Uczniowie podzieleni na grupy wcielają się w rolę ekobohaterów, którzy mają za zadanie uratować planetę. Uczestnicy podejmują wspólne decyzje, poszukują i rozwiązują zadania ekologiczne rozmieszczone w przygotowanych punktach na terenie Biblioteki.
- Cel ogólny lekcji
Kształtowanie u uczniów świadomości ekologicznej związanej z właściwym zagospodarowaniem odpadów (ale też z ponownym wykorzystaniem posegregowanych odpadów) - Cele operacyjne lekcji (szczegółowe)
a) zdobyte wiadomości przez ucznia
Po zajęciach uczeń powinien:
- wiedzieć, że odpady szkodzą przyrodzie i środowisku
- zrozumieć, dlaczego tak ważne jest segregowanie odpadów
- rozumieć potrzebę dbania o środowisko poprzez ponowne wykorzystanie odpadów i ich segregację
- umieć wytłumaczyć, co to jest recykling
- znać źródła powstawania odpadów
b) zdobyte umiejętności (postawy)
Po zajęciach uczeń powinien:
- nabyć umiejętność prawidłowego segregowania odpadów do odpowiednich pojemników
- nabyć umiejętność współpracowania z rówieśnikami podczas wykonywania zadań - Przebieg zajęć: rozwiązywanie zadań
Uczniowie wykorzystują posiadaną wiedzę do rozwiązania zadań, zagadek ekologicznych, łamigłówek logicznych – uczą się ekologii poprzez zabawę. Każdy zespół porusza się indywidualną ścieżką poszukując zadań i rozwiązując zagadki. W efekcie każda grupa odnajduje hasło, motto w jaki sposób można uratować planetę Ziemię.
- Zmiany klimatu – quiz ekologiczny online
- Segregacja śmieci + recykling – tablice reprezentujące odpowiednie śmieci
- Śmieci oceanu – zaszyfrowane informacje w butelce
- Oszczędzanie wody – puzzle
- Smog – krzyżówka
- Ekozakupy – zagadki i wykreślanki z zakodowanym alfabetem - Planowany czas przebiegu zajęć 90 minut
- Zajęcia adresowane do uczniów klasy III szkoły podstawowej