Metoda projektów
Wersja z dnia 13:38, 21 maj 2019 autorstwa BPOstroleka (dyskusja | edycje)
O metodzie projektów
- Aktywne metody-metoda projektów / Lucyna Śródecka. Omówienie metody projektu, rodzaje i etapy pracy nad projektem.
- Dydaktyka przedmiotowa / Sylwia Oparka Co to jest projekt, ogólna charakterystyka metody, struktura projektu.
- Metoda projektu / oprac. Małgorzata Bajguz. Trochę historii i metoda projektu obecnie –fazy projektu, przykładowe tematy.
- Metoda projektu / Magda Babiuch Definicja metody projektu, etapy i przykład projektu. Publikacja zamieszczona na portalu Edux.pl - Twój portal edukacyjny.
- Metoda projektu / oprac. Lucyna Najdowska, Marzenna Niemczyk Omówienie metody projektu.Etapy pracy podczas realizacji projektu.
- Metoda projektu / Aleksandra Szaniec Omówienie metody projektu, wykorzystanie projektu w nauczaniu matematyki. Zawiera projekt zrealizowany w klasach drugich gimnazjum pod nazwą "PAŁACOWE POSADZKI".
- Przewodnik po metodzie projektu / oprac. Alicja Pacewicz, Danuta Sterna, Grażyna Czetwertyńska Omówiono rodzaje projektów edukacyjnych, cechy dobrych projektów edukacyjnych oraz etapy ich przygotowania. Materiał udostępniony w ramach kursu Edukacja z internetem dla nauczycieli.
Metoda projektów na poszczególnych etapach kształcenia
Wychowanie przedszkolne
- Metoda projektów w przedszkolu Miś Zalety pracy metodą projektu w przedszkolu.
- Metoda projektu w pracy z dziećmi przedszkolnymi / Lucyna Śródecka Projekt edukacyjny - „Święto Polskiej Niezapominajki trwa przez cały rok” - nauka przeżywania, odkrywania i poznawania przyrody. Cele, wnioski, scenariusz zajęć.
- Metoda projektu w przedszkolu / Katarzyna Chodkowska Zalety metody projektu, etapy konstruowania projektu. Portal Edukacyjny Edux.
- Zastosowanie metody projektu w kształtowaniu pojęć przyrodniczych / Bożena Niechwiej Zawiera propozycję wykorzystania metody projektu w realizacji tematu: „Pomagamy ptakom przetrwać zimę”.
Szkoła podstawowa
Klasy I-III
- Metoda projektu – przykładowe scenariusze zajęć do klasy III / Anna Bartyzel. "Temat: ,,Coś z niczego”. Różne sposoby wykorzystania surowców wtórnych. Temat: Dawne stolice Polski – album. Opis metody projektu. Szkoła podstawowa."
- Scenariusz zajęć dla kl. II metodą projektu : bogactwo, piękno i tradycje gór – podsumowanie / Iwona Sazon. Opisano cele projektu oraz środki do realizacji tematu. Szkoła podstawowa.
- Uczenie metodą projektów / Alina Szatkowska. Publikacja charakteryzuje rodzaje projektów, modele kształtowania umiejętności uczniów, planowanie czynności uczniów, etapy zajęć, ocenianie i ewaluację. Omówiono też metodę projektu na poziomie kształcenia zintegrowanego - Story Lines. Publikacja została wzbogacona o własne pomysły na lekcje w klasach młodszych prowadzone metodą - Story Lines.
Klasy IV-VI
- Święto Szkoły przygotowane metodą projektu / Justyna Belicka. Projekt dla klas IV-VI.
Gimnazjum
- Pomysły na edukację ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów / oprac. Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska. Projekt jako metoda nauczania, cele osiągnięte podczas realizacji projektu.
- Walory wychowawcze i kształcące historii regionalnej i lokalnej w pracy metodą projektów / Krzysztof Mucha. Publikacja- uzasadnienie stosowania metody projektów w szkole.
