Zajęcia poświęcone ukazaniu powiązań ekonomii i oszczędzania z dbałością o środowisko. Akcentują wagę oszczędzania zużycia wody na przykładzie wykonywanych przez uczniów rachunków i analizy domowego budżetu. Lekcja zapoznaje uczniów z pojęciem budżetu domowego i wpływem na ten budżet zjawiska kurczenia się zasobów słodkiej wody. Wykorzystywana jest tablica mutimedialna, kalkulator internetowy, rozmowa kierowana; uczniowie korzystają w czasie zajęć z telefonów.
Realizowana jest podstawa programowa w zakresie biologii, informatyki, WOS.
Cel ogólny lekcji
Rozwijanie wiedzy o zależnościach między oszczędzaniem, myśleniem ekonomicznym i zasobami środowiska.
Kształcenie aktywnej postawy członków gospodarstwa domowego.
Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
Zdobyte wiadomości przez ucznia. Po zajęciach uczeń powinien:
- Wiedzieć, że zasoby słodkiej wody na Ziemi stale się kurczą.
- Wiedzieć, co to jest i z czego się składa budżet domowy.
- Wiedzieć, jak na cenę wody w gospodarstwie domowym wpływa jej globalny brak.
- Wiedzieć, że oszczędzanie wody się opłaca.
Zdobyte umiejętności (postawy). Po zajęciach uczeń powinien:
- Umieć określić różnice między wodą słoną i pitną.
- Umieć obliczyć cenę zużytej w ciągu miesiąca wody, z podziałem na wodę pitną i ścieki.
- Umieć wyróżnić składniki budżetu domowego.
Metody i techniki pracy
Praca z tablicą multimedialną, kalkulatorem internetowym, telefonami, rozmowa kierowana.
Formy pracy
- praca w parach
- praca indywidualna
Czas trwania: Zajęcia 45 minut, godzina lekcyjna
Zajęcia adresowane do uczniów klas V-VIII