Terapia pedagogiczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 21: Linia 21:
 
'''Podstawy prawne'''
 
'''Podstawy prawne'''
  
*[https://epedagogika.pl/akty-prawne/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-dnia-9-sierpnia-2017-r.-w-sprawie-zasad-organizacji-i-udzielania-pomocy-psychologicznopedagogicznej-w-publicznych-przedszkolach-szkolach-i-placowkach-dz.u.-z-2017-r.-poz.-1591-1945.html#/ rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 stycznia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach] ''(Dz.U. z dnia 1 stycznia 2017 r.)''
+
* [https://www.metis.pl/aktyprawne/Itemid,30/task,tag/id,51/ Akty prawne w oświacie: pomoc psychologiczno-pedagogiczna]''
 +
 
 +
*[https://epedagogika.pl/akty-prawne/rozporzadzenie-ministra-edukacji-narodowej-z-dnia-9-sierpnia-2017-r.-w-sprawie-zasad-organizacji-i-udzielania-pomocy-psychologicznopedagogicznej-w-publicznych-przedszkolach-szkolach-i-placowkach-dz.u.-z-2017-r.-poz.-1591-1945.html#/ Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 stycznia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach] ''(Dz.U. z dnia 1 stycznia 2017 r.)''
  
 
* [http://www.bc.ore.edu.pl/Content/924/Przepisy+prawa+a+planowanie+pomocy+psychlogiczno-pedagogicznej.pdf/ Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno--pedagogicznej dla dzieci i młodzieży / Krystyna Mucha] ''Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie rozwiązań prawnych, stanowiących podstawę jej świadczenia przez instytucje oświatowe.''
 
* [http://www.bc.ore.edu.pl/Content/924/Przepisy+prawa+a+planowanie+pomocy+psychlogiczno-pedagogicznej.pdf/ Przepisy prawa a planowanie, organizacja i prowadzenie pomocy psychologiczno--pedagogicznej dla dzieci i młodzieży / Krystyna Mucha] ''Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie rozwiązań prawnych, stanowiących podstawę jej świadczenia przez instytucje oświatowe.''

Wersja z 19:47, 23 cze 2020


Definicje

  • Terapia pedagogiczna Definicja terapii pedagogicznej wg różnych autorów, zasady i metody terapii pedagogicznej, organizacja działań terapeutycznych.
  • Terapia pedagogiczna Definicja terapii pedagogicznej, jej cele i zasady, organizacja działań terapeutycznych oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne. Przykłady ćwiczeń: ćwiczenia percepcji słuchowej - słuchu fonematycznego, analizy i syntezy słuchowej.
  • Terapia pedagogiczna / Teresa Hochszulc Definicja, cele i rodzaje oddziaływań terapeutycznych. Charakterystyka aspektów terapeutycznych w postępowaniu psychoterapeutycznym oraz zasad obowiązujących nauczyciela-terapeutę.
  • Terapia pedagogiczna Jakie dzieci poddawane są terapii pedagogicznej? 2. Cele i zasady terapii pedagogicznej.


Podstawy prawne


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism

  • Terapia pedagogiczna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Książki i art. w wersji elektronicznej

  • Pewny start. Zajęcia rewalidacyjne. Karty pracy i ćwiczenia E-book zawiera 28 kart pracy dla uczniów, którzy mają trudności z: orientacją przestrzenną, funkcjonowaniem społecznym, percepcją wzrokową, percepcją słuchową, grafomotoryką, koncentracją uwagi, wypowiedziami ustnymi i pisemnymi.
  • Teczka terapii zajęciowej Multimedialny pakiet pedagoga, psychologa i terapeuty zajęciowego. Teczka składa się z 3 zeszytów i zawiera ponad 350 propozycji kreatywnych zajęć. Integralną częścią Teczki są 2 płyty CD z kompletem inspirujących materiałów do zajęć.
  • Terapia pedagogiczna - cele, efekty i zasady Terapia pedagogiczna jest skierowana do dzieci o specjalnych potrzebach kształcenia. Obejmuje specjalistyczne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, prowadzone różnymi metodami i technikami, mające na celu usprawnianie zaburzonych funkcji percepcyjno-motorycznych i wyrównanie deficytów rozwojowych. Jakie są cele i efekty terapii pedagogicznej? Na jakich zasadach funkcjonuje?


