Zajęcia poświęcone uświadomieniu uczniom roli myślenia krytycznego i funkcji w tym myśleniu zadawaniu pytań. Akcentują rolę aktywnej postawy człowieka, który przez zadawanie pytań i krytyczne myślenie poszerza swą wiedzę, rozwija mózg i unika życiowych niebezpieczeństw. Lekcja zapoznaje uczniów z rodzajami pytań na przykładach różnorodnych ankiet.
Realizowana jest podstawa programowa w zakresie filozofii/etyki, j. polskiego, informatyki, WOS.
Cel ogólny lekcji
- Zachęcenie uczniów do zadawania pytań, w tym pytań filozoficznych.
- Kształcenie krytycznego myślenia i aktywnej postawy wobec świata.
Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
Zdobyte wiadomości przez ucznia. Po zajęciach uczeń powinien:
- Wiedzieć, że można wyróżnić różne rodzaje pytań.
- Wiedzieć, co to jest pytanie filozoficzne, krytyczne.
- Wiedzieć, co to jest ankieta i w jakim celu się jej używa.
- Wiedzieć, jak do kwestii zadawania pytań ustosunkowuje się współczesna psychologia.
Zdobyte umiejętności (postawy). Po zajęciach uczeń powinien:
- Rozróżniać rodzaje pytań i umieć je zadawać, stosownie do sytuacji.
- Pogłębić refleksję na temat własnej postawy wobec świata.
- Wzmocnić swoje umiejętności krytycznego myślenia.
- Umieć ułożyć ankietę złożoną z co najmniej 3. pytań.
Metody i techniki pracy
Praca z tablicą multimedialną, technika „burza mózgów”, rozmowa kierowana, praca ze smartfonem.
Formy pracy
- praca w parach
- praca indywidualna
Czas trwania: Zajęcia 45 minut, godzina lekcyjna
Zajęcia adresowane do uczniów klas V - VIII