Notbohm, Ellen, Zysk, Veronica. 1001 porad dla rodziców i terapeutów dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Tł. Aleksandra Haduła. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
Ellen Notbohm i Veronica Zysk proponują 1800 zabaw i ćwiczeń, które pozytywnie wpłyną na rozwój dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera. Te skuteczne wskazówki pomogą dziecku odnosić sukcesy w domu, w szkole i wśród ludzi. Przedstawione rozwiązania i strategie dostosowane są do różnych stylów uczenia się i zdolności dzieci.
Borkowska, Agnieszka, Grotowska, Beata. Codzienność dziecka z zespołem Aspergera : okiem rodzica i terapeuty. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2012.
Publikacja jest rodzajem wyjątkowego poradnika napisanego przez osoby, które na co dzień pokonują wiele trudności związanych z opisanym problemem. Autorki, prywatnie mamy dzieci z zespołem Aspergera, przybliżają codzienne życie takich właśnie rodzin. Książka, obok bogatej wiedzy teoretycznej przekazanej w przystępny sposób, zawiera praktyczne porady zilustrowane licznymi przykładami zaczerpniętymi z prawdziwych doświadczeń i przeżyć rodziców dzieci z zespołem Aspergera.
Pióro, Barbara. Czy kochasz Małego Misia? : o wychowaniu dziecka z zespołem Aspergera. Kraków : Impuls, 2012.
Książka Czy kochasz Małego Misia jest opisem trzynastu lat życia chłopca z zespołem Aspergera. Chłopiec ten dzięki swojej pracowitości, determinacji Matki i pomocy wielu osób nauczył się mówić, czytać i pisać, rozwinął w sobie liczne talenty i zyskał przyjaciół. Treść książki ujęłam w formę opowiadania, posługując się stylem wypowiedzi Misia (w trzeciej osobie), aby przybliżyć Czytelnikom sposób mówienia i rozumowania dziecka autystycznego. Zawarłam w niej również wiele przykładów zachowań i wypowiedzi bohaterów oraz opisów autentycznych sytuacji, z którymi musieli poradzić sobie Miś i jego Mama. Książka zawiera także fragmenty opinii pedagogicznych, psychologicznych i logopedycznych. Na końcu zamieściłam Dekalog postępowania z dzieckiem autystycznym, skierowany przede wszystkim do rodziców, oraz Krótką charakterystykę dziecka z zespołem Aspergera.
Zawiślak, Beata. Dziecko autystyczne : prawdziwa opowieść o Maciusiu. Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2012.
Tematem książki autorstwa Beaty Zawiślak jest autyzm dziecięcy. Tym razem jednak inna jest perspektywa, z której napisany został niniejszy poradnik. Autorka jest co prawda pedagogiem, ale przede wszystkim - jest mamą sześcioletniego chłopca z autyzmem, osobą, która towarzyszy dziecku w każdej chwili jego życia i na każdym etapie jego zmagań z chorobą. Warto dodać, iż Beata Zawiślak nie tylko uczestniczy w terapii syna, lecz również cały czas poszukuje różnych metod, które mogłyby pomóc w tejże terapii. Książka zawiera nie tylko szczegółowe informacje na temat samego autyzmu, lecz również niezwykle cenne wskazówki dla rodziny, sposoby radzenia sobie w różnych sytuacjach itp. Dzięki temu publikacja ta może również posłużyć studentom oraz specjalistom zajmującym się tematyką autyzmu.
Howlin, Patricia, Baron-Cohen, Simon, Hadwig Julie. Jak uczyć dzieci z autyzmem czytania umysłu : praktyczny poradnik dla nauczycieli i rodziców. Tł. Magdalena Karwala. Kraków : Wydawnictwo Jak, 2010.
Poradnik stanowi opis programu terapeutycznego stymulującego rozwój teorii umysłu u osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i jest skuteczną metodą pomocy w zakresie doskonalenia społecznych i komunikacyjnych umiejętności. Program jest przeznaczony dla dzieci od 4 do 13 lat o kompetencji komunikacyjnej na poziomie piątego roku życia, ale także może być wykorzystany niezależnie od wieku rozwojowego i poziomu rozwoju językowego osób uczestniczących w treningu.
