Fake newsy to nie tylko wiadomości które wprowadzają w błąd, to także bardzo niebezpieczne narzędzie w rękach ludzi, którzy nie wahają się wykorzystać fałszywych informacji w walce o zysk, pozycję polityczną, wywołanie zamętu w społeczeństwie.
Każdy może walczyć z fake newsami – przede wszystkim na własny użytek, aby nie pozwolić, by ktoś wpływał na naszą opinię poprzez podsyłanie nieprawdziwych informacji.
Każdy może walczyć z fake newsami – przede wszystkim na własny użytek, aby nie pozwolić, by ktoś wpływał na naszą opinię poprzez podsyłanie nieprawdziwych informacji.
W jaki sposób odsiewać fałszywe informacje?
Cele zajęć:
- Uczeń wie czym jest fake news,
- Uczeń umie rozpoznawać fałszywe wiadomości,
- Uczeń zdaje sobie sprawę ze szkodliwości fałszywych i zmanipulowanych wiadomości, filmów i zdjęć
Po lekcji uczeń potrafi:
Wie jak odróżnić fakt od opinii.
Wie jak odróżnić fakt od opinii.
- Wie jak odróżnić fakty od opinii.
- zna takie pojęcia jak dezinformacja, manipulacja, bańka informacyjna, misinformation (mylne informacje)
- Umie rozpoznawać wiadomości typu clickbait, potrafi rozpoznać fałszywe konto społecznościowe, fotomontaż, manipulację, deep fake.
Czas: 45 min.
Adresat: uczniowie szkół ponadpodstawowych
Metody: warsztaty, wykład konwersatoryjny, rozmowa.
Adresat: uczniowie szkół ponadpodstawowych
Metody: warsztaty, wykład konwersatoryjny, rozmowa.