Zajęcia poświęcone są zapoznaniu uczniów z regulacjami prawa autorskiego w obszarach dotyczących życia szkolnego i prywatnego.
Prowadzone w formie wykładu, pogadanki oraz ćwiczeń, wykonywanych przez uczniów w parach. W ramach ćwiczenia uczniowie składają w całość fragmenty pociętych paragrafów z Ustawy o prawie autorskim. Sklejonych fragmentów, po lekcji, można użyć w szkole jako gazetki ściennej.
Cele zajęć:
Po zajęciach uczeń powinien:
- Wiedzieć, co to jest własność intelektualna i w jaki sposób jest chroniona przez polskie prawo.
- Znać różnice między utworem i wytworem w polskim prawie, prawem autorskim i prawem patentowym.
- Znać artykuły prawne, umożliwiające bezpłatny dostęp do utworów objętych ochroną prawną: dozwolony użytek osobisty, edukacyjny, prawo cytatu.
- Wiedzieć, co to jest domena publiczna i Otwarte Zasoby Edukacyjne.
- Wiedzieć, co to jest plagiat.
- Znać zasady wolnych licencji Creative Commons.
- Znać regulacje karne, dot. łamania prawa autorskiego.
Zakładane kompetencje uczniów:
Uczeń po zajęciach powinien:
- Pogłębić świadomość ograniczeń prawnych w korzystaniu z cudzych utworów.
- Umieć odróżnić utwory w bezpłatnym dostępie od tych, objętych ochroną prawa autorskiego.
- Umieć zorganizować dyskotekę szkolną czy kiermasz w szkole zgodnie z przepisami prawa autorskiego.
- Umieć znaleźć w Internecie źródła darmowych materiałów do wykorzystania w życiu szkolnym i prywatnym.
Metody i formy zajęć:
Słowna – wykład, rozmowa kierowana
Praktyczna – zadania, związane z konkretnymi paragrafami Ustawy o prawie autorskim
Środki dydaktyczne:
prezentacja multimedialna, rozsypanka wyrazowa
Adresat zajęć:
uczniowie klas 7 i 8 oraz szkół ponadpodstawowych
Czas trwania:
45 minut