Monnet, Valérie. Gry dla małych i dużych : 150 świetnych zabaw w domu i na podwórku. Tł. Katarzyna Jabłońska-Kułak. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2017.
Publikacja zawiera ona propozycje rozmaitych gier i zabaw, nadających się do wykorzystania zarówno w domu czy szkole, jak i na otwartej przestrzeni, zarówno dla większej grupy dzieci, jak i wtedy, gdy jest ich tylko dwoje (albo jedno dziecko i dorosły!). Są tutaj zabawy słowne, zabawy ćwiczące spostrzegawczość i pamięć, zabawy strategiczne, jak również wiele zabaw ruchowych. Wszystkie reguły są jasno i przystępnie wyłożone, a trudniejsze kwestie wyjaśnione na przykładach. Część gier nie wymaga żadnych rekwizytów, inne tylko najprostszych, jak kartki papieru, kostki do gry i podobne przedmioty znajdujące się w każdym domu, szkole czy przedszkolu, zorganizowanie zabawy jest więcej proste i szybkie.
Cieślak, Małgorzata. Gry i zabawy dla dzieci. Il. Joanna Zagner-Kołat. Warszawa : Wydawnictwo Nasza Księgarnia, 2016.
Wspaniała książka, która pomoże Wam ciekawie i kreatywnie spędzić czas z dzieckiem!
Poradnik zawiera kilkaset zabaw, prostych oraz bardziej skomplikowanych, przeznaczonych dla dzieci już od pierwszego miesiąca życia. Do ich realizacji nie będą potrzebne drogie zabawki i sprzęty. W końcu najlepsze zabawy to te, podczas których używamy wyobraźni! Przekonajcie się, ile radości dają papierowy samolot, klocki z pudełek, instrumenty z misek i garnków, kukiełki z ziemniaka czy puzzle wycięte z kolorowego opakowania.
Hecker, Katrin, Hecker, Frank. Gry i zabawy na świeżym powietrzu : wyjdźcie z domu! Tł. Marian Leon Kalinowski. Warszawa : Bellona Spółka Akcyjna, cop. 2017.
Książka opisuje wiele pomysłów na spędzanie wolnego czasu z dziećmi, przede wszystkim na łonie natury. Autorzy przybliżają ciekawe projekty nauki o środowisku naturalnym przez zabawę, dzięki czemu dziecko bawi się i uczy jednocześnie.
Ważne jest, że pokazane przez autorów zabawy angażują nie tylko dzieci, ale też rodziców, przez co mają okazję wspólnie spędzać więcej czasu. Zabawy wymagają współpracy i zapału ze strony dziecka, jak i rodzica. Pozycja jest podzielona na trzy główne rozdziały poświęcone kolejno: kreatywnemu spędzaniu czasu na świeżym powietrzu, roli zwierząt w ekosystemie, wykorzystywaniu roślin w odżywianiu. Jest rzetelnie opracowana, pomysły na spędzanie wolnego czasu nie są banalne, dzięki czemu każde dziecko będzie chciało wziąć udział w proponowanych zabawach.
Gilles, Delphine Cotte. Metoda Montessori w domu : 80 zabaw edukacyjnych. Warszawa : Wydawnictwo RM, cop. 2017.
Według Marii Montessori każde dziecko jest wyjątkowe. Ma swoją osobowość, własny rytm życia, specyficzne cechy i ewentualnie ograniczenia. Wszystkie dzieci przechodzą okresy wrażliwości – chodzi o szczególną wrażliwość na drodze rozwoju, czyli o etapy życia młodego człowieka, w których całkowicie jest zaabsorbowany przez szczególne zafiksowanie na określony element. Granicą tych etapów przejściowych jest nabycie określonych cech charakteru. Gdy tylko dana cecha się rozwinie, związana z nią wrażliwość zanika. Dlatego bardzo ważne jest, aby w odpowiednim momencie środowisko dostarczyło dziecku środków do tego, by mogło się rozwijać, wykorzystując okresy wrażliwości. Książka zawiera 80 zabaw edukacyjnych wykorzystujących zalety pedagogiki Montessori; ćwiczenia można wykonać w domu, a pomoce do nich przygotować samodzielnie.
Paruszewska, Joanna. Zdolne dziecko : gry i zabawy ruchowe. Toruń : Wydawnictwo Literat, [2017].
