Pomysły na spotkania
Zapraszamy na spotkania sieci współpracy i samokształcenia - zgłoszenia przez formularz online.
27.02.2025 - Pigułki wiedzy - pomysł na krótką dawkę ważnej treści - link do rejestracji spotkania online
Temat spotkania jest propozycją na współpracę bibliotekarzy z nauczycielami, rodzicami a także uczniami poprzez tworzenie i udostępnianie krótkich, konkretnych i praktycznych rozwiązań w postaci materiału multimedialnego wybranych wcześniej zagadnień.
Materiały te, to zwięzłe prezentacje, których zadaniem jest pomoc w przyswojeniu nowego tematu, zrozumieniu działania np. urządzenia czy systemu, przekazaniu zwięzłe praktycznej informacji. Pigułki wiedzy to krótkie formy podające esencję problemu lub instrukcję - może to być materiał o czytanej lekturze, metodach nauczania albo korzystania z aplikacji. Mogą to być także prezentacje problemów związanych z bezpieczeństwem w sieci czy innych zagadnień ważnych dla danej grupy. Krótka forma to też okazja do rozwijania umiejętności analizy i selekcji przyswajanych wiadomości.
Podczas spotkania uczestnicy poznają zasady tworzenia takiej pigułki wiedzy oraz narzędzia, dzięki którym będzie ona atrakcyjna wizualnie.
27.03.2025 - Pozytywna Dyscyplina w bibliotece.
Temat spotkania to pomysł na wykorzystanie metody wychowania (PD) w codziennej pracy bibliotekarza. Podczas spotkania zostaną przedstawione główne zasady i techniki wdrażania PD. Metoda jest uniwersalna: adresowana do rodziców i nauczycieli, dotyczy pracy z młodszymi dziećmi i nastolatkami. Uczestnicy zapoznają się z kartami narzędzi i wspólnie omówimy pomysły na zajęcia, jako jednego ze sposobów wykorzystania PD w bibliotece.
Alternatywnie można:
- Zorganizować we współpracy z pedagogiem warsztaty dla rodziców, nauczycieli i opiekunów.
- Zorganizować cykliczne spotkania tematyczne, podczas których uczestnicy mogą wymieniać się doświadczeniami, zadawać pytania i poznawać techniki związane z metodą.
- Utworzyć specjalną sekcję z książkami, poradnikami i artykułami dotyczącymi Pozytywnej Dyscypliny i udostępniać je rodzicom i nauczycielom (np. autorstwa Jane Nelsen – twórczyni metody).
- Przygotować czytelnię tematyczną z materiałami multimedialnymi, jak nagrania wideo, podcasty czy webinary.
- Organizować „miesiąca Pozytywnej Dyscypliny” z promocją książek i publikacji o tej metodzie.
- Udostępniać fragmenty książek lub cytatów związanych z Pozytywną Dyscypliną w mediach społecznościowych biblioteki.
- Zorganizować konkursu dla dzieci i rodziców, np. na stworzenie opowiadania lub rysunku opartego na zasadach Pozytywnej Dyscypliny.
- Przygotować wystawę o tematyce Pozytywnej Dyscypliny, przedstawiającej jej historię, zasady i praktyczne zastosowania.
28.04.2025 - Krytyczne myślenie kluczem do zdobycia kompetencji przyszłości
Krytyczne myślenie to temat, dzięki któremu bibliotekarze mogą zrealizować wiele zadań promujących zarówno bibliotekę jak i samo zagadnienie. Podczas spotkania uporządkujemy wiedzę uczestników z tego zakresu i wykreujemy pomysły na działania.
Przykłady pomysłów:
- Organizowanie warsztatów dla uczniów dotyczących krytycznego myślenia, np.: Analizowanie fałszywych informacji w mediach czy Sposoby rozpoznawania manipulacji w przekazach reklamowych i medialnych. W miarę możliwości zapraszanie ekspertów, takich jak psychologowie, dziennikarze czy nauczyciele w celu przeprowadzenia wykładów na temat metod podejmowania świadomych decyzji i oceniania faktów.
- Tworzenie przestrzeni edukacyjnej poprzez tematyczne regały z książkami, czasopismami i multimediami, które uczą, jak rozwijać krytyczne myślenie. Można tam umieścić książki o logice, filozofii, analizie informacji czy psychologii poznawczej. Można też zorganizować Kącik dyskusyjny – przestrzeń w bibliotece, gdzie można debatować, ćwiczyć argumentację i zdolność do analizy różnych punktów widzenia.
- Promowanie literatury i zasobów przez rekomendacje książek związanych z krytycznym myśleniem, takich jak np. „Sztuka myślenia” Edwarda de Bono, „Factfulness” Hansa Roslinga czy publikacje dotyczące logicznego myślenia.
- Tworzenie broszur lub infografik z prostymi wskazówkami, jak oceniać źródła informacji i rozpoznawać fake newsy.
- Organizowanie gier i zabaw wspierających krytyczne myślenie - turniejów gier logicznych, takich jak szachy, Scrabble czy gry strategiczne. Prowadzenie zabaw edukacyjnych dla dzieci, np. zagadek kryminalnych czy escape roomów, które uczą analizy i wnioskowania.
Koordynatorka sieci: Beata Malentowicz, adres e-mail: