Dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Wersja z dnia 14:30, 31 mar 2020 autorstwa PBWBielsko-Biała (dyskusja | edycje)
Książki
- Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET) dla dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną w edukacji przedszkolnej / Anna Stelmaszewska. Książka elektroniczna będąca przykładem IPET.
Artykuły
- Rehabilitacja i edukacja osób z niepełnosprawnością sprzężoną w kontekście historycznym i stan aktualny / Marzenna Zaorska. Artykuł omawiający koncepcje interpretacji niepełnosprawności wielozakresowej, rehabilitację głuchoniewidomych – ujęcie historyczne i współczesne, wsparcie społeczne. Artykuł z książki „Historyczne dyskursy nad pedagogiką specjalną”.
- Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych u małego dziecka z głęboką wieloraką niepełnosprawnością / Lidia Łukasiewicz. Artykuł omawiający pojęcie i przyczyny głębokiej wielorakiej niepełnosprawności, przedstawiający propozycje terapii logopedycznej i wykorzystanie komunikacji pozawerbalnej. Artykuł zamieszczony na portalu „Neurologopedia-szczecin.pl”.
- Metoda Dennisona jako metoda wspomagająca rozwój dziecka z niepełnosprawnością wieloraką / Wioletta Górna. Artykuł omawiający cele kinezjologii edukacyjnej, przedstawiający propozycje ćwiczeń, scenariusze zajęć: „Jesteśmy w lesie”, „Jesienne kołysanki”. Artykuł zamieszczony na portalu „Edux.pl”.
- Dzieci niesłyszące niepełnosprawne intelektualne / Ewa Dragan. Artykuł omawiający czynniki wywołujące niepełnosprawność sprzężoną i specyficzne zaburzenia występujące u dzieci niesłyszących niepełnosprawnych intelektualnie. Artykuł zamieszczony na stronie Agencji Zatrudnienia Fundacji Fuga Mundi.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną / Barbara Marcinowska. Artykuł zamieszczony na stronie I Liceum Ogólnokształcącego w Zamościu.
- Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami - rehabilitacja osób ze sprzężonymi upośledzeniami. Artykuł omawiający komunikację z dzieckiem ze sprzężoną niepełnosprawnością, terapię ruchową, naukę kontaktu społecznego i nabywanie umiejętności życia codziennego. Artykuł zamieszczony na portalu „Eduteka.pl”.
- Pedagogika osób ze sprzężonymi upośledzeniami - instytucje i organizacje wspomagające proces rehabilitacji osób ze sprzężonymi upośledzeniami. Artykuł przedstawiający programy wczesnej interwencji dla rodziców, edukację dziecka niepełnosprawnego wielorako. Artykuł zamieszczony na portalu „Eduteka.pl”.
- Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych młodzieży ze sprzężoną niepełnosprawnością / Lidia Czerwińska. Artykuł omawiający badania przeprowadzone przez autorkę. Artykuł zamieszczony na portalu „Edux.pl”.
- Terapeutyczne refleksje wokół stymulacji czuciowej dziecka z wieloraką niepełnosprawnością / Elżbieta Włodek. Artykuł omawiający stymulację zmysłową, głównie dotyk. Artykuł zamieszczony na stronie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Bochni.
- Metoda Dobrego Startu szansą na edukację dzieci z wieloraką niepełnosprawnością / Marta Chojnowska. Artykuł będący wprowadzeniem teoretycznym, relacją z badań skuteczności metody. Artykuł zamieszczony na stronie Polskiego Stowarzyszenia na Rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną Koło w Ostródzie.
- Pedagogiczne uwarunkowania specjalnej edukacji i terapii osób z niepełnosprawnością sprzężoną / Marzenna Zaorska. Artykuł omawiający istotę niepełnosprawności sprzężonej, rozwojową i wczesną niepełnosprawność, różnice w edukacji i rehabilitacji w zależności od rodzaju niepełnosprawności. Artykuł opublikowany w czasopiśmie „Człowiek Niepełnosprawność Społeczeństwo nr 1, 2013.
- Dzieci wielorako niepełnosprawne a terapia Integracji Sensorycznej (SI) / Barbara Czuba. Artykuł opublikowany w czasopiśmie „Acta Universitatis Paedagogicae Cracoviensis” nr 108, 2012.
- Stymulacja dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością w elastycznym systemie edukacji. Zalecany model a rzeczywistość / Bogumiła Bobik. Artykuł omawiający rewalidację i edukację, organizację zajęć, będący także studium przypadku: dziecko z autyzmem i głęboką niepełnosprawnością intelektualną. Artykuł opublikowany w kwartalniku „Niepełnosprawność”.
- Metody komunikacji dla dziecka ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną - wywiad z prof. Marzenną Zaorską, członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk / wywiad przeprowadziła Ewa Małachowska. Wywiad dotyczący zainteresowań badawczych p. Marzenny Zaorskiej oraz metod komunikacji z dzieckiem ze sprzężoną niepełnosprawnością sensoryczną. Wywiad opublikowany w czasopiśmie „Forum Logopedy”.
Baza bibliograficzna EDUKACJA
- Uczeń z niepełnosprawnością sprzężoną wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Dostępność sprawdzono: 31 marca 2020 r.