Klasa szkolna
Wersja z dnia 12:49, 21 lut 2022 autorstwa K.Dąbrowska (dyskusja | edycje)
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Klasa szkolna wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Scenariusze zajęć, konspekty
- Atmosfera w klasie zależy od nas - scenariusz lekcji wychowawczej w klasie VI / Elżbieta Rojowska Scenariusz zajęć z wykorzystaniem metod aktywizujących - zabaw: kim jestem? chór zwierząt, wędrujące kartki, autsajder, budujemy szałas, okienka.
- Konspekt lekcji. Temat: Więzi w naszej klasie / oprac. Katarzyna Maciejak Konspekt opracowany na podstawie literatury dotyczącej prowadzenia lekcji wychowawczych.
- Zgrana klasa? To przecież MY !!! - zabawy integracyjne / Anna Bober Scenariusz zajęć dla klasy III szkoły podstawowej, którego celem jest kształtowanie umiejętności współpracy w grupie z wykorzystaniem zabaw integrujących.
Multimedia
- Środowisko uczenia się - klasa szkolna jako wspólnota dydaktyczna / Elżbieta Regulska, Mateusz Rożek, Agnieszka Sawicka, Agnieszka Sip Prezentacja przygotowana w programie Prezi, przedstawia m. in. cechy klasy szkolnej i jej cele, strukturę, obowiązujące w klasie normy, przywództwo, przedstawia klasę w ujęciu wspólnoty rówieśniczej i grupy społecznej. Ponadto zawiera podstawy funkcjonowania systemu klasowego.
Książki
- Poznawanie klasy szkolnej / Elżbieta Zwierzyńska Książka stanowi rodzaj poradnika mającego, od strony metodologicznej, wspomóc nauczycieli w wypełnianiu przez nich ważnej roli kierowania zespołem klasowym w tym aspekcie, jaki wiąże się z poznawaniem swoich uczniów. Jest on adresowany do tych, którzy chcieliby poznanie wychowanków oprzeć na bardziej systematycznych podstawach wynikających z dostępnej wiedzy psychologiczno-pedagogicznej. Główną cześć poradnika stanowi prezentacja zestawu metod i technik szczególnie użytecznych przy rozpoznawaniu klasy jako grupy społecznej.
- Odrzucenie rówieśnicze w klasie szkolnej / Kinga Musialska W treści publikacji omówiona została problematyka klasy szkolnej jako grupy rówieśniczej, społecznej i nieformalnej, a także jako środowiska odrzucenia rówieśniczego. Wyjaśniono pojęcie odrzucenia rówieśniczego oraz jego rodzaje. Poszczególne rozdziały to: próba podziału uczniów odrzuconych w klasie ze względu na zastosowane metody diagnostyczne, opis statusu odrzucenia jednostki w grupie w klasyfikacjach statusów grupowych oraz podtypów dzieci odrzuconych przez rówieśników w klasie oraz czynniki wiążące się odrzuceniem i jego konsekwencje.
Artykuły
- Czynniki decydujące o uzyskaniu pozycji lidera w zespole klasowym / Katarzyna Krupa Omówienie czynników decydujących o pozycji i wpływie lidera na cały zespół klasowy, na podstawie obserwacji i analizy ankiet uczniów kl. III szkoły podstawowej.
- Proksemika klasy szkolnej – ukryty wymiar edukacji / Wiesław Sikorski Przegląd badań dotyczących znaczenia środowiska fizycznego klasy szkolnej dla przebiegu kształcenia, klimatu uczenia się i jakości wzajemnego komunikowania się.
- Nauczyciele jako twórcy edukacyjnego klimatu klasy szkolnej / Andrzej Cichocki Kształtowanie pozytywnego klimatu w klasie przez nauczycieli oraz jego wpływ na motywację i postawy uczniów w procesie uczenia się.
- Klasa jako grupa społeczno-wychowawcza i jej specyfika / Oprac. Katarzyna Przepiórkiewicz Procesy grupowe w klasie szkolnej - cele i normy grupowe, struktura, atmosfera i spoistość grupy/klasy.
- Cechy klasy szkolnej jako małej grupy społecznej / Izabela Kropidłowska Cechy charakterystyczne klasy szkolnej.
- Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej / Zofia Zagaja Problem nieakceptacji dziecka w klasie przedstawiony z kilku punktów widzenia: społecznego, psychologicznego oraz pedagogicznego.
- Klasa jako grupa społeczna / Oprac. Teresa Kupnicka Klasa szkolna - przedstawienie procesów społecznych zachodzących w klasie szkolnej, struktury. Klasa w kontekście środowiska wychowawczego, ról pełnionych przez uczniów. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako przestrzeń Innego / Irena Ramik-Mażewska Dzieci nieakceptowane w klasie szkolnej. Rola i odpowiedzialność nauczyciela.
