Niepowodzenia szkolne - zagadnienia ogólne: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 13: Linia 13:
  
 
*[https://akademiaprzyszlosci.org.pl/aktualnosci/1140/system-motywatorow-zmiany.html Akademia Przyszłości. System motywatorów zmiany] ''Akademia Przyszłości to ogólnopolski program Stowarzyszenia WIOSNA, który powoduje, że dzieci stopniowo pokonują porażki i zaczynają osiągać sukcesy w życiu. Jest to możliwe dzięki unikalnej i innowacyjnej metodologii - Systemowi Motywatorów Zmiany. Przedstawienie czym w praktyce jest System Motywatorów Zmiany, jego elementów i zasad.''  
 
*[https://akademiaprzyszlosci.org.pl/aktualnosci/1140/system-motywatorow-zmiany.html Akademia Przyszłości. System motywatorów zmiany] ''Akademia Przyszłości to ogólnopolski program Stowarzyszenia WIOSNA, który powoduje, że dzieci stopniowo pokonują porażki i zaczynają osiągać sukcesy w życiu. Jest to możliwe dzięki unikalnej i innowacyjnej metodologii - Systemowi Motywatorów Zmiany. Przedstawienie czym w praktyce jest System Motywatorów Zmiany, jego elementów i zasad.''  
 
*[http://www.bajkowa.waw.pl/art_images/art_3/img19.pdf Program profilaktyki niepowodzeń szkolnych. Gimnazjum nr 106 / Oprac. Elżbieta Lemiszewska] ''Założenia programu, cele, przewidziane zadania i środki do ich realizacji.''
 
  
 
*[http://www.awans.net/strony/programy/postawa/postawa2.pdf Program profilaktyki niepowodzeń szkolnych / Elżbieta Postawa, Krzysztof Szkudlarek] ''Program opracowany na podstawie planu pracy dotyczącego zapobiegania i zwalczania trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów Publicznego Gimnazjum im. Władysława Stanisława Reymonta w Kłodzku.''   
 
*[http://www.awans.net/strony/programy/postawa/postawa2.pdf Program profilaktyki niepowodzeń szkolnych / Elżbieta Postawa, Krzysztof Szkudlarek] ''Program opracowany na podstawie planu pracy dotyczącego zapobiegania i zwalczania trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych uczniów Publicznego Gimnazjum im. Władysława Stanisława Reymonta w Kłodzku.''   
Linia 50: Linia 48:
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,10501,Artykuly,Niepowodzenia-dydaktyczne-uczniow-zadania-pracy-korekcyjnej Niepowodzenia dydaktyczne uczniów - zadania pracy korekcyjnej / Oprac. Małgorzata Walnik] ''Czynniki środowiskowe i zaburzenia rozwojowe (kinestetyczno-ruchowe, mowy i inne) jako przyczyny dydaktycznych niepowodzeń dziecka.''
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,10501,Artykuly,Niepowodzenia-dydaktyczne-uczniow-zadania-pracy-korekcyjnej Niepowodzenia dydaktyczne uczniów - zadania pracy korekcyjnej / Oprac. Małgorzata Walnik] ''Czynniki środowiskowe i zaburzenia rozwojowe (kinestetyczno-ruchowe, mowy i inne) jako przyczyny dydaktycznych niepowodzeń dziecka.''
  
*[http://www.wodn.piotrkow.pl/net/pub76.doc Niepowodzenia dzieci w nauce szkolnej / Oprac. Grażyna Anna Kuciapińska] ''Definicja niepowodzeń szkolnych. Społeczno-ekonomiczne i biopsychiczne przyczyny ich powstawania. Trudności w uczeniu uwarunkowane zaburzeniami percepcji wzrokowej i orientacji przestrzennej oraz percepcji słuchowej. Wskazówki do pracy z dzieckiem dyslektycznym. Reedukacja dzieci z niezręcznością ruchową całego ciała i niezręcznością manualną. Ćwiczenia zwalniające napięcie stawowo-mięśniowe ułatwiające naukę pisania. Pedagogiczne przyczyny niepowodzeń szkolnych. Skutki niepowodzeń szkolnych.'' 
 
