Terapia relaksacyjna u dzieci przedszkolnych - zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2016.
Tematyczne zestawienie bibliograficzne opracowano w oparciu o źródła wiedzy i informacji dostępne w zasobach zgromadzonych w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu.
Zestawienie zawiera opisy bibliograficzne artykułów z czasopism, książek, dokumentów dźwiękowych oraz e-booków.
Schleider, Karin. Jak moje dziecko może nauczyć się wypoczywać : zawiera praktyczne testy. Kielce : Wydawnictwo Jedność, cop. 2009.
Odruchowo chciałoby się zapytać: „Jak to?! Trzeba się uczyć wypoczywać?!”. Jednak po chwili zastanowienia dochodzimy do wniosku, że to jednak nie jest takie proste... Bo bezczynność i nicnierobienie to jeszcze nie jest wypoczynek...
Dzieci trzeba nauczyć, w jaki sposób powinny regenerować siły, jak należy organizować czas wolny... Snucie się po domu, wałęsanie się z kąta w kąt, bezmyślne gapienie się
w telewizor... może jeszcze bardziej zmęczyć niż zrelaksować... Chyba każdy rodzic słyszał nie raz: "Ja się nudzę". Ale tak być nie musi. Nasza publikacja podpowie wszystkim opiekunom, co trzeba zrobić, by dzieci mogły przyjemnie wypoczywać, by popołudnia, weekendy czy wakacje stały się niezapomnianymi chwilami, po których maluchy z radością i z nowym zapałem powrócą do swoich codziennych obowiązków... Uśmiechnięte i szczęśliwe!
Jakubik-Hajdukiewicz, Joanna. Joga dla dzieci : poradnik dla rodziców i nauczycieli. Katowice : Wydawnictwo KOS, cop. 2009.
Książka przeznaczona jest dla rodziców, nauczycieli jogi oraz wszystkich, którzy pracują z dziećmi i poszukują nowych metod i pomysłów. Korzyści płynące z ćwiczenia jogi są następujące: – zwiększenie gibkości i elastyczności ciała, – wzmocnienie mięśni, – redukcja bólów kręgosłupa, – korekta sylwetki, – odreagowanie stresów i napięć emocjonalnych, – nauka samodyscypliny, – kształcenie umiejętności społecznych, – wzrost wiary w siebie, samoakceptacji oraz wiele innych. Joga bowiem to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale o wiele bardziej złożona aktywność, angażująca wszystkie sfery osobowości dziecka. Kiedy pracujemy z ciałem, docieramy również do psychiki, wpływamy na emocje. Oznacza to, że zmiana na poziomie ciała związana jest również ze zmianą uczuć i emocji.
Barańska, Małgorzata. Odpocznijmy ty i ja : słuchanki dla przedszkolaków i najmłodszych uczniów wspomagające relaks. Muz. Stefan Gąsieniec ; śpiew Magda Wasylik. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, 2015.
Zbiorek ten zawiera pięćdziesiąt piosenek dla przedszkolaków i najmłodszych uczniów. Utwory przeznaczone są do słuchania przede wszystkim w chwilach odpoczynku po zajęciach wymagających od dzieci skupienia i wysiłku.
Przytulanki czyli Wierszyki na dziecięce masażyki : zabawy relacyjno-relaksujące. Red. Marta Bogdanowicz ; il. Cezariusz Deliński. Wyd. 5, dodr. Gdańsk : "Harmonia", 2009.
W publikacji zaprezentowano zabawy oparte na dotyku, bazujące na naturalnej aktywności dzieci. Profesor Marta Bogdanowicz nazywa je zabawami relacyjno-relaksującymi, ponieważ służą z jednej strony pogłębieniu kontaktu między dzieckiem a dorosłym, z drugiej zaś – odprężeniu i wspólnemu przeżywaniu radości. W masażykach tych nie chodzi bowiem o klasyczny masaż z wykorzystaniem odruchów fizjologicznych, lecz o sposób, w jaki rodzic nawiąże fizyczny kontakt z dzieckiem, czyli o delikatny dotyk (głaskanie, dotykanie opuszkami palców, delikatne poklepywanie) mający charakter pełnej miłości komunikacji. Wartość masażyków potwierdzona została przez badania. Dzieci, które są masowane i do których czule się przemawia, mniej chorują, a także są bardziej przyjacielskie, odważne i odporne na stres. Regularne i wrażliwe stosowanie dotyku sprzyja również nawiązaniu kontaktu z dziećmi z poważnymi i sprzężonymi zaburzeniami rozwojowymi. Trudno więc przecenić korzyści płynące z tych zabaw dla rozwoju emocjonalnego oraz społecznego dzieci i ich więzi z rodziną.
Przytulanki czyli Wierszyki na dziecięce masażyki [Dokument dźwiękowy]. Red. Marta Bogdanowicz. Gdańsk : Wydawnictwo Harmonia, cop. 2010.
Zawiera: Zawiera: Boacian i szpak ; Czapla ; Rak ; Idzie kominiarz ; Pałka, zapałka ; Idzie myszka ; Dwa Michały ; Ślimak ; Entliczek pentliczek ; Na górze róże, na dole fiołki ; Na górze róże, na dole kartofle ; Pixie i Dixie ; Fotografia ; Rzeczka ; Dzik ; Małpy ; Sześć parasoli ; Pajączek ; Jajko ; Maszyna do pisania ; List do babci ; List do cioci Halinki ; Wieloryb i rybki ; Idzie, idzie ; Prawa lewa ; Stonoga ; Ala i As ; Rybka ; Odkurzacz ; Karuzela ; Wąż to dziwne zwierzę ; Wąż z jedną nóżką ; Idą i biegną ; Słoń na wycieczce ; Placek ; Myszka i serek ; Idzie pani, wietrzyk wieje ; Tu płynie rzeczka ; Autobus ; Bajeczka ; Konik ; Jesień ; Zoo ; Bajka o raku z tataraku ; Grześ idzie przez wieś ; Urodziny Mysia Zbysia ; Rolnik ; Pani rolnikowa na szpileczkach ; Młynarz ; Bułeczki ; Pizza ; Sroczka ; Automatyczna myjnia samochodowa ; Wszyscy dla jednego.
Snel, Eline. Uważność i spokój żabki : ćwiczenia uważności dla dzieci... i ich rodziców. Tł. Matylda Falkiewicz. Warszawa : CoJaNaTo, cop. 2015.
Pierwsza książka o medytacji (świeckiej) dla dzieci.
Ta prosta, przyjazna i skuteczna metoda zyskała entuzjastyczne opinie setek tysięcy rodziców, dzieci i pedagogów na całym świecie.
W Holandii niemal w każdej szkole podstawowej jest przeszkolony nauczyciel, który codziennie prowadzi z uczniami kilkunastominutowe ćwiczenie uważności.
W wielu szkołach odbywa się ono jednocześnie dla wszystkich uczniów i w tych właśnie placówkach efekty, w postaci poprawy dobrostanu dzieci, ich zdolności koncentracji i poziomu wzajemnej życzliwości są najbardziej uderzające.
Same dzieci przepadają za tymi chwilami wyciszenia i spokoju.
Nauczywszy się je wykonywać, same chętnie sięgają po to narzędzie, kiedy ogarniają je trudne emocje. Opanowanie tej sztuki to ogromny kapitał, który procentuje im przez całe życie.