- Klasa szkolna jako specyficzne środowisko wychowawcze / Anna Kornas Publikacja zarejestrowana w Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Dotyczy klasy szkolnej jako organizacyjnej formy środowiska szkolnego, prezentuje m.in.: interakcji w grupie, klasy jako środowiska wpływającego na rozwój jej członków, powstawania więzi, obowiązujących norm zachowań, ról społecznych. Dołączona bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko pomocne w eliminowaniu zachowań agresywnych / Ilona Krych Specyficzne cechy klasy szkolnej wg A. Janowskiego. Zachowania dzieci w zespole klasowym. Bibliografia.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Dorota Godlewska Publikacja na portalu edukacyjnym. Struktura grupowa klasy szkolnej. Stosunki interpersonalne – uczeń wśród kolegów i koleżanek.
- Klasa szkolna jako środowisko społeczne i wychowawcze / Ewa Peliksze Archiwum publikacji w serwisie Publikacje edukacyjne. Tekst zawiera: definicja klasy szkolnej, cechy klasy jako grupy społecznej, struktura, koleżeńskość i przyjaźń, pozytywne i negatywne stosunki wewnątrz grupy, normy zachowań i solidarność wobec grupy.
- Klasa szkolna jako teren działalności wychowawczej / Urszula Szczepaniak Artykuł w serwisie Publikacje edukacyjne. W materiale zawarto m.in. treści dotyczące: procesu tworzenia się zespołu klasowego, pozycji i zadań nauczyciela wychowawcy, propozycje bloków tematycznych do realizacji na lekcjach wychowawczych.
- Klasa szkolna jako zespół wychowawczy (na podstawie książki Haliny Sowińskiej). Jednostka a grupa społeczna –podstawowe pojęcia. Teoria dysonansu poznawczego. Charakterystyka podstawowych elementów grupy społecznej (ujęcie socjologiczne).
- Klasa szkolna miejscem oddziaływań niewerbalnych komunikatów nauczyciela w pracy z uczniami - komunikat z badań / Anna Pawiak Omówienie badań na temat znaczenia oddziaływania komunikacji niewerbalnej nauczyciela na uczniów podczas lekcji.
- Kształtowanie środowiska wychowawczego klasy szkolnej / Małgorzata Bucior We wstępie omówiono pojęcie środowiska wychowawczego. W części głównej przedstawiono klasę jako grupę społeczną, jej strukturę, klasy wielokulturowe i integracyjne oraz normy obowiązujące w klasie szkolnej.
- Pozycje społeczne w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowanie / Ewa Potasiewicz Artykuł dotyczy pozycji społecznych w grupach rówieśniczych i ich uwarunkowań. Poruszane tematy to: struktura klasy, układ hierarchiczny, pozycja uczniów w klasie w zakresie komunikowania, awansu, władzy, izolacji i akceptacji w grupie. Publikacja nauczycielska.
- Pozycja społeczna ucznia w klasie szkolnej / Małgorzata Noga Omówienie zagadnień związanych z uczestnictwem dziecka w życiu klasy - grupy rówieśniczej. Przedstawienie zależności uczestnictwa ucznia w sprawowaniu władzy i udziale w przywilejach a wewnętrznej strukturze grupy - im wyższą pozycję zajmuje dany uczeń, tym większy jest jej wpływ na życie grupy i udział w kształtowaniu norm, ocenianiu innych członków grupy oraz korzystaniu z tego, czym grupa dysponuje. Czynniki wpływające na pozycję ucznia w klasie szkolnej oraz zależność między osiągnięciami ucznia w szkole i jego pozycją w szkole.
- Tętniąca życiem klasa szkolna / Oprac. Anna Błaż Klasa szkolna jako zgrana grupa społeczna. W treści m. in. omówienie zjawisk i procesów wewnątrzgrupowych mających miejsce w każdej klasie, czyli tzw. dynamika grupy. Normy społeczne obowiązujące uczniów i ich wpływ na dynamikę klasy. Kompetencje emocjonalne uczniów. Rola nauczyciela w kształtowaniu pozytywnych cech grupy. Spoistość grupy uczniów - czynniki zwiększające spoistość klasy i dynamikę jej rozwoju. Artykuł na stronie Zespołu Szkół im. Gen. Władysława Sikorskiego w Rudniku.
- Wpływ dynamiki grupowej na motywację do uczenia się / Karolina Walczykowska Artykuł na portalu psychologicznym. Dynamika grupowa klasy szkolnej. Bibliografia.
- Znaczenie wychowawcze grup szkolnych / Halina Wrońska Artykuł zawiera dwa główne punkty dotyczące klasy szkolnej, jej struktury, dynamiki i wewnętrznej komunikacji jako integralnej części - szkoły - instytucji. Ponadto odnosi się do znaczenia i wychowawczej roli grup pozaklasowych.
Dostępność sprawdzono: {{{stopka}}}