Oligofrenopedagogika
Wersja z dnia 14:57, 12 lut 2018 autorstwa Dbp (dyskusja | edycje) (Utworzono nową stronę "KATEGORIA:PEDAGOGIKA REWALIDACYJNA, REHABILITACYJNA {{Hasla | tytuł= | treść= '' '''Definicje''' *[http://www.edukacja.edux.pl/p-2529-istota-uposledzenia-umyslow...")
Definicje
- Istota upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Autorka zastanawia się nad definicją upośledzenia umysłowego oraz charakteryzuje odpowiadające mu różne koncepcje teoretyczne.
- Psychospołeczny rozwój dziecka upośledzonego umysłowo / Dawid Góral. Autor przedstawia definicje, klasyfikację i przyczyny upośledzenia umysłowego oraz charakteryzuje rozwój społeczny dziecka niedorozwiniętego umysłowo.
Podstawy prawne
Programy
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) / Aleksandra Klimza (i in.). Przeznaczony dla ucznia upośledzonego w stopniu lekkim na II etap edukacyjny (klasa IV-VI).
Portale, serwisy
Multimedia
- Upośledzenie umysłowe / Bartłomiej Gmaj, Andrzej Wakarow. Definicja, etiologia, upośledzenie lekkie, umiarkowane, znaczne i głębokie, postępowanie terapeutyczne, leki a upośledzenie.
- Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego / Aleksandra Jaworowska. Funkcjonowanie społeczne osób upośledzonych umysłowo, diagnozowanie intelektu.
- Upośledzenie umysłowe. Definicje, klasyfikacje, etiologia, diagnostyka upośledzenia umysłowego, problemy wychowawcze i emocjonalne, sposoby zachowania.
Książki
- Jak pomóc dziecku niepełnosprawnemu intelektualnie / Tomasz Bobrowski. Kryzys w rodzinie w związku z narodzeniem niepełnosprawnego dziecka, postawy rodzicielskie, autyzm, zespół Downa.
- Osoba z upośledzeniem umysłowym w realiach współczesnego świata / pod red. Marii Chodakowskiej i Danuty Osik-Chudowolskiej. Dostępne niektóre rozdziały.
- Praca socjalna z osobami upośledzonymi umysłowo / red. Iwona Grudzień-Bielaszewska, Joanna Lesiewicz. Interpersonalna charakterystyka upośledzenia umysłowego, metody pracy socjalnej z uwzględnieniem profilaktyki, instytucje terapii i wsparcia społecznego.
Artykuły
- System wsparcia socjalnego osób upośledzonych umysłowo / Elżbieta Rutkowska. Ustawodawstwo socjalne dotyczące osób upośledzonych i ich rodzin, różne rodzaje wsparcia społecznego – pomoc instytucjonalna, finansowa, rzeczowa oraz formy rehabilitacji zawodowej i społecznej niepełnosprawnych umysłowo.
- Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną / Aldona Mazur. Funkcjonowanie społeczne osób z niepełnosprawnością intelektualną: problematyka uspołecznienia i przystosowania społecznego oraz trudności z adaptacją społeczną osób niepełnosprawnych.
- Rozwój poznawczy dzieci upośledzonych umysłowo / Małgorzata Kwiatek. Rozwój mowy, myślenia oraz rozwój emocjonalny niepełnosprawnych dzieci i dorosłych.
- Godność osób z intelektualną niepełnosprawnością / Jacek Salij. Stosunek Jana Pawła II do niepełnosprawnych (min. praca upośledzonych umysłowo, prawo do godnego życia).
- Czym jest upośledzenie umysłowe / Joanna Denek-Czajka. Kryteria upośledzenia umysłowego i jego przyczyny, funkcjonowanie społeczne, intelektualne, psychiczne i somatyczne osoby upośledzonej w różnym stopniu.
- Upośledzenie umysłowe / Eliza i Piotr Gindrich. Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo w poszczególnych stopniach, przyczyny upośledzenia umysłowego, charakterystyka osób upośledzonych umysłowo z uwzględnieniem poziomu zachowania przystosowawczego.
- Zaburzenia mowy u osób upośledzonych umysłowo. Klasyfikacja zaburzeń mowy i ich terapia.
- Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim / Beata Czogalik. Objawy upośledzenia umysłowego, psychofizyczna charakterystyka dziecka upośledzonego umysłowo.
- Cechy rozwoju psychospołecznego osób z upośledzeniem umysłowym / Maria Szweda. Przyczyny upośledzenia umysłowego, proces patologizacji rozwoju, epidemiologia i klasyfikacje stopni upośledzenia umysłowego, charakterystyka cech rozwoju funkcji poznawczych, emocji i umiejętności społecznych, potrzeby osób upośledzonych umysłowo.