 
 
*[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/47/id/970 Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym / Maciej Słomczyński, Dorota Sidor] ''Niepowodzenia w kształceniu zdalnym - zagadnienia metodologiczne. Stań badań. Przyczyny niepowodzeń w kształceniu zdalnym - propozycja klasyfikacji. Zapobieganie niepowodzeniom w kształceniu zdalnym. W treści ujęto definicje niepowodzenia edukacyjnego.''  
 
*[http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/47/id/970 Niepowodzenia edukacyjne w kształceniu zdalnym / Maciej Słomczyński, Dorota Sidor] ''Niepowodzenia w kształceniu zdalnym - zagadnienia metodologiczne. Stań badań. Przyczyny niepowodzeń w kształceniu zdalnym - propozycja klasyfikacji. Zapobieganie niepowodzeniom w kształceniu zdalnym. W treści ujęto definicje niepowodzenia edukacyjnego.''  
  
Linia 67: Linia 63:
  
 
*[http://dziecko-i-zdrowie.wieszjak.pl/edukacja-i-wychowanie/302579,Niepowodzenia-szkolne--jak-sobie-radza-z-nimi-dzieci.html Niepowodzenia szkolne - jak sobie radzą z nimi dzieci? / Joanna Baran] ''Typy zachowań obronnych charakterystyczne dla dzieci doznających niepowodzeń szkolnych.''  
 
*[http://dziecko-i-zdrowie.wieszjak.pl/edukacja-i-wychowanie/302579,Niepowodzenia-szkolne--jak-sobie-radza-z-nimi-dzieci.html Niepowodzenia szkolne - jak sobie radzą z nimi dzieci? / Joanna Baran] ''Typy zachowań obronnych charakterystyczne dla dzieci doznających niepowodzeń szkolnych.''  
 
*[http://www.psp5.pionki.pl/tsecret/niepow/niepow.html Niepowodzenia szkolne – problem ogólnoeuropejski / Oprac. Barbara Wójcik] ''Autorka wskazuje na przyczyny powstawania niepowodzeń i ich rodzaje, zależności między poziomem inteligencji i uzdolnieniami i zainteresowaniami ucznia a występowaniem niepowodzeń w nauce. Rozważa metody zwalczania niepowodzeń szkolnych stosowane w szkołach w Unii Europejskiej.''
 
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0968 Niepowodzenia szkolne – przyczyny i wpływ na styl życia młodzieży / Oprac. Roman Drożdżowski] ''Wyniki ankiety, która miała na celu wskazanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz ich wpływ na styl życia młodzieży. Ankieta przeprowadzona wśród uczniów różnych typów szkół średnich.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PU0968 Niepowodzenia szkolne – przyczyny i wpływ na styl życia młodzieży / Oprac. Roman Drożdżowski] ''Wyniki ankiety, która miała na celu wskazanie przyczyn niepowodzeń szkolnych oraz ich wpływ na styl życia młodzieży. Ankieta przeprowadzona wśród uczniów różnych typów szkół średnich.''
Linia 93: Linia 87:
  
 
*[http://www.awans.net/strony/dydaktyka/kostrzewa/kostrzewa1.html Skąd się biorą niepowodzenia szkolne i jak można im zapobiegać / Wiesława Kostrzewa] ''Charakterystyka problemu: przyczyny, rodzaje, zapobieganie. Artykuł umieszczony na stronie poświęconej awansowi zawodowemu serwisu oświatowego Awans.net.''
 
*[http://www.awans.net/strony/dydaktyka/kostrzewa/kostrzewa1.html Skąd się biorą niepowodzenia szkolne i jak można im zapobiegać / Wiesława Kostrzewa] ''Charakterystyka problemu: przyczyny, rodzaje, zapobieganie. Artykuł umieszczony na stronie poświęconej awansowi zawodowemu serwisu oświatowego Awans.net.''
 
*[http://www.modn.elk.pl/publikacje/2008/trudnosci.doc Trudności i niepowodzenia szkolne / oprac. Alicja Jankowska-Bełbot] ''W treści opracowania : wyjaśnienie terminów niepowodzenia i trudności szkolne, typologia niepowodzeń i trudności szkolnych, poglądy dotyczące przyczyn niepowodzeń, metody zapobiegania i przezwyciężania trudnościom i niepowodzeniu w nauce.''
 
 
*[http://www.pg3.radom.pl/rodzice/trudno.doc Trudności i niepowodzenia szkolne spowodowane deficytami parcjalnymi występującymi u dzieci / Oprac. Justyna Dąbrowska] ''Niepowodzenia szkolne dzieci z zaburzeniami rozwoju ruchowego, analizy i syntezy wzrokowej, słuchu, lateralizacji.''
 
  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/pd2/pd2_b_gibasiewicz_030605_2.pdf Wpływ środowiska rodzinnego na niepowodzenia szkolne uczniów – w ujęciu literatury pedagogicznej / Oprac. Beata Gibasiewicz] ''Tekst dotyczy wpływu środowiska rodzinnego na występowanie niepowodzeń szkolnych. Przedstawia pojęcia i klasyfikację niepowodzeń szkolnych oraz przyczyny ich powstawania w rodzinie. Forma publikacji: dokument PDF.''
 
*[http://www.profesor.pl/mat/pd2/pd2_b_gibasiewicz_030605_2.pdf Wpływ środowiska rodzinnego na niepowodzenia szkolne uczniów – w ujęciu literatury pedagogicznej / Oprac. Beata Gibasiewicz] ''Tekst dotyczy wpływu środowiska rodzinnego na występowanie niepowodzeń szkolnych. Przedstawia pojęcia i klasyfikację niepowodzeń szkolnych oraz przyczyny ich powstawania w rodzinie. Forma publikacji: dokument PDF.''

Wersja z 18:42, 18 maj 2020


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Niepowodzenie szkolne wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Programy, podręczniki

  • Akademia Przyszłości. System motywatorów zmiany Akademia Przyszłości to ogólnopolski program Stowarzyszenia WIOSNA, który powoduje, że dzieci stopniowo pokonują porażki i zaczynają osiągać sukcesy w życiu. Jest to możliwe dzięki unikalnej i innowacyjnej metodologii - Systemowi Motywatorów Zmiany. Przedstawienie czym w praktyce jest System Motywatorów Zmiany, jego elementów i zasad.


Multimedia

  • Niepowodzenia szkolne / Oprac. Monika Haligowska Prezentacja slideshare porządkująca wiedzę na temat niepowodzeń szkolnych. Przedstawia przyczyny, fazy powstawania, diagnozę, działania zaradcze, wskaźniki i formy pomocy dzieciom u których występują niepowodzenia szkolne.
  • Przyczyny niepowodzeń szkolnych / Ewa Adamczyk Krótka prezentacja multimedialna dla rodziców - porady co mogą zrobić, aby dziecko uniknęło trudności w nauce. Autorka wskazuje ponadto podstawowe grupy niepowodzeń, skutki ich pojawienia się oraz sposoby wykluczenia niektórych przyczyn niepowodzeń szkolnych u dzieci.


