Klasa szkolna: Różnice pomiędzy wersjami

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania
Linia 55: Linia 55:
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
 
*[http://www.bryk.pl/teksty/studia/pozosta%C5%82e/pedagogika/23886-klasa_szkolna_jako_zesp%C3%B3%C5%82_wychowawczy_na_podstawie_ksi%C4%85%C5%BCki_haliny_sowi%C5%84skiej.html Klasa szkolna jako zespół wychowawczy] ''(na podstawie książki  Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka  podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).''
  
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''  
+
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z  uczniami - komunikat  z  badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.''
  
 
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
 
*[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/3292/1/Andrzej%20Cichocki_Nauczyciele%20jako%20tw%C3%B3rcy%20edukacyjnego%20klimatu%20klasy%20szkolnej.pdf Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki] ''Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.''
  
 +
*[https://jbc.bj.uj.edu.pl/Content/409047/PDF/3-6-sikorski-proksemika-klasy-szkolnej.pdf Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski] ''Przegląd  badań  dotyczących  znaczenia  środowiska  fizycznego  klasy  szkolnej  dla  przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.''
 +
 +
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.''
  
*[http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/4016/Klasa%20szkolna%20miejscem%20oddzia%c5%82ywa%c5%84%20niewerbalnych%20komunikat%c3%b3w%20nauczyciela%20w%20pracy%20z%20uczniami.pdf?sequence=4 Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z  uczniami - komunikat  z  badań / Anna Pawiak] ''Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas  lekcji.''
+
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.''
  
*[http://www.edukacja.edux.pl/p-22754-ksztaltowanie-srodowiska-wychowawczego.php Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior] ''We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.''
 
  
 
*[http://www.rymanow.tom.pl/publikacje/ewa-potasiewicz.htm  Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie /  Ewa Potasiewicz] ''Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy,  układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.''
 
*[http://www.rymanow.tom.pl/publikacje/ewa-potasiewicz.htm  Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie /  Ewa Potasiewicz] ''Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy,  układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.''
 
*[http://www.szkolnictwo.pl/index.php?id=PV0039 Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga] ''Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.''
 
  
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''
 
*[http://www.psychologia.net.pl/artykul.php?level=534 Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska] ''Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.''

Wersja z 14:32, 9 wrz 2022


EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
  • Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.


Scenariusze zajęć, konspekty


Multimedia


Książki

  • Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
  • Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.


Artykuły


  • Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
  • Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.


  • Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.



Dostępność sprawdzono: 7 września 2022 r.



Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}