Kamenetz, Anya. Z nosem w ekranie :szklana pułapka czy szansa na rozwój twojego dziecka? Warszawa : MT Biznes, 2019.
Ta książka to jasne, poparte badaniami oraz obiektywne spojrzenie na kwestię znaną obecnie niemal każdemu rodzicowi. Stanowi odpowiedź na nurtującą dzisiejszych rodziców kwestię: jak znaleźć równowagę pomiędzy technologią a prawdziwym życiem. Zawarte w niej zwięzłe, lecz wymowne wskazówki stanowią podstawę, dzięki której rodzice będą mogli określić właściwą rolę technologii w życiu dzieci, ograniczyć własne obawy, a także znaleźć przestrzeń dla szczęśliwych, rodzinnych chwil zarówno z udziałem technologii, jak i bez niej.
Kardaras, Nicholas. Dzieci ekranu : jak uzależnienie od ekranu przejmuje kontrolę nad naszymi dziećmi - i jak wyrwać je z transu. Warszawa : CeDeWu, 2018.
Wszyscy je widzieliśmy: dzieci hipnotycznie wpatrzone w jarzące się ekrany w restauracjach, na placach zabaw i w domach naszych przyjaciół - a ich liczba wciąż rośnie. Oświetlone przez jarzący się blask buzie - dzieci ekranu - mnożą się niczym wirtualna plaga. Lecz za jaką cenę? Czy jest to jedynie nieszkodliwa rozrywka lub chwilowy szał, coś jak cyfrowe hula-hop? Niektórzy twierdzą, że jarzące się ekrany mogą nawet być dobre dla dzieci - stanowiąc rodzaj interaktywnego narzędzia edukacyjnego. Nie wierz im.
W tej książce, dr Nicholas Kardaras bada ogromny wpływ technologii - zwłaszcza technologii ekranowej, nieodpowiedniej dla młodego wieku, z całą tą jarzącą się wszechobecnością - na mózgi całego pokolenia. Badania przeprowadzone metodą neuroobrazowania dowodzą, że stymulujące jarzące się ekrany są tak samo dopaminergiczne (aktywujące dopaminę) dla ośrodka przyjemności w mózgu jak seks. Rosnąca liczba badań klinicznych koreluje technologię ekranu z takimi zaburzeniami jak ADHD, uzależnienia, niepokoje, depresja, wzmożona agresja, a nawet psychoza. Co jednak szokuje najbardziej, najświeższe badania przeprowadzone metodą neuroobrazowania nie pozostawiają wątpliwości, że nadmierne obcowanie z ekranem może neurologicznie uszkodzić rozwijający się mózg młodej osoby tak samo jak uzależnienie od kokainy.
Kardaras zanurza się w socjologiczne, psychologiczne, kulturowe i ekonomiczne czynniki związane z globalną epidemią technologiczną, mając na celu zbadanie wpływu całej naszej wspaniałej, lśniącej nowej technologii na dzieci.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży :realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa. Red. Marek Górka. Warszawa : Difin, 2017.
Doświadczenie autorów publikacji w zakresie cyberbezpieczeństwa umożliwia perspektywiczne spojrzenie z różnych stron na temat cyberprzestrzeni i czyhających tam niebezpieczeństw dla człowieka. Wielość poruszonych tematów pozwala poznać i zrozumieć współczesne i przyszłe wyzwania w tej dziedzinie. Książka wskazuje, że zarówno poszczególne rządy uzbrojone w najnowocześniejsza technologię, jak i specjalistów z cyberbezpieczeństwa, są tak samo podatne na zagrożenia i bezbronne jak zwykli użytkownicy.
Kozak , Stanisław. Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości :przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach. Warszawa : Difin, 2014.
Problematyka książki dotyczy funkcjonowania rodziny w Polsce w XXI wieku pod wpływem technologii cyfrowej (np. Internet, komunikatory, smartfony). Oprócz bezspornych korzyści dotyczących komunikowania się w cyberprzestrzeni dzieci i młodzieży występują jednak, i to często, bardzo poważne zagrożenia dla ich aktualnego oraz przyszłego rozwoju psychicznego i społecznego (np. więzi koleżeńskie), a także rozwoju moralnego (zachowania nieetyczne). Internet jest bowiem również narzędziem bardzo niebezpiecznym, narzędziem np. przemocy psychicznej. Autor ukazuje przyczyny, skutki oraz informacje, jak zapobiegać tej patologii w rodzinach i w szkołach.
Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego. Red. Józef Bednarek, Anna Andrzejewska. Warszawa : Difin, 2014.
