Historia obrazkowa Iwony Chmielewskiej „Cztery zwykłe miski”. Zajęcia głośnego czytania i aktywnego słuchania oraz warsztaty plastyczne z przewodnim elementem utworu – czterema „miskami” wyciętymi z kartonu. Rozmowy o altruistycznym przesłaniu utworu i kreatywnych sposobach na wykorzystanie starych, zniszczonych książek, wycofanych z bibliotecznych zbiorów, kartonów i papierowych skrawków.
Temat lekcji: „Cztery zwykłe miski” Iwony Chmielewskiej - ekologiczne warsztaty plastyczne
Poziom edukacyjny: dzieci w wieku przedszkolnym (5 i 6 - latki)
Cel ogólny lekcji:
- rozbudzenie zainteresowania książką,
- rozbudzenie kreatywnego myślenia,
- kształtowanie umiejętności uważnego słuchania
- rozwijanie wyobraźni twórczej,
- rozwijanie motoryki małej
- kształtowanie zachowań proekologicznych i altruistycznych,
- dostrzeżenie prostych sposobów wykorzystania nieużytków makulatury,
- tworzenie własnych obrazkowych „historii” z użyciem wyciętych z kartonu szablonów w kształcie misek.
Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
Po zajęciach uczeń powinien:
- zrozumieć znaczenie proekologicznego postępowania,
- wiedzieć w jaki sposób można ponownie wykorzystać makulaturę,
- rozumie altruistyczne przesłanie książki.
Po zajęciach uczeń powinien:
- nabyć umiejętności samodzielnego wykonania rysunku na podstawie otrzymanych szablonów w kształcie misek,
- wykorzystać do tego celu przygotowane przybory: kredki, pisaki, szablony,
- wykorzystać instrukcje nauczyciela dotyczące wykonania pracy plastycznej.
Metody i techniki pracy:
- słowna: rozmowa kierowana, objaśnianie, wyjaśnienie, pogadanka, dyskusja,
- praktycznego działania,
- oglądowa: obserwacja, pokaz,
- odtwórcza: zabawowo – naśladowcza.
Czas trwania zajęć: 45 minut