Uczeń w szkole
Wersja z dnia 11:09, 30 sie 2019 autorstwa BPZgorzelec (dyskusja | edycje)
Podstawy prawne
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 13 kwietnia 2018 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Karta Nauczyciela
- Ustawa z dnia 12 kwietna 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych
- Konwencja o prawach dziecka
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół
- Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 21 maja 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy - Prawo oświatowe
Portale i serwisy
- Kuratorium Oświaty w Warszawie
- Kuratorium Oświaty w Poznaniu
- Bezpieczna Szkoła
- Ośrodek Rozwoju Edukacji
- edunews.PL
- PortalOświatowy.pl
Multimedia
- Prawa i obowiązki ucznia Prezentacja na YouTube na temat praw i obowiązków uczniów.
- Prawa i obowiązki ucznia / Sobiesław Ziemiński Prezentacja na temat praw i obowiązków ucznia.
- Szkoła oczami ucznia - refleksje na podstawie badań / Dominika Walczak Prezentacja, w której znajdują się m.in. odpowiedzi na pytania co uczniowie sądzą o szkole, nauczycielach, w jakiej szkole chcą się uczyć.
- Bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w świetle prawa oświatowegoPrezentacja Kuratorium Oświaty w Warszawie na temat przepisów dotyczących bezpieczeństwa dzieci i młodzieży.
Książki
- Jak będzie zmieniać się edukacja? Wyzwania dla polskiej szkoły i ucznia / Witold Kołodziejczyk, Marcin Polak Raport na temat zmian w edukacji w długiej perspektywie.
- Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań / Jadwiga Przewłocka Raport przygotowany w ramach projektu systemowego Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego, finansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.
- Klimat i kultura szkoły a zdrowie psychiczne uczniów i nauczycieli / Katarzyna Okulicz-Kozaryn Autorka omawia elementy kultury i klimatu szkoły, które mogą zaburzać lub wzmacniać zdrowie psychiczne uczniów.
- Model pracy z uczniem zdolnym w szkole ponadgimnazjalnej / Kinga Gałązka, Ewa Antonina Muzioł Publikacja powstała w ramach projektu „Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym”, wydawca ORE.
- Monitoring praw uczniowskich w szkołach obszaru nadwiślańskiego. Raport z badań Fundacja Pokolenia przeprowadziła badania w obszarze przestrzegania i łamania praw ucznia, głównie w szkołach ponadgimnazjalnych.
- Socjalizacyjny wpływ szkoły na rozwój społeczny dziecka / Beata Godyla Autorka omawia wpływ środowiska szkolnego na rozwój społeczny dziecka.
- Uczniowie z różnych kultur w szkole - Bezpieczna szkoła / Red. Bogumiła Lachowicz, ORE Omówienie organizacji edukacji cudzoziemców w polskiej szkole oraz zadania samorządu w tym zakresie.
- Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniówKompendium wiedzy oraz zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole lub placówce. Dokument został opracowany w ramach prac Departamentu Wychowania i Kształcenia Integracyjnego Ministerstwa Edukacji Narodowej jako zbiór rekomendacji i wytycznych dla dyrektorów szkół i organów prowadzących szkoły.
- Szkoła w obliczu incydentów krytycznych oraz sytuacji kryzysowych – przygotowanie i reagowanie / Dariusz Piotrowicz Reagowanie szkoły jako organizmu w przypadku np. zabójstw uczniów, samobójstw, innych form przemocy na terenie szkoły lub katastrof.
- Uczniowie z rodzin migracyjnych w szkole / Anna Dąbrowska, Ewa M. Szumilas Publikacja pełni rolę przewodnika dla nauczycieli i rodziców oraz osób, które chcą zdobyć lub uzupełnić wiedzę na temat migracji zarobkowej. Zawiera ważne informacje i propozycje działań wspierających uczniów.
Artykuły
- Uczeń w szkole średniej – rzeczywistość a oczekiwania / Sylwia Sasal Jak się odnaleźć w nowej szkole średniej? Jak się uczy współczesny uczeń? Jaka jest dzisiaj rola nauczyciela? Opowiadają eksperci konferencji "Zrozumieć więcej. Nauczyć łatwiej" organizowanej przez wydawnictwo Nowa Era.
- Czynniki wpływające na proces adaptacji dziecka do szkoły / Anna Pszczólińska Artykuł omawia przystosowanie się dzieci do nauki w szkole podstawowej i niektóre jego uwarunkowania.
- Czynniki warunkujące osiągnięcia szkolne uczniów / Donata Szczepankiewicz, Joanna Tyczko Omówienie czynników społecznych, psychologicznych i pedagogicznych oraz ich wpływu na osiągnięcia szkolne uczniów.
