Dziecko a telewizja
Wersja z dnia 10:54, 25 maj 2022 autorstwa E.Kowalewska (dyskusja | edycje)
Baza bibliograficzna EDUKACJA
- Dziecko a telewizja wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Internet i telewizja – edukacja i zagrożenia / Anna Kienig. Wpływ Internetu i telewizji na rozwój dziecka. Telewizja i Internet jako medium dydaktyczne. Zagrożenia nowoczesnych mediów. Jak z mediów uczynić sprzymierzeńca w procesie uczenia się? Oddziaływania wychowawcze zapobiegające negatywnemu wpływowi Internetu i telewizji.
Książki
- Co wciąga twoje dziecko / Małgorzata Więczkowska. Poradnik wychowania do mediów - fragmenty książki
Konspekty lekcji
- Czy umiemy korzystać z telewizji?. Konspekt zajęć zintegrowanych w klasie II. Do konspektu dołączony jest kwestionariusz ankiety dla dzieci oraz tekst referatu adresowanego do rodziców pt. "Oddziaływanie telewizji na dziecko".
- Scenariusz zajęć dla dzieci 5-6 letnich "Mądrze wykorzystuję wolny czas" / Angelika Sperling Zajęcia uczące dzieci mądrego gospodarowania swoim czasem. Punktem wyjścia do rozmowy z przedszkolakami jest opowiadanie B. Mrozińskiej „O Jacku, który ciągle oglądał telewizję”.
- Jak mądrze i bezpiecznie korzystać z mediów elektronicznych. Scenariusz zajęć / Iwona Strąk Zajęcia dla dzieci 5-letnich.
Artykuły
- Telewizja a zabawy dowolne dzieci / Iwona Jędrzejczyk Negatywny wpływ telewizji na dzieci i efekty w postaci m.in. negatywnych zachowań, zaniku umiejętności komunikowania się z rówieśnikami, zaniku zabaw swobodnych, zabaw ruchowych i gier podwórkowych.
- Nadmierne oglądanie telewizji a zdrowie dziecka Skutki nadmiernego oglądania telewizji (w tym przemocy w telewizji) i korzystania z komputera. Opracowanie: Fundacja „ABCXXI – Cała Polska czyta dzieciom”.
- Rodzinna edukacja telewizyjna / Wioletta Smyl. Drogi realizacji rodzinnego wychowania telewizyjnego, a w jego ramach kształcenia kompetencji właściwego odbioru telewizji.
- Przedszkolak i bajki telewizyjne / Iwona Samborska Upodobania telewizyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Najczęściej oglądane bajki. Sposób oglądania bajek przez dzieci. Sytuacje naśladownictwa treści bajek. Przedmiot naśladownictwa treści bajek telewizyjnych.
- Telewizja w codzienności dziecka przedszkolnego (raport z badań) / Bożena Dusza Raport z badań ankietowych rodziców dzieci w wieku przedszkolnym (2013). Wyniki pokazują, iż telewizja jest stałym elementem w codzienności dziecka przedszkolnego. Codzienne, intensywne obcowanie dzieci z przekazem telewizyjnym zmienia mózgi dzieci. Pedagodzy we współczesnej szkole powinni zatem zintensyfikować działania edukacyjne, szczególnie w zakresie ubożejącego słownictwa dzieci, braku wyobraźni, kreatywności i osłabionego krytycyzmu myślenia oraz dostrzec konieczność rewizji tradycyjnych metod nauczania.
- Zezłomuj telewizor! Dziecko bez telewizora / Anna Sosnowska Telewizja - za i przeciw (z przewagą przeciw) oraz wskazówki jak radzić sobie z brakiem telewizora w domu, w którym są dzieci.
- Dziecko przed telewizorem / Karolina Oponowicz-Żylik W artykule m.in. odpowiedzi na pytania: Czy bajka telewizyjna edukuje? Jak oglądanie telewizji wpływa na zasób słów? Czy oglądanie telewizji psuje wzrok? Czy telewizor emituje szkodliwe promieniowanie? Jakie są najnowsze wyniki badań naukowych dotyczące wpływu telewizji na dzieci?
- Rola telewizji w kształtowaniu zachowań zdrowotnych dzieci i młodzieży. Cz. 3, Zachowania antyzdrowotne / Marek Bryła, Ewelina Kulbacka, Irena Maniecka-Bryła. Szkodliwy wpływ telewizji na postawy, nawyki i zdrowie młodych odbiorców. Telewizja a poziom agresji. Złudny telewizyjny obraz piękna i jego wpływ na kształtowanie obrazu własnej osoby u dzieci i młodzieży. Reklama telewizyjna a nawyki żywieniowe dzieci. Długotrwałe oglądanie telewizji a narastające nieprawidłowości w rozwoju fizycznym młodego człowieka - wady postawy, wzroku i słuchu.
- Telewizyjne dzieci / Maria Braun-Gałkowska. Wpływ oglądania obrazów przemocy na agresywne zachowania dzieci.
- Telewizja wpływa na rozwój dziecka / Dorota Kołodziejska. Szanse i zagrożenia związane z oddziaływaniem telewizji na dzieci. Telewizja jako element procesu nauczania-uczenia się, który przyczynia się do pozytywnego rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dziecka, a z drugiej strony – środek masowego przekazu wywierający destrukcyjny wpływ na dziecięcą psychikę, za sprawą przemocy wszechobecnej w programach telewizyjnych.
- Telewizja a uczeń – wpływ telewizji na dzieci / Karolina Stępień. Jak świadomie wykorzystać telewizję w procesie wychowania dzieci? Jak przygotować dzieci do odbioru telewizyjnych treści? Jaką rolę powinna odgrywać edukacja medialna prowadzona w szkołach? Po czym poznać u dziecka syndrom uzależnienia od telewizji?
- Wpływ telewizji na zachowanie dzieci / Elżbieta Napora. Wyniki badań dotyczących wpływu telewizji na zachowanie i postawy dzieci w wieku 9-12 lat. Porównanie grup dzieci spędzających dużo czasu przed telewizorem i dzieci "nietelewizyjnych".
- Dziecko i telewizja / Joanna Górna. Zasady racjonalnego korzystania z telewizji przez dzieci od najmłodszych lat życia.
- Prawdy i mity o oglądaniu telewizji przez dzieci / Małgorzata Mazurek-Wódz. Zagrożenia i pożytki wynikające z oglądania telewizji przez dzieci - co jest prawdą a co mitem?
Dostępność sprawdzono: 17 września 2018 r.