W tym praktycznym poradniku znajdziesz propozycje codziennych zabaw rozwijających zdolności fizyczne dziecka. Energiczne ćwiczenia fizyczne wspomagają wzrost komórek móżdżku, dlatego wprowadź u malca nawyk codziennej aktywności fizycznej. Pamiętaj, aby dziecko codziennie skakało, biegało, turlało się lub tańczyło. Opanowanie przez dziecko niektórych umiejętności zależne jest od wsparcia osoby dorosłej. Na rozwijanie zdolności językowych, plastycznych oraz ruchowych małego dziecka bardzo duży wpływ ma pomoc kogoś, kto w odpowiedni sposób ukierunkuje jego aktywność i jednocześnie zadba o bezpieczeństwo małego odkrywcy. W pierwszych latach życia sprawność fizyczna jest kluczowym elementem rozwoju, a wytworzone w tym okresie nawyki umożliwiają malcowi w przyszłości harmonijne dojrzewanie. Wybrane rozdziały z książki: "Przydomowy tor przeszkód", "Slalom – prawie gigant", "Kostka gimnastyczna", "Tylko po czerwonych", "Żywa ścianka wspinaczkowa", "Ile skoków jest do drzewa".
Pobawmy się : zabawy edukacyjne dla przedszkolaków i uczniów klas I-III. Il. Anna Clariana. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2013.
Książka zawiera ponad sto zabaw, które umożliwią dzieciom rozwijanie nieskończonej liczby sprawności. Zorganizowanie zawodów w bezbłędnym wypowiadaniu łamańców językowych, zabawa w odkrywców na świeżym powietrzu, gra w klasy, wymyślanie historii i przygotowywanie inscenizacji, zabawa w tworzenie ciągów wyrazowych i zgadywanie słów lub rzucanie piłką do celu to tylko część propozycji, jakie zostały zawarte w tej książce. Są to gry, zabawy i ćwiczenia, które gwarantują wspaniałą zabawę i które jednocześnie uczą dzieci poszanowania określonych zasad - pokazują im, jak pracować w grupie, sprzyjają rozwojowi ekspresji oraz różnych strategii zachowań oraz wpływają pozytywnie na rozwój motoryki.
W co się bawić z dziećmi? : piosenki i zabawy wspomagające rozwój dziecka. Red. Marta Bogdanowicz. Wyd. 5. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2010 + 3 płyty CD.
Książka ta powstała z myślą o najmłodszych – dzieciach 2-, 3-letnich i przedszkolakach. Zaprezentowane w niej piosenki i wierszyki można wykorzystywać zarówno w zabawie grupowej (w przedszkolu, na dziecięcym przyjęciu imieninowym, na podwórku), jak i podczas indywidualnej zabawy z dzieckiem (w trakcie kąpieli, na spacerze, przed zaśnięciem). Znalazły się tu piosenki rozpoczynające i kończące zajęcia, piosenki z imionami kształtujące świadomość własnej osoby, zabawy ułatwiające integrację z grupą, rozwijające świadomość ciała i przestrzeni, wreszcie znane zabawy przedszkolne i pląsy ruchowe.
Allué, Josep Maria. Więcej niż zabawa : tworzymy zabawki, wymyślamy gry : jak kształtować osobowość dziecka. Tł. Emilia Skibnicka]. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2014.
W dzisiejszym świecie dzieci mają niemal wszystko - wyszukane zabawki, rozmaite słodycze, markowe ubrania - co tylko chcą i kiedy tylko chcą! Jednak mimo tej obfitości, co więcej, w dużej mierze właśnie przez nią, dzieci nie potrafią się bawić ani cieszyć się z licznych zabawek, które posiadają. Dorośli z rozrzewnieniem wspominają swoje dzieciństwo, kiedy to lalka Barbie była szczytem ich marzeń, a na podwórku gra w gumę trwała do późnych godzin wieczornych. Ta książka chce przywrócić dzieciom radość z zabawek i ze wspólnej zabawy w gronie rówieśników! W jaki sposób chce to osiągnąć? Jej autorzy wyszli z założenia, że nic tak nie cieszy, jak własnoręcznie wykonane zabawki, i nic nie sprawia takiej radości i nie przynosi tylu korzyści, jak wspólna zabawa z koleżankami i kolegami. Publikacja została podzielona na dwie części, z której pierwsza to kopalnia pomysłów na samodzielnie wykonane zabawki (lalki, samochodziki, instrumenty muzyczne); druga zaś to zbiór pomysłów na wspólną zabawę (zabawy ruchowe, gry planszowe, łamigłówki). Wszystkie proponowane aktywne zabawy i gry uczą dzieci wielu istotnych wartości, takich jak: porządek, współpraca, cierpliwość, przyjaźń, dyscyplina, i wytrwałość, oraz przekonują, że zabawa, aby była udana, musi być po prostu… czymś więcej!