Idea edukacji włączającej opiera się na społecznym modelu niepełnosprawności, w myśl którego to nie dziecko należy zmieniać i przystosowywać do systemu szkolnego, lecz odwrotnie – szkoła i system nauczania musi się zmienić tak, by sprostać potrzebom wszystkich dzieci – i sprawnych i niepełnosprawnych. Podstawową zasadą włączania jest elastyczność – tzn. uznanie, że dzieci mogą uczyć się w różnym tempie, a nauczyciele powinni umieć wspierać ich naukę w sposób dostosowany do ich zróżnicowanych potrzeb, uzdolnień i tempa rozwoju.
(źródło: https://educarium.pl/artykuly/historia-koncepcji-pedagogicznych/edukacja-wlaczajaca)W jaki sposób radzą sobie z tym wyzwaniem biblioteki? Co mogą zrobić bibliotekarze w nietypowych sytuacjach? - działania związane z edukacją włączającą związane są ze znoszeniem różnych barier: społecznych, ekonomicznych i prawnych wśród użytkowników bibliotek.
W październiku br. będziemy rozmawiać o bibliotece, która może być miejscem dla każdego: czytelnika i nieczytelnika oraz o pracy bibliotekarzy, którzy są często pozostawieni sami sobie z wyzwaniem dotarcia do wszystkich czekających na różnego rodzaju wsparcie.
Wykłady adresujemy do bibliotekarzy, nauczycieli bibliotekarzy, nauczycieli, wychowawców świetlic oraz całej społeczności szkolnej.
{slider title="Program konferencji"}
- 18.10.2022 - Nowe oblicze edukacji - EW. - godz. 14.00
Webinar poprowadzi dr Beata Bryś, nauczyciel dyplomowany historii i języka polskiego, absolwentka Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie i Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego. Certyfikowany trener II stopnia w ORKE.
- Program szkolenia:
- Cele i zakres edukacji włączającej.
- Zapisy prawne na rzecz inkluzji.
- Zasady uniwersalnego projektowania w edukacji.
- Dobre praktyki.
- Propozycje działań nauczycieli i bibliotekarzy szkolnych w ramach EW.
- Nowy model wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i młodzieży.
- 19.10.2022 - Biblioteka w świecie różnorodności - godz. 12.00
Spotkanie poprowadzi Ariadna Wardzińska, absolwentka informacji naukowej i bibliotekoznawstwa oraz pedagogiki na Uniwersytecie Wrocławskim, biblioterapii w Państwowym Pomaturalnym Studium Animatorów Kultury i Bibliotekarzy „SKIBA”. Pracowała w szkole podstawowej, w bibliotece publicznej, księgarni, była wolontariuszką w domu dziecka. Obecnie jest nauczycielem bibliotekarzem w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu.
O czym będzie? - Biblioteka jest miejscem spotkania człowieka z książką, ale także bibliotekarza z czytelnikami. Wyzwaniem dla polskich szkół w 2022 r. są zmiany klimatyczne, społeczne, kulturalne, które w przestrzeni bibliotecznej odbijają się na półkach oraz na twarzach czytających. To daje ogrom możliwości, które mogą stać się motorem zmian w urozmaiceniu zajęć oraz swojego warsztatu nauczyciela-bibliotekarza. Każdy czytelnik ma inną historię, inne możliwości, inne ograniczenia. Rozpoznanie ich, próba znalezienia odpowiedniej formy kontaktu (werbalnego i niewerbalnego), pomoże czytelnikowi i uczniowi w adaptacji ze środowiskiem szkolnym. W przyszłości zaś zaowocuje pozytywnym obrazem książki, biblioteki i pozwoli na zwiększenie czytelnictwa.
W polskich szkołach publicznych uczą się osoby niepełnosprawne, z różnego rodzaju zaburzeniami, uchodźcy, obcokrajowcy. To okazja do poznania się, poszukiwania kreatywnych metod nauczania oraz samorealizacji nauczyciela. Na webinarze nauczyciele poznają sposoby rozmowy z różnymi odbiorcami, redukowania stresu własnego oraz uczniów.
- 20.10.2022 - Biblioteka szkolna w rzeczywistości wielojęzycznej - kłopot czy wartość dodana? - godz. 12.00
O działaniach bibliotecznych opowie Ewa Stawińska, nauczyciel bibliotekarz w Szkole Podstawowej nr 9 we Wrocławiu, która wprowadza nas w realia pracy w bibliotece: nasza szkoła jest szkołą z klasami integracyjnymi, dotychczas były to dosć małe klasy, obecnie, jak pewnie w większości szkół klasy liczą blisko 30-ro dzieci. Oczywiście jest to związane z obecną wojną w Ukrainie i migracją.
