Zapraszamy serdecznie na coroczne seminarium z okazji Międzynarodowego Dnia Książki, zatytułowane "Strefa Czytania - książki i relacje". To cykliczne wydarzenie, podczas którego porozmawiamy o znaczeniu książek w naszym życiu oraz relacjach, jakie tworzymy z literaturą, a także dzięki literaturze z innymi ludźmi.
W obliczu dynamicznie zmieniającego się świata, gdzie technologia odgrywa coraz większą rolę, warto zatrzymać się na chwilę i przypomnieć sobie o niezastąpionym znaczeniu książek w naszym życiu. Książki nie tylko dostarczają nam wiedzy i rozrywki, ale także inspirują, pobudzają wyobraźnię i budują mosty między ludźmi.
Książki i relacje: refleksja na temat, jakie znaczenie mają książki w naszym życiu, jak wpływają na nasze myśli, emocje i wyobraźnię, a także jakie relacje tworzymy z ulubionymi autorami i ich dziełami.
Podczas konferencji będziemy rozmawiać o tym, jak książki:
- Łączą ludzi– tworzą wspólne pasje, pozwalają na wymianę poglądów i doświadczeń, a także budują społeczności.
- Kształtują relacje– pomagają nam zrozumieć siebie i innych, uczą empatii i komunikacji, a także inspirują do działania.
- Wpływają na nasze życie– poszerzają horyzonty, rozwijają wyobraźnię, dostarczają wiedzy i rozrywki, a także pomagają nam radzić sobie z trudnościami.
Dołącz do nas na seminarium "Strefa Czytania", gdzie będziesz mogła/mógł:
- Poszerzyć swoją wiedzę na temat wpływu książek na nasze życie codzienne oraz relacje międzyludzkie.
- Wymienić się doświadczeniami z innymi pasjonatami czytania i odkryć nowe perspektywy na literaturę.
- Zdobyć praktyczne wskazówki dotyczące rozwijania nawyku czytania oraz tworzenia pozytywnych relacji z książkami.
- Nawiązać nowe kontakty i znajdziesz inspirację do dalszej eksploracji literackiego świata.
Sprawozdanie z seminarium
Program seminarium:
- 10:00 - powitanie gości oraz uczestników seminarium
- 10:05-10:50 - Staś i Nel w oku cyklonu, czyli klasyka literatury w sytuacji zagrożenia - dr Robert Mertuszka
Refleksje nad propozycjami zmian w podstawie programowej z języka polskiego i ich ewentualnymi konsekwencjami w projektowaniu rzeczywistości czytelniczej dzieci i młodzieży. Próba odpowiedzi na pytanie, czy klasyka literatury "ma się czego obawiać?
- 10:50-11:35 - Bohater literacki we współczesnej literaturze dla dzieci - jaki powinien być? Prezentacja na bazie wybranych książek Wydawnictwa Literatura - Wiesława Jędrzejczyk
Tematyka wystąpienia:
- Przegląd książek dla dzieci młodszych (seria „Poduszkowce”, seria „Z Parasolem”) pod kątem bohatera literackiego;
- Przegląd nowości na wiek 9-12 lat;
- Próba porównania bohaterów literackich z początku XX wieku, (Polyanna, Ania z Zielonego Wzgórza, Chłopcy z Placu Broni, Winnetou Tomek Sawyer) z bohaterami współczesnych powieści;
- Bohater czasu wojny;
- Dla nastolatków – seria „Plus minus 16”; charakterystyka środowiska, w jakim dorastają powieściowi bohaterowie, problemy z jakimi się mierzą, niebezpieczeństwa, jakie na nich czyhają;
- Scenariusze lekcji do naszych książek – GWO;
- 11:35-12:00 - przerwa kawowa
W trakcie przerwy będzie można nabyć książki Wydawnictwa Literatura.
- 12:00-12:25 - Książka - "walizka" do mądrego świata - Sylwia Machelska
Książka- "walizka" do mądrego świata -Podczas prezentacji prelegentka opowie w jaki sposób rozwija u dzieci w wieku przedszkolnym miłość do książek i czytania. Podzieli się także praktycznymi wskazówkami, jak wykorzystać książki do stworzenia magicznej przestrzeni do nauki i zabawy.
