IV Spotkania przyrodnicze w Bibliotece – konkurs „Efekt motyla”
Serdecznie zapraszamy na uroczyste podsumowanie konkursu z wręczeniem dyplomów, nagród oraz podziękowań, które odbędzie się 6 czerwca 2025 roku o godz. 11.00.
Program ramowy Gali:
- 11.00 – powitanie gości (+kilka słów o konkursie)
- 11.15 – wręczenie nagród, dyplomów, upominków – wspólne zdjęcia
- 11.45 – miniwykład: Ekologiczni superbohaterowie – jak dzieci mogą ratować świat? - Justyna Skowrońska-Ciołek
Każdy może być bohaterem przyrody – nawet bez peleryny! W tym wykładzie dzieci dowiedzą się, jak ich codzienne wybory mają wpływ na środowisko. Poznamy sposoby na życie w stylu less waste i odkryjemy, że ekologia zaczyna się… w szkolnym plecaku i przy śniadaniu - 12.15 - poczęstunek
Laureaci
Komisja konkursowa pod przewodnictwem pana Piotra Śniguckiego, dyrektora Dolnośląskiego Zespołu Parków Krajobrazowych przyznała nagrody:
Kategoria I - kl. 1-3
![]() |
I miejsce - Szkoła Podstawowa im Piastów Śląskich w Chrząstawie Wielkiej - uczniowie klasy 3c |
![]() |
II miejsce - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Kraśniku Dolnym - uczniowie - uczniowie klasy 2b |
![]() |
III miejsce - Szkoła Podstawowa nr 43 z Oddziałami Integracyjnymi we Wrocławiu - uczniowie klasy 2b |
Kategoria II - klasy 4-5
![]() |
I miejsce - Szkoła Podstawowa nr 10 im. Bolesława Krzywoustego we Wrocławiu - uczniowie klasy 4b |
![]() |
II miejsce - Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kilińskiego w Oleśnicy - uczniowie klasy 4b |
![]() |
III miejsce - Publiczna Szkoła Podstawowa nr 4 im. Tadeusza Kościuszki w Strzelinie - uczniowie klasy 5a |
Kategoria III - klasy 6-7
![]() |
I miejsce - Szkoła Podstawowa im Małego Księcia w Wiszni Małej - uczniowie klasy 6 |
![]() |
II miejsce - Dolnośląski Zespół Szkół Specjalnych Przyszpitalnych w Wałbrzychu - uczniowie klas 6-7 |
![]() |
III miejsce - Szkoła Podstawowa im Małego Księcia w Wiszni Małej - uczniowie klasy 6b |
Drodzy uczniowie, „efekt motyla” zadziałał tak mocno, że pani dyrektor Dolnośląskiej Biblioteki Pedagogicznej we Wrocławiu wraz z pracownikami wybrała dodatkowe prace jako Wyróżnienia Biblioteki:
![]() |
Szkoła Podstawowa im. Św. Jana Pawła II w Nielubi - klasa 6 |
![]() |
Szkoła Podstawowa im Józefa Pawlika w Czarnym Borze - klasa 1a |
![]() |
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Obrońców Warszawy w Bystrzycy Kłodzkiej - klasa 7a |
Gratulujemy wszystkim laureatom i wyróżnionym!
Organizatorem Konkursu jest Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego, Realizatorami Konkursu są Dolnośląska Biblioteka Pedagogiczna we Wrocławiu oraz Dolnośląski Zespół Parków Krajobrazowych.
Tak jak w ubiegłych latach zapraszamy wszystkich uczniów klas I – VII dolnośląskich szkół podstawowych. Konkurs jest jednoetapowy, realizowany w trzech kategoriach wiekowych. Konkurs adresowany jest do zespołów uczniowskich (zadanie ma charakter pracy zespołowej).
Cele Konkursu
1. Edukacja przyrodnicza i rozwijanie świadomości ekologicznej:
Przybliżenie uczestnikom wiedzy o motylach, ich różnorodności, cyklu życia oraz roli w ekosystemie.
Zwrócenie uwagi na zagrożenia, jakie dotykają motyle, oraz promowanie działań proekologicznych.
2. Rozwijanie kreatywności i umiejętności twórczych:
Zachęcanie uczestników do tworzenia autorskich książeczek z własnymi ilustracjami, tekstami i grafikami, co wspiera rozwój zdolności artystycznych i literackich.
3. Kształtowanie umiejętności badawczych i pracy z informacją:
Motywowanie uczestników do samodzielnego poszukiwania informacji o motylach, korzystania z różnych źródeł (książek, internetu, obserwacji) oraz opracowywania materiałów w przystępnej i ciekawej formie.
4. Integracja społeczna i współpraca międzypokoleniowa:
Budowanie więzi między uczestnikami (np. uczniami, nauczycielami i rodzicami) poprzez wspólną pracę nad książeczkami, wymianę doświadczeń i udział w wydarzeniach towarzyszących konkursowi.
