Raporty z 2017r.
Stabilne środowisko wychowawcze jest czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój emocjonalny i psychiczny dziecka. Tymczasem analiza przedstawionych powyżej danych wskazuje, że system pieczy zastępczej nie zapewnia dzieciom w zadowalającym stopniu zakładanego w ustawie stabilnego środowiska wychowawczego, a przyjęta w ustawie hierarchia celów: powrót do rodziny biologicznej - adopcja - opieka i wychowanie w środowisku zastępczym - nie jest osiągana.
Co prawda większość badanych sądzi, że likwidacja gimnazjów, wydłużenie nauki w liceach ogólnokształcących i technikach oraz wprowadzenie dwustopniowych szkół branżowych umożliwi dostosowanie kształcenia w szkołach do potrzeb rynku pracy, wpłynie na poprawę jakości kształcenia oraz stworzy możliwość pełnej realizacji programu nauczania, jednak niemal równie liczne są odsetki respondentów obawiających się, że wdrażanie reformy spowoduje chaos w szkołach oraz przyczyni się do utraty pracy przez część nauczycieli gimnazjów. Niemal połowa ankietowanych uważa też, że wprowadzenie zaplanowanych przez Ministerstwo Edukacji Narodowej zmian będzie stanowiło zbyt duże obciążenie finansowe dla samorządów.
W porównaniu z początkiem ubiegłego roku szkolnego spadły wydatki rodziców mających dzieci, które uczęszczają do szkoły podstawowej, gimnazjum lub szkoły ponadgimnazjalnej, związane z ich potrzebami szkolnymi. Warto dodać, iż jest to kolejny z rzędu spadek deklarowanych wydatków wiążących się z rozpoczęciem roku szkolnego. W tym roku na zaspokojenie szkolnych potrzeb dzieci (podręczniki, przybory szkolne, mundurki, obowiązkowe opłaty, np. za ubezpieczenie, czesne, internat, stancję) rodzice wydali średnio 903 zł.