Zagrożenia cyberprzestrzeni i świata wirtualnego w ostatnich latach stają się coraz bardziej istotne dla współczesnej refleksji pedagogicznej. Dotyczą nowych niebezpiecznych zjawisk, zakłócających proces wychowawczy i kształcenia. Najbardziej narażoną grupą na niebezpieczeństwa generowane przez sieciową przestrzeń są dzieci i młodzież. Dlatego Autor poleca tę książkę szerokiemu gronu odbiorców, w szczególności rodzicom, pedagogom, psychologom, nauczycielom szkół różnych szczebli edukacji oraz specjalistom zajmującym się profilaktyką i terapią.
Jak bezpiecznie korzystać z Internetu? [Film]. Reż. Marcin Wołkowicz. Tutto Arts & Media, 2013.
Film opowiada historię dwójki bohaterów - braci, Kacpra i Bartosza, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z Internetu. Bartosz wyjaśnia te zasady bratu za pomocą specjalnie stworzonej przez siebie gry. W podziemnych korytarzach, Bartosz odkrywa przed bratem tajniki poruszania się w Internecie, wskazuje na pułapki, które mogą czekać na tych, którzy surfują w sieci, wyjaśnia jak je można ominąć, kto w jego "grze" jest zły, a kto dobry, jakie reguły obowiązują graczy. W ten sposób młodzi odbiorcy dowiadują się jak bezpiecznie komunikować się z innymi w Internecie, na jakie informacje zwracać uwagę w sieci, jakich zachowań się wystrzegać.
Jak bezpiecznie korzystać z portali społecznościowych? [Film]. Reż. Marcin Wołkowicz. Tutto Arts & Media, 2013.
Film opowiada historię dwójki bohaterów - braci, którzy wspólnie uczą się zasad bezpieczeństwa związanych z korzystaniem z portali społecznościowych. Pretekstem do poznania w/w zasad staje się sprytny plan młodszego z braci - Kacpra, który usiłuje zabrać Bartoszowi zeszyt z matematyki, zeskanować lekcje i umieścić link z lekcją na portalu społecznościowym. Niestety zostaje przyłapany na gorącym uczynku. Bartosz korzysta z okazji, by uświadomić bratu pewne reguły korzystania z portali, m.in. jak ważne są ustawienia własnego profilu na portalu społecznościowym, posiadanie odpowiedniego loginu i hasła, jakich informacji należy unikać przy wpisywaniu postów, komentarzy, itp. na portalu i dlaczego, jak bezpiecznie komunikować się z innymi.
Kozak, Stanisław. Patologia fonoholizmu : przyczyny, skutki i leczenie uzależnienia dzieci i młodzieży od telefonu komórkowego. Warszawa : Difin, 2013.
W XXI wieku informatyka i cyfryzacja objęły wszystkie dziedziny życia na świecie. Komputery, internet, telefony komórkowe opanowały nie tylko matematykę i informatykę, ale też inne nauki. Nastąpił ogromny postęp technologiczny w gromadzeniu, opracowywaniu i popularyzowaniu informacji i wiedzy. Nie ma już chyba dziedziny nauki, ekonomii czy gospodarki, która nie stosuje dzisiaj nowych technologii komunikowania się w cyberprzestrzeni. W 2011 roku było w Polsce więcej telefonów komórkowych niż mieszkańców (wiele osób posiadało więcej niż jedną komórkę).
Dzisiaj nikt sobie nie wyobraża codziennego funkcjonowania (w szkole, na uczelni, w pracy, rodzinie i w wielu innych sytuacjach) bez telefonu komórkowego. Jest on potrzebny, a nawet niezbędny w sytuacjach zwyczajnych, codziennych, ale też w sytuacjach ratujących życie. Jednak internet i telefony komórkowe stwarzają również zagrożenia dla ludzi: techniczne, np. gdy wyczerpie się bateria w telefonie komórkowym, a nie mamy ładowarki, ale też społeczne (konflikty). Bardzo niebezpieczne są zachowania nieetyczne - agresja elektroniczna (jest już 20 jej odmian), i niemoralne w cyberprzestrzeni, a nawet czyny o charakterze przestępczym, np. stalking, lobbing, szantaż emocjonalny, sexting. Myślą przewodnią prezentowanej książki jest pogląd, że świata realnego (codziennego) nie można zastąpić światem wirtualnym w internecie czy telefonie komórkowym.
Nomofobia (z ang. no mobile phone phobia), czyli lęk przed odcięciem od telefonu, staje się zjawiskiem powszechnym.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.