Artykuły

  • Zróżnicowany obraz dziecka z trudnościami w uczeniu się i rodzicielskiej pomocy / Leokadia Wiatrowska Znaczenie rodziny w osiągnięciach edukacyjnych uczniów. Omówiono strategie pracy rodziców z dzieckiem, symptomy trudności i największe problemy w samodzielnym uczeniu się dzieci - na podstawie własnych badań autorki przeprowadzonych metodą sondażu diagnostycznego (ankieta) oraz wywiadu z niektórymi rodzicami. Badaniem objęto 180 rodziców dzieci wykazujących problemy z nauką, z różnych przedmiotów (województwo opolskie).
  • Fazy niepowodzeń szkolnych / Teresa Duda Omówienie symptomów wczesnych trudności uczniów w nauce i etapów rozwoju niepowodzenia szkolnego ucznia (fazy rozwoju niepowodzenia wg Czesława Kupisiewicza).
  • Niektóre sposoby zapobiegania niepowodzeniom szkolnym / Oprac. Maria Mielczarek, Iwona Tomaszewska Podstawowe środki zapobiegania i przezwyciężania powstawaniu szkolnych niepowodzeń w nauce w pracy nauczyciela. Zadania profilaktyki pedagogicznej (nauczanie problemowe i nauczanie grupowe oraz inne aktywizujące metody nauczania), diagnozy pedagogicznej (poznawania uczniów oraz kontrola i ocena wyników nauczania), terapii pedagogicznej - poprzez wyrównywanie wykrytych zaległości w zakresie opanowania przez uczniów materiału programowego (zajęcia indywidualne i grupowe).
  • Niepowodzenia szkolne i ich uwarunkowania / Danuta Słodownik Czym jest niepowodzenie szkolne ? Publikacja prezentuje pojęcie niepowodzeń i trudności w nauce, przyczyny ich powstawania. Niepowodzenia jawne i ukryte. Niepowodzenie szkolne w teorii pedagogicznej m. in. według H. Spionek, J. Konopnickiego. Czynniki mające wpływ na niepowodzenia szkolne.
  • Niepowodzenia szkolne - ich przyczyny, skutki i zapobieganie / Oprac. Barbara Czarny Publikacja nauczyciela Publicznego Gimnazjum w Janowie Lubelskim. Tekst dotyczy niepowodzeń najczęściej spotykanych w praktyce szkolnej, np. niepowodzenia zależne od ucznia, nauczyciela, wybranego programu nauczania, od stosowanych przez nauczyciela form, metod i środków realizacji programu (np. nieodpowiednie podręczniki). Omówiono również sposoby zapobiegania niepowodzeniom w nauce.
  • Niepowodzenia szkolne uczniów / Oprac. Maria Adamczyk Sukces ucznia a niepowodzenia dydaktyczne i wychowawcze w młodszym wieku szkolnym. Omówienie przyczyn tkwiących w środowisku rodzinnym, szkole oraz w samym uczniu. Bibliografia. Tekst opublikowany na stronie P.S.P. nr 1 im. Janusza Korczaka w Czersku.
  • Powodzenia i niepowodzenia szkolne / Małgorzata Ramfeld Omówienie zjawiska niepowodzeń szkolnych wśród uczniów. Artykuł wyjaśnia czym jest powodzenie i niepowodzenie w szkole, jakie są uwarunkowania ich powstawania. Przedstawia czynniki determinujące powstawanie niepowodzeń oraz metody i środki do walki z nimi. Autorka powołuje się w prezentowanym tekście na dostępne na rynku publikacje polskich pedagogów, np. W. Okonia, K. Spionek.
  • Przezwyciężanie trudności w nauce czytania i pisania / Beata Szałkowska Publikacja nauczycielska umieszczona na stronie serwisu Publikacje edukacyjne, dotyczy przezwyciężania trudności uczniów w nauce czytania i pisania. W treści: charakteryzacja zaburzeń występujących u dzieci o różnym stopniu ich nasilenia w przypadku dysleksji, dysortografii i dysgrafii, prezentacja metody postępowania z dzieckiem dyslektycznym oraz ćwiczeń usprawniających. Jako uzupełnienie dodana została literatura przedmiotu niezbędna w pracy z dzieckiem dyslektycznym.
  • Skąd biorą się niepowodzenia szkolne? / Agnieszka Cecerko W tekście przedstawiono w zarysie charakterystykę niepowodzeń szkolnych w uczeniu się oraz przyczyny które mają wpływ na ich powstawanie. Ponadto omówione zostały czynniki: społeczno-ekonomiczne, biologiczno-psychologiczne i pedagogiczne w kontekście trudności w uczeniu się. Omówiono szczegółowo zjawisko niepowodzeń szkolnych w przypadku dzieci nadpobudliwych psychoruchowo i zahamowanych oraz znaczenie i wpływ niewłaściwych oddziaływań dydaktycznych.



Dostępność sprawdzono: 18.05.2020 r.