Zajęcia łączą język polski, historię i filozofię, wykorzystując metody aktywizujące uczniów – zarówno tych, którzy już znają treść lektury, jak i tych, którzy dopiero będą ją czytać. Lekcja może pełnić rolę wprowadzenia do dramatu „Kordian” lub stanowić jego podsumowanie, ponieważ materiały i zadania zostały dobrane tak, aby każdy uczeń mógł w nich uczestniczyć.
Podczas zajęć uczniowie poznają kluczowe problemy etyczne ukazane w dramacie oraz historyczny kontekst niektórych scen. Będą analizować wybrane fragmenty i dokonywać oceny moralnej Kordiana z perspektywy ówczesnych Polaków – zwłaszcza romantyków i uczestników ruchu niepodległościowego – a na zakończenie sformułują własną ocenę bohatera.
- Cel ogólny lekcji: Rozbudzenie refleksji nad uniwersalnymi wartościami ujętymi w „Kordianie” Juliusza Słowackiego.
- Zakładane kompetencje uczniów:
- poznają najważniejsze wątki etyczne związane z Kordianem,
- poznają metodę sześciu kapeluszy,
- nabędą umiejętności prezentacji swojego punktu widzenia,
- nabędą umiejętności selekcji informacji.
- Metody i formy pracy: rozmowa kierowana, metoda sześciu kapeluszy, dyskusja kierowana.
- Środki dydaktyczne: prezentacja multimedialna, fragmenty filmu „Kordian”, rozsypanka z wyrazami.
- Czas: 45 min
- Adresaci: II klasa szkoły ponadpodstawowej