Programy, scenariusze zajęć

  • Program zajęć terapii pedagogicznej z elementami zajęć psychoedukacyjnych dla uczniów Gimnazjum Miejskiego im. Mikołaja Kopernika w Sierpcu. Komponent IV Człowiek jako element środowiska.


Książki

  • Anna Radwańska : Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Poradnik dla terapeuty i nauczyciela Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: wzrokową, słuchowo-językową, koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zespół Aspergera, zespół Downa, afazja, autyzm, upośledzenie w stopniu lekkim, z niedosłuchem. W poradniku zamieszczone są wzory opinii wydawanej dla rodziców, zespołu orzekającego oraz wzór karty zajęć rewalidacyjnych oraz korekcyjno-kompensacyjnych.
  • Marzena Kowaluk : Efektywność terapii pedagogicznej dzieci z trudnościami w uczeniu się Podnoszony w książce problem specjalistycznej pomocy uczniom z trudnościami w uczeniu się jest bardzo istotny z punktu widzenia zarówno dobra społecznego, jakim jest właściwy poziom edukacji społeczeństwa, jak i z punktu widzenia jednostki - dziecka doznającego niepowodzeń szkolnych i jego rodziny, która musi udzielić mu właściwego wsparcia. Pomimo ponad 40 lat prowadzenia różnych form wspierania dzieci z niepowodzeniami w uczeniu się nie wykazano, jakie efekty przynosi terapia pedagogiczna. Dotychczas głównie ukazywano, jakie konsekwencje ma nieobjęcie specjalistyczną pomocą uczniów z dysleksją. Rezultaty prowadzonych badań są ogromnie ciekawe, bo z jednej strony potwierdzają spodziewane i sformułowane na wstępie hipotezy, z drugiej zaś strony autorka otrzymała dane zaskakujące na tle dotychczas publikowanych i znacznie ciekawsze. Dotyczą one oceny pozaintelektualnych obszarów zachowania i rozwoju emocjonalno-społecznego, narastania zaburzeń zachowania już u tzw. małych dzieci, za jakie niesłusznie uważa się uczniów klas drugich i trzecich.
  • Ewa Małgorzata Skorek (red.): Terapia pedagogiczna: Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci. Tom I Tom poświęcony rodzajom zaburzeń rozwoju psychoruchowego dzieci, które leżą u podłoża ich trudności w uczeniu. Wyczerpująco przedstawiono najczęściej występujące objawy częściowych zaburzeń rozwoju, ich konsekwencje w procesie uczenia się, którymi są dysleksja, dysgrafia, dysortografia oraz specyficzne problemy w uczeniu się matematyki. Publikacja skierowana nie tylko do obecnych i przyszłych pedagogów-terapeutów, ale także do rodziców i nauczycieli w przedszkolach oraz szkołach.
  • Dziennik zajęć terapeutycznych i wyrównawczych Dziennik jest przeznaczony dla terapeutów i nauczycieli prowadzących zajęcia specjalistyczne i dydaktyczno-wyrównawcze, takie jak: korekcyjno-kompensacyjne / terapii pedagogicznej, wyrównawcze z poszczególnych przedmiotów, gimnastyki korekcyjnej, socjoterapii, rewalidacji, logopedyczne, tyflopedagogiczne, surdopedagogiczne, rehabilitacji, dogoterapii, arteterapii itp. Może być także wykorzystywany do dokumentowania społecznych godzin nauczyciela. Dziennik może być używany w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych i poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Dziennik przewidziano dla 50 osób.


Zestawienia bibliograficzne

  • Terapia pedagogiczna zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 2000-2013. Oprac. Małgorzata Pająk.



Dostępność sprawdzono: 23 czerwca 2020 r.