Szkoły ponadgimnazjalne
- Technologia informacyjna : program nauczania realizowany metodą projektu. Jolanta Bugajska Uzasadnienie wyboru – projektu jako metody nauczania, cele i przebieg realizacji projektu.
Metoda projektów w nauczaniu poszczególnych przedmiotów
Biologia, przyroda
- Wykorzystanie metody projektów w pracy z uczniem dyslektycznym w nauczaniu biologii i ekologii / Lucyna Bernardelli Publikacja ze strony Pierwszej Społecznej Szkoły Podstawowej im. Dzieci Zjednoczonej Europy w Gdyni.
Chemia
Fizyka
- Prowadzenie lekcji z fizyki w gimnazjum metodą projektów / Zbigniew Ogar Budujemy nasz własny most. Autor opisuje swoje doświadczenia związane z metodą projektów zebrane podczas pobytu w USA z wymiany nauczycielskiej. Oprócz krótkiego wprowadzenia w realizację tematu zamieszczono rzuty projektowanego mostu.
- Metody projektu badawczego w nauczaniu fizyki : przykładowe scenariusze lekcji / Bogumiła Lewuszewska Charakterystyka metody projektu realizowanej w szkole ponadgimnazjalnej. Możliwości wykorzystania na lekcjach fizyki. 4 scenariusze lekcji.
Geografia
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
Historia
- "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów. Szkoła podstawowa. Historia: poznawanie historii swojej rodziny, wykonanie drzewa genaologicznego.
- Rozwój stosunków lennych w Europie - konspekt lekcji : scenariusz projektu międzyprzedmiotowego realizowanego na zajęciach fakultatywnych – humanistycznych w kl. III szkoły ponadgimnazjalnej / Dorota Krzeska. Opisano cele, fazy realizacji, zadania do wykonania oraz tok lekcji na której przedstawiono materiał.
Informatyka
- Aktywne metody nauczania informatyki / Karolina Białek Podano trzy pomysły na przeprowadzenie lekcji za pomocą metody projektów. Główny temat oraz zadania do wykonania dla uczniów. Omówiono zalety stosowania tej formy zajęć. Szkoła ponadgimnazjalna.
- Dzień seniora-metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów. Szkoła podstawowa. Informatyka: wykonanie zaproszeń, opublikowanie materiałów w Internecie.
- Metoda projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska. Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy(gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
- Propozycja zastosowania metody projektów dla uczniów drugiego poziomu licealnego do realizacji w ramach przedmiotu informatyka : blok tematyczny – bazy danych / Marzena Janas Opis realizacji tematu bazy danych do sporządzenia bazy danych wypożyczalni książek.
Język polski
- Cykl lekcji z języka polskiego przeprowadzonych metodą projektu w klasach VI / Edyta Okomska, Anna Jeżak. Łączy wiedzę z języka polskiego historii i sztuki. Tematem projektu jest „Ogniem i mieczem" H. Sienkiewicza. Omówiono fazy realizacji projektu oraz zaproponowane uczniom zagadnienia.
- "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów.Szkoła podstawowa. Język polski: poznawanie utworów związanych z Dniem Babci i Dziadka, wybór uczniów do części artystycznej i przydział ról, wygłaszanie tekstów z pamięci, mimika, gesty i ruch sceniczny, redagowanie treści zaproszenia oraz Ŝyczeń, opisu postaci babci lub dziadka.
- Metoda Projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
Języki obce
- Kraje niemieckojęzyczne – projekt krajoznawczy / Alicja Taborek. Projekt zrealizowany w kl. II gimnazjum na lekcjach języka niemieckiego.
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, ElŜbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska. Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
Lekcje wychowawcze
Matematyka
- Metoda projektu / Aleksandra Szaniec. Zastosowanie metody projektu w nauczaniu matematyki w gimnazjum. "PAŁACOWE POSADZKI" - projekt zrealizowany w klasach drugich gimnazjalnych. Opisano cele oraz etapy realizacji projektu.
- Metoda projektu / Maria Mróz. Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.