Gut, Magdalena. Kłopoty Tymona : historyjki społeczne o tym, jak się zachować w różnych sytuacjach życia codziennego. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia - Grupa Wydawnicza Harmonia, 2016.
Publikacja skierowana zarówno do rodziców, jak i nauczycieli oraz terapeutów pracujących z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Może być również wykorzystana na zajęciach z dziećmi prawidłowo rozwijającymi się (np. na lekcji o prawidłowym zachowaniu). Ma pomóc w dostrzeganiu błędów i wzbudzić refleksję, jak powinno się zachowywać, by ich uniknąć. Historyjki można podzielić na trzy kategorie – dom, szkołę i miasto. W każdej części znajduje się siedem opowiadań, w których tytułowy Tymon popełnił błąd mający swoje konsekwencje w reakcji otoczenia. Zadaniem osoby zapoznającej się z tekstem jest odpowiedzenie na dwa rodzaje pytań:1) sprawdzających zrozumienie tekstu i 2) sprawdzających zrozumienie sytuacji. Pytania z pierwszej grupy mają na celu sprawdzenie, czy uczeń zapoznał się z treścią historii. Następnie dzieci odpowiadają na pytanie, jak Tymon mógł postąpić, by uniknąć kłopotów. Na koniec zapoznają się z przykładowym rozwiązaniem i porównują je ze swoją odpowiedzią.
Griffin, Simone, Sandler, Dianne. Motywuj do komunikacji! : 300 ćwiczeń, gier i zabaw dla dzieci z autyzmem. Tł. Ryszard Zajączkowski. Gdańsk : Grupa Wydawnicza Harmonia - Harmonia Universalis, 2018.
Niniejsza książka przeznaczona jest dla czytelników w wieku od roku do stu lat! Podczas jej tworzenia miałyśmy na uwadze przede wszystkim rodziców i opiekunów dzieci z autyzmem. Jednak prezentowane gry i ćwiczenia mogą się okazać przydatnymi materiałami źródłowymi także dla nauczycieli oraz innych osób zawodowo zajmujących się dziećmi z autyzmem. Z przedstawionych tu zabaw i zajęć przyjemność będą czerpać również dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wiele z naszych pomysłów nadaje się dla nastolatków oraz innych członków rodziny. Wypróbuj je i sam się przekonaj!
Pisula, Ewa. Rodzice dzieci z autyzmem. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012.
Publikacja Ewy Pisuli – znakomitej specjalistki w dziedzinie dziecięcych zaburzeń rozwojowych – zawiera analizę sytuacji rodziców dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Dotknięto w niej kwestii doświadczania stresu przez rodziców, jego przyczyn, przebiegu oraz radzenia sobie z nim. Autorka wnikliwie analizuje interakcje rodziców z autystycznym dzieckiem oraz obraz dziecka w oczach rodziców. Rozpatruje możliwości udzielenia pomocy rodzicowi oraz obszary, w jakich pomoc ta jest najbardziej potrzebna.
Ozonoff, Sally, Dawson, Geraldine, McPartland, James C. Wysokofunkcjonujące dzieci ze spektrum autyzmu : jak sprostać wyzwaniom i pomóc dziecku dobrze się rozwijać : poradnik dla rodziców. Tł. Aleksandra Haduła. Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, cop. 2015.
Książka jest niezbędnym przewodnikiem dla rodziców, którzy poszukują informacji o zaburzeniach ze spektrum autyzmu u dzieci wysokofunkcjonujących. Wybitni eksperci w dziedzinie badań nad autyzmem pokazują w nim, jak sobie radzić z niezwykłą niepełnosprawnością dziecka i jak wykorzystywać jego zdolności. Prawdziwe historie i anegdoty z życia uczą, jak pomóc dzieciom swobodniej porozumiewać się z rówieśnikami, opanować zasady poprawnego zachowania i odnosić sukcesy w szkole. Publikacja wyjaśnia także, na jakiej podstawie diagnozuje się ASD i które rodzaje terapii oraz wsparcia edukacyjnego są naprawdę skuteczne.