Czerwiec 2019
Paździo, Renata. 120 pomysłów na terapię percepcji wzrokowej : stymulowanie, rozwijanie, usprawnianie funkcji wzrokowych. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2019.
Publikacja to narzędzie pracy wydane w formie 2 teczek terapeutycznych. Teczki zawierają 120 ćwiczeń, a 320 kart pracy (ponieważ jednemu ćwiczeniu przypisanych jest np. 5–6 kart pracy). Zadania służą stymulacji, rozwijaniu i usprawnianiu percepcji wzrokowej w zakresie: stałości spostrzegania, spostrzegania figury i tła, spostrzegania stosunków przestrzennych, spostrzegania położenia przedmiotów w przestrzeni, koordynacji wzrokowo-ruchowej, analizy i syntezy wzrokowej.
Materiał przeznaczony jest dla specjalistów terapii pedagogicznej, pedagogów, psychologów, nauczycieli kształcenia zintegrowanego, nauczycieli przedszkola oraz rodziców dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Minge, Natalia, Minge, Krzysztof. Cytrynowa bateria i inne eksperymenty. Il. Sara Olszewska. Warszawa : Wydawnictwo Edgar, 2019.
Oto eksperymenty, które zainteresują dociekliwych i rozbawią najbardziej wymagających. Ekscytująca, ale bezpieczna przygoda dla każdego młodego naukowca. - A dlaczego tak? - Czemu to tak działa? Koniec pytań, czas na odpowiedzi!
Otwórzcie domowe laboratoria i odkrywajcie, jak działa ten świat. Na pewno Wasza wiedza zaskoczy niejednego i zachęci do wspólnego eksperymentowania. Dowiedz się, jak w czasach prehistorycznych rozpalano ogień, spróbuj zapolować na tęczę we własnym pokoju i zorganizuj koncert zagrany na kieliszkach. Zmierz wysokość drzewa, załóż swoją miniszklarnię, udowodnij, że cytryna może być źródłem prądu i przekonaj się, dlaczego widzimy gwiazdy na niebie, chociaż są od nas tak daleko. A do tego poznaj mnóstwo innych niesamowitych zasad rządzących naszym światem.
Stańczak, Małgorzata. Doświadczenia rodzin w odkrywaniu i rozwijaniu zdolności dzieci : perspektywa pedagogiczna. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.
Podjęta w monografii problematyka jest niezwykle ważna z perspektywy adekwatności oddziaływań edukacyjnych kierowanych do grupy dzieci i młodzieży zdolnej. Procesami wychowania, kształcenia i samokształcenia, „sprzyjających rozwojowi zdolności człowieka w cyklu całego jego życia” zajmuje się pedagogika zdolności (giftedchild pedagogy). Transformacja potencjału zdolnościowego dziecka w dojrzały talent jest procesem rozciągniętym w czasie i warunkowanym szeregiem czynników, zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, które mogą go wspierać albo ograniczać. Rodzice jako pierwsi mogą dostrzec najwcześniejsze nawet przejawy dziecięcych zdolności i to oni na ogół wprowadzają swoje córki i synów w określoną dziedzinę aktywności, wzmacniając ich zainteresowania nią. W kolejnych zaś etapach transformacji potencjału zdolnościowego mogą budować motywację swego dziecka i jego wytrwałość w dążeniu do postawionych celów, jak i rozwijać jego kompetencje społeczne, ale i zapewniać wsparcie finansowe, organizacyjne oraz emocjonalne. Rodziny uczestniczące w prezentowanym projekcie badawczym odegrały rolę stymulującą rozwój zdolności swoich córek i synów.
Michalski, Michał. Jak zmienić nawyki i wzmocnić silną wolę. Poznań : Michał Michalski, copyright 2018.
Czy masz NAWYKI, których od dłuższego czasu NIE UDAJE Ci się zmienić?
Dlaczego, pomimo szczerych chęci, brakuje Ci silnej woli i wytrwałości, by REALIZOWAĆ swoje marzenia?
Jeśli któreś z tych pytań jest Ci bliskie - dobrze się składa - w książce znajdziesz na nie szczegółowe odpowiedzi.
Poussin, Charlotte, Roche, Hadrien, Hamidi, Nadia. Metoda Montessori od 6 do 12 lat : pomóż swojemu dziecku osiągnąć samodzielność. Tł. Katarzyna Skawran. Warszawa : Wydawnictwo RM, copyright 2019.
Przystępny wykład zasad pedagogiki Montessori, odpowiednich do pracy ze starszymi dziećmi. Stosuj je na co dzień, aby twoje dziecko było szczęśliwe.