- Jak pracować z dzieckiem upośledzonym umysłowo / Grażyna Wójcik. Metody pracy dydaktycznej z uczniem upośledzonym umysłowo.
- Przyczyny upośledzenia umysłowego / Anna Zająkała. Czynniki genetyczne, biologiczne, egzogenne, społeczne sprzyjające upośledzeniu umysłowemu.
- Aspekt genetyczny a upośledzenie umysłowe / Dorota Czajkowska. Klasyfikacja upośledzenia umysłowego, przyczyny uposledzenia, zespół Downa, zespół Pataua, zespół Edwardsa, zespół „Cri du Chat”.
- Dziecko głęboko upośledzone umysłowo w systemie edukacji – analiza porównawcza zajęć rewalidacyjno-wychowawczych / Sylwia Wrona. Etiologia upośledzenia umysłowego głębokiego, rewalidacja dzieci głębiej upośledzonych umysłowo, kształcenie dziecka głęboko upośledzonego, badania własne: edukacja ucznia z głęboką niepełnosprawnością intelektualną odbywająca się podczas zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
- Charakterystyka upośledzenia umysłowego / Teresa Sługocka. Definicje, kryteria diagnostyczne, klasyfikacje, charakterystyka osób upośledzonych umysłowo, zaburzenia w funkcjonowaniu psychospołecznym.
- Praca opiekuńczo – wychowawcza z osobami upośledzonymi w stopniu umiarkowanym i znacznym w systemie kształcenia specjalnego / Małgorzata Dolska. Cele rewalidacji niepełnosprawnych umysłowo, metody adaptacji społecznej, zasady kształcenia specjalnego, integracja społeczna niepełnosprawnych umysłowo.
- Wybrane metody terapii dzieci głęboko upośledzonych umysłowo / Barbara Szajna. Metoda „Ruchu rozwijającego” Weroniki Sherborne, „Poranny krąg”, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku, metoda Marianny i Christophera Knillów.
- Upośledzenie umysłowe / Paulina Stolorz. Rozpoznanie i przyczyny upośledzenia umysłowego, stopnie upośledzenia umysłowego.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 1 / Barbara Marcinkowska. Cechy ucznia niepełnosprawnego intelektualnie, model kształcenia uczniów w kontekście regulacji prawnych, ocena poziomu funkcjonowania ucznia.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną. Cz. 2 / Barbara Marcinkowska. Artykuł na stronie 296. Propozycja konstrukcji IPET dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną.
- Upośledzenie umysłowe (niepełnosprawność intelektualna) – objawy, przyczyny, leczenie. M.in. opis chorób towarzyszących upośledzeniu umysłowemu.
- Charakterystyka dziecka lekko upośledzonego umysłowo. Procesy orientacyjno-poznawcze, emocjonalno-motywacyjne i dojrzałość społeczna.
- Niepełnosprawność umysłowa - standardy postępowania / Jacek Pilch (i in.). Postępowanie diagnostyczne, profilaktyka i leczenie.
- Charakterystyka osób upośledzonych umysłowo. Dzieci w wieku szkolnym z upośledzeniem w stopniu lekkim, rozwój psychiczny, zachowania społeczne, plany życiowe młodzieży upośledzonej w stopniu lekkim, charakterystyka upośledzenia umysłowego w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, przyczyny upośledzenia umysłowego.
- Upośledzenia umysłowe wywołane swoistymi cechami genetycznymi spowodowane aberracjami chromosomowymi, upośledzenia umysłowe pochodzenia egzogennego / Katarzyna Urban-Taraszkiewicz. Genetyczne podłoże upośledzenia umysłowego, charakterystyka chorób genetycznych.
- Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim i zjawisko afazji / Magdalena Bartczak. Czynniki wpływające na upośledzenie, charakterystyka dziecka upośledzonego w stopniu lekkim, zaburzenia mowy.
- Uwarunkowania poczucia jakości życia osób z upośledzeniem umysłowym / Beata Nowak. Prezentacja badań własnych opartych na kwestionariuszu nad jakością życia niepełnosprawnych umysłowo na wczesnym etapie dorosłości.
Zestawienie bibliograficzne
- Dziecko niepełnosprawne intelektualnie : zestawienie bibliograficzne za lata 2000-2014 / Marta Fidyk. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism.
- Dziecko upośledzone umysłowo : zestawienie bibliograficzne w wyborze / Aneta Gnyp. Wydawnictwa zwarte i artykuły z czasopism z lat 1995-2004.
Dostępność sprawdzono: 31 stycznia 2018 r.