Andrzejewska, Anna. Dzieci i młodzież w sieci zagrożeń realnych i wirtualnych : aspekty teoretyczne i empiryczne / Warszawa : Difin, 2014.
Najnowsze media cyfrowe i interaktywne technologie informacyjno-komunikacyjne, tworzące cyberprzestrzeń oraz świat wirtualny stwarzają wiele możliwości, ale także zagrożeń dla najmłodszego pokolenia. Mają one charakter dynamiczny i powszechny, a ich wymiar jest globalny. Dzieci i młodzież są najbardziej narażone na niebezpieczeństwa występujące w cyberprzestrzeni. Z tego też powodu istotne znaczenie ma poznanie przyczyn rozwoju tych zagrożeń, obecnego stanu oraz skutków w aspekcie wychowawczym.
Kozak, Stanisław. Patologia cyfrowego dzieciństwa i młodości : przyczyny, skutki, zapobieganie w rodzinach i w szkołach / Warszawa : Difin, 2014.
Problematyka książki dotyczy funkcjonowania rodziny w Polsce w XXI wieku pod wpływem technologii cyfrowej (np. Internet, komunikatory, smartfony). Oprócz bezspornych korzyści dotyczących komunikowania się w cyberprzestrzeni dzieci i młodzieży występują jednak, i to często, bardzo poważne zagrożenia dla ich aktualnego oraz przyszłego rozwoju psychicznego i społecznego (np. więzi koleżeńskie), a także rozwoju moralnego (zachowania nieetyczne). Internet jest bowiem również narzędziem bardzo niebezpiecznym, narzędziem np. przemocy psychicznej. Autor ukazuje przyczyny, skutki oraz informacje, jak zapobiegać tej patologii w rodzinach i w szkołach.
Krauze-Sikorska, Hanna. Świat Digital Natives : młodzież w poszukiwaniu siebie i innych / Poznań : Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2013.
Tematem pracy są zjawiska wynikające z gwałtownego rozwoju nowoczesnych technologii, które umożliwiają komunikację na niespotykaną dotychczas skalę oraz realizowanie wielorakich potrzeb psychospołecznych w formach dotąd niewyobrażalnych, w rzeczywistości, która jest, ale jednocześnie nie jest „namacalna”. Praca ukazuje społeczności Digital Natives w kontekście zjawisk zakłócających proces konstruowania trwałych więzi społecznych, zaburzających komunikację interpersonalną, utrudniających odnalezienie Ja indywidualnego i kolektywnego, Ja potrafiącego „być” wśród innych i z nimi, rozumiejącego nie tylko zmiany zachodzące w sieci powiązań społecznych, ale przede wszystkim samego siebie, by nadać sens życiu i nie doświadczać osamotnienia.
Cyberbezpieczeństwo dzieci i młodzieży :realny i wirtualny problem polityki bezpieczeństwa /redakcja naukowa Marek Górka. Warszawa : Difin, 2017. -- 350 s. ;23 cm.
Spis treści: Część I. CYBERBEZPIECZEŃSTWO. Rozdział 1. Internet a cyberprzemoc / Dorota Kiełb-Grabarczyk ; Rozdział 2. Cyberbezpieczeństwo – wyzwanie XXI wieku / Ewa Milczarek ; Rozdział 3. Wpływ ataków socjotechnicznych na konstrukcję i kształt polityki bezpieczeństwa / Jakub Kwaśnik ; Rozdział 4. Cyberbezpieczeństwo a odpowiedzialność dzieci i młodzieży / Paulina Dubiel-Zielińska, Piotr Zieliński ; Rozdział 5. Postęp technologiczny jako źródło zagrożeń / Sylwia Ewelina Serwońska. Część II. CYBERSPOŁECZEŃSTWO. Rozdział 1. Cyberprzestrzeń – aspekt społeczny tworzenia się więzi oraz wynikających z tego problemów społecznych / Ewa Grinberg ; Rozdział 2. Od ekshibicjonizmu po teatralizację, czyli o zagrożeniach wynikających z cyberuzależnienia / Marek Górka ; Rozdział 3. Człowiek (w) sieci. Problem konstruowania i ochrony tożsamości w internecie / Krzysztof Jurek, Anna Pękala ; Rozdział 4. Facebookowe dzieciństwo. Pokolenie social media / Małgorzata Kunicka ; Rozdział 5. Cybernetowi tubylcy w cyberprzestrzeni / Beata A. Orłowska ; Rozdział 6. Zanurzeni w cyberprzestrzeni – korzyści i zagrożenia związane z używaniem z serwisów społecznościowych na przykładzie Facebooka / Edyta Charzyńska ; Rozdział 7. Rodzina jako przestrzeń edukacji ku/dla bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Rzeczywistość i wyzwania / Urszula Kazubowska.
Zagrożone dorastanie.T. 2,Od rozwoju zaburzonego do zrównoważonego /koncepcja i redakcja naukowa Mariusz Z. Jędrzejko, Marek Walancik ; zespół autorski Mariusz Z. Jędrzejko, Marek Walancik, Jarosław Bugajski, Adam Szwedzik, Małgorzata Grabowska, Sylwester Bębas, Wioletta Adamczyk-Bębas. Milanówek : Centrum Profilaktyki Społecznej - Oficyna Wydawnicza von Velke ; Warszawa : Oficyna Wydawnicza ASPRA (ASPRA-JR F.H.U.) ; Pułtusk : Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora. Wydawnictwo, 2019. -- 211 stron : ilustracje ;24 cm.
Spis treści: Wprowadzenie. Dzieci w nowym świecie. Cz. I. Psychofizyczne i społeczne konteksty rozwoju dzieci i nastolatków. Rozdz. 1.1. Jeszcze raz o nowych koncepcjach i ideach życia. Rozdz. 1.2. Burzliwy rozwój w niezrównoważonej rzeczywistości. Zjawiska i potrzeby. Rozdz. 1.3. Znaczenie grupy rówieśniczej dla dzieci i nastolatków (zmiany w społeczeństwie ponowoczesnym). Cz. II. Problemy, diagnozy, rozwiązania i profilaktyka. Rozdz. 2.1. Cechy i właściwości okresu dojrzewania a udział dzieci i młodzieży w cyberprzestrzeni. Rozdz. 2.2. Czy istnieje antidotum na zachowania ryzykowne nastolatków? Rozdz. 2.3. Zagrożenia bliższe i dalsze dojrzewania i wychowania dorosłości - próba wykładni problemów i zjawisk.