- 12:25-12:45 - Książki obcojęzyczne w bibliotece szkolnej - Marta Kulla
Książka obcojęzyczna wzbudza coraz większe zainteresowanie wśród uczniów i nauczycieli. W trakcie wystąpienia zostanie omówione, czym jest literatura obcojęzyczna i jakie miejsce zajmuje w bibliotece. Czy warto stworzyć kącik książki obcojęzycznej w bibliotece szkolnej? Jak wykorzystać literaturę obcojęzyczną w edukacji czytelniczej i w projektach edukacyjnych? - prowadząca udzieli odpowiedzi na powyższe pytania z uwzględnieniem doświadczeń własnych w pracy nauczyciela bibliotekarza.
- 12:45-13:05 - Książki nieksiążki - Ariadna Wardzińska
Czy książka może wyglądać inaczej, niż kodeks? Czy w książce może nie być tekstu? Czy nietypowe formy prezentacji myśli ludzkiej mogą być zabawne dla dzieci? Odpowiedzi na te pytania zostaną zaprezentowane wraz z przykładami w jaki sposób można wykorzystać różne formy książki do zainteresowania czytelnictwem dzieci i młodzieży.
- 13:05-14:00 - O "kultowych" książkach w XVII i XVIII wieku i o ich wpływie na czytelników - prof. UWr dr hab. Paweł Kaczyński
Co to znaczy, że książka jest kultowa i na czym polegał kultowy charakter książek takich, jak np. "Astrea", "Nowa Heloiza" i "Cierpienia młodego Wertera" w czasach, gdy nie było nie tylko internetu, ale nawet radia.
- 14:00 - podsumowanie spotkania
Nie przegap tej niecodziennej okazji do zgłębienia tajemnic świata książek i doświadczenia wspaniałej atmosfery spotkania z pasjonatami literatury. Dołącz do nas na konferencji "Strefa Czytelnika" i odkryj nowe horyzonty w świecie czytania!
Zarezerwuj czas na kolejne spotkanie z książką w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu.
Spotkanie jest nieodpłate i stacjonarne: DBP we Wrocławiu, ul. S. Worcella 25-27
Prelegenci:
1. Wiesława Jędrzejczyk - z wykształcenia polonistka, z zawodu- wydawca. Miłośniczka sztuk wszelkich, oprócz sztuk walki. Założone i prowadzone przez nią Wydawnictwo Literatura od 30 lat wydaje książki polskich pisarzy współczesnych. Wydawnictwo nie stroni od trudnych tematów, podejmuje je w swoich publikacjach. Ma na koncie wiele znakomitych debiutów i wiele nagród.
2. Paweł Kaczyński – profesor Uniwersytetu Wrocławskiego, dyrektor Instytutu Filologii Polskiej, historyk literatury; zajmuje się literaturą i kulturą oświecenia oraz literaturą popularną XIX-XXI wieku, prowadzi wykłady i seminaria magisterskie z zakresu literatury sensacyjnej. Główne prace: Niedokończona podróż. Proza Tomasza Kajetana Węgierskiego. Studia i przekroje (2001), Rodzina w literaturze stanisławowskiej. Motywy – konwencje – poglądy (2009) oraz artykuły w tomach zbiorowych i czasopismach (m. in. „Pamiętnik Literacki”, „Wiek Oświecenia”, „Napis”, „Prace Polonistyczne”, „Prace Literackie”, „Literatura i Kultura Popularna”)
3. Marta Kulla - nauczyciel DBP we Wrocławiu, zajmuje się edukacją czytelniczą dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, w pracy wykorzystuje metodę projektu edukacyjnego.
4. Sylwia Machelska
5. Robert Mertuszka - doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, Fundacja Oświatowa EKOLA, Wyższa Szkoła Nauk Pedagogicznych w Warszawie
6. Ariadna Wardzińska - nauczycielka bibliotekarka w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, interesuje się wpływem relaksacji na szybkie zapamiętanie, metodami aktywizującymi dzieci i młodzież oraz poszukuje kreatywnych sposobów promocji czytelnictwa i bibliotek.