Z okazji 13. odsłony Narodowego Czytania 2024 zapraszamy na zajęcia realizowane w oparciu o Kordiana Juliusza Słowackiego. Autor ukazał w nim obraz epoki i romantyczną wizję losów pokolenia polskich konspiratorów, punktem wyjścia czyniąc spisek podchorążych, związany z przygotowaniami do zamachu na cara. Główny temat odnosi się jednak wprost do powstania listopadowego, m.in. poprzez analizę przyczyn i skutków klęski wolnościowego zrywu.
Zajęcia są adresowane do uczniów klasy II szkoły ponadpodstawowej. Wybrane zadania: plakat agitacyjny; za lub przeciw (decyzja na podstawie materiałów); indywidualna ocena bohatera - dyskusja; mini debata oksfordzka.
Cel ogólny lekcji
- Rozbudzenie refleksji nad uniwersalnymi wartościami ujętymi w „Kordianie” Juliusza Słowackiego
Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
- Po zajęciach uczeń powinien:
- poznać najważniejsze wątki etyczne związane z Kordianem
- poznać zasady debaty oksfordzkiej
- zrozumieć polemikę historyczno-literacką Słowackiego z Mickiewiczem
- Po zajęciach uczeń powinien:
- nabyć umiejętność prezentacji swojego punktu widzenia
- nabyć umiejętność znalezienia kontrargumentów dla przeciwnych poglądów
Metody i techniki pracy
- Podające: rozmowa kierowana
- Oglądowe: prezentacja multimedialna/ fragment filmu „Kordian”
- Praktycznego działania: debata oksfordzka (uproszczona)/ praca z tekstem techniką mapa myśli/ praca z kartą pracy
Formy pracy
- praca w grupach
- praca indywidualna
Czas trwania zajęć: Planowany czas przebiegu zajęć: 45 minut