- Metoda projektu w nauczaniu matematyki w szkole średniej / Jerzy Bruś. Zaprezentowano realizację projektu w kl. III licealnej. Matematyka wczoraj i dziś.
Muzyka
- "Dzień seniora" - metoda projektu / Renata Pawelska, Grażyna Miry, Halina Sadok. Scenariusz projektu zawiera cele, pytania badawcze, szczegółowe zadania dla uczniów. Szkoła podstawowa. Muzyka: nauka i śpiewanie piosenek, przygotowanie oprawy muzycznej.
- Projekt edukacyjny muzyka– plastyka planowany do realizacji w klasach IV – VI w oraz w I klasie gimnazjum w miesiącu kwietniu 2015r. / opracowała Diana Zajkowska Temat: Historia pędzlem i nutą malowana.
Plastyka
- Metoda projektu – przykładowe scenariusze zajęć do klasy III / Anna Bartyzel Temat: ,,Coś z niczego”. Róże sposoby wykorzystania surowców wtórnych. Temat: Dawne stolice Polski – album. Opis metody projektu. Szkoła podstawowa.
- Plan pracy metodą projektu z przedmiotu plastyka dla klas VI w PSP nr 1 w Pionkach / opracowała Anna Kostrzewa . Zawiera m.in. przykładowe obszary- tematy do projektu i zakładany czas realizacji.
- Projekt edukacyjny muzyka– plastyka planowany do realizacji w klasach IV – VI w oraz w I klasie gimnazjum w miesiącu kwietniu 2015r. / opracowała Diana Zajkowska Temat: Historia pędzlem i nutą malowana.
Przedmioty zawodowe
- Konspekt lekcji zrealizowanej metodą projektu / Małgorzata Grońska. [Klasa III ZSZ profil cukiernik. Temat: Prezentacja produkcji wyrobów wschodnich. Opisane zostały fazy realizacji projektu, załączniki do oceny i samooceny ucznia.
Edukacja czytelnicza i medialna
- Metoda Projektu / Maria Mróz Projekt „Biblioteka” - dla kl. VI SP lub I gimnazjum do zrealizowania na zajęciach: matematyka, informatyka, język polski. Oprócz ogólnych zasad przedstawiono również instrukcję dla uczniów, kryteria oceny z poszczególnych przedmiotów.
Edukacja ekologiczna
- Pomysły na edukacją ekologiczną : konkurs międzyprzedmiotowy realizowany metodą projektów : rok szkolny 2000/2001 / Marianna Chełmicka, Elżbieta Dobrowolska, Maria Blitek, Antoni Haber, Barbara Nalewczyńska Realizuje materiał z przedmiotów: chemia, geografia, informatyka a także język polski i obcy (gimnazjum). Zawarto dokładny opis realizacji konkursu. Wykazano cele, ogólne zasady oraz fazy realizacji. Zaproponowano 4 tematy projektów.
Edukacja europejska
Edukacja międzykulturowa
- Jak zrealizować projekt międzykulturowy : poradnik dla młodych aktywnych / Aneta Sarna, Tomek Kasprzak . Warszawa, 2008 ‘’ Spis treści: 1. Jak przygotować własny projekt. 2. Praca w grupie. 3. Zrozumieć „Innego”, czyli o różnorodności. 4. Dialog międzykulturowy. ‘’
Edukacja prozdrowotna
Edukacja regionalna
EtnoLog – zaloguj się na ludowo : materiały dla nauczycieli / Katarzyna Sołtan] ‘’EtnoLog – zaloguj się na ludowo! to program edukacyjny,w ramach którego młodzi mieszkańcy wsi i miasteczek odkrywają, badają i twórczo rozwijają tradycje ludowe swojej miejscowości. ‘’
- Scenariusz zajęć dla kl. II metodą projektu : bogactwo, piękno i tradycje gór – podsumowanie / Iwona Sazon. Opisano cele projektu oraz środki do realizacji tematu. Szkoła podstawowa.
Zestawienia bibliograficzne
Dostępność sprawdzono: 21 maja 2019 r.