Pedagogika Montessori pozwala dyskretnie i z szacunkiem towarzyszyć dziecku w kształtowaniu jego osobowości. Między szóstym a dwunastym rokiem życia dziecko ćwiczy się w sztuce samodzielnego myślenia, buduje swoją tożsamość. Jeśli będziemy mu wtedy umiejętnie asystować, to po osiągnięciu 12 lat, będzie wiedziało, kim jest. Warto skorzystać z tej sprawdzonej metody pedagogicznej i nieustannie wspierać dziecko w stawaniu się szczęśliwym, pewnym siebie, niezależnym, twórczym i otwartym na świat człowiekiem.
Snel, Eline. Moja supermoc : uważność i spokój żabki : historie, gry i zabawy mindfulness. Warszawa : CoJaNaTo, 2018.
Długo wyczekiwana książka autorki bestsellera Uważność i spokój żabki, tym razem dla dzieci (od 5 do 10 lat), pełna zabaw, ćwiczeń inspirowanych jogą, zadań rozwijających świadomość zmysłów, historii do czytania i myślenia, gier, wyzwań, naklejek, plakatów i innych cudów. Dodatkowo zawiera sześć zupełnie nowych nagrań (do pobrania), do których głosu użyczyła niezrównana Agnieszka Marszałek.
Dzięki tej książce dziecko przez zabawę poznaje siebie, uczy się obserwować swoje doznania i otoczenie, swoje emocje, pragnienia i marzenia, poznaje tajniki uważności. Gdy dzieci wykształcą w sobie umiejętność uważnej obecności, podążą ku pogodniejszej i szczęśliwszej dorosłości.
Krasiejko, Izabela. Rodzina z dziećmi, rodzina dysfunkcyjna :pedagogika, praca socjalna, terapia. Warszawa : Difin, 2019.
W obszarze wsparcia rodziny z wieloma problemami, nazywanej rodziną dysfunkcyjną pracują obecnie dwie główne służby społeczne: pracownik socjalny i asystent rodziny. Razem z nimi często również pedagog szkolny, kurator sądowy, terapeuta rodzinny, lekarz i pielęgniarka środowiskowa, policjant dzielnicowy, terapeuta rodzinny, pracownicy organizacji pozarządowych. W praktyce dochodzi do konfliktów w zakresie podziału zadań i odpowiedzialności za wykonanie danych działań. Niska jest koordynacja czynności tych wszystkich służb i rodzina przeżywa frustrację, spowodowaną wielością osób wyznaczających im, często dyrektywnie, różne zadania do wykonania. Nie ma też jasnego podziału, która służba społeczna jest w systemie wsparcia rodziny a która w ochronie bezpieczeństwa dziecka. Rzadko prowadzona jest praca grupowa lub środowiskowa z całą rodziną.
W książce zostały zaprezentowane - w sposób przystępny, opisowy, z przykładami - modele, zasady i metody pracy pracownika socjalnego oraz zasady i obszary jego współpracy z innymi przedstawicielami służb społecznych w ramach realizacji trzech głównych metod pracy socjalnej: z indywidualnym przypadkiem, grupowej i ze społecznościami.
Kupiec, Hubert. Tożsamość nieletnich a motywacja do zmiany w warunkach placówki resocjalizacyjnej. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2019.
Celem przygotowanej monografii jest diagnoza i analiza zależności pomiędzy stopniem rozwoju tożsamości dewiacyjnej nieletnich a poziomem ich motywacji do jej zmiany przez samodoskonalenie. Starano się przy tym, aby wnioski wynikające zarówno z analizy literatury przedmiotu, jak i przeprowadzonych badań służyły wzbogaceniu refleksji o znaczeniu obu zjawisk i występujących między nimi zależności, która byłaby przydatna w udoskonalaniu organizacji procesu resocjalizacji w warunkach instytucjonalnych. Aby osiągnąć ten cel, pracę badawczą podzielono na kilka etapów, której efekty znalazły swoje odzwierciedlenie w kolejnych rozdziałach pierwszej (teoretycznej) i drugiej (empirycznej) części monografii.
Williams, Katriana, Roberts, Jacqueline. Zrozumieć autyzm : przewodnik dla rodziców. Tł. Juliusz Okuniewski. Gdańsk : Harmonia Universalis, 2019.
W ostatnich latach pojawiło się wiele badań na temat autyzmu i jego prawdopodobnych przyczyn oraz różnych interwencji terapeutycznych. Jednak rodzice, którzy dowiadują się o autyzmie dziecka, często mają problem, by odnaleźć się w ogromie wiedzy, i skarżą się, że trudno im dotrzeć do aktualnych i wiarygodnych źródeł informacji. Autorki książki rzeczowo odpowiadają na pytania, z którymi zetknęły się podczas wieloletniej pracy z osobami z autyzmem i ich rodzinami. W przystępny sposób omawiają diagnozę oraz zachowania, które mogą się pojawić na kolejnych etapach rozwojowych, a także przedstawiają najskuteczniejsze sposoby radzenia sobie z problemami.