- Dlaczego aktywność uczniów jest cenna? / Alicja Pacewicz Artykuł porusza kwestię, jak szkoła może wspierać uczniowską aktywność, która służy samym uczniom, szkole i innym.
- Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (1) / Sabina Furgoł Artykuł na na temat jak włączyć nowoczesne technologie do procesu dydaktycznego.
- Jak uczyć pokolenie cyfrowych tubylców? (2) / Sabina Furgoł Druga część artykułu na temat nowoczesnych technologii w edukacji.
- Jakie uczeń ma prawa w szkole Uczeń ma w szkole poza obowiązkami również swoje prawa, o których powinien wiedzieć.
- Konflikty w szkole / Bożenna Kuskowska Autorka analizuje istniejące w szkole konflikty i rozróżnia trzy podstawowe kategorie: uczeń - nauczyciel, nauczyciel - nauczyciel, nauczyciel - rodzic.
- Niepowodzenia szkolne w opinii uczniów / Janina Romańska-Kulig Jak uczniowie rozumieją pojęcie niepowodzenia szkolne i co to oznacza dla nich. Autorka przedstawia uczniowski ranking niepowodzeń szkolnych i ich przyczyny.
- Uczeń jako przedmiot czy podmiot procesu dydaktycznego / Marzena Żylińska Artykuł na temat dwóch najczęściej spotykanych modeli edukacyjnych, w zależności od tego, gdzie w szkole jest miejsce ucznia.
- Opieka zdrowotna nad uczniem w szkole Strona NFZ. Omówiono: świadczenia pielęgniarki/higienistki szkolnej, terminy wykonania badań, pomoc w nagłych sytuacjach w szkole oraz dokumentacja medyczna ucznia.
- Praca z uczniem trudnym / Renata Kabała Autorka przedstawia przyczyny i skutki trudności szkolnych, a także sposoby zapobiegania tym trudnościom i wspomaganie ucznia trudnego.
- Prawa i obowiązki ucznia w szkole w świetle obowiązujących przepisów / Andrzej Sioma Artykuł o powinnościach ucznia, podporządkowaniu się ograniczeniom wolności, wiążącymi się z jego prawami a wynikającymi z praw innych.
- Przyczyny i skutki absencji uczniów w szkole/ Janina Romańska - Kulig Artykuł przedstawia problem wagarowania uczniów.
- Rola nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole / Elżbieta Staniaszek W nowym modelu oświaty zmienia się rola nauczyciela i uczniów w procesie nauczania i uczenia się. Autorka przedstawia nowe role nauczyciela i ucznia we współczesnej szkole.
- Różne aspekty bezpieczeństwa w szkole / Maciej Osuch Rozdział w publikacji pt.:Zapewnić uczniom bezpieczeństwo… : wybrane uwarunkowania prawne organizacji bezpiecznej nauki, rekreacji i wypoczynku / Kuratorium Oświaty w Katowicach
- Szkoła a samoocena ucznia / Magdalena Wolańska Wpływ szkoły na życie i rozwój psychofizyczny w okresie dorastania.
- Uczeń autonomiczny / Monika Gromska Autorka przedstawia kierunek prowadzenia ucznia przez nauczyciela, aby stawał się on niezależny w szkole, podejmował decyzje i uczył się dla siebie.
- Uczeń z ADHD - jak mu pomóc? / Wioletta Strzelczyk Artykuł przedstawia metody pracy z uczniem, który nie potrafi przystosować się do norm obowiązujących w klasie i w szkole.
- Uczeń z zespołem Aspergera – rady dla nauczycieli / Aleksandra Zasępa Artykuł przedstawia praktyczne wskazówki do pracy z uczniem z zespołem Aspergera.
- Uczeń zdolny w klasie… To radość, czy powód do zmartwień? / Magdalena Kołodziejska Model pracy z uczniem zdolnym w polskiej szkole.
- Uczniowie nieakceptowani w klasie szkoły ponadgimnazjalnej / Małgorzata Daniłowicz Autorka zwraca uwagę na problem brak akceptacji w klasie, który może prowadzić do nieprawidłowego funkcjonowania w społeczeństwie.
- Rozprzestrzeń szkołę. Głos mają uczniowie / Klara Sołtan-Kościelecka Artykuł dotyczący przestrzeni szkolnej w opinii uczniów
- Dlaczego polscy uczniowie nie lubią szkoły? / Aleksandra Postoła Rozmowa z Aleksandrem Pawlickim, ekspertem Szkoły Edukacji w Warszawie. Autor odwołuje się do badań TIMSS i PISA.
Dostępność sprawdzono: 27 sierpnia 2019 r.