Realizacja projektu trwała do końca roku 2018. Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna w ramach wirtualnej sali na platformie Fronter udostępniała zasoby cyfrowe i materiały multimedialne dla użytkowników z całego województwa dolnośląskiego.
Województwo Dolnośląskie od 2009 r. realizuje projekt Dolnośląska e-szkoła, który jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz z budżetu Samorządu Województwa Dolnośląskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata 2007-2013. Głównym celem projektu jest zakup i uruchomienie platformy edukacyjnej oferującej szerokie spektrum e-usług edukacyjnych dla 100 000 użytkowników, którymi są w szczególności uczniowie i nauczyciele dolnośląskich szkół i placówek, a także rodzice uczniów. W celu umożliwienia szkołom i placówkom optymalnego wykorzystania narzędzi oferowanych przez platformę edukacyjną zakupiono także stosowne wyposażenia obejmujące mobilne pracownie interaktywne i komputerowe.
Udział w programie Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu miał na celu wsparcie nauczycieli w ich przedsięwzięciach zaplanowanych w ramach Dolnośląskiej e-szkoły. W tym zakresie projekt zakładał modernizację i rozszerzenie funkcjonującego systemu bibliotecznego ALEPH, dzięki czemu możliwe było rozbudowanie oferowanych przez bibliotekę e-usług.
Ważnym i pierwszoplanowym zadaniem, ułatwiającym i przyspieszającym możliwość korzystania z zasobów, było uruchomienie wypożyczalni elektronicznych w kolejnych bibliotekach pedagogicznych na terenie województwa dolnośląskiego. Dzięki funduszom uzyskanym w ramach projektu, dokonano zakupu 60 nowych zestawów komputerowych, niezbędnego oprogramowania, drukarek oraz czytników kodów kreskowych i rozpoczęto wdrażanie usługi (jej uruchomienie wymaga konfiguracji sprzętu, serwera oraz parametryzacji systemu ALEPH oddzielnie dla każdej biblioteki), tak by w końcowym efekcie możliwość zamawiania i wypożyczania zbiorów bibliotecznych drogą elektroniczną posiadało wszystkich 27 bibliotek pedagogicznych na terenie Dolnego Śląska.
Wypożyczalnia elektroniczna w drugiej dekadzie XXI wieku to już nie tyle konieczność, co standard, którym powinna dysponować nowoczesna placówka, mająca na uwadze potrzeby swoich użytkowników. Istotnym i nie mniej ważnym zadaniem jest zapewnienie dostępu do powiększających się systematycznie zasobów cyfrowych. Uporządkowanie wszystkich zdigitalizowanych dokumentów1 i zaprezentowanie ich w wygodny, łatwy w obsłudze sposób, stało się możliwe dzięki rozszerzeniu systemu o Moduł zasobów cyfrowych Adam. Umożliwia on zarządzanie zbiorami cyfrowymi i ich metadanymi bezpośrednio w obrębie systemu ALEPH. Osobą odpowiedzialną za wdrożenie i koordynatorem wszystkich prac została kierownik Wydziału informatyzacji - pani Wiesława Jędrzejewska, a bezpośrednim wprowadzaniem dokumentów do bazy zajęła się Pracownia Skanowania Zbiorów.
Artykuły z czasopism zostały zaprezentowane na początku bieżącego roku (luty 2012 r.), kiedy to udostępniono czytelnikom Bazę artykułów w wersji cyfrowej. Publikacje zwarte ze względu na ich niewielką liczbę (ok. 200 pozycji) zaprezentowano w postaci podzbioru (spisu) trzy miesiące później - w maju 2012 r. W przypadku publikacji książkowych rekord bibliograficzny uzupełniony został miniaturą okładki, która wyświetlana jest na liście wyników i w widoku szczegółowym. Istnieje również możliwość umieszczenia obok miniatury zeskanowanego spisu treści.
Z zasobów cyfrowych mogą korzystać wyłącznie użytkownicy sieci dolnośląskich bibliotek pedagogicznych2, a odczyt wybranego dokumentu wymaga zalogowania. Opisy bibliograficzne artykułów są również wzbogacane o wersje elektroniczne artykułów, które są dostępne na stronach czasopism. Oznaczane są one miniaturą URL. Z tych zasobów można korzystać bez ograniczeń. Wyszukiwanie informacji przebiega w identyczny sposób jak w przypadku pozostałych baz i katalogów.
Udostępnienie zasobów cyfrowych wpłynęło na wzbogacenie i uatrakcyjnienie oferty Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu. Dzięki tej usłudze można korzystać z dostępnego księgozbioru bez potrzeby wychodzenia z domu, a to nie tylko wygoda dla użytkownika, ale i kolejny krok placówki na drodze do budowania społeczeństwa informacyjnego poprzez przyspieszenie procesu dostępu do informacji.
Użytkownicy naszej placówki z pewnością docenią jeszcze jedno nowoczesne rozwiązanie wprowadzone do oferty biblioteki w 2012 roku w ramach programu Dolnośląska e-szkoła. Jest to Samoobsługowe Centrum Druku – Documaster Campus. Składa się ono z systemu informatycznego, wielofunkcyjnego urządzenia samoobsługowego posiadającego funkcje kopiowania, skanowania i drukowania, wpłatomatu, służącego do uzupełniania kont użytkowników oraz centralnego serwera. Documaster pozwala czytelnikowi na zarządzanie zgromadzonymi materiałami, takimi jak: notatki z wykładów, zeskanowane fragmenty książek czy artykułów, materiały własne i inne. System wymaga rejestracji poprzez założenie konta na stronie internetowej. Obsługa nie jest skomplikowana i posiada wyjątkową zaletę: to użytkownik decyduje o jakości i kolorze kopii czy skanu, a urządzenie w zależności od stopnia pokrycia strony tonerem, wylicza cenę jaką należy zapłacić. Centrum Druku zostało umieszczone na II piętrze Biblioteki-przy Czytelni i Wypożyczalni. Szczegółowe informacje dotyczące korzystania odnajdą czytelnicy na stronie biblioteki w zakładce Usługi.
1. Z początkiem 2012 roku biblioteka posiadała około 4000 cyfrowych kopii artykułów, zgromadzonych na potrzeby usługi skanowania, pakietów edukacyjnych oraz utworzonych w wyniku digitalizacji artykułów z wybranych czasopism. Posiadała także kilkadziesiąt kopii cyfrowych pozycji książkowych, które ze względu na prawo autorskie nie mogły zostać umieszczone w bibliotece cyfrowej. Były to tzw. egzemplarze zaczytane, w bardzo złym stanie technicznym, ale wciąż cieszące się zainteresowaniem czytelników.
2. Kontrola dostępu do obiektów elektronicznych w Module ADAM, ze względu na ustawę o prawie autorskim, odbywa się na podstawie określonych kryteriów: adres IP, identyfikator użytkownika, status czytelnika.