Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
 
(Nie pokazano 46 wersji utworzonych przez 7 użytkowników)
Linia 4: Linia 4:
 
|treść=
 
|treść=
  
 +
'''EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism'''
  
'''Multimedia'''
+
*[https://aleph.dbp.dolnyslask.pl/F?func=find-b&find_code=WRD&request=klasa+szkolna&adjacent=N&local_base=DBP03&x=0&y=0&filter_code_2=WYR&filter_request_2=&filter_code_3=WYR&filter_request_3= Klasa szkolna] ''wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.''
  
*[https://www.mindmeister.com/89958060/klasa-szkolna-jako-grupa-spo-eczna Klasa szkolna jako grupa społeczna / Magda Talatrek] ''Mapa myśli''.
 
  
*[https://prezi.com/2_oem0ihapkz/srodowisko-uczenia-sie-klasa-szkolna/ Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip] ''Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.''  
+
'''Scenariusze zajęć, konspekty'''
  
+
*[http://www.profesor.pl/publikacja,10529,Scenariusze,Atmosfera-w-klasie-zalezy-od-nas-scenariusz-lekcji-wychowawczej-w-klasie-VI Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI / Elżbieta Rojowska] ''Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących - zabaw: kim jestem? chór zwierząt, wędrujące kartki, autsajder, budujemy szałas, okienka.''
'''Książki'''
 
  
*[http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska] ''Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.''
+
*[https://golden5.metis.pl/wp-content/downloads/2010_wiezi_w_naszej_klasie.pdf Konspekt lekcji. Temat: Więzi w naszej klasie / oprac. Katarzyna            Maciejak] ''Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.''
  
*[https://books.google.pl/books?id=RObdSnYm5ZYC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=klasa+szkolna&source=bl&ots=bpw1_hyCl0&sig=8Hg1TnHAyAhd73wAivnGoH4D4tA&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwiZnqKE3OPXAhVHOpoKHepXCZY4HhDoAQhEMAQ#v=onepage&q=klasa%20szkolna&f=false Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska] ''W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.''
+
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-16389-zgrana-klasa-to-przeciez-my-zabawy.php Zgrana klasa? To przecież MY !!! - zabawy integracyjne / Anna Bober] ''Scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej, którego celem jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie z wykorzystaniem zabaw integrujących.''
  
  
'''Artykuły'''
+
'''Multimedia'''
  
*[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU3580 Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze] ''Omówiono społeczne funkcjonowanie uczniów w środowisku klasy szkolnej w oparciu o definicje grupy społecznej wg. M. Łobockiego, A. Jankowskiego czy Zbigniewa Zborowskiego. Omówiono m. in. specyficzne cechy klasy szkolnej oraz rodzajów stosunków społecznych istniejących w klasie szkolnej.''  
+
*[https://www.mindmeister.com/89958060/klasa-szkolna-jako-grupa-spo-eczna Klasa szkolna jako grupa społeczna / Magda Talatrek] ''Mapa myśli''.
  
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy szkolnej dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
+
*[https://prezi.com/2_oem0ihapkz/srodowisko-uczenia-sie-klasa-szkolna/ Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip] ''Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.''  
  
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
+
 +
'''Książki'''
  
*[http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-86d4e948-4f9c-402b-9f34-463d66aa782e/c/Przemyslaw_Pawel_Grzybowski.pdf Mistrz, błazen i ich międzykulturowa wspólnota. Śmiech na kulturowym pograniczu klasy szkolnej / Przemysław Paweł Grzybowski] ''Refleksja, której celem jest przedstawienie okoliczności budowania wspólnoty śmiechu w klasie szkolnej zgodnie z założeniem autora, że jednym z czynników rozwiązywania konfliktów, poszukiwania płaszczyzn dialogu i osiągania kompromisu w klasie szkolnej jest świadome budowanie wspólnoty śmiechu.''
+
*[https://books.google.pl/books?id=RObdSnYm5ZYC&pg=PA79&lpg=PA79&dq=klasa+szkolna&source=bl&ots=bpw1_hyCl0&sig=8Hg1TnHAyAhd73wAivnGoH4D4tA&hl=pl&sa=X&ved=0ahUKEwiZnqKE3OPXAhVHOpoKHepXCZY4HhDoAQhEMAQ#v=onepage&q=klasa%20szkolna&f=false Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska] ''W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.''
  
