oficera, dostaje się w ręce jego rywala, będącego jednocześnie zdrajcą ojczyzny. Za każdym jednak razem po wielu burzliwych perypetiach zakochani znów są razem i wszystko kończy się szczęśliwie. Trójkąty te wyglądają następująco – w Ogniem i mieczem: Skrzetuski, Helena i Jurko Bohun; w Potopie: Kmicic, Oleńka i Bogusław Radziwiłł; w Panu Wołodyjowskim: Wołodyjowski, Basia i Azja Tuhajbejowicz. Mimo tego powtarzalnego schematu autor potrafił na tyle go urozmaicić, aby za każdym razem sprawiał wrażenie pomysłu nowego i atrakcyjnego. Dzięki swojej plastycznej wyobraźni, szczególnie wyczulonej na urodę świata i ludzi, Sienkiewicz potrafił powołać do życia postaci, w których realność wręcz uwierzono.
Kmicic z Oleńką na kuligu – obraz Juliusza Kossaka (1885)
Losy bohaterów wplecione zostały w dramatyczny los Rzeczypospolitej XVII wieku, co pozwoliło autorowi obok problematyki obyczajowej zająć się tematem patriotyzmu i wojen wówczas toczonych. Sienkiewicz świadomie wybierał wydarzenia historyczne mające najbardziej dramatyczny charakter, by uzyskać zamierzony efekt. Oto w sytuacji niemal beznadziejnej, kiedy los ojczyzny wydaje się już przesądzony, patriotycznie nastawione szczupłe wojska polskie pokonują potężną armię wrogów. Główny bohater, który znajduje się w obozie obrońców ojczyzny, okrywa się chwałą i zdobywa rękę ukochanej, a zdrajca zostaje poniżony i pokonany. W ten sposób Sienkiewicz, idealizując prawdę historyczną, szerzy kult bohaterskiego poświęcenia dla ojczyzny.
{slider Henry Sienkiewicz}
{/sliders}