Przedmiot Konkursu
Przedmiotem tej edycji Konkursu jest wykonanie pracy edukacyjnej na temat motyli (ich życia, roli w przyrodzie, symbolu przemiany czy miejsca w sztuce). Realizacja pracy konkursowej zakłada pracę zespołową klasy. Każda klasa może przesłać jedną pracę. Prace wykonane samodzielnie przez uczniów w postaci książeczek (forma albumu, podręcznika, pamiętnika, dziennika, książeczki itp. z ilustracjami własnymi lub dołączonymi wydrukami, tekst odręczny lub dołączony wydruk). Konkurs będzie realizowany w kategoriach:
- I kategoria – praca zespołowa – uczniowie klas I - III szkół podstawowych;
- II kategoria – praca zespołowa – uczniowie klas IV - V szkół podstawowych;
- III kategoria – praca zespołowa – uczniowie klas VI-VII szkół podstawowych.
Prace konkursowe
Tematem prac w każdej kategorii będzie zaprezentowanie wiadomości na temat motyli w opracowanej przez uczestników Konkursu książeczce (albumie). Zespół wybiera jeden z poniższych tematów:
- „Motyle mojego ogrodu… lub podwórka”: przedstawienie gatunków motyli, które można spotkać w najbliższej okolicy - z krótkimi opisami i ilustracjami ich wyglądu, zwyczajów i miejsc, gdzie można je spotkać; ciekawostki o popularnych gatunkach; budowa motyla – dlaczego jest taki wyjątkowy? - budowa skrzydeł, czułków i ciała; jak motyle widzą świat (widzenie UV); jak latają i jak zdobywają pokarm.
- „Cykl życia motyla”: książeczka o metamorfozie motyla, czyli przejściu od jaja, przez gąsienicę i poczwarkę, aż po dorosłego osobnika; np. ilustracje lub diagramy przedstawiające poszczególne etapy; znaczenie każdego etapu w życiu motyla.
- „Motyle świata”: prezentacja najbardziej znanych gatunków motyli z różnych zakątków świata z ciekawostkami na ich temat; motyle egzotyczne i ich niezwykłe cechy - najpiękniejsze i najbardziej niezwykłe gatunki motyli na świecie; kolory i wzory – jak motyle bronią się przed drapieżnikami (mimikra, kamuflaż).
- „Motyle nocne – ci tajemniczy kuzyni”: różnice między motylami dziennymi a nocnymi (ćmami); najciekawsze gatunki motyli nocnych; dlaczego ćmy są mniej znane, choć równie ważne.
- „Jak pomóc motylom?”: poradnik ekologiczny o tym, jak tworzyć „motyli ogród” - ogród przyjazny motylom; jakie kwiaty są ulubione przez motyle i które rośliny sadzić; jak wygląda zapylanie kwiatów przez motyle; jak chronić ich naturalne siedliska.
- „Zagrożenia dla motyli i ich ochrona”: wpływ zmian klimatu, zanieczyszczeń i urbanizacji na populacje motyli oraz innych zagrożeń takich jak nieprawidłowa gospodarka leśna (monokultury oraz brak polan i ekosystemów brzeżnych) oraz intensywne rolnictwo wielkopowierzchniowe, likwidacja okrajków, zadrzewień i zakrzaczeń śródpolnych oraz ubożenie gatunkowe łąk, ich wypalanie; programy ochrony motyli – jak możemy pomóc?; tworzenie bezpiecznych miejsc dla motyli w ogrodach i parkach; motyle w mieście - jak motyle radzą sobie w miastach; miejsca przyjazne motylom w urbanistycznym środowisku; jak sami możemy stworzyć miejsce przyjazne dla motyli w swoim otoczeniu.
- „Motyl – symbol przemiany”: książeczka z elementami opowieści lub poezji, która interpretuje symbolikę motyla jako znaku przemiany, ulotności i piękna; przykłady motyli w literaturze, sztuce, legendach czy bajkach; symbolika motyli w różnych kulturach świata (np. przemiana, wolność).
Więcej informacji o zasadach i warunkach Konkursu w Regulaminie.
Terminy Konkursu
- Ogłoszenie konkursu: 14 marca 2025 r.
- Nadesłanie formularza zgłoszeniowego: do 14 kwietnia 2025 r.
- Nadsyłanie prac: do 14 maja 2025 r.
- Ogłoszenie wyników: 21 maja 2025 r.
- Gala podsumowująca konkurs maj/czerwiec 2025
Dokumenty
- Regulamin Konkursu - format pdf
- Formularz zgłoszeniowy - załącznik nr 1, fomat docx
- Oświadczenie (zgody: wizerunek i dane osobowe) - załącznik nr 2, format pdf
- Karta pracy konkursowej - załącznik nr 3, format docx
- Kryteria oceny pracy konkursowej - załącznik nr 4, format pdf
Kontakt:
Beata Malentowicz, adres e-mail: