logo: Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu

Baner Jednostki Oświatowej Samorządu Województwa Dolnosląskiego

 Facebook Biblioteki  Twitter Biblioteki  instagram Biblioteki  Odnośnik do Anchor. Podcasty z recenzjami książek  youtube Biblioteki

logo: WikiEduLinki

 logo WEBowa

 logo: IBUK libra

logo: Polona

 

Pomysły na spotkania 

Grafika ilustracyjna do artykułu Sieć współpracy Supermoce nauczycieli bibliotekarzy

 Zapraszamy na spotkania sieci współpracy i samokształcenia - zgłoszenia przez formularz online.

 

27.02.2025 - Pigułki wiedzy - pomysł na krótką dawkę ważnej treści - link do rejestracji spotkania online

Temat spotkania jest propozycją na współpracę bibliotekarzy z nauczycielami, rodzicami a także uczniami poprzez tworzenie i udostępnianie krótkich, konkretnych i praktycznych rozwiązań w postaci materiału multimedialnego wybranych wcześniej zagadnień. 

Materiały te, to zwięzłe prezentacje, których zadaniem jest pomoc w przyswojeniu nowego tematu, zrozumieniu działania np. urządzenia czy systemu, przekazaniu zwięzłe praktycznej informacji. Pigułki wiedzy to krótkie formy podające esencję problemu lub instrukcję - może to być materiał o czytanej lekturze, metodach nauczania albo korzystania z aplikacji. Mogą to być także prezentacje problemów związanych z bezpieczeństwem w sieci czy innych zagadnień ważnych dla danej grupy. Krótka forma to też okazja do rozwijania umiejętności analizy i selekcji przyswajanych wiadomości.

Podczas spotkania uczestnicy poznają zasady tworzenia takiej pigułki wiedzy oraz narzędzia, dzięki którym będzie ona atrakcyjna wizualnie.

 

27.03.2025 - Pozytywna Dyscyplina w bibliotece.

Temat spotkania to pomysł na wykorzystanie metody wychowania (PD) w codziennej  pracy bibliotekarza. Podczas spotkania zostaną przedstawione główne zasady i techniki wdrażania PD. Metoda jest uniwersalna: adresowana do rodziców i nauczycieli, dotyczy pracy z młodszymi dziećmi i nastolatkami. Uczestnicy zapoznają się z kartami narzędzi i wspólnie omówimy pomysły na zajęcia, jako jednego ze sposobów wykorzystania PD w bibliotece.

Alternatywnie można:

  • Zorganizować we współpracy z pedagogiem warsztaty dla rodziców, nauczycieli i opiekunów.
  • Zorganizować cykliczne spotkania tematyczne, podczas których uczestnicy mogą wymieniać się doświadczeniami, zadawać pytania i poznawać techniki związane z metodą.
  • Utworzyć specjalną sekcję z książkami, poradnikami i artykułami dotyczącymi Pozytywnej Dyscypliny i udostępniać je rodzicom i nauczycielom (np. autorstwa Jane Nelsen – twórczyni metody).
  • Przygotować czytelnię tematyczną z materiałami multimedialnymi, jak nagrania wideo, podcasty czy webinary.
  • Organizować „miesiąca Pozytywnej Dyscypliny” z promocją książek i publikacji o tej metodzie.
  • Udostępniać fragmenty książek lub cytatów związanych z Pozytywną Dyscypliną w mediach społecznościowych biblioteki.
  • Zorganizować konkursu dla dzieci i rodziców, np. na stworzenie opowiadania lub rysunku opartego na zasadach Pozytywnej Dyscypliny.
  • Przygotować wystawę o tematyce Pozytywnej Dyscypliny, przedstawiającej jej historię, zasady i praktyczne zastosowania.

 

28.04.2025 - Krytyczne myślenie kluczem do zdobycia kompetencji przyszłości

Krytyczne myślenie to temat, dzięki któremu bibliotekarze mogą zrealizować wiele zadań promujących zarówno bibliotekę jak i samo zagadnienie. Podczas spotkania uporządkujemy wiedzę uczestników z tego zakresu i wykreujemy pomysły na działania.

Przykłady pomysłów:

  • Organizowanie warsztatów dla uczniów dotyczących krytycznego myślenia, np.: Analizowanie fałszywych informacji w mediach czy Sposoby rozpoznawania manipulacji w przekazach reklamowych i medialnych. W miarę możliwości zapraszanie ekspertów, takich jak psychologowie, dziennikarze czy nauczyciele w celu przeprowadzenia wykładów na temat metod podejmowania świadomych decyzji i oceniania faktów.
  • Tworzenie przestrzeni edukacyjnej poprzez tematyczne regały z książkami, czasopismami i multimediami, które uczą, jak rozwijać krytyczne myślenie. Można tam umieścić książki o logice, filozofii, analizie informacji czy psychologii poznawczej. Można też zorganizować Kącik dyskusyjny – przestrzeń w bibliotece, gdzie można debatować, ćwiczyć argumentację i zdolność do analizy różnych punktów widzenia.
  • Promowanie literatury i zasobów przez rekomendacje książek związanych z krytycznym myśleniem, takich jak np. „Sztuka myślenia” Edwarda de Bono, „Factfulness” Hansa Roslinga czy publikacje dotyczące logicznego myślenia.
  • Tworzenie broszur lub infografik z prostymi wskazówkami, jak oceniać źródła informacji i rozpoznawać fake newsy.
  • Organizowanie gier i zabaw wspierających krytyczne myślenie - turniejów gier logicznych, takich jak szachy, Scrabble czy gry strategiczne. Prowadzenie zabaw edukacyjnych dla dzieci, np. zagadek kryminalnych czy escape roomów, które uczą analizy i wnioskowania.

 

Koordynatorka sieci: Beata Malentowicz, adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., tel. 530 343 802

Współpracujemy:           

 

 

                 logo: Academica   logo: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich  logo: Dolnośląska Biblioteka Cyfrowa  logo: Instyt Informacji Naukowej i Bibliotekoznawstwa Uniwersytetu Wrocławskiego  logo: Dolnośląskie Towarzystwo Regionalne   logo: Centrum Edukacji Kulturalnej Dzieci i Młodzieży   Odnośnik do Nukat

 

 

 

Kontakt

Centrala:
symbol słuchawkaB
71 377 28 01
Czytelnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 04
Wypożyczalnia:
symbol słuchawkaB
71 377 28 03

Dolnośląskie biblioteki pedagogiczne

Biuletyn Informacji Publicznej

epuap logo