Uniwersytety trzeciego wieku
Wersja z dnia 08:55, 6 kwi 2020 autorstwa E.Kowalewska (dyskusja | edycje)
Definicje
Podstawy prawne
Portale, serwisy, fora
- Wrocławskie Centrum Seniora. Opieka, edukacja, kultura, Wrocławska Karta Seniora.
- Senior.pl. Strona Internetowa dla seniorów - opinie, styl życia, informacje o lekach, finansach, zdrowiu, urodzie, edukacji, aktywności, klubach seniora.
- Nowoczesne i bezpieczne finanse seniora - VI edycja. Kontynuacja działań realizowanych przez
Ogólnopolską Federację Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku z Narodowym Bankiem Polskim w zakresie edukacji ekonomicznej seniorów.
- Centrum Inicjatyw Senioralnych. Kursy i szkolenia, kultura, aktywność fizyczna, zdrowie i opieka,
ośrodki wsparcia, fundusze dla seniorów, porady prawne, psychologiczne, ekonomiczne, ulgi i prawa seniorów.
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Uniwersytety trzeciego wieku wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Czym jest Uniwersytet Trzeciego Wieku Collegium Civitas. Film o Uniwersytecie Trzeciego Wieku CC.
Książki
- Leksykon gerontologii. Leksykon obejmuje łącznie ponad 1450 haseł rzeczowych, w zdecydowanej większości dotyczących kwestii medycznych, społecznych, ekonomicznych, pedagogicznych, psychologicznych i prawnych. Jest to nowość na polskim rynku wydawniczym - pierwszy na miarę XXI wieku leksykon gerontologii wyrażający indywidualny punkt widzenia Autora. Wśród haseł znajdziemy precyzyjne charakterystyki takich pojęć i określeń, jak np. andropauza, choroba Alzheimera, bezdomność ludzi starszych, gerontologia w internecie. Adresatami publikacji są osoby zainteresowane gerontologią, w szczególności - geriatrzy, gerontopsycholodzy, gerontosocjolodzy, pielęgniarki geriatryczne, pracownicy socjalni, opiekunowie społeczni, studenci kierunków medycznych, społecznych i pedagogicznych.
- Ludzka starość. Proponowana książka wpisuje się w wielowymiarowe i wieloobszarowe sposoby poznania, poznawania, oglądu i opisu starzenia się i starości. Ma ona charakter interdyscyplinarny, a koncentruje się wokół społecznych teorii starzenia się i starości. Przeprowadzono w niej analizę różnych aspektów starzenia się i starości w perspektywie doświadczania jednostkowego oraz zbiorowego na poziomie indywidualnym i demograficznym, z wieloma odniesieniami do zadań oraz działań z pola polityki społecznej i pracy socjalnej. Umieszczając te rozważania i dociekania w paradygmacie aktywnego starzenia się, nie tylko uwypuklamy zalety, możliwości i potencjalności okresu starości, lecz także nie uciekamy od pokazywania opresyjności starzenia się i starości, ograniczeń i niemożności charakterystycznych dla tego okresu w życiu, a wszystko to w kontekście szeroko i wielopłaszczyznowo ujmowanych uwarunkowań jednostkowych, społecznych, rodzinnych, ekonomicznych, gospodarczych, zdrowotnych, często zawierających się w przedmiocie polityki społecznej.
- Jak nie nudzić się na emeryturze? Co można robić na emeryturze? Nudzić się i całymi dniami przesiadywać przed telewizorem? A może zajmować się wnukami i pracą w ogrodzie? Autor poradnika "Jak nie nudzić się na emeryturze" postanowił sprzeciwić się tym stereotypom i pokazać jak cieszyć się życiem na emeryturze i jakie możliwości daja Uniwersytety Trzeciego Wieku.
- Komputer Świat. Biblioteczka dla seniora. Książka napisana przystępnym językiem pomoże poruszać się w świecie cyfrowych plików zdjęciowych, muzycznych i filmowych nawet osobom, które dopiero zaczynają przygodę z komputerem.
- Wybrane problemy osób starszych. Poradnik pod redakcją Agnieszki Nowickiej to próba zwrócenia uwagi na problemy starszych osób. A te w obliczu starzenia się populacji stają się coraz bardziej istotne społecznie. Trzecia, ostatnia część to przegląd form aktywności dla osób starszych. Przedstawione są tu ulubione zajęcia seniorów, formy spędzania wolnego czasu a także np. Uniwersytety Trzeciego Wieku. Omówione są tutaj również sprawy związane z opieką, rehabilitacją i terapią seniorów.
