Oligofrenopedagogika
Wersja z dnia 14:51, 30 lip 2018 autorstwa PBWBielsko-Biała (dyskusja | edycje)
Definicje
- Istota upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Autorka zastanawia się nad definicją upośledzenia umysłowego oraz charakteryzuje odpowiadające mu różne koncepcje teoretyczne.
Podstawy prawne
Programy
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) / Aleksandra Klimza (i in.). Przeznaczony dla ucznia upośledzonego w stopniu lekkim na II etap edukacyjny (klasa IV-VI).
Portale, serwisy
Multimedia
- Upośledzenie umysłowe. Definicje, klasyfikacje, etiologia, diagnostyka upośledzenia umysłowego, problemy wychowawcze i emocjonalne, sposoby zachowania.
Książki
- Jak pomóc dziecku niepełnosprawnemu intelektualnie / Tomasz Bobrowski. Kryzys w rodzinie w związku z narodzeniem niepełnosprawnego dziecka, postawy rodzicielskie, autyzm, zespół Downa.
- Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata / pod red. Marii Chodakowskiej i Danuty Osik-Chudowolskiej. Dostępne niektóre rozdziały.
- Praca socjalna z osobami upośledzonymi umysłowo / red. Iwona Grudzień-Bielaszewska, Joanna Lesiewicz. Interpersonalna charakterystyka upośledzenia umysłowego, metody pracy socjalnej z uwzględnieniem profilaktyki, instytucje terapii i wsparcia społecznego.
Artykuły
- System wsparcia socjalnego osób upośledzonych umysłowo / Elżbieta Rutkowska. Ustawodawstwo socjalne dotyczące osób upośledzonych i ich rodzin, różne rodzaje wsparcia społecznego – pomoc instytucjonalna, finansowa, rzeczowa oraz formy rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych umysłowo.
- Godność osób z intelektualną niepełnosprawnością / Jacek Salij. Stosunek Jana Pawła II do niepełnosprawnych (min. praca upośledzonych umysłowo, prawo do godnego życia).
- Czym jest upośledzenie umysłowe / Joanna Denek-Czajka. Kryteria upośledzenia umysłowego i jego przyczyny, funkcjonowanie społeczne, intelektualne, psychiczne i somatyczne osoby upośledzonej w różnym stopniu.
- Zaburzenia mowy u osób upośledzonych umysłowo. Klasyfikacja zaburzeń mowy i ich terapia.
- Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim / Beata Czogalik. Objawy upośledzenia umysłowego, psychofizyczna charakterystyka dziecka upośledzonego umysłowo.
- Jak pracować z dzieckiem upośledzonym umysłowo / Grażyna Wójcik. Metody pracy dydaktycznej z uczniem upośledzonym umysłowo.
- Przyczyny upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Czynniki genetyczne, biologiczne, egzogenne, społeczne sprzyjające upośledzeniu umysłowemu.
- Aspekt genetyczny a upośledzenie umysłowe / Dorota Czajkowska. Klasyfikacja upośledzenia umysłowego, przyczyny uposledzenia, zespół Downa, zespół Pataua, zespół Edwardsa, zespół „Cri du Chat”.
- Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych / Sylwia Wrona. Etiologia upośledzenia umysłowego głębokiego, rewalidacja dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, kształcenie dziecka głęboko upośledzonego, badania własne: edukacja ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną odbywająca się podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Charakterystyka upośledzenia umysłowego / Teresa Sługocka. Definicje, kryteria diagnostyczne, klasyfikacje, charakterystyka osób upośledzonych umysłowo, zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym.
- Praca opiekuńczo – wychowawcza z osobami upośledzonymi w stopniu umiarkowanym i znacznym w systemie kształcenia specjalnego / Małgorzata Dolska. Cele rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo, metody adaptacji społecznej, zasady kształcenia specjalnego, integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo.
- Upośledzenie umysłowe / Paulina Stolorz. Rozpoznanie i przyczyny upośledzenia umysłowego, stopnie upośledzenia umysłowego.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 1 / Barbara Marcinkowska. Cechy ucznia niepełnosprawnego intelektualnie, model kształcenia uczniów w kontekście regulacji prawnych, ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 2 / Barbara Marcinkowska. Artykuł na stronie 296. Propozycja konstrukcji IPET dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna) – objawy, przyczyny, leczenie. M.in. opis chorób towarzyszących upośledzeniu umysłowemu.
- Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Procesy orientacyjno-poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i dojrzałość społeczna.
- Niepełnosprawność umysłowa - standardy postępowania / Jacek Pilch (i in.). Postępowanie diagnostyczne, profilaktyka i leczenie.
- Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. Dzieci w wieku szkolnym z upośledzeniem w stopniu lekkim, rozwój psychiczny, zachowania społeczne, plany życiowe młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim, charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, przyczyny upośledzenia umysłowego.
- Upośledzenia umysłowe wywołane swoistymi cechami genetycznymi spowodowane aberracjami chromosomowymi, upośledzenia umysłowe pochodzenia egzogennego / Katarzyna Urban-Taraszkiewicz. Genetyczne podłoże upośledzenia umysłowego, charakterystyka chorób genetycznych.
- Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i zjawisko afazji / Magdalena Bartczak. Czynniki wpływające na upośledzenie, charakterystyka dziecka upośledzonego w stopniu lekkim, zaburzenia mowy.
- Uwarunkowania poczucia jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym / Beata Nowak. Prezentacja badań własnych opartych na kwestionariuszu nad jakością życia niepełnosprawnych umysłowo na wczesnym etapie dorosłości.
Zestawienie bibliograficzne
- Dziecko niepełnosprawne intelektualnie : zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2014 / Marta Fidyk. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.
- Dziecko upośledzone umysłowo : zestawienie bibliograficzne w wyborze / Aneta Gnyp. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism z lat 1995-2004.
Dostępność sprawdzono: 30 lipca 2018 r.