Osobowość nauczyciela: Różnice pomiędzy wersjami
Przejdź do nawigacji
Przejdź do wyszukiwania
Linia 45: | Linia 45: | ||
*[https://www.researchgate.net/profile/Marcin_Gierczyk/publication/338351935_Osobowosc_nauczyciela_w_ujeciu_psychologicznym/links/5e0f4b8c4585159aa4af9dc7/Osobowosc-nauczyciela-w-ujeciu-psychologicznym.pdf?origin=publication_detail Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym / Ryszarda Ewa Bernacka, Irena Pufal-Struzik, Marcin Gierczyk] ''Analiza zagadnienia osobowości nauczycieli w kontekście psychologicznej teorii Wielkiej Piątki oraz osobowościowego komponentu postawy twórczej, jakim jest nonkonformizm. Diagnoza aktualnej kondycji osobowościowej nauczycieli w kontekście takich zmiennych, jak: typ szkoły, lata pracy, stopień awansu zawodowego, nauczany przedmiot, płeć nauczyciela.'' | *[https://www.researchgate.net/profile/Marcin_Gierczyk/publication/338351935_Osobowosc_nauczyciela_w_ujeciu_psychologicznym/links/5e0f4b8c4585159aa4af9dc7/Osobowosc-nauczyciela-w-ujeciu-psychologicznym.pdf?origin=publication_detail Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym / Ryszarda Ewa Bernacka, Irena Pufal-Struzik, Marcin Gierczyk] ''Analiza zagadnienia osobowości nauczycieli w kontekście psychologicznej teorii Wielkiej Piątki oraz osobowościowego komponentu postawy twórczej, jakim jest nonkonformizm. Diagnoza aktualnej kondycji osobowościowej nauczycieli w kontekście takich zmiennych, jak: typ szkoły, lata pracy, stopień awansu zawodowego, nauczany przedmiot, płeć nauczyciela.'' | ||
− | * | + | *[https://jows.pl/artykuly/osobowosc-nauczyciela-a-wplyw-wychowawczy-ujecie-teoretyczne Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy - ujęcie teoretyczne / Krystyna Mihułka] ''Rozważania na temat istoty osobowości nauczyciela w procesie wychowawczo-dydaktycznym oraz jej wpływu na rozwój osobowościowy i intelektualny uczniów. Opracowanie ma charakter teoretyczny i skupiono się w nim na wybranych klasycznych i współczesnych koncepcjach polskich uczonych, przede wszystkim pedagogów i psychologów.'' |
− | [https://jows.pl/artykuly/osobowosc-nauczyciela-a-wplyw-wychowawczy-ujecie-teoretyczne Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy - ujęcie teoretyczne / Krystyna Mihułka] ''Rozważania na temat istoty osobowości nauczyciela w procesie wychowawczo-dydaktycznym oraz jej wpływu na rozwój osobowościowy i intelektualny uczniów. Opracowanie ma charakter teoretyczny i skupiono się w nim na wybranych klasycznych i współczesnych koncepcjach polskich uczonych, przede wszystkim pedagogów i psychologów.'' | ||
*[http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2005,103/marzec,207/osobowosc_nauczyciela_wychowawcy,1741.html Osobowość nauczyciela wychowawcy / Joanna Hołodiuk] ''Omówienie najważniejszych według autorki cech, jakimi powinien odznaczać się idealny nauczyciel wychowawca, na podstawie właściwości osobowościowych w sferze społecznej, emocjonalnej, etycznej i poznawczej.'' | *[http://edukacjaidialog.pl/archiwum/2005,103/marzec,207/osobowosc_nauczyciela_wychowawcy,1741.html Osobowość nauczyciela wychowawcy / Joanna Hołodiuk] ''Omówienie najważniejszych według autorki cech, jakimi powinien odznaczać się idealny nauczyciel wychowawca, na podstawie właściwości osobowościowych w sferze społecznej, emocjonalnej, etycznej i poznawczej.'' |
Wersja z 08:26, 19 maj 2022
EDUKACJA – baza bibliograficzna artykułów z czasopism
- Nauczyciele - osobowość wyniki wyszukiwania w bazie Edukacja, tworzonej w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu, odsyłające do zbioru artykułów z czasopism, który podlega ciągłej rozbudowie i aktualizacji.
Multimedia
- Osobowościowe kompetencje nauczyciela / Sabina Zalewska Prezentacja slideshare przedstawiająca wzór osobowy nauczyciela-wychowawcy w szkole w dobie przemian i reform w państwie.
Książki
- Kompetencje interpersonalne w pracy współczesnego nauczyciela / red. nauk. Stefan T. Kwiatkowski, Dominika Walczak Rola kompetencji interpersonalnych nauczyciela w procesie dydaktyczno-wychowawczym. W jednym z rozdziałów omówiono zagadnienie dotyczące psychologicznego autoportretu w kontekście wybranych teorii osobowości oraz jego znaczenie dla zawodu nauczyciela.
- Jak być dobrym nauczycielem-wychowawcą Model osobowości nauczyciela w procesie dydaktyczno-wychowawczym.
Artykuły
- Znaczenie osobowości nauczyciela w procesie wychowawczym / Anna Strumińska-Doktór Krytyczna refleksja nad rolą osobowości nauczyciela w realizacji zadań wychowawczych szkoły w której miejsce typowych zadań zajmują nowe obowiązki, będące wyznacznikami zmian wymuszających potrzebę redefinicji roli zawodowej współczesnego nauczyciela.
- Osobowość nauczyciela muzyki - osobowość nauczyciela muzyka / Małgorzata Gawor Próba odpowiedzi na pytanie kto i w jaki sposób przekazuje wiedzę muzyczną młodemu pokoleniu. Czy jest to osoba zakwalifikowana do takiej działalności pod względem formalnego wykształcenia muzycznego i pedagogicznego; lub czy ta osoba ma powołanie do bycia nauczycielem muzyki.
- Osobowość nauczyciela akademickiego w warunkach integracji przestrzeni edukacyjnej szkoły wyższej / Iryna Kozłowska, Nadia Zajaczkiwska, Jurij Kozłowski Przedstawiono problem rozwoju osobowości nauczyciela akademickiego w kontekście jego działalności zawodowej. Próba stworzenie kompleksowej charakterystyki nauczyciela akademickiego jako wykładowcy-praktyka, wykładowcy-badacza i naukowca uczelni specjalizującej się w określonej dziedzinie nauki.
- Osobowość nauczyciela-wychowawcy / Oprac. Dagmara Dziuba Pożądane cechy osobowość nauczyciela-wychowawcy na podstawie literatury ogólnopedgogicznej.
- Model współczesnego nauczyciela / Maria Kujawska Rozważania dotyczące modelu nauczyciela na podstawie przesłanek teoretycznych na podstawie literatury ogólnopedagogicznej oraz wyniki badań sondażowych na ten temat przeprowadzonych wśród nauczycieli i studentów historii.
- Pożądane cechy osobowości współczesnego nauczyciela akademickiego /Bartłomiej Gołek Rozważania na temat wybranych dyspozycji osobowościowych pracowników naukowo-dydaktycznych oraz inne pożądane kompetencje podmiotowe tej grupy społecznej.
- Nauczyciel. Jaki powinien być? / Oprac. Dorota Molenda-Mokosa W treści omówiono problemy etyczno–deontologiczne zawodu nauczycielskiego w świetle literatury oraz cechy osobowości predysponujące nauczyciela do wykonywania zawodu.
- Osobowość nauczyciela / Sylwia Seul Omówienie i podsumowanie badań autorki dotyczących wpływu cech charakteru nauczyciela na emocjonalny klimat w klasie i stosunek uczniów do nauczyciela.
- Słaby nauczyciel - czy wiesz jakie są jego cechy charakterystyczne? Próba identyfikacji pewnych typowych negatywnych zachowań nauczycieli, które mogą wpłynąć negatywnie na edukację dziecka wszkole.
- Sylwetka osobowościowa i powinności współczesnego wychowawcy / Jan Żebrowski Dociekania nad zawodem i osobowością nauczyciela wychowawcy oraz związki jakie zachodzą między cechami osobowości nauczyciela-wychowawcy a wynikami jego pracy pedagogicznej.
- Osobowość nauczyciela w ujęciu psychologicznym / Ryszarda Ewa Bernacka, Irena Pufal-Struzik, Marcin Gierczyk Analiza zagadnienia osobowości nauczycieli w kontekście psychologicznej teorii Wielkiej Piątki oraz osobowościowego komponentu postawy twórczej, jakim jest nonkonformizm. Diagnoza aktualnej kondycji osobowościowej nauczycieli w kontekście takich zmiennych, jak: typ szkoły, lata pracy, stopień awansu zawodowego, nauczany przedmiot, płeć nauczyciela.
- Osobowość nauczyciela a wpływ wychowawczy - ujęcie teoretyczne / Krystyna Mihułka Rozważania na temat istoty osobowości nauczyciela w procesie wychowawczo-dydaktycznym oraz jej wpływu na rozwój osobowościowy i intelektualny uczniów. Opracowanie ma charakter teoretyczny i skupiono się w nim na wybranych klasycznych i współczesnych koncepcjach polskich uczonych, przede wszystkim pedagogów i psychologów.
- Osobowość nauczyciela wychowawcy / Joanna Hołodiuk Omówienie najważniejszych według autorki cech, jakimi powinien odznaczać się idealny nauczyciel wychowawca, na podstawie właściwości osobowościowych w sferze społecznej, emocjonalnej, etycznej i poznawczej.
- Cechy dobrego nauczyciela Wykaz cech dobrego nauczyciela na podstawie literatury pedeutologicznej oraz badań psychologów i pedagogów.
- Osobowość i zadania nauczyciela według koncepcji Marii Montessori / Lechosława Kołakowska Model osobowości nauczyciela-wychowawcy jaki preferowała Maria Montessori. Zadania pedagogów w szkole Montessori.
- Osobowość nauczyciela w świetle współczesnych przemian społeczno-ekonomicznych / Oprac. Maria Łacina Cechy osobowości nauczyciela wychowawcy.
- Pożądane cechy osobowości nauczyciela-pedagoga w ujęciu klasycznych i współczesnych koncepcji / Agnieszka Lasota, Emilia Pisarzowska Rozważania na temat źródeł, rodzajów i wpływu osobowości pedagoga na wychowanka/ucznia. Omówiono koncepcję pedagoga idealnego na podstawie prac najwybitniejszych przedstawicieli pedagogiki, typy i najbardziej pożądane cechy osobowości pedagoga z prespektywy pedagogiki, psychologi oraz nauk społecznych.
- Badania nad osobowością nauczyciela Ważne cechy osobowości nauczyciela wychowawcy. Krótkie omówienia publikacji źródłowych dotyczących badań nad osobowością nauczyciela.
- Cechy osobowe nauczyciela w opinii wychowanków przedszkola / Anna Mazurek Poparta teoretyczną wiedzą refleksja wychowawcy przedszkola na temat osobowości nauczyciela. Przedstawienie cech osobowych na które wskazują dzieci przedszkolne - odpowiedzi opatrzone komentarzem autorki tekstu.
- Cechy osobowości pedagoga / Oprac. Brygida Lewińska Cechy osobowości nauczyciela kształcenia specjalnego.
- Jakie są podstawowe cechy dojrzałego nauczyciela? / Oprac. Renata Ptaś-Bergant Refleksje nauczyciela na temat współczesnego wzorca osobowego nauczycieli.
- Kilka refleksji na temat wpływu osobowości nauczyciela na kształtowanie wrażliwości muzycznej ucznia / Joanna Kosińska Osobiste refleksje nauczyciela wychowania muzycznego dotyczące wpływu osobowości nauczyciela na rozwój wrażliwości muzycznej ucznia - szczególnie w sytuacjach stresujących - podczas wystąpień artystycznych na scenie - przeglądów, festiwali itp.
- Nauczyciel wychowania przedszkolnego - kompetencje, cechy osobowości i drogi rozwoju / Ewelina Barzyk-Podedworna Kompetencje zawodowe nauczyciela wychowania przedszkolnego oraz cechy osobowościowe (pozytywne i negatywne) mające bezpośredni wpływ na wyniki dydaktyczno-wychowawcze. Refleksja pedagogiczna o pracy wychowawcy przedszkolnego.
- Osobowość i zadania nauczyciela / Edyta Nowak Etyczny aspekt osobowości nauczyciela uczestniczącego w wychowaniu małego dziecka według zasad pedagogiki Marii Montessori. Określenie zadań nauczyciela, wychowawcy i opiekuna w dążeniu do nieskrępowanego rozwoju dziecka.
- Osobowość i zadania nauczyciela według koncepcji pedagogiki Marii Montessori / Danuta Borawska Przedstawienie modelu osobowości nauczyciela–wychowawcy, jaki preferowała Maria Montessori.
- Osobowość nauczyciela / Oprac. Olga Koterba Nauczyciel jako osoba znacząca dla ucznia. Jakie powinny być jego cechy osobowe ?
- Osobowość nauczyciela bibliotekarza w pracy z czytelnikiem / Oprac. Urszula Sipa Cechy i kompetencje nauczyciela bibliotekarza a jakość pracy z młodym czytelnikiem.
- Osobowość nauczyciela czyli jaki powinien być nauczyciel / Elżbieta Jankiewicz Rozważania o modelu nauczyciela jako jednostki mającej ogromny wpływ na dziecko. Artykuł dostępny na stronie portalu edukacyjnego Szkolnictwo.pl
- Osobowość nauczyciela i jego cechy / Oprac. Natalia Antoń Walory osobowe, moralne, umysłowe i zawodowe nauczyciela dostrzegane przez uczniów w szkole. Ujęcie osobowości nauczyciela w kategoriach socjologicznych, biologicznych i psychologicznych.
- Osobowość nauczyciela i wpływ jego wybranych kompetencji psychospołecznych na rozwój wychowanka / Oprac. Dorota Dopierała Złożona rola zawodowa nauczyciela współczesnej szkoły. Osobowość i kompetencje zawodowe nauczyciela rozpatrywane w świetle przemian społeczno-ekonomicznych.
- Osobowość nauczyciela i zadania nauczyciela według koncepcji Marii Montessori / Lechosława Kołakowska Model osobowości nauczyciela–wychowawcy preferowany przez Marię Montessori.
- Osobowość nauczyciela na przykładzie "listów do młodego nauczyciela" Marii Grzegorzewskiej Realia współczesnej szkoły i pracy wychowawczej w zawodzie nauczyciela w kontekście rozważań na temat osobowości nauczyciela w/g Marii Grzegorzewskiej.
- Osobowość nauczyciela wychowania fizycznego / Łącki Tomasz Artykuł zawiera omówienie pojęcia osobowości, koncepcji osobowości nauczyciela-wychowawcy oraz wychowawczego wpływu osobowości nauczyciela; style oddziaływania wychowawczego nauczyciela wychowania fizycznego oraz cechy charakteryzujące nauczycieli reprezentujących różne style oddziaływań wychowawczych; interpersonalną teorię osobowości nauczyciela wychowania fizycznego.
- Osobowość nauczyciela-wychowawcy / Anna Ciołka Cechy osobowości nauczyciela w opiniach uczniów, rodziców i samych nauczycieli - przedstawicieli myśli pedeutologicznej.
- Osobowość nauczyciela-wychowawcy / Halina Polak Autorka przedstawia zalety wzorowego nauczyciela, który mógłby być autorytetem godnym naśladowania. Dostęp na stronie serwisu edukacyjnego Profesor.pl.
- Osobowość nauczyciela wychowawcy, a w szczególności nauczyciela klas młodszych / Oprac. Irena Drewczyńska Próba zestawienia cech osobowościowych nauczyciela kształcenia zintegrowanego.
- Osobowość wychowawcy a osobowość wychowanków / Halina Konarzewska Artykuł opublikowany na stronie serwisu Publikacje edukacyjne. Dotyczy wpływu osobowości nauczyciela na kształtowanie i rozwój osobowości wychowanków.
- Pedagogiczno-psychologiczne poglądy na osobowość / Agata AdamskaRozważania na temat osobowości nauczyciela w kontekście nauk pedagogicznych i psychologicznych.
- Rola nauczyciela w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych / Aldona KopczyńskaW treści artykułu omówienie pozytywnych i negatywnych cech osobowości nauczyciela - cechy osobowości jako jeden z elementów wpływających na realizację zadań dydaktyczno–wychowawczych. Artykuł dostępny w archiwum serwisu Publikacje edukacyjne.
- Typ osobowości nauczyciela wg. Hollanda Graficzne przedstawienie typów osobowych nauczycieli oraz przypisywanych im cech za pomocą metaplanu.
- Zastosowanie wybranych elementów pedeutologii do pracy nauczyciela - wpływ cech osobowości nauczyciela na styl prowadzonych zajęć Pedeutologia - nauka skupiona wokół osoby nauczyciela. Rozwój badań pedeutologii w kierunkach: społeczna rolą nauczyciela, efektywność kształcenia jako wynik pracy nauczyciela, cechy osobowości nauczycieli bądź wychowawców i wpływ tych cech na proces kształcenia i wychowania. Przedstawienie pożądanych cech osobowości oraz typów osobowości nauczycieli. Definicje osobowości.
Zestawienia bibliograficzne
- Osobowość nauczyciela : zestawienie bibliograficzne w wyborze Zestawienie bibliograficzne w wyborze sporządzone w oparciu o zbiory Powiatowej Biblioteki Pedagogicznej w Iławie. Zestawienie wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism.
- Osobowość nauczyciela / Oprac. Sylwia Brzeżańska Zestawienie bibliograficzne w wyborze sporządzone w oparciu o zbiory Biblioteki Pedagogicznej w Piotrkowie Trybunalskim.
- Osobowość nauczyciela / Oprac. Małgorzata Łomnicka Zestawienie bibliograficzne prezentuje wybór literatury za lata 2000 – 2014, dostępnej w zbiorach zawartości katalogów elektronicznych Biblioteki Narodowej i innych bibliotek zgrupowanych w KARO, a także baz danych sieci PBW w Opolu.
- Nauczyciel - osobowość Zestawienie bibliograficzne artykułów z czasopism pedagogicznych za lata 1990-2010 r.
- Wizerunek nauczyciela : zestawienie bibliograficzne sporządzone w oparciu o zbiory BP w Sieradzu / Oprac. Aneta Iwańska Zestawienie wydawnictw zwartych i artykułów z czasopism dotyczących osobowości, autorytetu, zawodu nauczyciela oraz wymagań współczesnej szkoły.
Dostępność sprawdzono: 18 luty 2022 r.