- Edukacja a jakość życia seniorów. Podręcznik ten jest adresowany do nauczycieli, instruktorów, wychowawców,animatorów, pracowników technicznych, kadry zarządzającej i do tych, którzy chcą wiedzieć więcej o zależności pomiędzy jakością życia seniorów i ich edukacją oraz o relacjach z seniorami. Jest on bezpośrednio skierowany do ludzi, którzy tworzą programy edukacyjne dla seniorów. Każdy rozdział zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz związane z danym zagadnieniem treści praktyczne, które mają pomóc czytelnikowi zrozumieć i wykorzystać różne działania, doświadczenia itp. we własnej instytucji, a tym samym zwiększyć jakość życia osób uczących się..
- Zaangażowanie obywatelskie słuchaczy uniwersytetu trzeciego wieku. Aktywny udział w życiu politycznym a inne postawy społeczne słuchaczy. Książka dotyczy kilku ważnych zagadnień z punktu widzenia analiz współczesnego społeczeństwa Polski. Jest to z pewnością praca o jednym z elementów kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego, o aktywności społecznej ludzi starych i funkcjonowania kluczowej społecznie instytucji, jaką są uniwersytety trzeciego wieku.
Czasopisma
- Jestem w formie. Magazyn dla wcześnie urodzonych Czasopismo poświęcone seniorom ich problemom, zdrowiu i sposobom czynnego spędzania wolnego czasu w tym uczestnictwu w zajęciach na UTW.
- Głos Seniora. Ogólnopolski magazyn skierowany do seniorów.
Artykuły
- Rola Uniwersytetów Trzeciego Wieku w aktywnym starzeniu się. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat kształcenia ustawicznego osób starszych w uniwersytetach trzeciego wieku. Celem badań było dokonanie oceny form i metod oraz efektów działania tych instytucji w kontekście wpływu na aktywność w wieku starszym. Jako studium przypadku posłużył Uniwersytet Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku, instytucją edukacyjną i wspierającą osoby w starszym wieku. Na przykładzie opinii uczestników Uniwersytetu Trzeciego Wieku przy Uniwersytecie Rzeszowskim. Przybliżono działalność Uniwersytetu Trzeciego Wieku jego edukacyjnego i wspierającego charakteru.
- Uniwersytety Trzeciego Wieku wczoraj, dziś i jutro. Niniejsza praca ma na celu zaprezentowanie form funkcjonowania UTW w Polsce i na świecie w przeszłości, obecnie, jak również potencjalnego kierunku ich dalszej działalności.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze – badania własne. Uzyskanie informacji dotyczących wpływu uczestnictwa w zajęciach UTW na aktywizację osób starszych.
- Zajęcia aktywności fizycznej w Uniwersytetach Trzeciego Wieku w Polsce. Charakterystyka słuchaczy UTW w Polsce oraz poznanie rozwiązań stosowanych w tych placówkach, w zakresie podejmowanej aktywności ruchowej.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku w edukacji całożyciowej. Zorientowanie życiowo-edukacyjne seniorów w kontekście przemian kultury ponowoczesności. Uniwersytet Trzeciego Wieku determinantą rozwoju poznawczo- -społecznego seniorów. Oblicze Uniwersytetu Trzeciego Wieku na Uniwersytecie Pedagogicznym w kontekście edukacji senioralnej w świetle badań własnych.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze. Możliwości rozwojowe osób starszych. Edukacja przez całe życie. Uniwersytet Trzeciego Wieku – podstawowe założenia organizacyjne. Funkcje uniwersytetów trzeciego wieku. Uczestnicy zajęć organizowanych przez uniwersytety trzeciego wieku. Przykłady polskich uniwersytetów dla seniorów.
- Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja przeciwdziałająca marginalizacji osób starszych. Artykuł przedstawia rolę Uniwersytety Trzeciego Wieku w przeciwdziałaniu skutkom marginalizacji osób znajdujących się w późnej dorosłości. Zaprezentowano także zarys historyczny UTW o dokonano charakterystyki poszczególnych modeli tej instytucji. Przedstawiono również tendencje pojawiające się w badaniach prowadzonych przez uczestników UTW i wykazano ich związek z działaniami prowadzonymi w kwestii włączenia ludzi starszych w nurt życia społecznego.
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność. Artykuły podzielone zostały na cztery grupy problemowe. Od szerokiego spojrzenia na edukację i jej znaczenie w procesie starzenia się i starości, poprzez ukazanie różnorodnych form aktywności edukacyjnej ludzi starych, wynikających z wyzwań społeczeństwa wiedzy, w tym — szczególnie istotnych wobec zagrożenia wykluczeniem społecznym ludzi starych, do — subdyscypliny pedagogiki/andragogiki — geragogiki jako nauki podejmującej problematykę edukacji ludzi „trzeciego wieku”.
Zestawienia bibliograficzne
- Uniwersytety Trzeciego Wieku (zestawienie bibliograficzne w wyborze). PEDAGOGICZNA BIBLIOTEKA WOJEWÓDZKA IM. KOMISJI EDUKACJI NARODOWEJ w LUBLINIE Wydział Informacyjno-Bibliograficzny.
Dostępność sprawdzono: 05 lipca 2019 r.