Podczas webinaru zostaną omówione kwestie:
1. Nowa sytuacja od 24 lutego 2022 w naszej szkole.
2. Dylematy uczenia i radzenia sobie przez nowych uczniów (nie tylko z Ukrainy).
3. Trudności dzieci nowo przybyłych i tych, które były częścią klasy.
4. Działania biblioteki w nowej rzeczywistości.
- 24.10.2022 - Wprowadzenie do dostępnych multimediów - godz. 12.00
Webinar poprowadzi Marta Żaczkiewicz, audiodeskryptorka i redaktorka napisów dla niesłyszących, od roku 2010 działa w obszarze szeroko pojętej dostępności. Fundatorka Fundacji Otwieramy Kulturę i Sztukę, działającej na rzecz osób z niepełnosprawnością sensoryczną, zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Słowa kluczowe: Audiodeskrypcja, deskrypcja, audiodeskrypcja rozszerzona, napisy dla niesłyszących, transkrypcja
Tematyką wystąpienia będą dostępne multimedia oraz wskazówki jak dobrać odpowiednią technikę do potrzeb różnych odbiorców. W trakcie wykładu, poza wprowadzeniem do dostępności i objaśnieniem definicji, uczestnicy zapoznają się z przykładami praktyk i otrzymają wskazówki, gdzie szukać dobrych materiałów źródłowych.
- 25.10.2022 - Stymulacyjna i korekcyjna funkcja biblioterapii w pracy z dziećmi ze Specjalnymi Potrzebami Edukacyjnymi - godz. 12.00
Szkolenie poprowadzi dr Urszula Tobolska, edukator Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu. Ukończyła 3 stopniowy kurs z biblioterapii. Prowadzi zajęcia z biblioterapii dla uczniów szkół podstawowych i seniorów. Jest koordynatorem kilku sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli.
Celem szkolenia jest zapoznanie z różnymi sposobami wykorzystania tekstów literackich w pracy z uczniami w młodszym wieku szkolnym, z uczniami ze spektrum autyzmu, uczniami niepełnosprawnymi i przewlekle chorymi oraz mającymi kłopoty emocjonalne.
Adresaci: nauczyciele bibliotekarze, wychowawcy świetlic, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej.
- 26.10.2022 - Biblioteka przyjazna niepełnosprawnemu czytelnikowi - godz. 12.00
Szkolenie poprowadzi Edyta Kilian, nauczyciel bibliotekarz Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu.
Spotkanie rozpocznie Anna Janus, przedstawicielka Fundacji IMAGO, która jest badawczą organizacją projektową, a przestrzenią działań są potrzeby mieszkańców lokalnych społeczności i cele rozwoju społecznego. Realizowane przez inicjatywy muszą nosić pierwiastek oryginalności i kreowania zmian. Jednym z obszarów działalności Fundacji są usługi społeczne – wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami i ich opiekunów. I o tym opowie prelegentka.
Podczas szkolenia Edyta Kilian przedstawi wyzwania dla bibliotek: bariery architektoniczne, wykluczenie cyfrowe osób niepełnosprawnych - dostosowanie stron internetowych dla potrzeb niepełnosprawnych. Przedstawi działania różnych bibliotek w kontekście różnych potrzeb użytkowników, które mogą być inspiracją dla innych.
{slider title="Informacje ogólne"}
Zaczynamy 18 października. Na każde spotkanie jest potrzebne osobne zgłoszenie przez formularz zgłoszeniowy online. Nie wysyłamy potwierdzeń przyjęcia zgłoszenia - formularz jest aktywny do wyczerpania limitu miejsc w wirtualnych pokojach. Wszyscy, którzy wypełnili formularz szkoleniowy otrzymają link do wirtualnego pokoju najpóźniej na 2 dni przed spotkaniem.
Proponujemy spotkania online, podczas których poruszymy następujące tematy:
- Biblioteka w kontekście edukacji włączającej
- Przygotowanie dostępnych materiałów audiowizualnych
- Bibliotekarz w świecie różnorodności
- Praktyka z uczniem i czytelnikiem z niepełnosprawnościami, zdolnymi czy z doświadczeniem migracji
- Biblioterapia w pracy z dziećmi ze SPE
- Przegląd oferty bibliotek adresowanej do osób z niepełnosprawnościami
Serdecznie zapraszamy
{/sliders}
Konakt: