Zajęcia łączą język polski, historię i filozofię wykorzystując metody aktywizujące uczniów, którzy już znają treść lektury lub dopiero będą ją czytać. Lekcja może być wprowadzającą, bądź podsumowującą powieść „Nad Niemnem”, bowiem materiały i zadania dobrano, aby każdy uczeń mógł je wykonać.
Uczniowie poznają tło epoki, geografię i historię terenów Niemna. Na podstawie wybranych fragmentów uczniowie będą zastanawiać się nad tym, czym dla bohaterów jest życie, jaką widzą w nim rolę dla siebie. Pozwoli to w efekcie na autorefleksję uczniów. Na zajęciach poszukają własnych odpowiedzi na pytania egzystencjalne, by wspólnie zastanowić się nad aktualnością powieści Elizy Orzeszkowej.
- Cel ogólny lekcji
Zapoznanie z filozofią pozytywistyczną ukazaną w powieści Elizy Orzeszkowej
- Zakładane kompetencje uczniów:
- poznają pojęcie pozytywizm wraz z jego znaczeniem,
- rozumieją potrzebę autorefleksji nad wartościami, którymi kierują się w życiu,
- rozumieją różnice w życiowych poglądach i wartościach bohaterów literackich a współczesnym człowiekiem
- umieją interpretować tekst literacki,
- umieją odczytać wartości jakimi kierują się w życiu bohaterowie literaccy.
- Formy zajęć
rozmowa kierowana, prezentacja multimedialna, fragment filmu „Nad Niemnem”, praca z tekstem techniką Blackout (wykreślanie tekstu zbędnego, pozostawienie najważniejszych zdań), mapa myśli, karty pracy
- Do pobrania
Scenariusz zajęć (do pobrania)
Karta pracy
Tekst pomocniczy