W czasach, gdzie wielu uczniów 5 dni w tygodniu ma od 5 do 9 lekcji oraz musi w domu przygotowywać się do lekcji na następny dzień (zadania domowe, prezentacje, projekty, konkursy), niezbędna staje się umiejętność szybkiego zapamiętywania. Im mniej czasu uczniowie spędzą przed ekranami i książkami, tym więcej czasu będą mogli poświęcić na swoje pasje, kółka zainteresowań, kluby sportowe. Na zajęciach będą elementy aktywnej przerwy, dzięki której uczniowie będą mogli doświadczyć jak ich koncentracja poprawia się, a mózg nie odczuwa znużenia (aktywizacja obu półkul mózgowych). Zajęcia oparte o materiały aktywizujące i wykorzystujące wiedzę. Lekcja przybliży ogólny temat szybkiej nauki do konkretnych problemów: jak zapamiętać kolejność wydarzeń historycznych, jak odnotować przyczyny i skutki danego wydarzenia.
- Cel ogólny lekcji
Zapoznanie uczniów z wykorzystaniem mnemotechnik oraz nowoczesnych narzędzi do szybszego zapamiętywania przyczyn i skutków wydarzeń historycznych oraz przebieg dawnych wojen i bitew.
- Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
a) zdobyte wiadomości przez ucznia
Po zajęciach uczeń powinien:
- wiedzieć jak można aktywnie przygotować swój kark do nauki,
- znać różne gry do nauki historii.
b) zdobyte umiejętności (postawy)
Po zajęciach uczeń powinien:
- nabyć umiejętność notowania za pomocą rybiego szkieletu,
- nabyć umiejętność notowania za pomocą metody sznur korali.
- Metody i techniki pracy
- podające (rozmowa kierowana)
- praktycznego działania (aktywna przerwa – sowa)
- aktywizujące (memory, notatki: rybi szkielet i sznur korali)
- Formy pracy
- praca indywidualna
- praca w parach
- praca grupowa
- Środki dydaktyczne
- gra „Pamięć ‘39”
- lapbook
- kartki A4
- notatka z polecanymi aplikacjami do nauki historii
- Czas trwania zajęć
45 minut
Zajęcia odbywają się na terenie szkoły lub w bibliotece. Możliwość połączenia cz. 1 i 2 w jedną lekcję (90 minut).
Zajęcia zgodne z podstawą programową.