*[https://pressto.amu.edu.pl/index.php/ikps/article/download/9923/9517 „Inny” w klasie szkolnej / Ewa Muszyńska] ''Kategorie i negatywne skutki inności w klasie szkolnej. Czynniki i mechanizmy funkcjonowania "Innego" w klasie szkolnej oraz klasy szkolnej z "Innym". Wychowawcza rola nauczyciela w klasie szkolnej, w której jest „Inny”.''
+
*[http://www.bc.ore.edu.pl/Content/215/Poznawanie+klasy+szkolnej.pdf Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska] ''Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.''
  
*[http://czasopisma.tnkul.pl/index.php/rped/article/viewFile/1519/1635 Przestrzeń edukacyjna klasy szkolnej / Izabela Zawada] ''W treści - analiza pojęć przestrzeni edukacyjnej oraz charakterystyka przestrzeni edukacyjnej klasy szkolnej.''
 
  
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.''  
+
'''Artykuły'''
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-9953-cechy-klasy-szkolnej-jako-malej-grupy-spolecznej.php Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska] ''Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-9953-cechy-klasy-szkolnej-jako-malej-grupy-spolecznej.php Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska] ''Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.''
 +
 +
*[https://szkolnictwo.pl/index.php?id=PU5272 Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa] ''Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.''
  
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''  
 
*[http://www.profesor.pl/publikacja,11804,Referaty,Dzieci-nieakceptowane-w-klasie-szkolnej Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja] ''Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.''  
 
*[http://annales.umcs.lublin.pl/tt_p.php?rok=2005&tom=18&sectio=J&numer_artykulu=10&zeszyt=0 Efektywna komunikacja w kierowaniu klasą szkolną / Zdzisław Kazanowski] ''Przebieg komunikacji pomiędzy nauczycielem i uczniem w klasie. Komunikacja z uczniami jako konieczny warunek wzrostu efektywności nauczania. Zadania nauczyciela w zakresie kształtowania komunikacji na lekcji.''
 
 
*[http://www.interklasa.pl/portal/index/dokumenty/interklasa/Funkcjonowanie_ucznia_w_klasie____szkolnej__a_jego_warunki_rodzinne.doc?page=info&action=showdoc&oid=278393 Funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej, a jego warunki rodzinne / Robert Stasiak] ''Podstawowe wiadomości z psychologii, dotyczące wpływu rodziny na funkcjonowanie ucznia w klasie szkolnej. W treści omówiono m. in. czynniki oddziaływania środowiska rodzinnego na dziecko, styl wychowawczy rodziców, wpływ rodziny na rozwój intelektualny dziecka oraz na jego osiągnięcia szkolne.''
 
  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
 
*[http://www.profesor.pl/mat/n11/n11_t_kupnicka_040602_2.php?id_m=11916 Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka] ''Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.''  
  
*[http://www.publikacje.edu.pl/pdf/7116.pdf Klasa jako struktura formalna i nieformalna / Marta Karczewska] ''Wpływ znajomości zespołu klasowego na stosowanie oddziaływań wychowawczych wobec uczniów. Pytania o charakterze ankietowym dotyczące struktury grypy klasowej, jej atrakcyjności i znaczenia dla członków grupy, obowiązujących norm, przyjacielskich relacji i przywództwa w grupie.''  
+
*[http://www.profesor.pl/mat/n12/n12_k_przepiorkiewicz_040902_2.php Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz] ''Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.''  
  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
 
*[https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/13695/1/SE_34_2015_Irena_Ramik_Mazewska.pdf Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska] ''Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.''  
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=1330 Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas] ''Publikacja zarejestrowana w Archiwum  publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.''
 
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-4644-klasa-szkolna-jako-srodowisko-pomocne-w.php Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych] ''Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.''
  
