Wynaleźć siebie :sekretne życie mózgu nastolatka /Sarah-Jayne Blakemore ; przekład Jowita Maksymowicz-Hamann. Warszawa : Wydawnictwo Mamania Grupa Wydawnicza Relacja, © 2019. -- 279, [1] strona : ilustracje ;21 cm.
Wielokrotnie nagradzana profesor neuronauk Sarah-Jayne Blakemore wyjaśnia, co dzieje się w mózgu dorastających dzieci. Wieloletnia praca jej zespołu badawczego pokazała, że okres dorastania jest czasem niezwykłej wrażliwości rozwojowej, ale jednocześnie wyjątkowej kreatywności, która powinna zostać dogłębnie poznana i doceniona.
Bo chociaż czasem nastolatek sprawia wrażenie, jakby szukał dziury w całym, on musi po prostu… wynaleźć siebie.
Burza w mózgu nastolatka :potencjał okresu dorastania /Daniel J. Siegel ; przekład z języka angielskiego Karolina Bochenek. Podkowa Leśna : Wydawnictwo MiND, 2016. -- 254, [1] s. : il. ;21 cm.
Oto książka, w której neuropsycholog Daniel Siegel rozprawia się z mitami na temat dorastania i nastolatków. Twierdzi, że zmiany, jakie wtedy zachodzą mają niewiele wspólnego z szalejącymi hormonami, lecz wynikają przede wszystkim z procesów przebudowy mózgu i tworzenia się nowych połączeń. Ten okres od dwunastego do dwudziestego czwartego roku życia decyduje o tym, kim staniemy się w przyszłości. Zdaniem Siegela, nabywamy wtedy wielu ważnych umiejętności i przygotowujemy się do opuszczenia domu rodzinnego. Skłonność do ryzyka, intensywna emocjonalność, zainteresowanie nowością to ważne i cenne cechy nastolatków, dzięki którym mogą wypracować nowe strategie radzenia sobie z wyzwaniami współczesnego świata.
Dojrzewanie chłopców :od A do Z /[autorka Ewa Stompor]. Toruń : Wydawnictwo Literat, [2016]. -- 264 s. : il. ;21 cm.
Przystępnie napisany poradnik dla nastolatków, ich wychowawców i rodziców, który pomoże znaleźć odpowiedzi na kilkaset kłopotliwych i często kontrowersyjnych pytań związanych z trudnym okresem dojrzewania.
Mózg nastolatka :jak przetrwać dorastanie własnych dzieci /Frances E. Jensen z Amy Ellis Nutt ; przełożyła Katarzyna Sosnowska. Warszawa : Wydawnictwo W.A.B. - Grupa Wydawnicza Foksal, 2016. -- 366, [2] s. : il. ;21 cm.
Z naukową precyzją i przystępnym językiem "Mózg nastolatka" rzuca nowe światło na funkcjonowanie mózgu w okresie dorastania. Frances E. Jensen, neurolog o międzynarodowej sławie i matka dwójki chłopców, opierając się na badaniach i swoim klinicznym oraz rodzicielskim doświadczeniu proponuje rewolucyjne spojrzenie na naukową koncepcję rozwoju mózgu. Wnioski z jej rzetelnej i dogłębnej analizy Jensen w błyskotliwy sposób przekłada na praktyczne wskazówki dla rodziców i nauczycieli, jak pomóc ich nastoletnim podopiecznym przetrwać trudny okres dojrzewania i łagodnie wejść w dorosłość.
Niezbędnik dobrych manier dla nastolatków /Marcin Przewoźniak, Joanna Jabłczyńska. Poznań : Publicat Wydawnictwo, cop. 2015. -- 63, [1] s. : il. kolor. ;30 cm.
To czego nauczysz się w młodości, z pewnością zaprocentuje w przyszłości!
W książce zawiera wskazówki i wytyczne dotyczące dobrego zachowania idealne dla młodych ludzi. Autorzy zwrócili uwagę na problemy i sytuacje, które są typowe dla nastolatków (randka, zmagania z telefonem, impreza itp.). Doświadczony dziennikarz i znana aktorka poprzez zabawne przykłady i praktyczne porady wprowadzają młodych ludzi w tajniki dobrych manier. Podpowiadają, jak w dzisiejszym, pełnym technicznych nowinek świecie zachować się poprawnie, nie urazić innych, a jednocześnie nie uchodzić za sztywniaka.
Zaplątane nastolatki :jak dobrze przeprowadzić córkę z dzieciństwa do dorosłości /Lisa Damour ; [tłumaczenie Janusz Ochab]. Warszawa : Agora Wydawnictwo Książkowe, 2017. -- 343, [1] s. ;21 cm
Dr Lisa Damour, dyrektorka renomowanego instytutu Laurel School’s Center for Research on Girls, opisuje w swojej książce 7 etapów rozwoju nastolatek. Poparta badaniami naukowymi wiedza o tych etapach oraz zaakceptowanie ich jako czegoś zdrowego i naturalnego, pozwoli rodzicom uniknąć konfliktów oraz pomoże zbudować głębszą relację z dorastającymi córkami.
Szkoła neuronów :o nastolatkach, kompromisach i wychowaniu /Marek Kaczmarzyk. Słupsk : Wydawnictwo Dobra Literatura, 2017. -- 183, [1] s. ;21 cm.
Trudności w porozumiewaniu się z dorosłymi, łamanie reguł, narażanie się na ryzyko, niechęć do sprawdzonych metod rozwiązywania problemów, kłopoty z zasypianiem… To tylko niektóre z elementów codzienności nastolatka, dodatkowo stojącego dzisiaj w obliczu problemów i zadań, z którymi nie mieliśmy do czynienia w historii naszego gatunku. Jaki jest praktyczny sens etapu życia, w którym wszystko robimy inaczej niż trzeba?
Trudny czas dojrzewania :jak pomóc nastolatkom radzić sobie z emocjami, osiągać cele i budować więzi, stosując terapię akceptacji i zaangażowania oraz psychologię pozytywną /Louise Hayes, Joseph Ciarrochi ; przekład: Sylwia Pikiel. Sopot : Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2019. -- 383 strony : ilustracje ;24 cm.
Przedstawiony w książce model pracy z młodzieżą (DNA-V) łączy założenia terapii akceptacji i zaangażowania oraz psychologii pozytywnej z najnowszą wiedzą naukową na temat procesów rozwojowych. Jest to całościowy program pokazujący, jak pomóc młodym ludziom odkryć i rozwijać własne mocne strony, radzić sobie z trudnymi emocjami oraz przełamywać negatywne wzorce myślenia. Zaprezentowane narzędzia pomagają wykształcić umiejętności psychologiczne, które pozwolą młodym osobom zaangażować się w działania zgodne z własnymi wartościami, osiągnąć stawiane sobie cele, w pełni zrealizować swój potencjał oraz zbudować pozytywne relacje z rówieśnikami i rodziną. Umiejętności te ułatwią im przejście przez trudny okres dojrzewania. Zaprezentowana wiedza została zilustrowana przykładami i opisami przypadków. Książka zawiera zestaw przydatnych materiałów, takich jak formularze i karty pracy, a także ćwiczenia i rady dotyczące dostosowania technik do indywidualnych potrzeb nastolatka. Autorzy wyjaśniają też, jak zorganizować pracę w dużych grupach i klasach szkolnych.