Uniwersytety trzeciego wieku

Z linki
Przejdź do nawigacji Przejdź do wyszukiwania


Definicje


Podstawy prawne


Portale, serwisy, fora

  • Senior.pl. Strona Internetowa dla seniorów - opinie, styl życia, informacje o lekach, finansach, zdrowiu, urodzie, edukacji, aktywności, klubach seniora.

Ogólnopolską Federację Stowarzyszeń Uniwersytetów Trzeciego Wieku z Narodowym Bankiem Polskim w zakresie edukacji ekonomicznej seniorów.

ośrodki wsparcia, fundusze dla seniorów, porady prawne, psychologiczne, ekonomiczne, ulgi i prawa seniorów.


Multimedia


Książki

  • Jak nie nudzić się na emeryturze? Co można robić na emeryturze? Nudzić się i całymi dniami przesiadywać przed telewizorem? A może zajmować się wnukami i pracą w ogrodzie? Autor poradnika "Jak nie nudzić się na emeryturze" postanowił sprzeciwić się tym stereotypom i pokazać jak cieszyć się życiem na emeryturze i jakie możliwości daja Uniwersytety Trzeciego Wieku.
  • Komputer Świat. Biblioteczka dla seniora. Książka napisana przystępnym językiem pomoże poruszać się w świecie cyfrowych plików zdjęciowych, muzycznych i filmowych nawet osobom, które dopiero zaczynają przygodę z komputerem.
  • Wybrane problemy osób starszych. Poradnik pod redakcją Agnieszki Nowickiej to próba zwrócenia uwagi na problemy starszych osób. A te w obliczu starzenia się populacji stają się coraz bardziej istotne społecznie. Trzecia, ostatnia część to przegląd form aktywności dla osób starszych. Przedstawione są tu ulubione zajęcia seniorów, formy spędzania wolnego czasu a także np. Uniwersytety Trzeciego Wieku. Omówione są tutaj również sprawy związane z opieką, rehabilitacją i terapią seniorów.
  • Edukacja a jakość życia seniorów. Podręcznik ten jest adresowany do nauczycieli, instruktorów, wychowawców,animatorów, pracowników technicznych, kadry zarządzającej i do tych, którzy chcą wiedzieć więcej o zależności pomiędzy jakością życia seniorów i ich edukacją oraz o relacjach z seniorami. Jest on bezpośrednio skierowany do ludzi, którzy tworzą programy edukacyjne dla seniorów. Każdy rozdział zawiera wprowadzenie teoretyczne oraz związane z danym zagadnieniem treści praktyczne, które mają pomóc czytelnikowi zrozumieć i wykorzystać różne działania, doświadczenia itp. we własnej instytucji, a tym samym zwiększyć jakość życia osób uczących się..


Czasopisma


Artykuły

  • Rola Uniwersytetów Trzeciego Wieku w aktywnym starzeniu się. W artykule przedstawiono wyniki badań na temat kształcenia ustawicznego osób starszych w uniwersytetach trzeciego wieku. Celem badań było dokonanie oceny form i metod oraz efektów działania tych instytucji w kontekście wpływu na aktywność w wieku starszym. Jako studium przypadku posłużył Uniwersytet Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku w edukacji całożyciowej. Zorientowanie życiowo-edukacyjne seniorów w kontekście przemian kultury ponowoczesności. Uniwersytet Trzeciego Wieku determinantą rozwoju poznawczo- -społecznego seniorów. Oblicze Uniwersytetu Trzeciego Wieku na Uniwersytecie Pedagogicznym w kontekście edukacji senioralnej w świetle badań własnych.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja aktywizująca osoby starsze. Możliwości rozwojowe osób starszych. Edukacja przez całe życie. Uniwersytet Trzeciego Wieku – podstawowe założenia organizacyjne. Funkcje uniwersytetów trzeciego wieku. Uczestnicy zajęć organizowanych przez uniwersytety trzeciego wieku. Przykłady polskich uniwersytetów dla seniorów.
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku jako instytucja przeciwdziałająca marginalizacji osób starszych. Artykuł przedstawia rolę Uniwersytety Trzeciego Wieku w przeciwdziałaniu skutkom marginalizacji osób znajdujących się w późnej dorosłości. Zaprezentowano także zarys historyczny UTW o dokonano charakterystyki poszczególnych modeli tej instytucji. Przedstawiono również tendencje pojawiające się w badaniach prowadzonych przez uczestników UTW i wykazano ich związek z działaniami prowadzonymi w kwestii włączenia ludzi starszych w nurt życia społecznego.
  • Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność. Artykuły podzielone zostały na cztery grupy problemowe. Od szerokiego spojrzenia na edukację i jej znaczenie w procesie starzenia się i starości, poprzez ukazanie różnorodnych form aktywności edukacyjnej ludzi starych, wynikających z wyzwań społeczeństwa wiedzy, w tym — szczególnie istotnych wobec zagrożenia wykluczeniem społecznym ludzi starych, do — subdyscypliny pedagogiki/andragogiki — geragogiki jako nauki podejmującej problematykę edukacji ludzi „trzeciego wieku”.


Zestawienia bibliograficzne

  • Uniwersytety Trzeciego Wieku. Zestawienie bibliograficzne w wyborze za lata 1996 – 2014 (materiały dostępne w Bibliotece Pedagogicznej w Suchej Beskidzkiej).
  • Uniwersytet Trzeciego Wieku. Zestawienie bibliograficzne w wyborze wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism opracowane na podstawie zbiorów PBW w Bydgoszczy.



Dostępność sprawdzono: 20 czerwca 2017 r.