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-1014-klasa-szkolna-jako-srodowisko-spoleczne.php Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska] ''Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej.  Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-1014-klasa-szkolna-jako-srodowisko-spoleczne.php Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska] ''Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej.  Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.''
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=547 Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze] ''Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Tekst zawiera: definicja klasy szkolnej, cechy klasy jako grupy społecznej, struktura, koleżeńskość i przyjaźń, pozytywne i negatywne stosunki wewnątrz grupy, normy zachowań i solidarność wobec grupy.''
 
 
*[http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=98 Klasa szkolna jako teren działalności wychowawczej / Urszula Szczepaniak] ''Artykuł w serwisie Publikacje edukacyjne. W materiale zawarto m.in. treści dotyczące: procesu tworzenia się zespołu klasowego, pozycji i zadań nauczyciela wychowawcy, propozycje bloków tematycznych do realizacji na lekcjach wychowawczych.''
 
  
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
Linia 65: Linia 56:
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.''
 
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.''
  
*[http://www.rymanow.tom.pl/publikacje/ewa-potasiewicz.htm  Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz] ''Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy,  układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.''
+
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
  
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.''
  
*[http://zsrudnik.edu.pl/index.php/publikacje/tetniaca-zyciem-klasa-szkolna-anna-blaz Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż] ''Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.''
+
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
 +
 
 +
*[https://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1797/Ewa%20Filipiak%20Uczenie%20sie%20w%20klasie%20szkolnej%20w%20perspektywie%20socjokulturowej.pdf?sequence=1 Uczenie się w klasie szkolnej w perspektywie socjokulturowej / Ewa Filipiak] ''Forum Dydaktyczne 5-6/2009. Artykuł zawiera bibliografię.''
  
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''
 
*[http://spswiatki.edu.pl/archiwum/publikacje/rola_wychowawcza.pdf Wychowawcza rola klasy szkolnej / Ewa Cieślak] ''Artykuł na stronie Szkoły Podstawowej w Świątkach. Specyficzne cechy  i normy obowiązujące w klasie szkolnej.
 
  
 
*[http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk3/art05.pdf Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska] ''Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.''
 
*[http://www.pedkat.pl/images/czasopisma/pk3/art05.pdf Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska] ''Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.''
  
  
'''Zestawienia bibliograficzne'''
 
 
 
*[http://www.bpsiedlce.pl/1/strona/81_zestawienia-bibliograficzne/286_pedagogika-wychowanie/827_dyscyplina-szkolna/ Dyscyplina szkolna : zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1961 – 2015] ''Zestawienie przygotowane na podstawie materiałów dostępnych w Bibliotece Pedagogicznej im. Heleny Radlińskiej w Siedlcach.''
 
 
*[https://docplayer.pl/5346773-Pozycja-ucznia-w-klasie-szkolnej-wplyw-roznych-czynnikow-zestawienie-bibliograficzne-w-wyborze.html Pozycja ucznia w klasie szkolnej – wpływ różnych czynników: zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Bożena Lewandowska] ''Zestawienie wybranych wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism pedagogicznych na podstawie zbiorów PBW w Kielcach.''
 
 
*[http://pedagogiczna.edu.pl/wp-content/uploads/2018/10/Klasa-szkolna.pdf Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Aneta Gnyp] ''Zestawienie opracowane w Bibliotece Pedagogiczne w Piotrkowie Trybunalskim, obejmuje lata 1995-2012.''
 
  
*[http://www.wom.edu.pl/raciborz/wp-content/uploads/2017/01/klasaszkolna.doc Klasa szkolna - zestawienie bibliograficzne w wyborze / Oprac. Jolanta Świątek-Gruszka] ''Zestawienie przygotowane w 2017 roku w Pedagogicznej Bibliotece Wojewódzkiej w Raciborzu, obejmuje wydawnictwa ciągłe i zwarte oraz film.''
 
  
| stopka= 20 maja 2019 r.
+
Dostępność sprawdzono: 12 maj 2023 r.
 
}}
 
}}

Aktualna wersja na dzień 11:38, 12 maj 2023


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.


Artykuły

  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 12 maj 2023 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}